بازدید 11542

آغاز تحرک فیلمسازان برای خلق فیلم داستانی و مستند درباره حاج قاسم سلیمانی

همزمان با تحقیقات سناریونویسان برای نگارش طرح کلی داستان، برخی مستندسازان نیز در پی تحقیق درباره زاویای پنهان زندگی و سوابق حاج قاسم برآمده‌اند و به دنبال آرشیو‌های بکری هستند که بتوانند با تلفیق این آرشیو‌ها و اطلاعات تازه با روایت‌های بکر از این قهرمان ملی، مستند‌های تاثیرگذاری درباره ابعاد شخصیتی این سردار که به دلایل مختلف تاکنون مکتوم مانده بوده را بیان کنند.
کد خبر: ۹۵۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 08 January 2020

آغاز تحرک فیلمسازان برای خلق فیلم داستانی و مستند درباره حاج قاسم سلیمانیکمتر از یک هفته پس از شهادت سردار سلیمانی، گروهی از فیلمسازان تحرکاتی را برای ساخت فیلم‌های مستند و داستانی آغاز کرده‌اند؛ تحرکاتی که باید سامان یابد و پشتیبانی شود تا حاصل آن آثار باکیفیت و ماندگاری باشد که تصویری جامع و همه‌جانبه‌نگر نسبت به این قهرمانی ملی باشد و نسل‌های آینده روایت‌های دیدنی از این سردار دلها داشته باشند و از این مدیوم بهترین بهره برده شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شهادت سردار سلیمانی نقدهایی درباره عدم تولیدات باکیفیت حتی در سطح مستند درباره این سهپبد شهید منجر به نقدهایی شد و این پرسش پیش کشیده شد که چرا با وجود بودجه‌های عظیم فرهنگی درباره این سردار شهید حتی یک مستند کوتاه باکیفیت نیز وجود ندارد. این نقدها منجر به تحرکاتی شد و برخی فیلمسازان داستانی و برخی مستندسازان کوشش‌هایی را برای ساخت آثار مستقیم درباره حاج قاسم سلیمانی و یا با اشاراتی به این سردار و پرداخت غیرمستقیم به این شخصیت آغاز کرده‌اند.

شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی فیلمسازان، در حال طراحی داستان و نگارش سیناپس‌هایی هستند تا بر اساس روایت کلی داستان، فیلمنامه‌هایی به نگارش درآیند. تولید فیلم سینمایی یک فرآیند بسیار طولانی و پیچیده دارد اما اگر فیلمسازان همت کنند شاید در بهمن هزار و سیصد و نود و نه بتوانیم شاهد یک فیلم سینمایی باکیفیت درباره این قهرمان ملی باشیم؛ هرچند ممکن است فیلمسازان با وسواس پیش بروند و این پروژه تا بهمن هزار و چهارصد به طول بینجامد.

آغاز تحرک فیلمسازان برای خلق فیلم داستانی و مستند درباره حاج قاسم سلیمانی

همزمان با تحقیقات سناریونویسان برای نگارش طرح کلی داستان، برخی مستندسازان نیز در پی تحقیق درباره زاویای پنهان زندگی و سوابق حاج قاسم برآمده‌اند و به دنبال آرشیوهای بکری هستند که بتوانند با تلفیق این آرشیوها و اطلاعات تازه با رویت‌های بکر از این قهرمان ملی، مستندهای تاثیرگذاری درباره ابعاد شخصیتی این سردار که به دلایل مختلف تاکنون مکتوم مانده بوده را بیان کنند. ساخت یک مستند نیز می‌تواند با وسواس پیش برود و حتی بیش از فیلم داستانی زمان نیاز داشته باشد اما می‌توان امیدوار بود در آذر نود و نه و همزمان با دوره آینده جشنواره سینماحقیقت شاهد رونمایی از مستندهایی با محوریت این قهرمان باشیم.

از عواملی که می‌تواند منجر به خلق آثار ارزشمندی با این مضمون شود، عدم چشم دوختن و دست یازیدن به منابع دولتی در مسیر تولید چنین آثاری است. اینکه تهیه کننده‌ای تصور کند با یک مسابقه سرعت مواجه است و به سرعت سفارش فیلمنامه بدهد، بی‌شک نه صورت خوشی دارد و نه حاصلی آبرومندانه‌ای خواهد داشت. این پیش بینی حاصل چنین نگاهی، یک تحلیل نیست بلکه نگاهی به سوابق نشان می‌دهد ابتدا باید فیلمساز در پی خلق اثر باشد و اثرش در سطحی باشد که سرمایه گذاران در پی‌اش باشند و خود را در تولیدش سهیم کنند.

در عین حال، انتظار می‌رود نهادهای فرهنگی که عمده منابع‌شان را یا صرف حقوق کارمندان و بروکراسی پرهزینه‌شان برای کشور می‌کنند یا میان یک طیف تولیدکننده محتوا بی‌استعداد توزیع می‌کنند نیز دست به کار شوند و موجی از تولیدات را برای قهرمانانی چون سردار سلیمانی حمایت کنند؛ آثاری که باعث شود یاد آنها برای همیشه در یاد نسل جوان باقی بماند و سندهای تصویری ارزشمندی از ایشان برای آیندگان بماند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر