بازدید 11135
عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با «تابناک»؛

کولبری دون شان ملت است / حل مشکل کولبری به حمیت ملی نیاز دارد

نماینده نقده و اشنویه با تاکید بر اینکه کولبری دون شان ملت است و باید جمع شود، گفت: در شرایطی که کولبران به دلیل فقر و نداری این کار را انجام می‌دهند، سران قوا با ورود به این موضوع آن را پدیده دردناکی بدانند، برای حل آن پروژه‌ای اجرایی کنند و نشان دهند، ماهیت شکل گیری این شورا برای چنین مواردی هم است.
کد خبر: ۹۴۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 28 December 2019

مجلس به دنبال کاهش نرخ بنزین است/ پیشنهاد مجلسی‌ها برای تک نرخی شدن بنزین در سال آیندهنماینده نقده و اشنویه با تاکید بر اینکه کولبری دون شان ملت است و باید جمع شود، گفت: در شرایطی که کولبران به دلیل فقر و نداری این کار را انجام می‌دهند، سران قوا با ورود به این موضوع آن را پدیده دردناکی بدانند، برای حل آن پروژه‌ای اجرایی کنند و نشان دهند، ماهیت شکل گیری این شورا برای چنین مواردی هم است.

به گزارش «تابناک»؛ عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با تابناک در واکنش به مرگ فرهاد و آزاد خسروی، دو نوجوان کولبر در کوه‌های کردستان به دلیل یخ زدگی گفت: در وهله اول امیدوارم تراژدی رخ داده برای این دو برابر اسبابی برای موج سواری سیاسیون و جریان‌های مختلف نشود که این موضوع چند صباحی در جامعه مطرح شده و بعد عملا پیگیری‌ها و اقدامات به فراموشی سپرده شود، چون متاسفانه دامنه فراموشی همه ما اعم از مسئولان و مردم به طرز عجیبی کوتاه مدت شده، شاید ناشی از تعدد موضوعات مطروحه در جامعه باشد یا اینکه نسبت به هم خیلی بی رحم شده ایم.

وی با بیان اینکه موضوع کولبری برای امروز و دیروز نیست و به دهه‌ها قبل برمی گردد، افزود: متاسفانه در این مدت نتوانسته ایم برای آن‌ها کار زیرساختی درستی انجام دهیم و تمام اقدامات صورت گرفته در جهت پاک کردن صورت مساله و نه حل آن بوده است.

نماینده نقده و اشنویه توضیح داد: خیلی‌ها برای حل مساله کولبری مسائلی همچون بیمه و صدور کارت برای آن‌ها را مطرح می‌کنند؛ حال اینکه این موارد تنها به معنای دور زدن و انحراف از اصل موضوع است؛ اصل داستان این است که کولبری دون شان ملت ماست و باید کولبری حذف شده و نباشد. برای این کار می‌توان افق سه تا پنج ساله‌ای برای شناسایی کولبران تعریف کرد و با تعریف اقتصاد پایدار آن‌ها شغل رسمی داشته باشند.

حسین زاده با تاکید بر اینکه این کار‌ها در هر جای دنیا جزو کار‌های سیاه است، گفت: مگر سیاه‌تر از این هست که فردی جان خود یعنی همه هستی اش را برای ۱۵۰ هزار تومان پول در کف دستش می‌گذارد و به مرز برای کولبری می‌رود، راهی که در آن خطرات و اتفاقات متعدی همچون برف و بوران، بهمن و مین وجود دارد. در این مناطق تراژدی فقر حاکم است و کولبران به دلیل فقر و نداری این کار را می‌کنند.

وی با بیان اینکه کولبری در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این‌ها همان استان‌های توسعه نیافته کشور هستند که می‌توان با سرمایه گذاری در این استان‌ها آن‌ها را به میانگین ملی و کشوری توسعه یافتگی نزدیک کرد و آن زمان مشکلات کولبری نیز حل می‌شود.

حسین زاده در توضیح اقدامات مجلس برای حل مشکل کولبران گفت: حدود دو سال قبل طرحی در مجلس برای حل مشکل کولبران ارائه کردیم که عملا آن را بایکوت کردند. در این طرح پیش بینی شده بود ۳۰ درصد ترانزیت مرزی که رسما و از طریق ماشین آلات وارد می‌شود،به کولبران بدهند؛ برای اینکه کار هم بعد از شناسایی کولبران شرکتی به نام آن‌ها ثبت شده و خودرو‌های ترانزیتی در اختیارشان قرار داده شود، بازپرداخت پول به صورت تسهیلات بوده و همه کولبران در این شرکت سهام داشته باشند. همچنین ۱۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک صنعت و معدن و چند بانک دولتی دیگر در این استان‌ها مستقیم سرمایه گذاری شود و دولت نیز فراخوانی برای سرمایه گذاران واقعی داده و با تضمین امنیت سرمایه گذاری و معافیت مالیاتی با در نظر گرفتن اولویت به کارگیری کولبران، مشکل را حل کند.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن این اقدامات مشکل کولبران حل شدنی بود، افزود: بخشی از مشکل به نگاه غلط نظام برنامه ریزی در کشورمان برمی‌گردد که به دنبال آن خیلی‌ها با مقاومت می‌گویند، چرا به استان آن‌ها پولی داده نمی‌شود، حال اینکه باید یاد بگیریم در نظام برنامه ریزی اولویت حرف اول را می‌زند؛ مثلا سالانه مبالغ اختصاص یافته برای محرومیت زدایی تقریبا مساوی بین استان‌ها تقسیم می‌شود که این شیوه بیشتر به فقر دامن می‌زند؛ باید اول استان‌های ندار را دارا کرد و آن‌ها را به سطحی رساند، بعد اعتبارات به صورت برابر توزیع شود. عدالت آن است که این استان‌ها به میانگین توسعه یافتگی ملی برسند.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با تاکید بر اینکه حل مشکل کولبری به همیت ملی نیاز دارد، به طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران اشاره و اظهار کرد: همیت ملی آن است که قوه قضائیه جدی برای اجرای این طرح ورود کند و قوه مجریه با اجرای طرح‌های سرمایه گذاری برای خود پدیده کولبری را یک درد بداند، چون در غیر این صورت با توییت کردن و مصاحبه مسئولان دردی دوا نمی‌شود.

وی در پایان گفت: ممکن است فردا مجددا چنین اتفاقی تکرار شود؛ فرهاد و آزادخسروی دیده شدند، اما این اتفاق برای خیلی ها می‌افتد و کسی خبردار نمی‌شود. مگر نه اینکه سران قوا این روز‌ها برای موضوعات مختلف تصمیم گیری می‌کنند؟ خوب موضوع کولبری را به عنوان یک پدیده دردناک در کشور مدنظر قرار داده و برای حل آن پروژه‌ای را اجرایی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۴
ما هم بلدیم از این حرفها بزنیم ولی مسئولان نباید حرف بزنند باید کار کنند . کار . می فهمید !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا سورنا را از سر گشادش می زنید؟!
کولبران قاچاقچی هستند و همه آنانی که جنس قاچاق خارجی می خرند در این قضیه سهیم هستند.
استان کردستان از دیگر استانهای کشور کم آب تر و ضعیف تر نیست. و سرمایه داران زیادی در آنجا وجود داردن اما در بخش صنعت و تولید سرمایه گذاری نمی کنند تا شغل برای جوانان ایجاد بشود.
در کشور ما مفت خوری و پول راحت در آوردن از برنامه ریزی و کار کشاورزی راحت تر است. کولبری حمل قاچاق است.
به نظرم همه مردم سرمایه دار کردستان مقصرند چون استان کردستان از برخوردار ترین استانها از نظر آب و خاک است و می تواند صنعت خوبی هم داشته باشد.
مشکل آن است که پولداران کرد در خارج از ایران سرمایه های خود را می برند. تا پولدار می شوند در کشورهای دیگر خانه خریده و سرمایه گذاری می کنند
حل مشکل 4 میلیون جوان بیکار چی؟
کولبری در واقع برده داری قاچاقچیان بزرگ است قاچاقچی ها هر روز ثروتمندتر می شوند و در مقابل کشور و کولبران خسارت
چرا همه از کولبرها میگویند؟
چرا یک نفر از صاحب بار کولبرها صحبت نمیکند؟
این چه وضعیتی است که هیچ کسی یا جرئت نمیکند و یا اینکه یادش نیست که راجع به صاحبان بارهایی که این بندگان خدا با آن همه مشقت و سختی و خطر حمل میکنند ، صحبت کند؟ راستی چرا؟
وظیفه نظام ایجاد شغل برای‌ملت ایرانه نه کشورهای دیگه اما واقعا چقدر این‌کارو‌کرده
تا زمانی که قاچاق راحت و سود آن بیشتر از تولید است کولبری هم وجود خواهد داشت
زباله گردی وکارتن خوابی وتن فروشی و صدقه بگیری و..............چی ؟ آیا اینها هم دون شان ملت هستندویا فقط کولبری دون شان ملت است؟!!!!!
همت نیاز نیست به مئول وطن پرست نیاز دارد که در این نظام پیدا نمی شود
برن کار کنن کولبری چیه ...کولبری یعنی قاچاق همه چیز ...برن حمالی کنن...
صنایع مادری ک اصفهان گذاشاید یکیسو ببرید کردستان مشکل حل میشه
تنها کولبری نیست

دست فروشی

زباله گردی

اجاره نشینی

کارگری برای ماهی 700 هزار تومن و کمتر

و .................


آن هم در کشوری با این همه منابع و ثروت و این رقم های بالای اختلاس و کارانه های نجومی و حقوق های نجومی که به وزراف نمایندگان، کارکنان شرکت نفت، اعضای هیات علمی و ......داداه میشه
جناب حسن زاده به این مورد اشاره نکردید که هرهفته چند جوان کولبر با شلیک مستقیم کشته می شوند که یکی از آنها هادی حسنی کولبر ۱۶ ساله بود که سرپرست مادر و خواهرانش را برعهده داشت و ...‌‌‌
آقای حسین زاده نماینده محترم مجلس تازه از حرف های سیاسی فراغ شده هان؟ که از کوله بران می گویی؟ یا اینکه این حرفت ... بهترین وقت های صرف حرفهای سیاسی شد نه؟ چرا؟
سلام
آشغالگردی که یکی از راهکارهای رفع بیکاری شده ، در شان ملت شریف ایران است؟
امار ها میگن 20هزارنفر درکشور کولبری می کنند اگه به هرنفر ماهیانه 500هزارتومن کمک هزینه معیشتی پرداخت بشه درماه میشه 10میلیارد تومن ودرسال 120میلیارد ***این پول با کم کردن 10درصد ردیف بودجه موسسات یه ظاهر فرهنگی تامین میشه ......
فقط کاری نکنید این آب باریکه پرزحمت هم از ایشان گرفته شود. هر تصمیمی که گرفته می شود بایستی با تضمین شرایط زندگی بهتر برای ایشان باشد نه راهکاری برای درآمد بیشتر سرمایه دادران.
تابناک محترم، چرا مسئلۀ محلی کولبری را به یک مشکل ملّی تبدیل می کنید؟ کولبران هم چون جوانان مظلوم سایر نقاط ایران، در گرداب محرومیتند نه کمتر نه بیشتر. کودکان کار تهران، جوانان لیسانسه و ارشد که با ماشین مردم رانندۀ اسنپ شده اند، کارگرانی که ماه هاست دستمزد نگرفته اند و دامداران و کشاورزانی که توسط مافیای دلالی بازار، چپاول می شوند. همۀ این عزیزان هم چون کولبران رنجدیده و زحمتکشند.
اگر کوله بر ستمکش لباس کُردی بر تن دارد و به زبان کُردی تکلّم می کند، کوله دار ستمکار هم همان البسه و گویش را دارد. نمایندۀ محترم نقده و اشنویّه، اگر دلسوز است، به نام کوله بر ستمکش، کام کوله دار طمّاع را شیرین نکند، به فکر سرمایه و اعتبار برای تولید اشتغال و صنعت در منطقۀ خود باشد.
ایران و ایرانی رو ذلیل کردن
چه ربطی به همت ملی داره مردک؟؟!!!!
احسنت
اگر مقامات کولبری را در شان ملت بزرگ ایران میدانند، اول خودشان و فرزاندانشان دست به کار شوند.
بسم ا...
متاسفانه اگر این کولرها در کشور دیگری بودند الان حقوق بهشون می دادید و چندین مزایای دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
کدوم کولرها؟ آبی یا گازی؟
مرد حسابی جوونای تحصیل کرده با مدرک ارشد و دکتری بیکارن اونوقت تو میگی بیان پول مفت بدن به یه عده که درد دنبال کوله بری؟ خدا عقل بده
انچه شیران را کند روبه مزاج احتیاج است ،احتیاج است ، احتیاج
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل