بازدید 39260
۵

سرنوشت استیضاح ترامپ به کجا رسید؟

استیضاح نامه ترامپ دو بند دارد: در بند اول او متهم شده که از قدرت رئیس جمهور سوءاستفاده کرده؛ بدین ترتیب که با معطل نگه داشتن کمک نظامی به اوکراین، از این کشور خواسته تحقیقاتی درباره جو بایدن، رقیب دمکرات احتمالی اش انجام دهند؛ موضوعی که استیضاح کنندگان آن را سوءاستفاده ترامپ از قدرت و اعمال فشار به یک دولت خارجی برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تعبیر کرده اند.
کد خبر: ۹۵۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ 05 February 2020
 
سرنوشت استیضاح ترامپ به کجا رسید؟
 
تحریریه تابناک جهان ـ روز چهارشنبه سرنوشت نهایی استیضاح ترامپ در سنای آمریکا مشخص خواهد شد؛ بدین ترتیب که در این روز در مجلس سنا در مورد هر دو بند استیضاح رای گیری صورت می‌گیرد. استیضاح نامه ترامپ دو بند دارد: در بند اول او متهم شده که از قدرت رئیس جمهور سوءاستفاده کرده؛ بدین ترتیب که با معطل نگه داشتن کمک نظامی به اوکراین، از این کشور خواسته تحقیقاتی درباره جو بایدن، رقیب دمکرات احتمالی اش انجام دهند؛ موضوعی که استیضاح کنندگان آن را سوءاستفاده ترامپ از قدرت و اعمال فشار به یک دولت خارجی برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تعبیر کرده اند. بند دوم استیضاح نامه ترامپ هم کارشکنی در مسیر اقدامات کنگره آمریکاست.
تاریخچه خبر
استیضاح دونالد ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، پس از تصویب مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد.ماده اول طرح استیضاح که دونالد ترامپ در آن به «سوءاستفاده از قدرت» متهم شده است با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید. ماده دوم طرح استیضاح نیز که به اتهام «کارشکنی در کار کنگره» مربوط می شود با ۲۲۹ رای موافق و ۱۹۸ رای مخالف به تصویب رسید. جان رابرتس، رئیس دیوان عالی آمریکا ریاست جلسات محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا را برعهده داشت. او سومین رئیس جمهور ایالات متحده است که استیضاح میشود. پیش از وی اندرو جانسون و بیل کلینتون نیز استیضاح شدند ولی هر دو در جلسه ی محاکمه تبرئه شدند.

به گزارش «تابناک»؛ رای گیری درباره این دو بند استیضاح رئیس جمهور، روز چهارشنبه عصر صورت خواهد گرفت و به صورت مجزا در مورد هر کدام از اتهامات رای گیری خواهد شد. سناتور‌ها که در جریان برگزاری استیضاح، حق صحبت در سنا را نداشتند و صرفا به اتهامات و دفاعیات مطرح گوش می‌دادند، روز چهارشنبه هر یک ده دقیقه وقت خواهند داشت که درباره این استیضاح پیش از رای گیری نظریات خود را اعلام کنند.

دمکرات‌ها احتمالا به این نتیجه رسیده اند که ترامپ در مقامش خواهد ماند؛ اما هدف جمهوری خواهان فقط باقی ماندن ترامپ در قدرت نیست، آنان روز چهارشنبه می‌کوشند که تاییدی از برخی سناتور‌های دمکرات هم برای ادامه ریاست جمهوری ترامپ بگیرند. در واقع برنامه آنان این است که روز چهارشنبه به هر تعداد که می‌توانند از سناتور‌های دمکرات برای ابقای ترامپ رای جذب کنند تا ابقای رئیس جمهور تایید دو حزبی را داشته باشند.

جمهوری خواهان به ویژه بر دو سناتور دمکرات یعنی جو مانچین از ویرجینیا و داگ جونز از آلاباما امید دارند که این دو رایشان را به نفع تبرئه رئیس جمهور اعلام کنند. در این میان، جارد گولدن، سناتور دمکرات از ماین هم وجود دارد که در مجلس نمایندگان به بند اول استیضاح دونالد ترامپ رای داد؛ اما به بند دوم با این استناد که دمکرات‌ها برای اثبات اتهام دوم شهود کافی به دادگاه استیضاح احضار نکردند، رای نداده است.

با این همه، ترامپ و حامیانش از کش پیدا کردن نشست‌های استیضاح و ارائه شواهدی که ممکن است وجهه او را خدشه‌دار کند به شدت ناخشنودند. آن‌ها نگرانند که این مساله شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را کاهش دهد.

پیش از این، دمکرات‌ها تلاش داشتند با احضار شهود بیشتر و از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده ترامپ، مدارک بیشتری علیه او جمع آوری کنند که در این آوردگاه متحمل شکست شدند. بدین ترتیب که در رای گیری در مجلس سنای آمریکا برای احضار شهودی چون جان بولتون به جلسه استیضاح دونالد ترامپ ۵۱ سناتور جمهوری خواه در برابر ۴۷ دموکرات و دو سناتور جمهوری خواه که به آن‌ها پیوسته بودند، ایستادند و مانع احضار شهود بیشتر شدند.

نکته مهم این رای گیری این بود که دمکرات‌ها متوجه شدند قدرت کافی برای برکناری ترامپ را ندارند؛ دموکرات‌ها برای کنار گذاشتن آقای ترامپ دست کم به ۶۷ رای نیاز دارند؛ یعنی ۲۰ رای که باید از اردوی جمهوری خواهان جذب کنند. در حالی که در رای گیری برای احضار شهود بیشتر، فقط میت رامنی ستاتور ایالت یوتا و سوزان کالینز سناتور ایالت مین جمهوری خواهانی بودند که همراه با ۴۷ سناتور دموکرات خواستار احضار شهود شدند.

 
نکته مهم این رای گیری این بود که دمکرات ها متوجه شدند قدرت کافی برای برکناری ترامپ را ندارند؛دموکرات ها برای کنار گذاشتن آقای ترامپ دست کم به ۶۷ رای نیاز دارند؛ یعنی ۲۰ رای که باید از اردوی جمهوری خواهان جذب کنند. در حالی که در رای گیری برای احضار شهود بیشتر، فقط میت رامنی ستاتور ایالت یوتا و سوزان کالینز سناتور ایالت مین جمهوری خواهانی بودند که همراه با ۴۷ سناتور دموکرات خواستار احضار شهود شدند.
 
در تصویری که در ادامه مشاهده می شود، مراحل استیضاح ترامپ مشخص شده است. در حال حاضر محاکمه در سنا به پایان رسیده و قرار است فردا در مورد ابقا یا عزل ترامپ در سنا رای گیری شود. اگر استیضاح کنندگان بتوانند 67 رای در موافقت با استیضاح جمع آوری کنند، ترامپ برکنار و معاون اول او جانشینش می شود، در غیر این صورت وی در سمت ریاس جمهوری ابقا می شود.
سرنوشت استیضاح ترامپ به کجا رسید؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵
معلوم نیست کسی که به نمایندگان میگه چه کار کنند یا چه کارنکنند از ایران رفته یا نرفته
در این قضیه قطعاً یکی از این دو حالت اتفاق خواهد افتاد ، یا ترامپ استیضاح و مورد مأخذه قرار می گیرد یا کل سیستم آمریکا ، اگر کنگره و سنا بتواند با استقلال رای با ترامپ برخورد کنند ، این ترامپ است که مفتضح خواهد شد و در غیر اینصورت کل سیستم آمریکا .
قرار بود به كجا بكشد به چه چيزي خوشحال هستيد
تابناکی ها کجایند که با پرچم امریکا که قومپوز در کنند.
سلام سهام فروش میخوام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل