بازدید 8425
۴
واکنش‌های اکران فیلم‌های خارجی در خانه سینما؛

کف‌گیر سینمای ایران به ته دیگ خورده است؟!

از قضا در راستای حمایت‌های صنفی از تولیدات سینمای ایران ـ که به زعم اهالی سینما قدرت رقابت در اکران عمومی گسترده را با فیلم‌های خارجی به ویژه فیلم‌های آمریکایی ندارند ـ فیلم‌های خارجی از دهه شصت تاکنون امکان اکران عمومی گسترده در ایران نداشته‌اند و مردم ایران از این امکان محروم شده‌اند...
کد خبر: ۹۴۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸ 24 December 2019

کف‌گیر سینمای ایران به ته دیگ خورده است؟!کانون فیلم خانه سینما در شرایطی نمایش فیلم خارجی را در دستور کار قرار داده که دست‌کم از مجموعه صنفی سینمای ایران انتظار می‌رود بر آثار فیلمسازان ایران تمرکز داشته باشد و چنین اقدامی این پرسش را از سوی گروهی از سینمای ایران در پی داشته که آیا کف‌گیر سینمای ایران به ته دیگ خورده و بهتر است به جای تماشای تازه‌ترین تولیدات فیلمسازان پیشکسوتان و جوانان یا لابه‌لای تماشای این آثار، با دیدن یک فیلم خارجی نفسی تازه کنیم؟!

به گزارش «تابناک»؛ کانون فیلم خانه سینما یکی از ابتکاراتی است که در جامعه اصناف سینمای ایران فعال شده و با توجه به برند خانه سینما، یک فرصت برای اخذ توجه و تمرکز بر نمایش روی تولیدات سینمای ایران به ویژه تولیدات خارج از بدنه و دارای نگاه هنری خاص و همچنین فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن است. این رویکرد تاکنون پابرجا بوده اما اکنون یک تصمیم قابل تامل، نقدهایی را به روند حاکم بر این کانون در پی داشته است.

کانون فیلم خانه سینما از ماه جاری نمایش و نقد فیلم های خارجی را هم به برنامه های خود اضافه خواهد کرد که این جلسات، روزهای سه شنبه، ساعت هجده در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار خواهد شد. در نخستین برنامه، فیلم «کازابلانکا» ساخته مایکل کورتیز به نمایش درخواهد آمد. هامفری بوگارت، اینگرید برگمان و پل هنرید بازیگران اصلی فیلم هستند و این اثر در سال 1942 ساخته شده است. فیلم تحسین شده «کازابلانکا» موفق به کسب سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شده اما نکته اینجاست که این فیلم نه تنها از سوی اهالی سینما بلکه از سوی تماشاگران حرفه‌ای سینما دیده شده است.

کف‌گیر سینمای ایران به ته دیگ خورده است؟!

این اقدام واکنش‌های غیرعلنی و همچنین واکنش‌های علنی را در پی داشت و از آن جمله می‌توان به نوشته غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما اشاره کرد که در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «ظاهراً کفگیر به ته دیگ خورده، خانه سینمای ایران فیلم خارجی نمایش می‌دهد؛ آن هم فیلمی که علاقه‌مندان از پانصد و سی و دو راه می‌توانند ببینند و درباره‌اش بخوانند. مبارک است.» پرسشی که انتظار می‌رود مسئولین کانون فیلم خانه سینما درباره آن پاسخی داشته باشند، چرا که قاعدتاً انتظاری فراتر از یک سینماتک از کانون فیلم خانه سینما می‌رود و به واسطه ماهیت صنفی این مجموعه، انتظار می‌رود در راستای تقویت صنوف باشد.

البته باید منصفانه داوری کرد و یادآور شد کانون فیلم خانه سینما برنامه پروپیمانی داشته و نمایش مجموعه‌ای از تولیدات سینمای ایران را در دستور کار دارد؛ اما همان گونه که موسوی اشاره کرده، از نمایش فیلم‌های خارجی در این مجموعه، چنین برداشت‌هایی می‌شود که تولیدات سینمای ایران نه در میان آثار داستانی بلند و کوتاه و نه از میان آثار مستند آنچنان قابل توجه نیست که برنامه کانون فیلم را پر نکند. با توجه به عطش سازندگان فیلم‌های کوتاه و مستند برای نمایش، این یک امکان حمایتی برای آنهاست که کانون فیلم خانه سینما می‌تواند در آن فعال‌تر عمل کند.

این موضوع از جهت دیگری نیز اسباب نقد را فراهم آورده و آن هم اینکه از قضا در راستای حمایت‌های صنفی از تولیدات سینمای ایران که به زعم اهالی سینما قدرت رقابت در اکران عمومی گسترده را با فیلم‌های خارجی به ویژه فیلم‌های آمریکایی ندارند، فیلم‌های خارجی از دهه شصت تاکنون امکان اکران عمومی گسترده در ایران نداشته‌اند و مردم ایران از این امکان محروم شده‌اند؛ حال نمایش فیلم خارجی در نهاد صنفی در تناقض با چنان رویکرد صنفی و شرایطی است که در پیش‌روی عموم مردم قرار داده شده و بخش‌هایی از نقدها نیز از این ناحیه مطرح شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
امیدوارم فیلمهای خارجی اگكران بشه ، چون اون موقع است كه معلوم میشه معمولا چه مزخرفاتی میسازیم
باید دید اون زمان چقدر این فیلمهای داخلی میفروشند!!!!!
نه خداااایش تابناک، چی باعث شد سینمای ایران رو با سینمای آمریکا اصلا قیاس کنی؟؟؟ خداییش جدی گفتم؟ برادر من، شما داری مجموعه ای رمثل ستایش رو با مجموعه ای مثل بازی تاج و تخت (Game of Thrones) قیاس میکنی؟؟؟ آقا این یکی رو میبینی، ون یکی رو میبینی، یادت میره بری دستشویی. این دو اصلا باهم قابل قیاس نیستن برادر من. شما مثلا سینمای هند رو با سینمای بالیوود قیاس کن. البته اونم طرفداران خاص خودش رو داره. اما سینمای ایران چیزیه در حد فوتبال ایران. یعنی: هیچچچچچچچی. فقط بساطیه برای بغالی یه عده. همین و بس. شاید هر چندین سال چی پیش بیاد یه فیلم ایرانی ببینم. اونم شااید.
اجازه بِدن فیلمهای روز دنیا خصوصاً آمریکایی اکران عمومی بشه . مگه چه ایرادی داره ؟ همانطور که در تلویزیون داره پخش میشه . ضمناً صنعت سینما هم از رکود خارج میشه .
محدويت هاي جور واجور نهادي مسول وغير مسول سينماي ايران را وارد بحران كرده است وزارت ارشاد در حوزه خود اختياراتي ندارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل