بازدید 21030

جنگل دکل‌های مخابراتی، بیخ گوش پایتخت نشینان

دکل‌های مخابراتی در سراسر شهر گسترده شده است و به صورت چتری روی سر شهروندان پهن می‌شود و اختلالات این روز‌ها را نباید بی ارتباط با این اقدامات دانست، اقداماتی که بحث پول در میان است و سلامت پایتخت نشینان در لابلای پول از یاد‌ها رفته است.
کد خبر: ۹۵۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ 18 January 2020

جنگل دکل های مخابراتی، بیخ گوش پایتخت نشیناندکل‌های مخابراتی زیادی در پایتخت وجود دارد؛ دکل‌هایی که به گفته بسیاری از متخصصان عامل سرطان است و ضرر آن را نمی‌توان نادیده گرفت، اما آیا دکل‌های غیر مجاز همچنان در سطح شهر جولان می‌دهد؟

به گزارش «تابناک»؛ وجود رقابت فراوان میان اپراتور‌های تلفن همراه برای جذب مشترکان سبب شده تا هر یک تلاش می‌کنند با بالا بردن کیفیت شبکه و کاهش اختلالات، مشترکان خود را افزایش دهند.از این روی، اقدام به نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی می‌کنند.

طبق مصوبه شورای شهر تهران دکل‌های مخابراتی با رعایت فاصله استاندارد ۳۰ متر، باید در ارتفاعی نصب شوند که انرژی پخش شده از آن‌ها از حد مشخصی تجاوز نکند، اما برخی افراد عنوان می‌کنند که این موضوع از سوی شهرداری و اپراتور‌ها نادیده گرفته می‌شود.

از سوی دیگر بسیاری از شهروندان حاضر می‌شوند این دکل‌ها را روی پشت بام خود نصب کنند. از این رو بسیاری از مالکان ساختمان‌ها به دلیل دریافت اجاره‌بهایی بین ۲۰تا چند صد میلیون تومان در سال وسوسه می‌شوند پشت‌بام ساختمان خود را برای نصب دکل به شرکت‌های مختلف اجاره دهند، شهرداری نیز با گرفتن عوارض بابت این دکل‌های مخابراتی برای خود درآمدزایی می‌کند و شهروندان قربانی می‌شوند.

اما دکل‌های مخابراتی چیست؟

دکل‌هایی که روی آن‌ها آنتن نصب شده است عموماً به پنچ دسته تقسیم می‌شوند که شامل آنتن‌های پخش رادیو و تلویزیون آنالوگ و دیجیتال، آنتن‌های مخابراتی نقطه به نقطه معروف به لینک‌های رادیویی، آنتن‌های مخابراتی شبکه‌های سلولار موبایل مشتمل بر BTS ها، آنتن‌های مخابراتی شبکه‌های خصوصی سازمان‌ها و آنتن‌های مخابراتی شبکه‌های عمومی دیتا می‌شود.

دکل‌های مخابراتی، به تمام دکل‌هایی اطلاق می‌شود که با استفاده از آنتن‌های نصب شده روی آنها، یک ارتباط مخابراتی بدون سیم دو طرفه را برقرار می‌سازند و دارای تنوع بسیار از نظر کاربران است که شامل دکل‌های شرکت‌های تامین کننده اینترنت بدون سیم، اپراتور‌های موبایل، اپراتور‌های رادیو ترانک نظامی، سامانه ارتباطی بدون سیم نیروی انتظامی، آتش نشانی، آمبولانس، شهرداری، ارگان‌های امنیتی است.

اما این دکل‌ها چه خطراتی برای شهروندان دارد؟

علی گورانی، مدیر برنامه بهداشت پرتو‌های وزارت بهداشت در مهر ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای ضمن بیان اینکه صحبت پیرامون این موضوع، کلی و جامع است، گفت: همان گونه که کسی نمی‌تواند منکر شود آتش خطرناک است، در خصوص پرتو‌ها و تشعشعات منتشر شده از دکل‌های مخابراتی نیز نمی‌توانیم بگوییم به طور محض بی‌خطر هستند؛ اما نکته قابل توجه آن که انسان در چه فاصله‌ای از آتش قرار گرفته باشد و چگونه با آن کار کند. بدیهی است نزدیکی زیاد و یا برخورد مستقیم با آن برای انسان مضراتی دارد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در آبان ماه سال جاری این آنتن‌ها و دکل‌ها را سرطانی می‌داند.

وی با بیان اینکه در شهری مانند تهران وجود دکل‌ها ضروری است، افزود: در مورد اینکه گفته می‌شود این دکل‌ها سرطان زا هستند، شرکت ارتباطات شهر تهران همه هم و غم خود را گذاشته تا کارگروهی که مجوز صادر می‌کند تمام نکات استاندارد را در خصوص دکل‌ها رعایت کند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه ساماندهی دو تا سه هزار دکل مخابراتی بدون مجوز در پایتخت در دستور کار مدیریت شهری است، گفت: پیگیری می‌شود تا هر ساختمان جدیدی که احداث می‌شود برای نصب آنتن اینترنت هم مانند انشعاب گاز، برق و آب دسترسی لازم پیش‌بینی شود.

ناهید خداکرمی اشاره به موضوع ساماندهی دکل‌های مخابراتی در شهر تهران اظهار کرد: جلسه‌ای که برگزار شد بیشتر به دلیل پرونده‌هایی بود که در کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال بررسی است. تعداد این پرونده‌ها زیاد شده و بخش اعظمی از پرونده‌ها مربوط به مکان‌هایی است که دکل نصب شده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت کمیته سلامت در شورای شهر تهران و بررسی بُعد سلامت دکل‌های مخابراتی گفت: اکنون در زمینه نصب دکل‌های مخابراتی خیلی متقاضی جدیدی وجود ندارد، اما حدودا دو تا ۳ هزار دکل بدون مجوزی که در شهر تهران وجود دارد در حال ساماندهی است. تعداد زیادی از این دکل‌ها در حال جمع‌آوری است و تعداد زیادی نیز برای جمع‌آوری اخطار گرفته‌اند.

دکل‌های مخابراتی در سراسر شهر گسترده شده است و به صورت چتری روی سر شهروندان پهن می‌شود و اختلالات این روز‌ها را نباید بی ارتباط با این اقدامات دانست؛ اقداماتی که بحث پول در میان است و سلامت پایتخت نشینان در لابلای پول از یاد‌ها رفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳۲
یکسری از این دکل ها فقط برای پخش پارازیت است که اصلا قانونی نیستند وبسیار خطرناک هستند. وباید سریعا جمع آوری بشوند..
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
قانون ؟ قانونی ؟
خب این یه بعد از قضیه است، اینم بعد هم در نظر بگیرین که آنتن دهی وو برخی از قسمت های تهران و شهرهای اطرافش واقعا با اعصاب آدم بازی میکنه و این حق مردم هستش که امکان ارتباط خوب برخوردار باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
یه دکل ببند به خودت
حسین علمداری ایلخچی
| - |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
مضافا در هر پژوهشی که صحبت از تاثیر
مخرب امواج موبایل است، متهم ردیف اول گوشی است نه دکل که البته هیچگاه اتهامش منجر به محکومیت نشده است.

با بهبود پوشش، گوشی می تواند با توان تشعشعی کمتری ارتباط را برقار کند و لذا بر خلاف تصور عامه، افزایش تعداد دکل ها باعث کاهش سطح درگیری بدن با تشعشعات الکترومغناطیس (که بدون کاهش هم در حد سالم است) می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
واقعا خوب گفتن یه دکل ببند به خودت
شایدم خودت از همین دکلا نون در میاری
خانم خداکرمی لطفا به وضعیت یک دکل مخابراتی که در روی یک ساختمان در تقاطع شهید مدنی شمالی (نظام آباد) و جانبازان غربی ( گلبرگ) است رسیدگی نماید. در یک بافت متراکم مسکونی قراردارد .
پاسخ ها
خانم خداکرمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
سلام . پیرو درخواست شما این مورد بررسی می گردد .
چرا در كشورهاي ديگر اينجوري نيست ايا انها عقب مانده اند يا ما مشكل داريم
باید به کجا عتراض کرد ؟
سامان دهی دکلها لازمه هم دادخل شهرها و هم بیرون آن.
در ارتفاعات اطراف مناطق مسکونی کلها واقعا منظره نامناسبی ایجاد کردن.
سری به بارستانها بزنید

بیماری های عجیب و غریبی می بینید
سری به بیمارستانها بزنید

بیماریهای عجیب و غریبی می بینید !!!!!
یه آنتن تو فاصله ۳۰ یا ۴۰ متری روبروی پنجره ما گذاشتن که خدا شاهده من و پدر مادر پیرم از سر درد و سرگیجه شب و روز نداریم.خیابون شهید گلشن دوست منطقه ۸ پایین تر از نوروزی فرد.تورو خدا یه مسئولی نگاه کنه ببینه آیا این انصافه.داریم عذاب میکشیم
پاسخ ها
حسین علمداری ایلخچی
| - |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
این گونه عوارض معمولا ناشی از تلقین و دارای ریشه روانی هستند و بانام EHS: Electromagnetic Hypersensitivity یا نامیده می شوند.
مسولین پخش پارازیت را مشخص کنید باید محاکمه شوند آنها امواج الکترو مغناطیسی را به جان مردم انداخته اند واین کاملا خلاف قانون وسلامت جامعه است. وبسیار خطرناک هست
آقایان که مدعی امنیت هستید پس چرا دست به پخش پارازیت وفیلتر می زنید. این دکل ها. بخشی برای پخش پارازیت. به خانه های مردم هستند مردم باید دسترسی به اطلاعات داشته باشند. مطبوعات آزاد وتلویزیون های خصوصی. اطلاع رسانی کنند
آنتن دهی که به قیمت جون آدمی باشد و برای شهروندان مرض و سرطان بیاورد نخواستیم.آنتن دهی خوب است ولی نه با این قیمت.البته اگر گوش شنوایی باشد و به نظر مردم اهمیت داده شود. این حق مردم که از آنها نظر خواهی شود حاضر هستید دکل در مجاورت شما نصب شود با این خطرات و مضرات.
تا اونجا که بنده اطلاع دارم مسئول بررسی و اعلام نظر در مورد تشعشعات در کشور سازمان انرژی اتمی هست و تمامی نظرات دیگه قابل استناد نیست.
تا اونجا که بنده اطلاع دارم مسئول بررسی و اعلام نظر در مورد تشعشعات در کشور سازمان انرژی اتمی هست و تمامی نظرات دیگه قابل استناد نیست.
هر چی دکل کمتر باشد سیگنال موبایل کمتر می شود و در نتیجه میزان خطرات ان بیشتر می شود
باسلام بنده ۱ساله یه خونه بصورت پیش فروس گرفتم با هزار بدبختی بهداز چند وقت که اومدیم نشستیم داخلش همسایه بغل دستی ما یه دکل ایرانسل اورد زد کنار ما فاصله این دکل تا سقف خونم۵متره بنظر شما من با ۲تا بچه کوچیک چیکار کنم
خونه رو گذاشتم فروش هر کی میاد دکلو میبینه میره پشت سرشم نگاه نمیکنه
لطف کنید منو راهنمایی کنید واقعا خودم و خونوادم درعذابیم
پاسخ ها
حسین علمداری ایلخچی
| - |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
فاصله از دکل اهمیت چندانی ندارد بلکه فاصله از آنتن منصوبه روی دکل است که اهمیت دارد و آن هم بعید می دانم 5 متر باشد. بعه عبارت دیگر شما باید ارتفاع آنتن را هم در نظر بگیرید و این نکته را که آنتنی که مثلا در ارتفاع 30 متری نصب شده معمولا پای دکل تشعشع چندانی ندارد. با افزایش زاویه افقی یا عمودی از روبروی آنتنمیزلن تشعشع به شیب زیاد کم می شود.

لذا اکثر دکل های منصوبه بر خلاف ادعای برخی سایت های غیر تخصصی، خطر یا ضرر خاصی ندارند، سرطان که جای خود دارد
حسین علمداری ایلخچی
| - |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
در مورد نظرخواهی تان فراموش کردم بگویم که با آرامش در منزلتان زیست کنید ولی اگر خواستید زیر قیمت بفروشید، مرا هم خبر کنید، پول داشته باشم می خرم!
چرا در کشور سیتمهای که می فرمائید به روز نمیشود وچرا از برجمخابراتی میلاد برای این منظور استفاده نمیگردد وچرا میبایست سازمان تنظیم ومقررات مجوز بعضی از اموری که نیاز نیست لغو نمیکند . کجائی سیستم ارتباطی کشور لنگی دارد که میبایست اینهمه دکل در شهر نصب گردد .خوب است دست اندر کاران نسبت درختان کاشته شده با دکل هلی مخابراتی را اعلام نمایند .کجائی زیر ساختها مخابراتی اشکال دارد . خوب است کمیته ای از افراد متخصص در این خصوص برنامه ای داشته باشند تا راهکارهای مناسبی ارائه نمایند تا شاهد قد علم کردن دکل های غیر ضرور نباشیم
پاسخ ها
حسین علمداری ایلخچی
| - |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
دکل های مربوط به موبایل از آخرین تکنولوژی های روز دنیا بهره برده و تفاوتی با دیگر کشورها ندارند. تنها تفاوت اینجاست که در کشورهایی که می فرمایید از لحاظ زیبایی و منظر شهری سخت گیری بیشتری وجود داشته و آنتن ها معمولا جلوی چشم نیستند و اپراتورها ناگزیر به استفاده از پشت بام و دیوارهای ساختمانها به جای دکل های زشت می شوند.

ذات این نوع ارتباطات (سلولی) به گونه ای است که نمی توان صرف بلندی همه آنتها را در جایی مثل برج میلاد متمرکز کرد.

نهاد تخصصی مورد نظرتان متشکل از متخصصان سازمان انرژی اتمی، وزارت
ارتباطات و اپراتورها موجود و فعال است. مشکل اینجاست که برخی سیاسیون و خبرنگاران غیرمتخصص بدون مشورت با متخصصین در این باب اظهار نظر و به نوعی تشویش اذهان عمومی می کنند.
حسین علمداری ایلخچی
| - |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
به علاوه نتایج این نظارت را که برای تهران و شیراز به صورت آنلاین در سایت سازمان تنظیم مقررات نمایش داده می شود می توانید اینجا ببینید:
https://www.cra.ir/Portal
ازگوشه نمودار می توانید با انتخاب show/hide standard limits فاصله بسیار تشعشعات از حد استاندارد را ببینید.
کجا باید پیگیری کنیم واسه اعتراضم خواهشا هرکه اطلاعی داره راهنمایی کنه ممنون میشم؟؟؟؟؟
ما هم در تهرانپارس ساکن هستیم حتی با وزیر جوان هم در ارتباط گذاشتیم این وسط معلوم نیست چه کسی مسئول است هیچ کسی اهمیت نمیدهد
به خود سازمان انرژی اتمی هم گفتیم
خود مردم نباید اجازه نصب بدهند
دروغ پشت دروغ پارسال به همان که نصب کرده بود اعتراض کردیم گفت من خودم بعدا پشیمان شدم
دروغ میگفت اگر کسی پشیمان شه برای سال دوم هم قبول نمیکنه
از سازمان انرژی اتمی هم امدن اما جیز درست و حسابی نگفتن
این روزها هم که معلوم نیست چه کسی چه میگوید
اگر کسی کاری از دستش بر میاد خواهشا انجام بده
چرا نظر من ثبت نکردی
دکل ها باید جمع اوری شوند
پیامهای مرا نشان دهید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل