بازدید 4836

توضیح دانشگاه تهران درباره وضعیت بد خوابگاه ها

کد خبر: ۹۴۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 31 December 2019

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در واکنش به اعتراض دانشجویان نسبت به وضعیت نامناسب خوابگاه های سطح شهر این دانشگاه گفت: به دانشجویان حق می دهیم، بودجه و محدودیت های مالی دستمان را بسته است.

به گزارش مهر، سعید حبیبا درباره وضعیت خوابگاه های این دانشگاه و در پاسخ به اینکه برخی دانشجویان معتقدند، خوابگاه های سطح شهر از حداقل امکانات هم برخوردار نیستند، گفت: اینکه عنوان می شود امکانات حداقلی موجود نیست، اظهار نظری غیر منصفانه است؛ چرا که حقیقتا این امکانات وجود دارد.

توضیح درباره خرابی آسانسور خوابگاه ۱۱ طبقه

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره خرابی آسانسور یکی از ساختمان ها که ۱۱ طبقه دارد و دانشجویان را با مشکلات رفت و آمد مواجه کرده است، گفت: اینکه گفته شده آسانسور یکی از ساختمان ها خراب است باید این توضیح را بدهم که؛ این خوابگاه (خوابگاه حافظ) نیاز به بازسازی داشت که اقدامات لازم برای این منظور از تابستان آغاز شد. در این میان با وجود همه مشکلات و گرفتاری های مالی دانشگاه، بسیاری از قطعات و تجهیزات آسانسور هم تعویض و در واقع کاملا بازسازی شد.

حبیبا ادامه داد: در این میان اما با اینکه مجوزهای لازم در خصوص بیمه و گواهی آتش نشانی خیلی زود بدست ما رسید، به دلیل بروکراسی پیچیده و طولانی مدت برای اخذ مجوز سازمان استاندارد، فرآیند دریافت آن بیش از یک ماه به طول انجامید و نهایتا پس از ۴ بار رفت و آمد بازرسین این سازمان، همین شنبه گذشته (۷ دی ماه) گواهی استاندار به دست ما رسید.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه متاسفانه دانشجو در جریان چنین مواردی نیست و تصور می کند که مسئولین دانشگاه دست روی دست گذاشته و اقدامی انجام نمی دهند، اظهار داشت: دانشگاه تهران ۲۸ خوابگاه در سطح شهر دارد که طبیعتا ممکن است برخی از آنها فرسوده باشد؛ در عین حال خود کوی دانشگاه هم که ساختمان هایش ۸۰ -۹۰ سال پیش ساخته شده قاعدتا از جمله ساختمان های فرسوده به شمار می روند.

اکثر ساختمان های دانشگاه فرسوده هستند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به کلام ساده تر؛ تقریبا اکثر ساختمانهای دانشگاه تهران، ساختمانهایی قدیمی هستند و اینکه ما در شرایط فعلی اقتصادی کشور، بتوانیم همه آنها را مورد بازسازی اساسی قرار دهیم، مشخصا امری غیرممکن است. با این وجود اما کارهایی در حد تعمیرات و بازسازی های نسبی را براساس بودجه سالانه ای که به این منظور تخصیص داده می شود، انجام می دهیم.

۵ خوابگاه امسال بازسازی شدند

حبیبا گفت: دانشگاه تهران در مجموع، بدون احتساب خوابگاه های شهرهای کرج، پاکدشت، فومن، کیش و سایر شهرها، ۱۰۸ خوابگاه فقط در تهران دارد که بخش عمده آنها در کوی دانشگاه و ۲۸ ساختمان هم در سطح شهر واقع شده است؛ لذا ما با توجه به ساختمان های موجود، هر سال بر اساس یک برنامه ریزی و اولویت بندی با تکیه بر بودجه ای که داریم، تعدای از ساختمان ها را بصورت اساسی بازسازی می کنیم. همین امسال این اقدام در مورد ۵ ساختمان انجام شد.

دانشجویان بزرگنمایی می کنند

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به برخی بزرگنمایی ها درخصوص کمبودهای خوابگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: از طرفی بچه ها، این انتظار را دارند که همه خوابگاه ها به یک باره بازسازی شوند و از سویی هم بعضا می بینیم که مثلا؛ یک لامپی می افتد و یک تعداد دانشجو عنوان می کنند که بر اثر افتادن این لامپ یک دانشجو در معرض خطر بزرگی قرار داشت. البته قبول داریم که ممکن است بر اثر افتادن همین یک لامپ خطراتی ایجاد شود، اما چنین اتفاقی ممکن است در هر جای دیگر و حتی خانه هر کدام از ما هم رخ بدهد.

انتقال دانشجویان پسر کارشناسی به کوی امکانپذیر نیست

وی درباره خواسته دانشجویان پسر کارشناسی مبنی بر انتقال آن ها به کوی، گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم، تقاضای همگانی دانشجویان برای اسکان در کوی دانشگاه است؛ این در حالیست که کوی دانشگاه تهران اصلا گنجایش این حجم از دانشجویان را ندارد. در حال حاضر کوی در واقع اختصاص به دانشجویان ارشد و دکترا داشته و ظرفیت آن بصورت کامل پر است.

حبیبا با بیان اینکه این یک واقعیت است که خوابگاه های کوی با خوابگاه های سطح شهر قابل مقایسه نیستند، افزود: به هر حال کوی تقریبا همه امکاناتش فراهم است و صنوف مورد نیاز بچه ها در آنجا وجود دارد. ما نیز خود، علاقمندیم که همه دانشجویان در کوی ساکن باشند، چرا که هم از جهت هزینه ها و هم از لحاظ کنترل و نظارت، به مراتب شرایط خوبی را برای ما به دنبال خواهد داشت. با این وجود، همانطور که عنوان کردم، ما محدودیت ظرفیت داریم و عملا امکان اسکان دانشجویان کارشناسی در خوابگاه های کوی مقدر نیست.

به دانشجویان حق می دهیم از وضعیت خوابگاه ها راضی نباشند

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به وضع اقتصادی کل کشور در برهه کنونی و تاکید بر اینکه بودجه کنونی به هیچ عنوان کفاف هزینه های تعمیر، تجهیز و بازسازی این تعداد خوابگاه دانشگاه تهران را نمی دهد، ادامه داد: در این شرایط ما سعی داریم با مدیریت هرچه بهتر منابع، هزینه ها را پوشش دهیم. هرچند به نظر، بچه ها راضی نیستند و بعضا هم به آنها حق می دهیم که وضعیت خوابگاه ها باید بهتر از اینی که هست، باشد. ولی با این بودجه محدودی که داریم، نتوانسته ایم رضایت کامل دانشجویان را بدست آوریم.

مجلسی ها فکری برای افزایش بودجه تعمیر و تجهیز کنند

حبیبا گفت: معتقدم که در وضعیت فعلی، شاید تنها راه ممکن این باشد که مسئولین کشور، فکری اساسی در این باره کنند. بطور مثال؛ همین حالا که نمایندگان مجلس در حال بررسی لایحه بودجه هستند، بد نیست با توجه به اینکه نخبگان از سر تا سر کشور در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند، کمک کنند تا شرایطی فراهم شود تا این بچه ها با طیب خاطر دوران تحصیل خود را بگذارنند و صرفا به فکر آینده سازی ایران باشند.

۹ ماه گذشت؛ فقط ۲۰ درصد اعتبارات تعمیر و تجهیز را دادند

وی با بیان اینکه با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از سال، تاکنون فقط ۲۰ درصد بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه تخصیص داده شده، افزود: تا این ماه از سال قاعدتا باید ۷۵ درصد بودجه تخصیص داده می شد که متاسفانه اینچنین نشده است. من به خود دانشجویان هم گفتم که حقشان است که در بهترین شرایط اسکان داشته باشند و تحصیل کنند. ولی موضوع بودجه و محدویت های مالی، حقیقتا دست ما را بسته است و با این منابع موجود، امکان اینکه بتوانیم بیشتر از این کاری انجام بدهیم وجود نداریم.

به گزارش مهر، چند روز گذشته برخی دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب خوابگاه های سطح شهر این دانشگاه دست به تجمع زدند. دبیر صنفی خوابگاه های سطح شهر دانشگاه تهران در گفتگویی که در همین رابطه با مهر داشت به ساختمان های فرسوده و بدون امکانات این خوابگاه ها اشاره کرد و گفت: در اتاق‌ها حتی تخت و موکت سالم وجود ندارد و هر لحظه امکان ریزش سقف وجود دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر