بازدید 13660
واکنش‌های عمومی نسبت به اصرار ترامپ به هدف قرار دادن اماکن فرهنگی؛

آمریکا با هدف گرفتن هویت ملی، در پی حذف موجودیت ایران است

این ادبیات صریح مبنی بر نابودی نماد‌های فرهنگی که ربطی به نظام سیاسی مستقر در ایران نیز ندارد، باعث شد حتی شماری از گروه‌ها و چهره‌های اپوزیسیون که حتی از اقدام نظامی ترامپ نیز حمایت کرده بودند، پا پس بکشند و به انتقاد از رفتار ترامپ و دولتمردان آمریکایی بپردازند
کد خبر: ۹۴۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ 06 January 2020

واکنش‌های عمومی نسبت به اصرار ترامپ به هدف قرار دادن اماکن فرهنگیتهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران، که بار دیگر از سوی او تکرار شد و بر خلاف توجیهات اطرافیانش، مشخص شد، اشتباه نگارشی نبوده و تعمداً به آن اشاره کرد، واکنش‌های بسیار گسترده‌ای داشت، به گونه‌ای که حتی گروه‌هایی از اپوزیسیون نیز به آن واکنش شدیدی نشان دادند و از رفتار دولت آمریکا اعلام برائت کردند.

به گزارش «تابناک»؛ «ایرانی‌ها مجاز باشند مردم ما را بکشند، شکنجه و مصدوم کنند. از بمب کنار جاده ای استفاده کنند و شهروندان ما را منفجر کنند. ولی ما اجازه اقدام علیه اماکن فرهنگی آنها را نداشته باشیم؟ این طور نیست.» اینها ادعاهای تازه دونالد ترامپ برای توجیه بمباران اماکن فرهنگی ایران است که تلاش مایک پومپئو وزیرامورخارجه ایالات متحده و گروه‌های سایبری آمریکا در فضای مجازی برای توجیه اظهارات پیشین رئیس جمهور آمریکا را بی‌اثر کرد و نشان داده او در توییتش منظورش را اشتباه بیان نکرده بود.

ترامپ پیش از این در توییتی تهدید کرده بود: «بگذارید این به عنوان یک هشدار عمل کند، اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا حمله‌ای بکند، ما ۵۲ سایت ایران را (نمادی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفته بود)، هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌ها در سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران، و به آن اهداف، و خود ایران، ضربه‌ای خیلی سریع و خیلی سخت خواهد خورد. ایالات متحده، خواهان تهدید بیشتری نیست!»؛ تهدیدی که با هشدار مقامات ارشد ایران همراه شد و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در توییتی پاسخ داد: «آن‌هایی که به عدد ۵۲ اشاره می‌کنند، بهتر است به عدد ۲۹۰ هم فکر کنند. IR۶۵۵ هیچ وقت ملت بزرگ ایران را تهدید نکنید.»

واکنش‌های عمومی نسبت به اصرار ترامپ به هدف قرار دادن اماکن فرهنگی

مشاوران ترامپ نیز در شبکه‌های ماهواره‌ای از ایده او مبنی بر نابودی اماکن فرهنگی ایران تاکید کردند و یکی از آنها گفت اگر ایران هم می‌توانست اماکن فرهنگی ما را نابود می‌کرد! این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان از بریتانیا تا چین نسبت به این تهدید ابراز نگرانی کرده و یونسکو نیز نسبت به این تهدید هشدار داد و با اشاره به امضای توافق نامه منع هدف قرار دادن اماکن فرهنگی از سوی آمریکا، یادآور شد که چنین اقدامی بر اساس توافقی که دولت آمریکا نیز خود را متعهد به آن نموده و باید در قبالش پاسخگو باشد، در حکم جنایت جنگی است.

این ادبیات صریح مبنی بر نابودی نمادهای فرهنگی که ربطی به نظام سیاسی مستقر در ایران نیز ندارد، باعث شد حتی شماری از گروه‌ها و چهره‌های اپوزیسیون که حتی از اقدام نظامی ترامپ نیز حمایت کرده بودند، پا پس بکشند و به انتقاد از رفتار ترامپ و دولتمردان آمریکایی بپردازند؛ واکنشی که به واسطه ننگ آمیز بودن و علنی بودنِ وطن فروشی در صورت حمایت از نابودی فرهنگ و تمدن ایران است، چرا که این فرهنگ و تمدن نمایانگر ریشه‌های مردم ایران است و حذف آنها به معنای حذف ریشه‌های تاریخی یک ملت است.

جورج اورول گفته است: «کسی که گذشته را کنترل کند آینده را کنترل می‌کند، و کسی که حال را کنترل کند گذشته را کنترل می‌کند» و حال وقتی گذشته و نشانه‌هایش را به کل نابود کرد و چیزی برای کنترل نباشد، خلق آینده به شیوه‌ دلخواه قدرت‌ها آسان خواهد شد. به عنوان نمونه وقتی نمادهای فرهنگی که نشان می‌دهد سرزمین ایران با وجود قومیت‌های گسترده، یک کل واحد و یکپارچه بوده را حذف کرد، طرح موضوع افسانه بودن وجود ماهیت جغرافیایی به نام ایران به عنوان یک واقعیت تاریخی ساده‌تر می‌شود و بدین ترتیب قدرت‌ها می‌توانند ساده‌تر برای تجزیه قلمرو تاریخی به نام ایران، فضاسازی کنند.

گروهی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز با همین رویکرد به تهدیدهای ترامپ نگریستند و در نوشتارهای خود تاکید کردند که ایران نه نظام سیاسی مستقر بلکه با هدف گرفتن هویت ملی، در پی حذف موجودیت ایران است. گروهی دیگر نیز تاکید داشتند ترامپ برخلاف اسلافش مکنونات قلبی‌اش را به صراحتاً بیان می‌کند و داوری درباره پلیدی نیات، تصمیمات و اقدامات ساکنان کاخ سفید نسبت به ایران را برای عموم ساده نموده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۰
مگر هویتی برای ما ایرانی ها مانده؟
این دقیقا نشان از لشتباه محاسباتی ترامپ دارد ولی طراح اصلی این تردر اسرلییل لست و بلید تقاص پس دهد ترامپ یک احمق کودن بیش نیست که کار کثیف را انجام داده
بیجا می کنه مردک
خودتان خوب میدانید منظور ترامپ چی بوده.پس اینقدر جز و ولز نکنید و ادای ایران دوستی و احترام به فرهنگ ایران باستان را در نیاورید که بهتان نمیاد!
شاید منظور ترامپ وحشی بخشی از تاسیسات نظامی سری ایران در اماکن خاص باشد
اگر اینطور باشد مقصر خودمان هستیم که با این کار بهانه بدست ترامپ داده ایم

میدانم تابناک نظر من را منتشر نمیکند ولی هستند مسئولانی که با ندانم کاری هایشان آسیب جدی به کشور زده اند
هیچ غلطی نمی تونه بکنه ان شاالله
امروز سه شنبه ۱۷دی ساعت ۹:۱۵ شاخص کل بورس ۱۱۰۰۰ واحد منفی بود اما ۵ دقیقه بعد ناگهان !!! ۲۲۰۰ واحدمثبت شد !!!!
بگذارید بزنه اونوقت قبر خودشو بلحاظ سیاسی میکنه تو امریکا !
همین الان آثار باستانی ایران را نگاه کنید متوجه می‌شوید که چقدر در وضع رقت انگیزی هستند و مطمئنم آرزو دارید تخت جمشید و پاسارگاد و بیستون موشک بخورن که راحت بشید
این سخن ترامپ متکبرانه است و زشت. او از همین ادبیات در مسائل جهانی و حتی با شرکای بین المللی خود سخن میگوید. همین امر تنهایی آمریکا را در جامعه جهانی در مقطع کنونی در پی داشته.منتهی در عمل همه دارن کار خودشونو میکنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان