بازدید 43270

گزارش رسانه انگلیسی از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای و چند نکته!

این نشریه تصویر نامه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد یک مقام ارشد هسته‌ای ایران در سال ۱۳۸۰ درخواست می‌کند پارامتر‌های مورد‌ نیاز نصب کلاهک جنگی روی موشک ارائه شود؛ نامه‌ای که دیلی‌میل تصویر آن را منتشر کرده در ۲۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۰ خطاب به محسن فخری‌زاده، از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای ایران و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین، نوشته شده است.
کد خبر: ۹۵۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 19 January 2020
در چند سال گذشته، همواره ادعا‌های بسیاری پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و ابعاد نظامی آن از سوی محافل غربی و به ویژه رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی مطرح شده است.
 
تحریریه تابناک جهان؛ در همین راستا، روزنامه «دیلی‌میل» انگلیس در گزارشی اختصاصی مدعی شد، یک سند محرمانه دولتی ایران که ماموران اطلاعاتی اسرائیل به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۰ در حال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

وب‌سایت روزنامه دیلی‌میل روز شنبه ۲۸ دی‌ماه، در گزارشی براساس منابع اسرائیلی به سندی اشاره کرده است که نشان می‌دهد دانشمندان هسته‌ای ایران با «چراغ سبز» بالاترین مقام هسته‌ای کشور، پیشنهادهایشان برای «کلاهک جنگی» را تشریح می‌کنند.

این نشریه تصویر نامه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد یک مقام ارشد هسته‌ای ایران در سال ۱۳۸۰ درخواست می‌کند پارامتر‌های مورد‌نیاز نصب کلاهک جنگی روی موشک ارائه شود.

بر اساس ادعای دیلی میل، این سند بخشی از اسنادی بوده که ماموران اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در سال ۲۰۱۸ از مرکزی در تهران به دست آوردند و اکنون این روزنامه برای اولین بار آن را افشا می‌کند.

نامه‌ای که دیلی‌میل تصویر آن را منتشر کرده، در ۲۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۰ خطاب به محسن فخری‌زاده، از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای ایران و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین، نوشته شده است.

بنا بر این نامه ادعایی، فخری‌زاده نیز در گوشه این نامه نوشته که این درخواست «در حال پیگیری است». دیلی‌میل تصاویری از دیدار او با رهبر انقلاب هم منتشر کرده تا بتواند بر ادعای خود مهر تایید بزند.

لازم به ذکر است، نشریه ساندی‌تایمز در سال ۱۳۸۷ از فخری‌زاده به ‌عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» نام برده بود.

به ادعای دیلی‌میل، این اسناد نشان‌دهنده «بعد نظامی» برنامه هسته‌ای ایران است، با وجود این‌که مقام‌های ایران همواره گفته اند برنامه خود را از مطالعات «امکان‌سنجی» فراتر نبرده‌اند.

دیلی‌میل در ادامه نوشته است، سند مذکور حاکی از این که ایران درصدد بوده به یک «کشور هسته‌ای آماده عملیات» تبدیل شود.

نویسندگان گزارش با نام پویش دوستان اسرائیل پس از "توجیه گسترده توسط مقامات امنیتی اسرائیل" در مورد محتوای بایگانی ایران، می‌نویسند که ایران قصد داشت به یک کشور هسته‌ای کاملاً عملیاتی تبدیل شود.

لازم به ذکر است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل سال گذشته در یک شوی زنده تلویزیونی با نشان دادن چند قفسه اسناد و مدارک جعلی مدعی شد که سازمان اطلاعات این رژیم توانسته است، ۵۵ هزار پرونده درخصوص برنامه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را به دست آورد.

اوج اظهارات نتانیاهو ارائه تصویر سوله‌ای در منطقه شورآباد تهران بود که مدعی شد، ایران اسناد و مدارک فعالیت‌های هسته‌ای خود را در این سوله نگهداری می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در خلال شوی تبلیغاتی خود، بار‌ها فیلم سخنرانی و مصاحبه‌های مسئولان کشورمان درباره صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را پخش و آن‌ها را به دروغگویی متهم کرد.

نکته مهم آنکه، «جان برد» وزیر خارجه اسبق کانادا ریاست تهیه گزارش ضد ایرانی پویش دوستان اسرائیل را بر عهده دارد.

او که سال ۲۰۱۲ میلادی با بستن سفارت ایران در کانادا، روابط دیپلماتیک میان دو کشور را قطع کرد افزود: به دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم توصیه کرده که سفارت این کشور در تهران را تعطیل و دیپلمات‌های این کشور را بازگرداند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و المان بر اثر فشار‌های آمریکا، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی است که «جان برد» هفته گذشته، پیش از نشست فوق‌العاده مجلس عوام درباره ایران با تعدادی از نمایندگان انگلیس ملاقات کرده است.

ذکر چند نکته در مورد این گزارش و اعضای آن ضروری است: نخست: در پویش دوستان اسرائیل (FOII)، کمیته‌ای با نام fact finding تشکیل شده تا محتوای اسناد ادعایی ربوده شده در ایران مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گیرد؛ بنابراین، دور از انتظار نیست که اثبات انحراف برنامه هسته‌ای ایران، از این پس گزارش‌هایی در بازه‌های زمانی مختلف منتشر شود؛ مساله‌ای که می‌تواند حساسیت‌هایی در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در دوران پسابرجام نیز ایجاد کند.

دوم: در کمیته فوق الذکر، چندین نخست وزیر و وزیر خارجه سابق اروپایی و کانادایی از جمله استفان هارپر، نخست وزیر سابق کانادا، خوزه آزنار رئیس جمهور سابق اسپانیا، آندرس پاسترانا رئیس جمهور سابق کلمبیا و مقامات دیگری به عضویت این کمیته درآمده اند و اسرائیل اسناد و مدارک برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار آن‌ها قرار داده و کارشناسان اسرائیلی نیز مامور توجیه آن‌ها در مورد اسناد ادعایی هستند. نکته مهم اینکه دور از ذهن نیست که بسیاری از این مقامات سابق در کشور‌های خود ممکن است بار دیگر به قدرت برسند و زمینه را برای همراهی با اسرائیل و افزایش فشار بر ایران فراهم کنند.

سوم: اسرائیلی‌ها دور جدیدی از فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران ـ در شرایطی که برجام در آستانه فروپاشی است ـ آغاز کرده اند. این فضاسازی‌ها پیرامون اسنادی است که این رژیم مدعی شده از برنامه هسته‌ای ایران به سرقت برده و به دست آورده است؛ ادعایی که تاکنون از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی