بازدید 5730

وعده جدید آقای وزیر در مورد مالیات بر عایدی سرمایه، اجرا دو سال بعد از تصویب!

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد که از آبان ماه سال گذشته سکان هدایت وزارتخانه اقتصاد را بر عهده گرفته است تاکنون بارها در مورد ارسال طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس، وعده داده است اما هر بار با پایان زمان وعده داده شد دوباره وعده ای تازه می دهد! وی در آخرین اظهارنظر در این باره گفت که این لایحه در این وزارتخانه تکمیل شده و در حال بررسی در دولت است ولی در هر حال به سال آینده نمی رسد!
کد خبر: ۹۵۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 05 February 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، به دنبال سوداگری های صورت گرفته در بازارهای مختلف و ایجاد اختلال در این بازارها، تصمیم بر آن شد که پایه های مالیاتی جدیدی چون مالیات بر عایدی سرمایه تعریف شود.

در ابتدا نمایندگان مجلس در تیرماه 1397 با بیش از 100 رای مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار مجلس قرار دادند و این طرح برای بررسی های بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و در تاریخ 14 آبان ماه سال گذشته، محمدرضا پورابراهیمی رئیس وقت این کمیسیون خبر از تصویب کلیات آن داد. بررسی جزئیات این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس از تاریخ 18 دی ماه 97 در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت. در جریان بررسی جزئیات این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه طرحی‌ جامع تر در آینده‌ نزدیک، متوقف گردید.

وعده دولت برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه به کجا رسید؟

در پنجم مرداد ماه سال گذشته بود که حسین میرشجاعیان معاون وقت وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای با بیان اینکه با طرح مالیات بر سرمایه ها می توان جلوی سفته بازی را گرفت، از تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد برای اجرای این طرح خبر داد.

پس از این اظهارنظر در مورد مالیات بر عایدی سرمایه دیگر خبری از این طرح نشد تا اینکه فرهاد دژپسند سکان هدایت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفت. اولین واکنش فرهاد دژپسند پیرامون طرح مالیات بر عایدی سرمایه در قامت وزیر اقتصاد در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت. وی در آن زمان وعده ارائه طرح جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ را داد. با پایان اردیبهشت ماه و آماده نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دوباره وزیر اقتصاد وعده داد که این طرح تا پایان خرداد ماه ارائه می شود. خرداد ماه هم به پایان رسید و عملاً خبری از ارائه طرح مالیات بر عایدی سرمایه نشد.

با توجه به بدعهدی های دولت در ارائه طرح مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه، بهارستان نشینان دوباره تصمیم گرفتند که طرح مالیات بر عایدی سرمایه خود را به جریان بیندازند. زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که در مورخه 16 تیرماه 1398 در برنامه پایش شبکه اول حضور یافته بود با اشاره به بی انگیزگی دولت در اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بار‌ها کرباسیان وزیر وقت اقتصاد و تقوی نژاد رییس وقت سازمان امور مالیات کشور ابلاغ کردند که ابزار بررسی عایدی سرمایه افراد در دست است و امکان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد. وی افزود: اما در حال حاضر دژپسند وزیر اقتصاد خبر از طراحی طرح جامع مالیاتی را می‌دهد که البته قرار بود تا اواخر خرداد ارایه شود و هنوز محقق نشده است. سعیدی ادامه داد: طرحی که ما آماده کردیم با 145 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و کلیات آن تاکنون تصویب گردیده است.

با این اظهارات عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه پایش و جدی بودن مجلس برای پیگیری طرح خود در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه، دوباره مسئولین دولتی در این زمینه به تکاپو افتادند و صحبت هایی را در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه خود انجام دادند. به عنوان نمونه، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در خطبه های پیش از نماز جمعه مورخه 21 تیرماه 1398 ضمن بیان این موضوع که طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می شود، گفت: این طرح برای تصویب به هیات دولت ارائه شده است.

سرانجام در 26 تیرماه سال جاری، محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه ای اعلام کرد که طرح پیشنهادی مالیات بر فعالیت ‌های اختلال زا برای بررسی به هیات دولت ارسال شده است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه برگشت خورد

در حالی که همه منتظر ارسال طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت به مجلس بودند در مورخه 5 مرداد ماه 1398، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در مشهد از برگشت خوردن این طرح توسط وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: در این زمینه ابتدا پیش‌نویسی را ما تهیه می‌کنیم، بعد در وزارتخانه نهایی شده و در نهایت به دولت می‌رود. ما پیش‌نویس اولیه را به وزارتخانه دادیم، وزارتخانه برای اصلاح به سازمان امور مالیاتی برگرداند، حداکثر تا پایان مردادماه باید به وزارتخانه برگردانیم.

این صحبت ها در حالی بود که همان گونه که در بالا ذکر شد تا پیش از این امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی و محمدعلی دهقان معاون وزیر اقتصاد از نهایی شدن این طرح و ارسال آن به هیات دولت خبر داده بودند.

سومین وعده وزیر برای ارسال طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس در مورخه 8 مرداد 1398 در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه سوال یکی از نمایندگان این بود که چرا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس ارسال نمی شود، اظهارکرد: قرار است قانون مالیات مستقیم به صورت جامع اصلاح شود که در جریان این اصلاح، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد نیز گنجانده می شود و به صورت یکپارچه به مجلس تقدیم می شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به اینکه اخذ مالیات از فعالیت های اختلال زا یکی از انتظارات مجلس و دلسوزان کشور است، تصریح کرد: افرادی که به این سمت می روند اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کنند، لذا لایحه اخذ مالیات از فعالیت های اختلال زا آماده شده و پس از بررسی نهایی در دولت، پیش بینی می شود که تا پایان مهر ماه به مجلس ارسال شود.

وعده ای که باز هم محقق نشد و وعده ای تازه داده شد!

مهر هم به پایان رسید و خبری از ارسال طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس نشد. در آذر ماه سال جاری وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت؛ درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات بر عایدی بر سرمایه، ذیل آن قرار دارد در حال بازنگری است و در این رابطه شورای بازنگری با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط  تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فورا به دولت ارسال خواهد شد.

6 دی ماه 98 دهقان معاون وزیر اقتصاد در رابطه با آخرین وضعیت لایحه مالیات بر مجموع درآمد اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود که بررسی کارشناسی لایحه تا پایان آذر ماه در وزارت اقتصاد تمام شود و به دولت برود، اما با کمی تأخیر روبرو و کار کارشناسی زمان‌بر شده است. در نظر داریم حداقل تا هفته آینده و حداکثر تا 20 دی ماه بررسی آن در وزارت اقتصاد تمام شود.

وعده جدید آقای وزیر، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه دو سال بعد از تصویب!

به هر حال دی ماه هم به پایان رسید و باز هم خبری از ارسال این طرح به مجلس نشد، تا اینکه در مورخه 15 بهمن ماه 1398 وزیر اقتصاد در دومین نشست خود با نمایندگان رسانه های گروهی درخصوص بدقولی درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت که این لایحه در این وزارتخانه تکمیل شده و در حال بررسی در دولت است ولی در هر حال به سال آینده نمی رسد، ضمن این که بسیاری از مفاد لایحه اصلاح مالیات های مستقیم نیازمند فرهنگ سازی و چکش کاری است بنابراین  برای اجرای آن دو سال دیگر وقت نیاز است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان