بازدید 3178
پیمانه اقتصادی؛

واردات گندم کلید خورد/ کاهش قیمت طلا در بازار جهانی/ آمار تراکنش‌های بانکی در نیمه نخست سال/ جزییات بازگشت ارز صادراتی در ۹ ماه گذشته/ پر بازده‌ترین بورس‌های جهان کدامند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هر ماه ۴۰۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد تزریق می‌شود، ششمین اقتصاد بزرگ جهان افت کرد، هشدار فعالان اقتصادی نسبت به چندنرخی شدن ارز در سال ۹۹، طلای سیاه در بازار جهانی گران‌تر شد و جزییات بازگشت ارز صادراتی در ۹ ماه گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 21 December 2019

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هر ماه ۴۰۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد تزریق می‌شود، ششمین اقتصاد بزرگ جهان افت کرد، هشدار فعالان اقتصادی نسبت به چندنرخی شدن ارز در سال ۹۹، طلای سیاه در بازار جهانی گران‌تر شد و جزییات بازگشت ارز صادراتی در ۹ ماه گذشته را در بر دارد.

واردات گندم کلید خورد

شکوه رفیعی مدیرکل خریدهای خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران در نامه‌ای به عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات درخواست رفع ممنوعیت چند شماره پروانه واردات گندم را کرد.

در این نامه آمده است:

«جناب آقای  عباسپور

مدیرکل محترم دفتر مقررات صادرات و واردات

با سلام

موضوع: رفع ممنوعیت شماره پرونده‌های ذکر شده در سامانه جامع تجارت

احتراماً، به استحضار می‌رساند پیرو مذاکرات انجام شده در خصوص لزوم تسریع در ثبت سفارش خریدهای گندم خوراکی از مبدأ کشورهای روسیه و اوکراین خواهشمند است دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به رفع ممنوعیت شماره پرونده‌های ذیل در سامانه جامع تجارت اقدام عاجل مبذول فرمایند.

هر ماه 40600 میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد تزریق می‌شود

آمارهای جدید متغیرهای پولی حاکی از رشد قابل توجه مولفه‌های پولی است.

فقط در 6 ماهه اول امسال حجم نقدینگی با 12.9 درصد افزایش (معادل 243 هزار و 610 میلیارد تومان) به 2126 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر در سال جاری هر ماه به طور متوسط 40 هزار و 600 میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است. در صورتی که این روند تا پایان سال ادامه یابد، میزان نقدینگی برای اسفند ماه سال 98 با 25.8 درصد رشد به 2370 هزار و 110 میلیارد تومان خواهد رسید. البته به نظر می‌رسد این روند افزایشی باشد چرا که فقط در شهریور ماه نقدینگی حدود 50 هزار میلیارد تومان رشد کرده است. همچنین در یک سال منتهی به شهریور ماه امسال بالغ بر 454 هزار و 130 میلیارد تومان به حجم نقدینگی اقتصاد کشور افزوده شده که رشد 25.6 درصدی را نشان می‌دهد. میزان پایه پولی در پایان شهریور ماه امسال به عدد 293 هزار و 310 میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته 25.07 درصد رشد داشته است. در 12 ماه منتهی به شهریور ماه امسال 58 هزار و 800 میلیارد تومان به حجم کل پایه پولی (خلق پول توسط بانک مرکزی) کشور اضافه شده است که از این میزان 27 هزار و 620 میلیارد تومان آن در 6 ماهه اول سال 98 خلق شده است. بنابراین در سال 98 هر ماه به طور متوسط 4603 میلیارد تومان پول پرقدرت بانک مرکزی خلق شده است. /فارس

* ارقام به میلیارد تومان

دوره نقدینگی درصد رشد پایه پولی درصد رشد
شهریور 96 1،389،950 23.8 196،490 18.7
شهریور 97 1،672،370 20.3 234،510 19.3
شهریور 98 2،126،500 27.1 293،310 25.07

ششمین اقتصاد بزرگ جهان افت کرد

موسسه رتبه بندی " مودی" در گزارش جدید خود اعلام کرد که با توجه به کند شدن روند اشتغال زایی در هند، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی را به تنها ۵.۶ درصد کاهش داده است. هر چند رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مجددا شتاب می‌گیرد و به ۶.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا خواهد کرد اما کماکان رشد اقتصادی در سطح کمتر از محدوده هفت درصدی سال های گذشته باقی خواهد ماند. از اواسط سال ۲۰۱۸ که رشد اقتصادی هند به هشت درصد رسید، شتاب حرکت اقتصاد این کشور بسیار آهسته شده است؛ به گونه‌ای که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی به تنها پنج درصد و در سه ماهه سوم به تنها ۴.۵ درصد رسید که پایین ترین رشد یک دهه اخیر محسوب می شود. به گفته مودی، کاهش مصرف که بخشی از آن به کاهش رشد دستمزدها بر می‌گردد از جمله دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی هند بوده است. از سوی دیگر دولت با کاهش مالیات شرکت ها منابع مالی کمتری برای سرمایه گذاری روی زیر ساخت ها در اختیار دارد و بخش های کلیدی اقتصاد نظیر خودروسازی و گردشگری با مشکلات زیادی مواجهند.

هشدار فعالان اقتصادی نسبت به چندنرخی شدن ارز در سال ۹۹

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از نحوه بودجه‌نویسی دولت در بخش ارز برای سال ۹۹ گفت: باید از دولت پرسید که نرخ ۸۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، چه مبنایی داشته و بر چه اساسی محاسبات صورت گرفته که دولت به چنین رقمی رسیده است؛ این در شرایطی است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در نظر گرفتن این نرخ دستوری در بودجه، به هیچ عنوان در اقتصاد عملیاتی نخواهد بود. مسعود خوانساری در گفتگو با مهر، افزود: نرخ ۸۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه، فاصله زیادی با نرخ بازار آزاد به وجود خواهد آورد و بازار چند نرخی ایجاد خواهد کرد.

کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات دیروز بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1477.4 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به دیروز 1.1 دلار کاهش داشته است. علیرغم افت قیمت طلا اما قیمت این فلز نسبت به یک ماه گذشته 5.9 دلار و نسبت به یکسال گذشته 217 دلار افزایش داشته است. دیگر فلزات گرانبها در بازار جهانی غالباً کاهش قیمت را تجربه کردند بگونه‌ای که قیمت نقره با یک سنت کاهش 17.03 دلار در هر اونس تعیین شد  و پلاتین نیز 2 دلار کاهش قیمت را تجربه کرد و 930 دلار در هر اونس داد و ستد شد. پالادیوم تنها فلزی بود که در معاملات امروز افزایش قیمت را تجربه کرد و با 6 دلار رشد 1920 دلار در هر اونس به فروش رسید. به گزارش رویترز، دلیل کاهش قیمت طلا در معاملات امروز خوش‌بینی بازار به توافق تجاری چین با آمریکا بوده است که ریسک‌پذیری فعالان بازار را با بالا برده است. از سوی دیگر تمام چشم‌ها در بازار منتظر انتظار گزارش رشد تولید ناخالص داخلی در آمریکا است. ر

طلای سیاه در بازار جهانی گران‌تر شد

بهای نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی با کاسته شدن از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین نزدیک به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر ایستاد و در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. بهای معاملات آتی نفت برنت پنج سنت یا ۰.۰۸ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۶ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هشت۴۳ سنت یا ۰.۱۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۱ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید.

آمار تراکنش‌های بانکی در نیمه نخست سال

در بازه زمانی شش ماهه سال جاری:

در سامانه «شتاب» تعداد ۲۰،۴۰۱ میلیون تراکنش پردازش و مبلغ ۲۲،۸۷۱،۰۲۷ میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب ۲۵ و ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین در سامانه «شاپرک» تعداد ۲۷،۶۵۸ میلیون تراکنش پردازش و مبلغ ۱۴،۷۵۳،۳۰۴ میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب ۲۸ و ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در سامانه «پایا» تعداد ۸۷۴ میلیون تراکنش پردازش و مبلغ ۱۹،۰۹۷،۴۷۸ میلیارد ریال تسویه انجام شد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

آمارها حاکی از آن است که در سامانه «ساتنا» تعداد ۱۳،۶ میلیون تراکنش با مبلغ ۶۱،۸۷۸،۱۴۷ میلیارد ریال تسویه صورت پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب ۸۲ و ۱۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در سامانه «چکاوک» تعداد ۴۷ میلیون چک تبادل شده که مبلغ چک‌های مذکور ۱۵،۸۲۵،۹۹۹ میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۲۱- و ۶- درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ضمناً در شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ تعداد تراکنش‌های سامانه «صیاد» به عدد ۵۳،۷۴۷،۱۱۵ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۱۶،۴۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. رشد تعداد تراکنش‌های مذکور تحت تأثیر راه‌اندازی سرویس استعلام می‌باشد که در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ هنوز راه اندازی نشده بود.

پر بازده‌ترین بورس‌های جهان کدامند؟

بازارهای بورس در جهان به دنبال رسیدن امریکا و چین به فاز نخست توافق تجاری مجددا در مدار صعودی قرار گرفته اند و در حال سود دهی مناسبی به سهامداران هستند. با این حال تاریخ شاخص های بورس فراز و نشیب بسیاری داشته و بازدهی نمادهای بورسی در مناطق مختلف جهان با یکدیگر متفاوت بوده است.

در ادامه به بررسی بازدهی شاخص های مختلف بورسی طی ۳۰ سال اخیر (از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹) می‌پردازیم. لازم به ذکر است که جهت مقایسه بهتر، شاخص‌های بورسی با توجه به معیار شاخص "اس اند پی" اندازه گیری و رتبه بندی شده اند.

۱-شاخص اس اند پی ۵۰۰

بورس: وال استریت- نیویورک- آمریکا

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۳۱۶۸ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: ۹۰۱ درصد

۲- شاخص هانگ سنگ

بورس: هنگ‌کنگ- هنگ کنگ

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۲۹۲۶ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: ۸۲۴ درصد

۳- دکس ۳۰

بورس: فرانکفورت- آلمان

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۲۹۱۳ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: ۸۲۰ درصد

۴- تی اس ایکس

بورس: تورنتو- کانادا

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۱۷۱۷ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: ۴۴۴ درصد

۵- کک ۴۰

بورس: پاریس- فرانسه

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۱۱۶۰ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: ۲۶۸ درصد

۶-فوتسی ۱۰۰

بورس: لندن- انگلیس

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۱۰۷۲ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: ۲۳۸ درصد

۷- نیک کی ۲۲۵

بورس: توکیو- ژاپن

ارزش فعلی شاخص با معیار شاخص " اس اند پی ۵۰۰ آمریکا": ۳۱۵ واحد

میزان افزایش شاخص در مقایسه با سال مبنای ۱۹۹۰ میلادی: یک درصد

جزییات بازگشت ارز صادراتی در ۹ ماه گذشته

بررسی‌های ایرنا نشان می دهد که در مجموع از ابتدای امسال تا ۲۷ آذرماه امسال مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است. در فروردین ماه یک میلیارد و ۲۷۲ میلیون یورو و در اردیبهشت ماه ۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما در معرض فروش قرار گرفت. در خرداد ماه یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون یورو، در تیرماه یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون یورو و در مرداد ماه نیز ۹۲۸ میلیون یورو ارز صادراتی در سامانه نیما ثبت شده است. میزان عرضه ارز در شهریور ماه به یک میلیارد و ۲۶ میلیون یورو و در مهرماه به یک میلیارد و ۵۴۸ میلیون و در آبان ماه به یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون یورو رسید. از ابتدای آذر تا ۲۷ آذر نیز یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شد. بیشترین میزان بازگشت ارز صادراتی در سال ۹۸ مربوط به اردیبهشت ماه بوده به طوری که در این ماه میلیارد و ۱۵۱ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما عرضه شد. کمترین حجم عرضه ارز نیز در مردادماه با ۹۲۸ میلیون یورو رخ داده است. از ابتدای آذر تا ۲۷ آذر نیز یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون یورو در سامانه نیما در معرض فروش قرار گرفت که یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون از آن خریداری شد. میانگین نرخ فروش حواله دلار در سامانه نیما در یک ماه گذشته ۱۰ هزار و ۹۸۷ تومان و نرخ فروش حواله یورو ۱۲ هزار و ۱۱۴ تومان بوده است.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر