بازدید 16076

بعد از چهار سال پرونده مالیات ستانی از خانه‌های خالی باز شد/ تاثیر این نوع مالیات بر بازار مسکن چیست؟

بنا بر آخرین آمار رسمی منتشره حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد که گفته می‌شود، حدود ۵۰۰ هزار واحد از این نوع خانه‌ها در تهران قرار دارند. به تازگی کمیسیون تلفیق تصویب نمود که از سال آینده از این نوع خانه‌ها مالیات اخذ شود و این در حالی است که قانون مالیات از خانه‌های خالی باید از سال ۱۳۹۴ اجرایی می‌شد.
کد خبر: ۹۵۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 08 January 2020

بعد از ۴ سال پرونده مالیات ستانی از خانه‌های خالی باز شد/ تاثیر این نوع مالیات بر بازار مسکن چیست؟

تابناک اقتصادیبنا بر آخرین آمار رسمی منتشره حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد که گفته می‌شود، حدود ۵۰۰ هزار واحد از این نوع خانه‌ها در تهران قرار دارند. به تازگی کمیسیون تلفیق تصویب نمود که از سال آینده از این نوع خانه‌ها مالیات اخذ شود و این در حالی است که قانون مالیات از خانه‌های خالی باید از سال ۱۳۹۴ اجرایی می‌شد. دلیل تعویق مالیات ستانی از خانه‌های خالی چه بود و این مالیات ستانی چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ روز گذشته، علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس و نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ طی مصاحبه‌ای گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با مصوبه خود خانه‌های خالی را مشمول اخذ مالیات کردند.

وی افزود: بر اساس متن پیشنهادی؛ شهرداری‌های کشور موظفند واحد‌های مسکونی خالی واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر جمعیت در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را شناسایی و مالیات متعلقه ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را از مالکان اخذ کند.

شایان ذکر است که ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، خانه‌های خالی را مشمول پرداخت مالیات دانست. خانه‌های خالی طبق این ماده از سال دوم مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.

با توجه به شرایط خاص کشور و محدود شدن درآمد‌های نفتی، دولت نیازمند تکیه بر درآمد‌های مالیاتی است و باید منابع جدیدی برای تامین درآمد‌های مالیاتی خود پیدا کند و به همین دلیل تصمیم روز گذشته کمیسیون تلفیق مبنی بر مالیات ستانی از خانه‌های خالی قابل تقدیر است.

اما پرسش‌هایی که باید به آن‌ها پاسخ داده شوند، این است که تعداد خانه‌های خالی چقدر است؟ چه راهکاری برای شناسایی خانه‌های خالی وجود دارد؟ چرا در سال‌های گذشته که طبق قانون دولت موظف به مالیات ستانی از این خانه‌ها بوده، این کار انجام نشده است؟

بر اساس آمار رسمی چه تعداد خانه خالی وجود دارد؟

آمار‌های جدید و رسمی از این که چقدر مسکن هم اکنون خالی از سکنه هستند وجود ندارد؛ اما طبق گزارش معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ واقعی خانه‌های خالی در کشور در سال ۱۳۸۵ حدود ۴.۲ درصد (معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی) بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۸.۳ درصد (معادل ۱.۶ میلیون واحد خالی) و در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۱.۳ درصد (معادل ۲.۶ میلیون واحد خالی) افزایش یافته است

بعد از ۴ سال پرونده مالیات ستانی از خانه‌های خالی باز شد/ تاثیر این نوع مالیات بر بازار مسکن چیست؟

همان گونه که ملاحظه می‌شود در سال ۱۳۹۵ تعداد خانه‌های خالی به کل خانه‌های موجود حدود ۱۱ درصد می‌باشد که این نشان می‌دهد از هر ده خانه در کشور حداقل یک خانه خالی از سکنه است و آمار‌ها نشان می‌دهند وضعیت خانه‌های خالی در تهران بحرانی‌تر است.

تعداد خانه‌های خالی در تهران از ۳۲۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۴۹۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و با توجه به این آمار ۱۳ درصد از کل موجودی واحد‌های مسکونی پایتخت خالی است؛ حال آن که مطابق استاندارد جهانی، نسبت خانه‌های خالی بین ۴ تا ۶ درصد کل واحد‌های یک شهر یا کشور است.

راهکار شناسایی خانه‌های خالی چیست؟

در تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ مشخص شده که با چه ساز وکاری خانه‌های خالی شناسایی شوند. کلید حل این مشکل راه اندازی "سامانه ملی املاک و اسکان" است.

تبصره ۷ این ماده قانونی، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است تا شش ماه از تصویب قانون مذکور سامانه ملی املاک و اسکان را با همکاری دستگاه‌های ذی ربط برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه اندازی کند. شایان ذکر است که در ابتدا معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مسئولیت تهیه این سامانه را بر عهده داشت، اما با دستور عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، تهیه و راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شد. دوباره با تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه، کار راه اندازی این سامانه به معاونت مسکن واگذار شد.

مازیار حسینی، معاون وقت مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه ۱۳۹۷ در همین رابطه گفت: کار راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان پیشتر بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن بود، اما مدتی است این کار به معاونت مسکن منتقل شده است.

چرا سامانه ملی املاک و اسکان تاکنون راه اندازی نشده است؟

عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۸ در رابطه با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان گفت: طرح پیشنهادی سامانه توسط دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن تهیه شده در جلساتی که با سازمان امور مالیاتی داشته ایم ادبیات این سامانه را هماهنگ کرده ایم.

وی افزود: برای راه اندازی این سامانه، پنج دستگاه درگیرند که شامل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت احوال، دستگاه‌های خدمات رسان مثل آب، برق، گاز و تلفن، اپراتور‌های همراه اول و در نهایت شرکت پست برای اخذ اطلاعات پستی هستند. باید این پنج دستگاه اطلاعات راه اندازی این سامانه را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

وی با بیان چرایی اجرایی نشدن مالیات بر خانه‌های خالی و راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور، گفت: پیشتر ۳۳ دستگاه برای گرفتن اطلاعات شناسایی شدند، ولی رویکرد جدیدی که ما در دوره جدید اتخاذ کردیم، این است که با همکاری پنج دستگاه نامبرده، مشکلات حل شود. سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی این است که سامانه املاک و اسکان کشور راه اندازی شود. فرهادیه با اعلام اینکه معماری سامانه به اتمام رسیده است، اعلام کرد: تنها بحثی که هم اکنون روند کار را با مشکل مواجه کرده، هماهنگی دستگاه هاست که امیدواریم زودتر انجام شود. بر اساس ماده ۱۶۹، کل اطلاعات باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد که هم اکنون در حال تنظیم قرارداد‌های آن هستیم. اگر ثبت اسناد کمک به انتقال اطلاعات داشته باشند پیش بینی ما این است که سامانه املاک و اسکان تا پایان سال راه اندازی می‌شود.

آیا سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان سال راه اندازی می‌شود؟

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورخه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ حاضر شده بود گفت: بر اساس قانون مالیات‌ها، راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان برعهده وزارت راه و شهرسازی است که کار‌های آن در حال انجام است و تا پایان امسال جهت بهره‌برداری به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهد شد.

وی همچنین در حاشیه جلسه هیات دولت در چهارم دی ماه ۱۳۹۸ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد سامانه ملی املاک و اسکان برای ساماندهی خانه‌های خالی گفت: در قانون مالیات‌های مستقیم تکلیفی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شد که چنین سامانه‌ای را تهیه کند، وزارت راه و شهرسازی سال‌ها مکاتبه می‌کرد که هیچ یک از اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل سیستم نرم افزاری تهیه شد که تا پایان سال طراحی آن به پایان خواهد رسید. این سیستم به صورت دیتاماینینگ کار می‌کند و از دیتا‌های اطلاعاتی که در سازمان ثبت و شهرداری‌ها و انشعابات وجود دارد استفاده کرده، علاوه بر این سازمان مالیات، لیستی در اختیار دارد که می‌تواند مراجعه کرده و اگر خانه‌ای خالی بود مالیات بر آن وضع کند.

با توجه به وعده‌های وزیر راه و شهرسازی به نظر می‌رسد کار طراحی این سامانه تا پایان سال به اتمام برسد و راه اندازی شود.

نظر سازمان امور مالیاتی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت این سامانه چیست؟

هر چند هنوز این سامانه راه اندازی نشده است و بنابراین نمی‌توان در مورد موفقیت یا عدم موفقیت آن در راستای شناسایی خانه‌های خالی و مالیات ستانی از آن‌ها اظهار نظر کرد، اما احمد زمانی رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی در مورخه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ در یک برنامه رادیویی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات‌ها دارد.

وی اظهار کرد: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی واحد‌های خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است. زمانی افزود: سیستم مالیات بر خانه‌های خالی در خیلی از کشور‌های اروپایی مطرح و اجرا شده، اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

تاثیر مالیات ستانی از خانه‌های خالی بر بازار مسکن چیست؟

افشین پروین پور کارشناس بازار مسکن طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه "مطابق آمار مرکز آمار ایران هم‌اکنون ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم که از این تعداد واحد مسکونی بیش از ۵۰۰ هزار واحد در تهران قرار دارد که ارزش آن‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود"، گفت: مالیات از خانه‌های خالی، مالکان این قبیل خانه‌ها را مجبور می‌کند که آن‌ها را به بازار عرضه کنند. وی افزود: چنانچه خانه‌های خالی با یک نرخ مؤثر شناسایی و از آن‌ها مالیات دریافت شود قطعا قیمت مسکن ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

البته حسام الدین عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور نظری مخالف پروین پور داشته و طی مصاحبه‌ای در هفتم خرداد ماه ۱۳۹۸ در خصوص تأثیر عرضه خانه‌های خالی بر بازار مسکن گفت: این تعداد خانه خالی، واحد‌های مسکونی قابل بهره برداری به مفهوم تزریق آن به جامعه در جهت تعادل بازار نیست.

عقبایی در توضیح دلایل این مساله عنوان کرد: به دلیل اینکه مثلاً در یک استانی مثل تهران که پایتخت است و قاعدتاً باید سازه هایش از سازه‌های مرغوب‌تر و مناسب تری از نظر جغرافیایی برخوردار باشد و مشتری‌های آن نیز بیشتر باشد بیش از نیمی از ۵۰۰ هزار خانه خالی یعنی ۲۵۰ هزار واحد خارج از شهر تهران است.

در واقع در بافت‌ها و حاشیه‌هایی است که نه مترو دارد، نه برق، نه آب، نه گاز، نه مدرسه دارد نه مسجد. از این روی به عنوان مثال متقاضی برای واحد مسکونی در یکی از فاز‌های پرند که هیچ نوع امکاناتی ندارد و جزو آمار خانه‌های خالی آمده وجود ندارد.

وی یادآور شد: بخش دیگری از این خانه‌های خالی که در شهر تهران قرار دارد خانه‌های بزرگ و لوکس و مدرن و شیک در برج‌ها و ساختمان‌های مارک دار و اصطلاحا لاکچری در نقاط شهر است و اگر این واحد‌ها به شبکه عرضه وارد بشود، مخاطبین اصلی ما که دهک‌های ضعیف و متوسط هستند حتی قدرت اجاره کردن این‌ها را هم ندارند چه برسد به قدرت خرید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
بهترین خبر بعد از زدن امریکایی ها بود
و باید برای معاملات صوری هم مالیات گرفته شود چون در دراز مدت تورم بی جهت در این بخش خواهد گرفت و مثلا اگر دلار دوبرابر شود این بخش دیگر بیشتر از ۱۰الی ۲۰ درصد رشد قیمت نخواهد داشت
پاسخ ها
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
به نظر من مقوله مسکن نباید دست ایرانی جماعت باشه ببخشید اینو میگم همه سواستفاده چی هستیم بهتره برون سپاری بشه به کشورهایی که تجربه موفقی داشتن تا مشکل حل بشه ایرانی فقط فکر سود خودشه نه فکر سازنده و نه فکر مستاجر و نه فکر صاحبخونه حقوق کارگر بینوا ۱۵ درصد رشد داشته و اجاره مسکن ۷۰ درصد کجای دنیا اینجوریه دولت میگه نمیتونه به طور مستقیم دخالت بکنه قولنامه ها که ثبت میشن فقط کافیه ابلاغیه صادر بشه نسبت به مبلغ رهن و اجاره ثبت شده ی پارسال فقط صاحبخانه ۱۵ درصد میتونه اجاره رو بالا ببره و در مساله خرید و فروش فقط ۱۵ درصد تسیت به قیمت خریداری شده امکان سود برای فروشنده ممکن هست نه ۴۰۰ درصد طرف خونه رو با وام ۱۲ درصد خریده ۱۸۰ میلیون الان گذاشته ۹۸۰ میلیون چرا دولت نمیتونه کنترل کنه چون اصلا نمیخواد البته بماند که تا الان در هیچ زمینه ای مدیریت خوبی نداشته و ندارد در مورد مسکن که متاسفانه نبابسامانی و نا کارامدی طرح ها و قوانین دست و پا گیر نای قشر مستاجر رو بسته ودارن تو این اوضاع سیاست بازی پولداران و املاک داران و صاحبخانه ها نفس های آخر رو میکشن کسی هم پاسخگو به مردم نیست فقط حرف و وعده وعید میدن و مردم رو با مشکلات عدیده تنها گذاشتن اصلا به فکرحل مشکل مردم نیستن
این بار هم هیچ کاری نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
هرچقدر که اجازه دادند بازارمتشکل ارزی تشکیل بشه همان اندازه هم اجازه میدهند تا این سامانه ملی املاک و اسکان راه اندازی شود. مسئولین فکر میکنند آپارتمانهای لوکس شمال شهری را چه کسانی میتوانند اجاره کنند؟
یقینا بدتر از اوضاع قارشمیش بورس نخواهدشد
۵۰ درصد خیلی کمه حداقل ۱۵۰ درصد قیمت مسکن میادپایین !!!
قاعدتا مالکین خانه های لوکس و تجملاتی باید بین پرداخت مالیات و یا اجاره دادن به قیمت منطقی و منصفانه یکی را انتخاب کنند . قطعا هرچه قیمت املاک لاکچری در مناطق مرفه نشین به واقعیت نزدیک شود و تعدیل یابد ، قیمت مسکن در سایر مناطق نیز متعادل تر شده و قدرت مردم برای خرید و یا اجاره املاک بیشتر می شود. البته امیدوارم معیار درستی برای ارزیابی و تعیین قیمت املاک درنظر گرفته شود تا حباب کاذب قیمتها بصورت حقیقی از بین برود. ضمنا خالی بودن املاک در مناطقی در خارج از تهران مثل پرند بخاطر نبود امکانات اساسی و رفاهی و حمل و نقلی می باشد که با تجهیز آن مناطق مطمئنا رونق خواهند یافت و این مسلما از وظایف دولت می باشد.
اگر قرار است با سامانه ملی املاک و اسکان خانه های خالی شناسایی شوند تعداد 2.6 میلیون خانه خالی چگونه به دست آمده است
پاسخ ها
ناظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
این آمار رو از اختلاف بین تعداد واقعی خاوارها و تعداد سندهای صادر شده برای خانه ها بدست آوردن ولی اینکه مالک هر خانه چه کسی هست توی سیستم ثبت
نشده چون اصلآ سیستم یکپارچه ای برای اینکار وجود نداشته که الان دارن درست میکنن . مثلآ شما قبلآ یک خونه ای رو خریدی و فقط توی محضر و دفاتر اداره ثبت املاک ثبت شده و توی سیستم کامپیوتری نیاوردن و بعد هم خیلی از خونه ها قولنامه ای بودن که فقط از شهرداری پروانه گرفتن و توی اداره ثبت املاک ثبت نشدن و ... برای همون دارن با همکاری وزارت نیرو و مخابرات و اداره پست مشخصات مشترکین و مالکین این خونه ها رو در میارن . الان هم دارن تلفن واحدهای مسکونی که مالک اونها فوت شده رو قطع میکن تا مالک حقیقی کنونی اون واحد مدارک شناسایی خودش و ملکش رو ببره مخابرات یا دفاتر پیشخوان تا براساس اون توی سیستم همه ارگانها ثبت بشعه و اینکار بین 7 تا 10 روز زمان میبره یعنیاز زمان ارایه مدارک تا زمان وصل مجدد تلفن . فعلا در مورد تلفن که قطع شدنش کمترین مشکل رو برای سکنه ایجاد میکنن انجام میدن و در ماحل بعد در مورد کسانی که اقدا نکنن میرن برای قطع آب و برق و گاز . عزم حاکمیت در این مورد جدی هست چون مساله به اختلاف طبقاتی غیر قابل قبول و تبعات اون برای امنیت ملی برمیگرده . اینایی هم که در این مورد آیه یاس میونن و سمپاشی میکنن همون دلالها وخون آشام و مالکین مولتی میلیاردر هستن که باید توسط دستگاههای امنیتی بخوبی رصد بشن تا بتونن مالیات واقعی رو ازشون بگیرن . بهمین خاطر میگن باید در دور جدید مجلس آدمهای انقلابی که کمترین ثروت و وابستگی به مال و اهل تقوا هستن رو انتخاب کرد تا با پیگیری قانونی و مطالبه گری قانونی اونها ( نه با اغتشاش و ... ) اینکار انجام بشه و پرونده مشکل مسکن برای همیشه توی این
مملکت بسته بشه انشاءالله
راه درست و منطقیش این هست
"چنانچه خانه‌های خالی با یک نرخ مؤثر شناسایی و از آنها مالیات دریافت شود به‌طور قطع قیمت مسکن 50 درصد کاهش خواهد یافت." !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدایا من را دیوانه کن
بیایید چرخ را دوباره اختراع کنیم
خانه خالی چیست؟
خانه بدون اثاث؟
با ۳۰ میلیون مبله میشود
قبض آب؟
آب که مشترک است!!
کنتور آب جدا؟
من مسافرت بودم!! آب مصرف نکردم
برق؟
دو لامپ روشن!
گاز؟
پیلوت روی شمعک! من بهینه مصرف میکنم
تلفن؟
من بیشتر تز موبایل استفاده میکنم
بازدید؟
من رفته بودم خرید
بازدید با هماهنگی؟
خوب شد هماهنگ کردید
چرخ را دوباره اختراع کنیم
هر خانواده (پدر و‌یا سرپرست بعلاوه تمامی افراد تحت تکفل)که بیشتر از یک خانه داشته باشد، قطعا دومی خالی است
باید یکی را به عنوان نوان اصلی معرفی کند و‌دومی باید مشخص شود کدام خانواده و‌به سرپرسی چه کسی مستقر است
در فرانسه خانه دوم را باید!! به قیمتی که دولت تعیین میکند اجاره دهید وگرنه مالیات به زودی برابر قیمت خانه خواهد شد
و ....
چرخ را دوباره اختراع کنیم
من در منطقه 5 و دو دارم دنبال آپارتمان می گردم
این دو منطقه تهران پر از خانه های خالیه که دلال خریده و احتکار کرده
من اغلب این خانه ها را هر روز توی سایت دیوار و شیپور و ... می بینم
با هر تغییری در اوضاع مملکت هم اقلا 50 میلیون می برند روی قیمت خونه هاشون
اگر خطر مالیات باشه دیگه خانه احتکار نمی شه
دوباره شروع شد؟؟؟!! کمی ارامش که در بازار است دوباره میخواهند بازار را متلاطم کنند ؟!...
پدر بزرگ من 24 تا خانه لوکس خالی دارد و در حال ساخت 16 خانه دیگر هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
اگر مثلا می رفت ترکیه می ساخت خوب بودیا اینکه اینجا ساخته؟
قوانین باید همه متناسب با هم اجرا شوند. احساسی و سلیقه ای انتخاب کردن اجرای برخی قوانین چیزی را درست نمی کند.
ممکنه سرمایه ها از بازار مسکن بیرون رود یا حتی به سمت ترکیه و ارمنستان و ... برود.
لطفا جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرید
و انگلیس هر سال به احتساب تعداد اطاقها و مساحت خانه مالیات از همه می گیرند. هر چه بامت بیشتربرفت هم بیشتر.اسمش هم مالیات شهرداری هست و پول انرا هم صرف ساخت مراکز فرهنگی ، کتابخانه ها ، اسفالت ، جاده ها و غیره می کنند.
بی شک میان از کسی که خونه 40یا 50 متری داره مالیات میگیرن.نهه بانکی ها نه دولتیها و .... که چندین خونه دارن.
هیچ اتفاقی نمیفته
اونایی که خونه خالی دارن براش راه پیدا میکنن
یه دونه که ندارن خودتون گزارش تهیه کردید یک نفر 50 واحد خریده
پس داره
برای این هم فکری میکنه
خانه به قثمت تمام شده با سود 10 درصد باتعیین قیمت مصالح بکار برده شده دران ............خانهای یالای 10 سال ساخت کلنگی ..........نباید قیمت بخوره .باید قیمت زمین باشد ..........قانون .قانون ..قانون سال 1290
...مالیات از خانه های خالی باعث کاهش پنجاه درصدی قیمت مسکن می‌شود ! نه ده درصد نه بیست درصد نه سی درصد بلکه پنجاه درصد ! تورم ، گرانی مصالح ، قیمت ارز ، کم پولی مردم ، ناکافی بودن وامهای بانکی و خلاصه تمام اقتصاد و تاثیر عوامل بسیار بر بازار مسکن کشک وفقط این مالیات عمل کاهش پنجاه درصدی قیمت مسکن را به دنبال دارد !؟ ...
پس من که خانه خریدم تا ازدواج کنم چکار کنم پولم بدن کار هم بدهند تا برم خاستگاری نه این که تازه مالیات هم بزارن
سلام .مرتضی هستم..به نظر من برای کنترل قیمت مسکن میشه اونو مثل خودرو براش محدودیتهایی مثل اینکه هر کارت ملی یه خونه بیشتر به نامش نباشه..و جریمه ریالی در صورت خالی نگه داشتن واحد از سوی مالک ملزم کرد..البته میشه به راحتی یه سامانه طراحی کرد که تو این سامانه برای قیمت ملک در هر منطقه و محله و با توجه به امکانات و سن و همچنین متراژ و موقعیت ملک سقف قیمتی تعیین شده باشه و کسی نتونه سلیقه ای برای ملک خودش قیمت پرت وپلا تعیین کنه و قیافه حق به جانب هم بگیره..
یه نکته من یادمه قبلا فروشنده یا اجاره دهنده ملک به مشاور املاک مراجعه میکرد و مشخصات ملک رو به مشاور میگفت و مشاور براش قیمت فروش یا رهن و اجاره تعیین میکرد..الان عکس شده مالک میره املاک و خودش به دلخواه خودش نرخ فروش یا اجاره تعیین میکنه و املاک شده میرزا نویس و فقط دنبال درصد کمیسیونشه..یه فکری هم باید به حال سازنده کرد الان تو همین تهرانسر ملک کلنگی با توجه به طبقات برای سازنده خیلی دربیاد هشت تومنه..ساخت هم حدود دو تومن..هجده تومن متری میفروشه..کجای دنیا اینجوری تو نه ماه یه سازنده سود فضایی گیرش میاد..به نظر من یکی از دلایل گرونی همین عدم نظارت بر قیمت گذاری ملک نوساز از سوی دولته
بیشتر خانه های خالی ، خانه های لوکس و بزرگ هستند. بر فرض که این خانه ها را برای اجاره بگذران، چی کسی قدرت اجاره کردن اینها رو داره؟؟ تابناک لطفا نظر منو چاپ کن اینبار !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل