بازدید 39134

در مورد خودروی ملی ترکیه چه می دانید؟

روز شنبه و با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از «تاگ» به عنوان نخستین خودروی ملی و تمام‌برقی این کشور معرفی رونمایی شد؛ خودرویی که گفته می شود برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.
کد خبر: ۹۴۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 28 December 2019

روز شنبه و  با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از «تاگ» به عنوان نخستین خودروی ملی و تمام‌برقی این کشور معرفی رونمایی شد؛ خودرویی که گفته می شود برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.

در مورد خودروی ملی ترکیه چه می دانید؟

به گزارش «تابناک»، صنعت خودروسازی ترکیه که همواره به تولید محصولات وابسته به شرکت های خارجی پرداخته بود و سابقه چندانی در تلاش برای ساخت خودرو داخلی نداشت، اکنون با اتفاق جدیدی رو به رو است که به نظر بسیاری از کارشناسان شگفت انگیز است؛ رویدادی که طی آن از نخستین خوردوی ملی و تمام برقی ترکیه ساخته و رونمایی شد.

آنچه باعث شده تا صنعت خودرو و ذهن علاقمندان این حوزه به خبر رونمایی خودروی ملی ترکیه جلب شود آن است که صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار کرد اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفته‌اند. کره جنوبی برندهای خود را توسعه داد و ترکیه پایگاه خودروسازان خارجی شد و ایران نیز راه میانه ای را در این مسیر انتخاب کرد.

همانطور که اشاره شد تلاش ترکیه برای ساخت خودروی داخلی «تاگ» با تلاش برای برقی سازی آن همراه شده است و این در حالی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی به دلیل محافظه‌کاری در حال واگذار کردن بازار  این نوع خودرو هستند.

در مورد جزئیات منتشر شده در مورد این خودرو ملی نکته اینکه خودروی جدید ملی ترکیه یک خودرو تمام برقی کراس‌اوور است. آن‌طور که طراحان آن می‌گویند این خودرو دارای دو گونه موتور است که یکی ۲۰۰ و دیگری ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو با دو پیشرانه متفاوت خود ۷.۶ و ۴.۸ ثانیه است.

گفته می شود پیمایش این خودرو هم در دو نوع ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ است و با شارژ سریع هم می‌توان طی مدت نیم ساعت هشتاد درصد باتری‌های این خودرو را شارژ کرد.

با این همه خودروی «تاگ» تنها زمانی می تواند به رقیب جدی برای محصولات مشابه سایر کشور ها مثل محصولات تسلا بدل شود که قیمت نهایی آن کمتر باشد.  

بررسی های بیشتر نشان می دهد تولید انبوه این خودروها قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و ترکیه تحت برند جدید تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل خودرو برقی مختلف را تولید خواهد کرد؛ برنامه ای بلند مدت که فعلا برنامه تولید برای مدل اول ۱۷۵ هزار دستگاه در سال است. این خودرو در شهر صنعتی بورسا تولید خواهد شد.

اردوغان در مراسم رونمایی از این خودرو به رسانه ها گفت: خودروی جدید ما تجلی آرزوی ۶۰ ساله ترکیه برای ساخت اتومبیل است و ما حالا فقط بازاری برای فناوری‌های شرکت‌های خارجی نخواهیم بود، بلکه ترکیه کشوری تولیدکننده و صادرکننده در زمینه خودرو می‌شود.

در مورد خودروی ملی ترکیه چه می دانید؟

اردوغان اول بار در نوامبر سال ۲۰۱۷ خبر از راه اندازی کنسرسیومی داد که بر اساس برنامه می‌بایست در سال ۲۰۲۱ خودرویی تحویل دهد که از صفر تا صد آن در ترکیه تولیدشده باشد. این کنسرسیوم که Turkey’s Automobile Initiative Group (TOGG) نام دارد در اواسط سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و متشکل از ۵ عضو گروه است که عبارتند از: گروه آنادولو Anadolu، ب. ام سی، گروه کاک KOK، شرکت اوپراتور تلفن همراه ترک سل و هولدینگ  زورلو Zorlu شرکت مادر کانال تلویزیونی وستل.      

گفتنی است، مدير عامل كنسرسيوم تاك، گركان كاراكاس، از مديران ارشد قطعه سازي بوش آلمان بوده و مدير ارشد عملياتي اين كنسرسيوم، سرگيو روچا، مدير عامل جنرال موتورز كره جنوبي بوده است. اولين خودروي آفرود جمع و جور اين شرکت در سال 2022 توليد خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۴۷
اولیشو اردوخان سفارش داده درست مثل مسئولین ایرانی که سمند و پراید سوار میشن !
ما هم وانت پراید میزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
چقدر از افرادی که همش نق می زنن و تو عمر خودشون نه یک کار خوب کردن و نه حاضرن به هیچ چیز وطنشون افتخار کنند بدم میاد.
وطنفروشانی که همیشه خوبی های دیگران را با بدی خود مقایسه می کنند
ما هم داریم سمندر بزرگ؟؟؟!!! در کنار اختلاس بزرگ؟؟؟!!!
بعد خودرو ساز برقی ما به علت نداشتن حمایت دولتی خود روی خودش را در سد منجیل غرق میکند.سه میلیارد سرمایه گذاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هیچ ،ما نگاه ،ما پراید، ما حسرت ......
کاش ما هم یک اردوغان داشتیم
برنامه ما تولید پراید ملی است.
خدایا ما چرا اینقدر بدبخت شدیم. دنیا سریع رشد میکنه و ما درجا میزنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
چون همیشه بدنبال روز تعطیل می گردیم
این کشور مواد اولیه وارد می کند چون خیلی از مواد اولیه منابعش در این کشور وجود ندارد پس خودرو ملی این کشور شوخی است
پاسخ ها
ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
عذر بدتر از گناه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
منظور از مواد اولیه چیست؟ اگر منظور مواد معدنی است که ترکیه در این زمینه صادر کننده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
مگه کره و ژاپن وارد نمی کنن؟ یه بازار جدید برای میعانات گازی ما بوجود می اد
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
با این دلیل به نقص شما، تولیدات ژاپن، بلژیک، دانمارک، سوئد و ... همه اش شوخیه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
به چه دردت میخوره سنگ آهن یا نفت. وقتی میخوای خام بفروشی یا تیرآهن کنی. از یه قطعه تیراهن که قیمتش 500 هزارتومنه تقریبا. میشه دو میلیون ساعت ساعت به قیمت 500 میلیون دلار.حالا هی بگو شوخیه. شوخیه. نه سمند جدیه
از همه داریم عقب می افتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
داریم عقب میافتیم نه، عقب هستیم اون هم نه از ترکیه، از افغانستان سالهاست که عقبیممممم
خودرو ملی را فقط چند کشور می توانند درست کنند یکی امریکا و چین و ایران است البته اگر بخواهند و خودرو ملی این کشور جوک است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
خخخخخخخ
اگر هیولایی مثل ایران خودرو و سایپا داشتند موفق به ساخت این خودرو نمی شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
میلیون ها بار با شما موافقم
ما هم فقط ادعا
قابل توجه خودروسازان وطنی ! لطفا سریعا نسبت به تشکیل خط مونتاژ خودرو تاگ بصورت وانت در ایران اقدام لازم را مبذول فرمایید .
آقایون خانومها، اینقدر گلایه و شکایت نکنید، به گوش باشید ببینید پراید چه زمانی ثبت نام میشه سریع ثبت نام کنید تا گرون تر نشده بی صاحاب.
انشالله یک روز ماهم فرغون ملی میسازیم
به نظر من ترکیه حالا هم که تصمیم گرفته تصمیم اشتباهی گرفته آخه وقتی تسلا و چند تا خودروساز فانتزی دنبال خودرو برقی افتادن نمیشه اون رو زیاد جدی گرفت درست مثل تاکسی هوایی شهر دوبی
باعث تاسف بیشتر برای صنعت خودروی ماست که ۵۰ ساله مونتاژکاره. الودگی وحشتناک هوا هم که از نتیجه عملکردش.
نکته مهم اینجاست که سرمایه گذارها دولتی نیستن و از لژیونرهای صنعت خودرو بعلاوه یک هد بدرد بخور استفاده شده.
پراید و ۴۰۵ و سمند نتیجه بی لیاقتی ها و سوء مدیریتهاست.
آفرین به اردوغان - ممکنه با بعضی از سیاست های خارجی ترکیه مخالف باشم ولی سیاست داخلی ترکیه خیلی خوبه
گورجان کاراکاش
ببينيد چه مافيايي قلدري پشت اين دو خودروساز داخلي هست كه ديگههههه كسي جرات نداره از اونا بنويسه...پرايد 3 ميليوني و كردن 60 ميليون.......عهمه چي آرومه
گربه دهنش به گوشت نمیرسه میگه زهر هست. ایرانیان بهتره بجای حسادت و حقیر دیدن و کوچک کردن دیگر کشورها به خودشون و ایراداتشون نگاه کنند و اونها رو درست کنند .
الان دیگه ایرانخودرو و سایپا دلالی ها را معرفی کرده اند که برای ثبت نام ماشین ۴تا ۱۰ملیون از مردم پول می گیرند.در حالی که اگر با مردم صادق باشند نیاز به واسطه برای ثبت نام نیست.
همون قدر كه از خودروي ملي خودمون خبر داريم كافيه.
یک شرکت ایتالیایی بنام Pininfarina این خودرو را طراحی کرده. ترکها در طراحی دستی نداشته اند.
گركان كاراكاس نه، گورجان کاراکاش (قارا-قاش)
البته باید در نظر داشت که مفهوم "ملی" از دید ما و ترک ها متفاوت است. "ملی" از دیدگاه منطق اقتصاد و سیاست بازاری و لیبرالی حاکم بر ترکیه بر خلاف دیدگاه غالب در ایران، وجهی غیر دینی، غیر نژادی، غیر خاص گرایانه و البته بین المللی و جهانی دارد که این وجوه موجب می شود فکر و محصول ترکیه ای به سرنوشت فکر و محصول ایرانی منتهی نشود. به نظر من اتومبیل ملی ترکیه از مرزهای آن فراتر خواهد رفت و سرانجام آن همانند هیوندای کره جنوبی خواهد بود و نه مثل پیکان و پراید ما.
چه اصراري به درج غلط نام هاي خودرو ملي و مدير عامل كنسرسيوم داريد؟!!
گركان كاراكاس = گوگ هان كارا كاش
تاگ= توغ
ما هم وانت 405 می زنیم و برای اینکه چشم ترکیه در بیاد قراره توپولوفهای پارک شده را هم مانند پراید به انواع کاربری تغییر دهیم از وانت توپولوف گرفته تا آب پاش کردن آنها که یکی متفکران صنایع هوا زمین دریا چند وقت پیش پیشنهادش را داده بود
خودرو ملی ما هم دنا . واقعا خجالت آوره . احساس شرم کردم . یعنی چی باید گفت به این خودروسازا قلابی
ما هم سوبسید واردات خودروهای هیبریدی را حذف و بجاش ورود خودروهای چینی بدون کیفیت را آزاد و همچنین با جابجایی موتورها بر روی شاسی های مختلف زمینه های کشتار مردم بیگناه را فراهم و در کنار آن خودرویی را تمام ملی اعلام ولی هنگام بازگشت تحریم ها نمی توانیم خودرو ملی خود منظورم دنا نیست بلکه سمند EF7 را هم نمی توانیم تولید کنیم. همان خودرو را در عراق و سوریه از دم قسط به مبلغ سه میلیون میفروشیم ولی به مردم محجوب خودمان 30 میلیون(قیمت قدیما)بعد هم میگوییم بنز و بی ام و هم نمی توانند استانداردهای خودروسازی مارا ÷اس نمایند. واقعا قدری فکر کنید در این چهل سال چه آشوبی در صنعت خودروسازی ما بوده و همچنان نیز هست.
حتی اگه قاب و بدنه ماشین رو م خودشون ساخته باشن و بقسش وارداتی باشه باز از ما جلوترن. چون ما 30 ساله نهایت زین پراید رو تونستیم عوض کنیم با چراق ها
اون هم یک آشغالی خواهد شد مثل پراید ما خواهید دید
بادورد
اگرتجربه کار در شرکتهای دولتی ویا خصولتی داشته باشید...می بینید که یه عده با نام مدیر وبدون داشتن تخصص لازم دا رند چه بلایی سر مملکت میارند...وجه مشترک همشونم در انتهاافرادی هست که با هیچ میان ولی موقع رفتن ماشاالله میلیادرند...هرمملکتی با اموزش از پاببن(کودکان)واصلاح از بالا میتونه به پیشرفت امیدوار باشه...
الآن ایران خودرو خیلی سریع خودروی ملی تمام برقی با موتور TU5 میده بیرون
خودروسازان ما هم در تولید پراید و پژوی با تکنولوژی 1985 میلادی درمانده اند!
مدیران خودروسازی ما عموما جزء نور چشمی ها هستند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر