بازدید 2075

گرانی جهانی مواد غذایی رکورد زد

کد خبر: ۹۵۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ 10 January 2020

جدیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه میلادی گذشته به دلیل رشد قیمت روغن‌های گیاهی، شکر و لبنیات و همچنین غلات برای سومین ماه متوالی رشد کرده و به بالاترین حد در پنج سال اخیر صعود کرده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در دسامبر به ۱۸۱.۷ واحد رسید که ۲.۵ در مقایسه با نوامبر رشد داشت و به بالاترین حد از دسامبر سال ۲۰۱۴ رسید.

این شاخص برای کل سال ۲۰۱۹ به ۱۷۱.۵ واحد رسید که ۱.۸ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۸ بود اما در مقایسه با پیک ۲۳۰ واحد در سال ۲۰۱۱ همچنان پایین مانده است.

شاخص قیمت غلات فائو به دلیل  قیمت بالاتر گندم و تقاضای قوی از سوی چین و مشکلات لجستیکی پس از اعتصابها در فرانسه، در دسامبر ۱.۴ درصد رشد کرد و به ۱۶۴.۳ واحد رسید. اما قیمت برنج تغییر چندانی نداشت.

شاخص قیمت روغن‌های خوراکی فائو در دسامبر ۹.۴ درصد رشد کرد و به ۱۶۴.۷ واحد رسید. قیمت روغن پالم به دلیل تقاضای بالا برای سوختهای بیودیزل برای پنجمین ماه متوالی رشد کرد و همزمان قیمت روغن سویا، آفتابگردان و کلزا هم افزایش پیدا کرد.

شاخص قیمت لبنیات فائو ماه میلادی گذشته ۳.۳ درصد رشد کرد و به ۱۹۸.۹ واحد رسید که ناشی از افزایش قیمتهای پنیر و پودر شیر بدون چربی بود.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص قیمت شکر به دلیل افزایش تقاضا برای اتانول که ناشی از بالا رفتن قیمتهای نفت بود، در  دسامبر ۴.۸ درصد رشد کرد و به ۱۹۰.۳ واحد رسید.

اما شاخص قیمت گوشت نسبت به نوامبر تغییر نداشت و به ۱۹۱.۶ واحد رسید و افزایش قیمت گوشت خوک و گوسفند با کاهش قیمت گوشت گاو جبران شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر