بازدید 13443
پیمانه اقتصادی؛

پیش‌بینی کاهش قیمت طلای سیاه با شیوع ویروس مرگبار در چین/ تورم سالانه فرانسه با رسیدن به ۱.۵ درصد رکورد زد/ دلیل ترغیب مردم به بورس/ اختلاف قیمت ۲۰ میلیونی خودرو‌های دوگانه‌سوز و معمولی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون توافق اوپک میزان صندوق سرمایه ملی روسیه را دوبرابر کرد، قیمت طلا منتظر یک تلنگر!، سکه در آخرین روز هفته گران شد،  "فروش بین‌المللی سهام" روی میز آرامکو، سهام بوئینگ ۶ درصد دیگر سقوط کرد و دلار در صرافی‌های بانکی گران شد را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ 24 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون توافق اوپک میزان صندوق سرمایه ملی روسیه را دوبرابر کرد، قیمت طلا منتظر یک تلنگر!، سکه در آخرین روز هفته گران شد،  "فروش بین‌المللی سهام" روی میز آرامکو، سهام بوئینگ ۶ درصد دیگر سقوط کرد و دلار در صرافی‌های بانکی گران شد را در بر دارد.

پیش‌بینی کاهش قیمت طلای سیاه با شیوع ویروس مرگبار در چین

گلدمن ساچز اعلام کرد: گسترش ویروس کرونا در چین که در حال حاضر تهدید بزرگ بین‌المللی به حساب می‌آید توانست تقاضای جهانی نفت را 260 هزار بشکه در روز کاهش دهد و مفهوم آن این است که قیمت نفت در بازارهای جهانی امکان کاهش حدود 3 دلار وجود دارد. بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، اکثر کاهش تقاضایی که اتفاق می‌افتد مربوط به سوخت جت است چرا که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مسافرت‌ها و نیز پروازها شده است.

توافق اوپک میزان صندوق سرمایه ملی روسیه را دوبرابر کرد

توافق بین روسیه و کشورهای عضو اوپک برای کاهش عرضه نفت سود سرشاری را برای اقتصاد روسیه و صندوق سرمایه ملی این کشور به ارمغان آورده است. ارزش صندوق سرمایه ملی این کشور از 4.04 تریلیون روبل (65.2 میلیارد دلار) به رقم 7.7 تریلیون روبل (124.3 میلیارد دلار) رسیده است. این رقم یعنی اینکه ارزش صندوق سرمایه ملی این کشور دو برابر شده است. کریل دمیتروف رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در حاشیه اجلاس داووس با بیان این مطلب گفت: منابع صندوق سرمایه ملی این کشور کاملاً از طرح کاهش عرضه نفت توافق اوپک منتفع شده است. توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت که در آن روسیه هم مشارکت داشت باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد.قیمت نفت از بشکه‌ای 45 دلار به بیش از 65 دلار افزایش یافت و درآمد کشورهای تولیدکننده نفت را افزایش داد. به گفته دمیتروف، از زمان اجرای طرح کاهش تولید نفت بودجه روسیه 7 تریلیون روبل معادل 112.9 میلیارد دلار افزایش یافته است. 24 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در تلاشند تا مازاد عرضه نفت را در بازارهای جهانی کاهش دهند که بر اساس آخرین توافق این کشورها روزانه 1.7 میلیون بشکه تولید نفت خود را کاهش دادند و احتمالاً این روند تا پایان سال 2020 ادامه یابد. /فارس

قیمت طلا منتظر یک تلنگر!

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران منتظر تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بودند با وجود نگرانی‌ها نسبت به شیوع بیماری مرگبار در چین، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۷ دلار و ۳۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۵۵۷ دلار ایستاد. به نقل از ایسنا؛ نگرانیهای فزاینده نسبت به شیوع یک ویروس کرونای جدید در چین، از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. با بیش از ۵۰۰ مورد ابتلا و ۱۷ مورد مرگ که در چین تایید شده است، سازمان جهانی بهداشت روز پنج شنبه درباره اعلام وضعیت اضطراری جهانی بر سر شیوع این بیماری تصمیم خواهد گرفت.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزی در دیلی فارکس در این باره گفت: به نظر می‌رسد بازار طلا انگیزه ای برای حرکت در هیچ جهتی ندارد حتی شیوع ویروس کرونا هم به طلا، روند صعودی معنی داری نبخشیده است. با این حال اگر سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی اعلام کند، بازار ممکن است نگران تکرار دوران اپیدمی سارس شود که تاثیر اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت و طلا ممکن است در واکنش به این موضوع، بالا رود.

سکه در آخرین روز هفته گران شد

بازار طلا و سکه روز پنجشنبه با افزایش قیمت همراه بود به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران چهار میلیون و ۸۹۴ هزار تومان فروخته شد که نشان‌دهنده افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت در مقایسه با روز گذشته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران امروز به بهای چهار میلیون و ۸۶۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۴۷۳ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۶۹ هزار تومان به فروش رسید.

تورم سالانه فرانسه با رسیدن به ۱.۵ درصد رکورد زد

نرخ تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده است که در این بین، بیشترین افزایش تورم مربوط به تورم بخش انرژی بوده که تورم آن از منفی ۰.۶ درصد ماه نوامبر به ۲.۶ درصد در ماه دسامبر رسیده است. تورم مواد غذایی بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۲.۱ درصد باقی مانده و قیمت تنباکو نیز نسبت به دسامبر سال قبل ۱۵.۳ درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ برابر با ۴.۳۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است.

 "فروش بین‌المللی سهام" روی میز آرامکو

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در داووس گفت: موضوع عرضه بین‌المللی سهام شرکت آرامکو همچنان مطرح است اما تصور نمی‌کنم به این زودی انجام شود. آرامکو از عرضه اولیه عمومی سهام خود و فروش هر سهم به قیمت 32 ریال، 29.4 میلیارد دلار تهیه کرد و رکورد مایکروسافت و اپل به عنوان باارزش‌ترین شرکتهای جهان را شکست. بر اساس گزارش بلومبرگ، عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو بسیار متفاوت از آنچه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نظر گرفته بود، تمام شد. وی در نظر داشت حداکثر 100 میلیارد دلار از این رویداد به دست آورد. اما آرامکو کمتر از دو درصد از سهم خود را در بازار داخلی عرضه کرد و به دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران جهانی از ارزش گذاری دو تریلیون دلاری آرامکو، این شرکت از عرضه سهام خود در یک بازار بین‌المللی صرفنظر کرد و به جای آن روی سرمایه گذاران داخلی و صندوقهای سرمایه گذاری کشورهای همسایه حساب کرد.

سهام بوئینگ ۶ درصد دیگر سقوط کرد

به دنبال گزارشاتی که نشان داد که ناظران هوانوردی آمریکا در نظر دارند هواپیمای زمین‌گیر شده ۷۳۷ مکس را تا ماه ژوئن یا جولای روی زمین نگاه دارند، سهام بوئینگ بیش از ۶ درصد سقوط کرد. این تاریخ چندین ماه از تاریخ تعیین شده قبلی برای پرواز مجدد ۷۳۷ مکس، دیرتر است. بر این اساس، فروش سهام با سقوط شدید ارزش آنها موقتاً متوقف شد. ارزش هر سهم بوئینگ تا ۳۱۳.۳۷ دلار پایین آمد که این افت، پایین‌ترین قیمت در یک سال اخیر است‌. سهام بزرگترین تأمین‌کنندگان قطعات بوئینگ، جنرال الکتریک و اسپریت ایرواسپیس، به ترتیب ۱.۲ درصد و ۳.۸ درصد سقوط کرد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در حال بررسی دقیق تمام جوانب ایمنی هواپیمای ۷۳۷ مکس هستیم و برای این کار زمان‌بندی دقیقی ارائه نمی‌کنیم. در این بیانیه اعلام شده، به احتمال زیاد زمان تکمیل این فرآیند در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود. اولویت اول ما بازگشت ایمن این هواپیما به خدمت است.

دلیل ترغیب مردم به بورس

علی اکبر امین تفرشی، تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه و عضو هیات مدیره شرکت بورس در گفت‌وگویی، با اشاره به روند رو به رشد شاخص کل بازار سرمایه اظهار کرد: رشدی که بازار سرمایه تجریه می‌کند، بیش از همه نمایانگر این است که نقدینگی که در سطح اقتصاد کلان کشور سرگردان است، در بازار سرمایه مطلوبیت پیدا کرده و عمده آن جذب این بازار می‌شود. این رویه در سال‌های گذشته اتفاق نمی‌افتاد اما اخیرا گرایش به بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است. شاید دلیل این موضوع این باشد که در سایر بازارها در اقتصاد کلان کشور مانند بازار مسکن، طلا، ارز و امثال آن به دلیل روندی که بخشی از آن امنیتی و بخشی دیگر نتیجه سیاست‌هایی است که در اقتصاد کشور وجود دارد، آرامش حاکم شده است و سرمایه‌گذاران امکان رشد را بیشتر در بازار سرمایه قابل تصور می‌دانند و به همین دلیل گرایش به طرف این بازار بیشتر شده است. جزئیات بیشتر

دلار در صرافی های بانکی گران شد

در معاملات امروز پنجشنبه بازار ارز، شاهد تغییر در نرخ گذاری دلار و یورو توسط صرافی های بانکی و مجاز بودیم. این در حالی است که در سه روز گذشته، تابلوی نرخ گذاری این صرافی ها تغییری نداشت. دیروز هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها به نرخ 12900 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 13000 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 50 تومان گران تر بود. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 14400 تومان از مردم خریداری و به قیمت 14500 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، 50 تومان رشد داشت.

اختلاف قیمت ۲۰ میلیونی خودرو‌های دوگانه‌سوز و معمولی

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، ثبت‌نام برای خرید خودرو در فروش‌های اینترنتی مانند بلیت بخت‌آزمایی شده و افرادی که موفق به ثبت‌نام می‌شوند، خودروی خریداری شده را با قیمت دلخواه در بازار عرضه می‌کنند. 

موسوی یک فعال بازار خودرو نیز به خبرنگار فارس گفت: قیمت خودرو در بازار با شیبی کُند در حال افزایش است و کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی مشاهده نمی‌شود. وقتی فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد باشد به معنی این است که خودرو به اندازه کافی به بازار تزریق نمی‌شود.

این فعال بازار، سهمیه‌بندی سوخت را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت برخی خودروها به ویژه خودروهای دوگانه سوز عنوان کرده و می‌گوید: وانت سایپا 151 در حال حاضر با قیمت 40 میلیون تومان از طرف کارخانه عرضه می‌شود در حالی که قیمت این خودرو در بازار به 61 میلیون تومان رسیده است و اختلاف 21 میلیونی را بین نرخ کارخانه و بازار شاهد هستیم. این در حالی است که قبل از سهمیه بندی قیمت سایپا 151 اختلاف 2 تا 3 میلیونی را با سایپا 131 داشت. قیمت پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز نیز قبلاً با نوع معمولی این خودرو اختلاف یک تا دو میلیون تومانی داشت اما پس از سهمیه‌بندی بنزین شاهد اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی در این بخش هستیم، به طوری که در حال حاضر پژو 405 دوگانه سوز با قیمت 103 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
تورم با رسیدن به یک و نیم رکورد زد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
تابی از کلمه جنتلمن هم میترسی؟خخ
چقدر خوبه که ساکن فرانسه نیستیم وگرنه با این حجم تورم باید چکار می کردیم ؟ افزایش نیم درصد تورم سالیانه خیلی سخت است . چقدر خوبه که تورم کشور ما 40 درصد است و فرانسه 4/5 درصد .برای مردم فرانسه خیلی ناراحت شدم .
تورم تو فرانسه 1/5 درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا اینجا اینقدر تورم و گرانی داریم؟؟؟؟؟؟
تورم بالا واسه چی؟؟؟
مسئول این گرونی ها و این تورم بالا کیه؟؟
این گرونی افسار گسیخته برای چی؟؟
چرا باید به سختی پول در بیاد و با این گرونی ها خیلی زود تموم بشه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
البته فرانسه عمراً توی این مورد رکورد ما رو بزنه .
وای خداروشکر که تو فرانسه زندگی نمیکنیم...
اصلا فکرِ همچین تورمی تنمو میلرزونه. آخه اینا تو فرانسه چطوری میتونن با 1.5 درصد تورم زندگی کنن بنده خداها. خدا کمکشون کنه :((
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
نمیدانم مردم فرانسه با این تورم بالا چطور زندگی میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
خخخخخ
مدیریت جهانی و که به عهده بگیریم حتماباید فرانسه رو از این مصیبت تورم نجات بدیم!!

!
دلیل ترغیب مردم به بورس یک کلمه است «پروپاگاندا» !!!
تابناك خيلى شيطونى
یا خدا. عجب تورمی در فرانسه. رکورد زد. به ۱.۵ درصد رسید. چقد وحشتناک. به یک سی ام ایران رسید. گرفتار شدند مردم فرانسه. خدا رو شکر مال ایران به ۱.۵ درصد نرسیده. !!!!!!!
مسولین فرانسه معلوم هست دارن چیکار میکنن حتی لیاقت افزایش تورم رو هم ندارن حق دارن مردم هریکشنبه جلیقه زردا تظاهرات میدن
اقای همتی گوش کنید در60 سال 3 درصد تورم خوب سود بانکیشون 9 یا 10 درصد است یک درصد هم از سود سپردههایشان 1 درصد را مالیات می دهند بلز سودشون بیشتراز دو برابر تورمشان است بعد شماها از بالا بودن سکد بانکی و مالیات حرف می زنید سود بانکی در بالاترین حد 21 درصد بوده و تورم همیشه بالای 30 یا35 درصدیعنی در هر صورت ما بازندههستیم که پول تو بانک می زاریمو در هر صورتخارجیها برنده س لطفا اینقدر انها را با ما مقایسه نکنید
دواي درد اقتصاد فرانسه مسول كار بلد ايراني
ما چشمانمان را روی نرخ تورم کشورمان بسته ایم فرانسه شده ۱.۵ % . ایران زیر نرخ فرانسه است.
خجالت نکشبد : تورم یک و نیم شد رکورد ؟ ...
تورم نیست افزایش حقوق و افزایش فیمت سرمایه و سود بانکی 20 درصدی هم نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار