بازدید 2863

جزئیات بوی نامطبوع در سطح شهر تهران

کد خبر: ۹۴۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 22 December 2019

رئیس شورای اسلامی شهر تهران صحن شورای شهر را برای حضور در جلسه‌ای با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ترک کرد.

به گزارش میزان، محسن هاشمی رفسنجانی پیش از آغاز صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در مورد جلسه هم اندیشی صبح امروز اعضای شواری اسلامی شهر تهران و شهردار، با بیان این که دو موضوع آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در این جلسه در دستور بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: علاوه بر شهردار تهران، مدیران و مسوولان اداره کل محیط زیست شهرداری نیز حضور داشتند که تقریبا کل جلسه به بحث انتشار بوی نامطبوع اختصاص داده شد.

هاشمی گفت: شهردار تهران گزارشی ارائه کرد که مبنی بر آن نمودار‌ها نشان می‌داد که در ۲۳ آذر ماه سطح گوگرد به مراتب بالاتر بود و پیک افزایشی داشته است. کارشناسان در این باره در حال تحقیق و بررسی هستند.

وی در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران نیز با بیان این که در این جلسه سهم هر دستگاه در آلودگی هوا مشخص شد و مسوولان امر گزارشی در این خصوص ارائه کردند، افزود: موضوع آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دو موضوع متفاوت است؛ به گونه‌ای که در حوزه آلایندگی گازی، سهم کامیون ۱.۳ درصد، تاکسی ۹ درصد، موتور ۲۱ درصد، وانت ۹.۵ درصد، اتوبوس ۰.۵ درصد و سهم خودرو سواری ۳۷ درصد بوده است. اما در مبحث تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون سهم خودرو‌ها ۱۳ درصد، کامیون ۱۵ درصد، و موتور سیکلت‌ها تنها ۱۰ درصد بوده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان این که کمیسیون اصل نود گزارشی در خصوص سهم دستگاه‌های دخیل در آلودگی هوا منتشر کرده است، تاکید کرد: سهم ۹ دستگاه در این حوزه مشخص شده است.

وی در خصوص بوی نامطبوع در تهران اضافه کرد: هنوز تکلیف مشخص نشده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم گوگرد بالا رفته است، کارخانه سیمان مجاور تهران هم در ۱۵۰ روز گذشته از مازوت استفاده می‌کرده است و آرادکوه به نظر می‌رسد نقش کمی داشته باشد.

هاشمی در خصوص توسعه متروی شهرک‌های اقماری با بیان این که از سال ۸۶ و با بالارفتن جمعیت شهرک‌های اقماری اطراف تهران بحث توسعه حمل و نقل عمومی مطرح شد، افزود: الان تعداد شهرک‌ها به ۴۳ شهرک و با حدود ۶ میلیون نفر جمعیت رسیده است و به نظر می‌رسد توسعه حمل و نقل عمومی علی الخصوص مترو به عنوان بهترین وسیله تردد یک الزام است. بحث متروی اسلامشهر مدت‌ها مسکوت مانده بود، اما حالا با تلاش شهرداری اسلامشهر این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

لزوم توجه به خیابان «سی تیر» به عنوان نماد رواداری و تعامل پیروان ادیان توحیدی در تهران

مجید فراهانی در جریان صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران طی تذکری که تقدیم هیات رئیسه شد، گفت: پیشاپیش ۴ دی ماه، ۲۵ دسامبر؛ جشن کریسمس را به همشهریان خوبم ارامنه تهران و شورای خلیفه گری ارامنه تبریک عرض می‌کنم و سال خوبی برایشان در سایه رحمت الهی آرزومندم.

وی افزود: تهران، شهری برخوردار از تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی است که در آن پیروان ادیان توحیدی در کمال آرامش، رواداری و تعامل با هم زندگی می‌کنند، تنها در تهران مردمانی هستند که با مذاهب و عقاید مختلف و مجموعه‌ای از مراکز مذهبی‌شان، همه در یک نشانی مشترک جمع شده‌اند: خیابان سی تیر. محل تلاقی خیابان سی تیر با خیابان‌های جمهوری و میرزا کوچک‌خان به چهارراه ادیان شهرت دارد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: این خیابان ثروت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و انسانی عظیمی است که ما باید قدردان برخورداری از آن بوده و در مسیر بهره برداری از این ظرفیت برای توسعه پایدار شهری گام برداریم، نه اینکه این ظرفیت را به فراموشی سپرده و دلخوش به ایجاد گذر غذا یا احیای زیست شبانه شهری در بخشی از این خیابان باشیم.

وی گفت: بر همین اساس و به منظور تاکید بر استفاده از این ظرفیت در مسیر تحقق تهران شهری برای همه، به عنوان نماینده مردم شریف تهران با استناد به ماده یکصد و شصت و ششم (۱۶۶) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین در اجرای بند بیست و دوم (۲۲) ماده پنجاه و پنجم (۵۵) قانون شهرداری ها، بر اساس بند ۳ ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به خیابان سی تیر به عنوان نماد رواداری و تعامل پیروان ادیان توحیدی در تهران» تذکر می‌دهم.

فراهانی تاکید کرد: انتظار دارم با مشارکت و تعامل با انجمن‌ها و تولیت اماکن دینی در این خیابان زمینه‌های مرمت و نگهداری مطلوب و بازدید گردشگران از این آثار ملی فراهم شود. امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام شهردار تهران به جلب مشارکت هر چه بیشتر همشهریان عزیزمان به ویژه پیروان ادیان توحیدی شاهد تحقق تهران؛ شهری برای همه باشیم.

برای مقابله با آلودگی هوا، مصالح عمومی را جایگزین منافع جناحی کنیم

محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا و دلایل تاثیرگذار بر ایجاد این معضل اظهار کرد: از همه مسئولان و به ویژه رسانه‌ها می‌خواهم تا در ایجاد وفاق ملی برای کمک مردم و مسئولان در مبارزه و کاهش این معضل گام بردارند.

رییس شورای شهر تهران همچنین به پشت سر گذاشتن شب یلدا اشاره کرد و ادامه داد: مفهوم گرامیداشت شب یلدا در ایران باستان، بر امید استوار است، امید به اینکه تاریکی کوتاه‌تر و روشنایی بلندتر خواهد شد و گرامیداشت یلدا، این پیام را برای ما دارد که سخت‌ترین شرایط و بیشترین نقطه تاریکی، نقطه شروع برای گشایش و روشنی است و امیدواریم همانطور که شب یلدا گذشت، دوران فعلی که سخت‌ترین شرایط اقتصادی و معیشتی برای بخش بزرگی از جامعه است، بگذرد.

وی افزود: ابتدای زمستان با دوران اوج آلودگی هوا در تهران همراه شده است، معضل آلودگی هوا متاسفانه همانگونه که بار‌ها عرض کردم در کشور تبدیل به یک موضوع مناسبتی شده است و رسانه‌ها در روز‌های اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به آن می‌پردازند و پس از آن تا سال آینده موضوع فراموش می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امسال بدلیل آنکه این دوره با تشدید شرایط سخت اقتصادی جامعه و تحریم‌ها همزمان شده است و جامعه در شرایط عصبی و افزایش نارضایتی عمومی قرار دارد، متاسفانه برخی از رسانه‌ها به خصوص بعضی از شبکه‌های صداوسیما، به دنبال این بودند که با استفاده از موضوع آلودگی هوا به تحریک احساسات و افکار عمومی دست بزنند، اقدامی که مشابه آن را در موضوع بنزین نیز شاهد بودیم که با ابراز نظر صریح رهبر انقلاب تا حدود زیادی جلوی این سواستفاده گرفته شد.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که آلودگی هوا، تنها چالش امروز جامعه ما نیست و تهران نیز تنها کلانشهری در جهان نیست که با این معضل مواجه است توضیح داد: بنابراین باید برای مواجه صحیح با این مساله عقلانیت را بر هیجان، تجربه جهانی را بر دیدگاه فردی، نگاه کارشناسی را بر سلیقه شخصی و مصالح عمومی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم که بتوانیم با آلودگی هوا و سایر چالش‌های پیش رو مواجهه موثری داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: کلانشهر‌هایی نظیر مکزیکوسیتی و لندن که تجربه موفقی در دهه‌های اخیر در کنترل آلودگی هوا داشتند، براساس یک برنامه مدون و وفاق و اجماع مسئولان محلی و ملی توانستند این معضل را کاهش دهند و رویکرد‌هایی که سعی شود در آن مردم در برابر مسئولان یا دستگاه‌های مختلف در برابر یکدیگر قرار داده شوند، تنها به فرافکنی و وخامت مساله می‌انجامد نه حل شدن آن.

هاشمی با اشاره به آخرین بررسی منابع آلودگی افزود: خودرو‌های سواری با ۳۷ درصد آلاینده ها، موتورسیکلت با ۲۱ درصد و تاکسی و وانت با حدود ۱۰ درصد، نیروگاه با ۵ درصد، پالایشگاه با ۴ درصد و کامیون‌ها با ۳ درصد منابع اصلی آلاینده‌های گازی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تولید ذرات معلق، سهم خودرو‌های شخصی در تولید ذرات معلق، کمتر از ۱۴ درصد و سهم کامیون‌ها بیش از ۱۵ درصد و موتورسیکلت‌ها بیش از ۱۰ درصد، یعنی سهم کامیون و موتورسیکلت در آلایندگی دوبرابر خودرو‌های شخصی است و ما عملا هیچ برنامه‌ای برای این دو وسیله نداریم و همه توجه رسانه‌ها و مسئولان به طرح ترافیک و خودروهاست، با سهم اتوبوس‌های سرویس ادارات و کارخانجات، بیش از ۷ درصد و یک چهارم بیشتر از کل اتوبوس‌های شرکت واحد است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین نیروگاه‌های حاشیه تهران ۱۲ درصد و صنایع آلاینده حدود ۱۸ درصد آلودگی را تولید می‌کنند، بنابراین اگر ما یک برنامه علمی برای کاهش آلاینده‌ها داشته باشیم باید اقداماتی نظیر نوسازی موتورسیکلت ها، تاکسی‌ها و وانتها، کاهش سرویس ادارات و استفاده کارمندان از سیستم حمل و نقل عمومی، بهبود خروجی‌های نیروگاه‌ها و صنایع حاشیه تهران را در اولویت قرار دهیم، ضمن آنکه اصولی‌ترین اقدام تقویت سیستم حمل و نقل عمومی است که متاسفانه همچنان منابع مالی آن تامین نشده است.

هاشمی در پایان از رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی خواست که با ورود کارشناسی و ادامه دار به موضوع آلودگی هوا، فضا و شرایط مناسب را برای ایجاد یک عزم ملی جهت حل این معضل فراهم کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار