بازدید 19202
به بهانه ساماندهی پاتوق مشهور کارتن‌خواب‌ها در تهران؛

ساماندهی فرحزاد به قیمت تخریب طبیعت تمام شد

قرار نیست پارکی احداث اما حقی ضایع شود؛ اولویت این است، حق هر فردی که طبع قانون دارای حقی است به آن برسد و به هیچ وجه نیت بر این نیست که فردی متضرر شود، البته در حریم رودخانه فرحزاد ساخت و ساز غیرمجاز وجود داشته و آبفا درخواست تخریب ساختمان هایی را داده که در حریم رودخانه غیرمجاز ساخته شده است.
کد خبر: ۹۵۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 19 January 2020

دره فرحزاد که روزی پاتوق کارتن خواب‌ها بوده، این روز‌ها ساماندهی شده و شهرداری قصد دارد تا اکوپارک در این فضا برای تفریح شهروندان ایجاد کند؛ این در حالی است که ساماندهی به قیمت تخریب محیط زیست انجام شده است.

به گزارش «تابناک»؛ دره فرحزاد که به جهنم دره تهران معروف است، مدت‌هاست یکی از پهنه‌های دارای معضل پایتخت مطرح است. فضای تفریحی در شمال تهران بر خلاف منظره زیبایش محلی برای تجمع کارتن خواب‌ها اختصاص یافته و تفاوت زیادی با سایر رود دره‌ها دارد، ولی این روز‌ها طرح پاکسازی این رود دره کلید خورده است؛ طرحی که در آغاز دی‌ماه با «جمع‌آوری معتادان متجاهر» آغاز شد.

تخریب آلونک‌های دره فرحزاد

سرهنگ محمد بخشنده در ۲۴ دی ماه سال جاری در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران، درباره طرح پاکسازی دره فرحزاد گفت: در این دره با ۸۴ هکتار و عمق ۲۰ متر، سی سال بود در دو ضلع شمال شرقی و شمال غربی آن و در حاشیه رودخانه شاهد وقوع جرایمی از جمله توزیع مواد مخدر بودیم. ظرف شش سالی که در حوزه مواد مخدر خدمت می‌کردم، طرح‌هایی در این محدوده اجرایی شد. این دره متاسفانه نور کافی ندارد و گشت‌های پلیس نتوانسته بودند وارد بخشی از دره شوند؛ لذا با طرح پاکسازی و برگزاری جلسات متعدد و همکاری دادستانی تهران و شهرداری طرح عملیاتی را در آن آغاز کردیم. تمامی پاتوق‌های دره فرحزاد در قسمت شمالی و جنوبی شناسایی شدند و با صدور مجوز دادستان، عملیات اجرایی آغاز شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دستگیری ۳۵ تن از پاتوق داران دره فرحزاد و از عوامل اصلی در محدوده پیش از اجرای طرح پاکسازی گفت: چهارده آلونک در قسمت جنوبی و حریم رودخانه وجود داشت که همگی تخریب شدند. به این ترتیب ۱.۵ کیلومتر جاده در این محدوده باز شده است.

وی تاکید کرد: به زودی با همکاری آبفا و برق اقدامات لازم برای قطع آب و برق در این محدوده اجرایی خواهد شد. در حال حاضر تنها یک پاتوق در شمال دره مانده که متعلق به یکی از خلافکاران است که به زودی دستگیر خواهد شد.

اکوپارک به دره فرحزاد می‌آید

رسول کشت‌پور در دی ۹۸ در مورد ساماندهی دره فرحزاد گفت: منطقه دره فرحزاد سی سال بود که به عنوان یک منطقه بی‌دفاع شهری شناخته می‌شد و متاسفانه بستر برخی از آسیب‌های اجتماعی از جمله حضور معتادان شده بود.

وی با بیان این‌که با دستور دادستانی و همکاری نیروی انتظامی ساماندهی این دره در دستور کار قرار گرفت، به گونه‌ای که در فاز اول ۳۳۰۰ متر این دره پاکسازی شد لذا اقدامات مهمی در این دره صورت گرفت، افزود: هفت دسترسی به دره احداث شد و روشنایی دره نیز تامین شد.

شهردار منطقه ۲ با بیان این‌که نخاله‌های ساختمانی که از سنوات گذشته به داخل دره ریخته می‌شد جمع‌آوری شد، گفت: همچنین معتادان توسط پلیس جمع‌آوری شدند و نسبت به نگه‌داشت و توسعه فضای سبز در دره نیز اقدام کردیم.

کشت‌پور افزود: همچنین ۹ ساختمان که در بستر رودخانه قرار داشتند تخریب شد.

شهردار منطقه ۲ با بیان این‌که قرار شد دره فرحزاد را در قالب اکوپارک ساماندهی کنیم، اظهار کرد: فاز اول ساماندهی دره در حال انجام است و امیدواریم در صورت تامین اعتبار بتوانیم تا پایان سال ۱۳۹۹ دره فرحزاد را به یک اکوپارک تبدیل کنیم.

بی توجهی به مالکیت خصوصی

رحیم فرحزادی، دبیر شورایاری محله فرحزاد طی مصاحبه‌ای در خصوص طرح اکوپارک که توسط شهرداری تهران در حاشیه رود دره فرحزاد اجرا می‌شود، اظهار کرد: آنچه در اجرای این طرح در حال به اجرا درآمدن است، بی‌توجهی به مالکیت خصوصی افرادی است که در مجاورت رودخانه فرحزاد قرار دارند.

وی با بیان این‌که محله فرحزاد به دلایل مختلف دارای سند رسمی نیست، افزود: در حال حاضر با همکاری آبفا، نیروی انتظامی و شهرداری منطقه ۲ ساماندهی رود دره فرحزاد به‌منظور تأسیس اکو پارک در حال انجام است، حال آنکه هیچ اعتنایی به اسناد، تصرفات و متملکات مردم در این منطقه نشده است.

ماجرای ساخت اکوپارک فرحزاد چیست؟

سید امین ناصر هراتی در تشریح اقدامات شهرداری منطقه دو تهران برای تبدیل دره فرحزاد به بوستان تفریحی گفت: دره فرحزاد با داشتن قدمتی تاریخی، یک فضای مفرح، پرنشاط و به نوعی یکی از تنها فضا‌های اکولوژیکی و طبیعی باقی‌مانده در متن تهران است و اطراف آن شهرنشینی مدرن مشاهده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه دو تهران افزود: با همت تمام مسئولان و تعامل بسیار خوب با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در پی این هستیم که این منطقه تبدیل به "اکوپارک" طبیعی شده، به طوری که حق و حقوق مردم منطقه نیز حفظ شود و با کمترین دخالت در عرصه طبیعت این اتفاق روی دهد.

وی تصریح کرد: شهرداری در کنار سایر نهاد‌ها این کار را انجام می‌دهد البته زمان اتمام پروژه مشخص نیست، اما اگر همکاری خوب صورت گیرد و بودجه مدنظر وجود داشته باشد، امیدواریم در دو سال آینده شهروندان در این دره تردد کنند.

هراتی ادامه داد: در پی اینیم به طور مثال بوستانی شبیه بوستان نهج‌البلاغه در دره فرحزاد ایجاد کنیم؛ با این تفاوت که کمترین دخالت مصالح عمرانی و نیروی انسانی را در آن داشته باشیم و کاملاً بافت طبیعی آن حفظ شود.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه دو تهران خاطرنشان کرد: قطعاً قرار نیست پارکی احداث، ولی حقی ضایع شود؛ اولویت این است حق هر فردی که طبع قانون دارای حقی است به آن برسد و به هیچ وجه نیت بر این نیست که فردی متضرر شود البته در حریم رودخانه فرحزاد ساخت و ساز غیرمجاز وجود داشته و آبفا درخواست تخریب ساختمان‌هایی را داده که در حریم رودخانه غیرمجاز ساخته شده است.

ساخت اکوپارک را متوقف کنید

رئیس شورایاری منطقه فرحزاد ضمن اشاره به این که برای توجه به حقوق مردم نیازمند تعریف ساز و کاری هستیم از مدیریت شهری خواست طرح موسوم به اکو پارک متوقف شود.

یکی از اعضای شورایاری محله فرحزاد با اشاره به وضعیت دره فرحزاد گفت: شهرداری منطقه دو به بهانه احداث اکو پارک و آزاد سازی حریم و بستر رودخانه فرحزاد بیش از حریم مشخص شده اقدام به تخریب باغات و املاک مردم کرده است.

او افزود: این اقدام بدون لحاظ کردن حقوق مالکین، باغات و درختان را قلع و قمع کرده است.
این عضو شورایاری با اشاره به اینکه خیلی از درختان صد ساله با این اقدام قطع شده است، افزود: کجای قانون به یک شهردار مجوز قطع درختان را در ملک شخصی می‌دهد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۷
زمینخواری جدید
اصلا نیت اصلی تصاحب باغات مردم است و پاکسازی بهانه است .
مطمئن باش هدایت معتادان و ریختن نخاله به آنجا با همین قصد صورت گرفته و چون نتیجه مطلوب عاید نشده ، حالا اکوپارک می سازند
رئیس شورایاری منطقه فرحزاد حتما ذینفع است
این اشغال دونی را اگر درست کردید هنر کردید سال ها است محل خلافکاری است .
متعاد ها و افراد سود جو با اشغال کردن زمین و ایجاد گپر و دیوار و اسکان ول کن نیستند
طرح خوبیه . انشالله زودتر اجرایی شود.
این ترفند چندین ساله در شهرداری های اکثر شهرهای بزرگ در جریان است
که با استفاده ابزاری از قوانین ، زمینها و املاکی که در نقاط مرغوب و ارزشمند قرار دارند را در ابتدا بعنوان حفظ محیط زیست و جان مردم !؟ و احداث پارک و فصای عمومی و سبز و مثلا عام المنفعه مالک میشوند
و مالکان ان مناطق را که اکثرا از قدیم الایام که انجا جزو روستاها و حاشیه شهر ها در انجا سکونت داشته اند را با روشهای بسیار پیچیده و سوء استفاده از قوانین ، و یا با پرداخت مبالغی ناچیز و یا دادن املاک تهاتری نامرغوب ، به نوعی خانه خراب و آواره میکنند .
و پس از گدشت چند وقت و زمان ، به افراد با نفوذ و قدرتمتد و ثروتمند در قبال دریافت مبالغ نجومی با عنوان های تغییر کاربری اسناد تهیه و به ساختن برج های انچنانی و بازار ها تجاری اقدام میکنند .
و در مقابل مدیران شهرداری ها و ادارات دیربط به سهمی از املاک بنام اعضا خانواده و یا مبالغ هنگفت ، کارسازی میکنند .
فساد و سوء استفاده در جای جای اداراتی که از قدرت و اختیارات خاص و مجوز های ویژه و امضاء های حیاتی برخورداند بشدت و گسترده نفوذ کرده و تا رسانه های کاملا ازاد و احزاب مردمی برای مراقبت و ایجاد شفافیت بوجود نیاید .
این ماجرای بشدت گسترده و خطرناک بیشتر و بیشتر میگردد .
بنام خدا
باسلام
حمایت کنید تخریب نکنید. این چه وضعیه که شمال شهر تهران شده دره سعید و دره فرحزاد
بجای اینکه دهلیز باشد و هوای تهران را تهویه کنه شده شیرکش خانه
سالی 1500جوان از همین دره دود می شود
واقعا نباید به این فرصت های بی نظیر توجه کرد؟12میلیون آدم جمع شده دامنه کوه و دارند خفه می شوند.چی شد مدیریت کلان؟
چقدر باید این ملت چوب زمین خوارا ن و نو فئودال ها را بخورند؟پارتی بازی و رانت تهران را به فنا داده. آباد کنید این شهر مخروبه را. تابی چرا بیخود جو سازی می کنی؟40ساله دره فرحزهد و دره درکه و دربند و دره سعید و وره سولقان شده معدن تولید دود قلیان و وافور و شیشه.
شهرداری بسیار کار خوبی کرده
خوب کردن به معتادها .
معتادها رو باید ریخت تو آب دریا تا کسی دیگر جرات نکند معتاد شود .
خوب کردن به معتادها .
معتادها رو باید ریخت تو آب دریا تا کسی دیگر جرات نکند معتاد شود .
اكو پارك با امكانات بيشتر براي كارتن خوابها ومعتادين
با سلام
مناسب است شهرداری تهران به جای دست اندازی به حریم خصوصی مردم ، مناطقی که گرفتار این قضیه نیستند را برای این غرض آماده نماید مثلا در وسط شهر بومهن رودخانه ای بسیار زیبا می گذرد که ساکنین به خاطر بی توجهی و سهل انگاری آن را تبدیل به یک رودخانه کثیف پر آب کرده اند با انبوه درختان خوب بجای این که بروید فرحزاد و زمین های گران مردم را اینگونه به هم بریزید بروید آنجا را احیا کنید که هم آثار فرهنگی دارد و هم داخل تهران نیست که مشکلات فراوان ایجاد کند رودخانه سیاهبند در بومهن مناظر بسیار زیبایی دارد ولی صد حیف که به خاطر بی لیاقتی مسئولین محلی و بی توجهی استانداری و مسئولین فرهنگی کشور جایگاه معتادان و قاچاقچیان شده است به داد آنجا برسید با هزینه ای کمتر و برداشتی بهتر و آثاری پر برکت.
با اين صحبتها موافق نيستم يكسري افراد با دست اندازي به حريم رودخانه فرحزاد اقدام به كاشت نهال و احداث رستوران و فليون سرا كردن و حالا دم از بي توجهي به مالكيت خصوصي ميزنن
سلام. به وضوح مشخصه کسانیکه دم از حقوق و مالکیت میزنند منافع خودشونو در خطر میبینند. سالها رشوه و تطمیع و تهدید انجام دادند ولی دیگه ظاهرا مثل اینکه دیگه جواب نمیده. ماهانه با ایجاد پاتوقهای فساد میلیاردها پول به جیب میزنند. حالا داره درباغ سبز بسته میشه به تکاپو افتادند. به نطر من نه تنها این کار باید انجام بشه بلکه باید تمامی افرادی که در این چند سال جلوی حقوق مردم تهران رو گرفتند شناسایی و محاکمه بشوند. تا اینقدر گستاخانه جسارت نکنند جو سازی کنند مخصوصا شورا یاری و دبیر و غیره
سلام نظر میدهند این مکان عالی در وسط شهر رو ول کنند برند بوم هند و... جالبه نمیدونم مردم رو چی فرض کردند چنین پیشنهاداتی میدند.
چه عجب شهرداری برای اولین بار می خواهد کاری اصولی در این منطقه بکند،‌خیلی هم خوب است و این قهوه خانه ها را هم باید جمع کنید که واقعاٌ مرکز ... است
اپال سنتر برای کیه؟
به نطر من کسانی که از قضیه و وضعیت مردم خبر ندارند نظر ندن مردم اینجا خودشان یا اجدادشان بدبختی کشیده اند اکنون اینجا شده فلسطین وشهرداری به زور ویا با پول ناچیز حقشان را پایمال مکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر