بازدید 39678

ابداع غیرقانونی و ترسناک در وزارت بهداشت؛ ریکال «محرنامه» برخی محصولات «شرکت داروسازی اسوه» +اسناد

در چه صورتی ریکال یک دارو «طبقه اول» دسته بندی می‌شود؟ نیم نگاهی به دستورالعمل وزارت بهداشت در این خصوص کافی است تا دریابید وقتی دسته بندی جدید و بالاتری برای ریکال دارویی خلق شده و مهر محرمانه خورده، اوضاع تا چه اندازه هراس آور است؛ رویدادی که پس از تاکید مشدد وزیر بر مبارزه با امضا‌های طلایی رقم خورده و نشان می‌دهد، آن شعار چه اندازه غیرواقعی بوده است.
کد خبر: ۹۴۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 16 December 2019
تابناک اجتماعیبه فاصله نسبتا کوتاهی از شعار پرطمطراق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مبارزه با رانت و امضا‌های طلایی در یکی از زیرمجموعه هایش، اکنون اخبار ترسناکی از این مجموعه مخابره می‌شود؛ وقوع اتفاقاتی غیرقانونی و بدیع!

به گزارش «تابناک»؛ اوایل امسال بود که دکتر سعید نمکی در حاشیه افتتاح یک مجموعه داروسازی، از وجود رانت وسیع در سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت خانه اش خبر داد و تاکید کرد که عزمش را برای برچیدن بساط این رانت خواری جزم کرده است. رانتی که او «امضا‌های طلایی» خواند، اما شرح نداد چگونه در مجموعه‌ای که رئیس آن، معاون و منصوب خودش است و مکانیزم‌های نظارتی و قیمت گذاری بر آن نیز مستقیم و غیرمستقیم توسط خودش نصب و کنترل می‌شوند، چنین امضا‌هایی به وجود آمده و لازم است با عزمی ویژه از بینش برد.

همین ابهامات کلیدی کافی بود تا بسیاری از سخنان آن روز وزیر شگفت زده شوند و حتی کار به آنجایی برسد که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نمکی در این خصوص گزارش بخواهند؛ واکنش‌هایی که وزیر را بر آن داشت تا یک گام پیشتر گذاشته و مدعی شود که بعد از تاکیدش بر جمع کردن بساط امضا‌های طلایی، خود و خانواده اش تهدید به مرگ شده‌اند، اما این تهدید‌ها هم مانع کارش نخواهد شد!

البته نمکی خیلی زود ماجرای تهدید خود و خانواده اش را به مانند ادعای مقابله با رانت خواری وسیع در سازمان غذا و دارو به بوته فراموشی سپرد و ترجیح داد در ادامه راه نه حرفی از اقداماتش در مقابله با امضا‌های طلایی به میان آورد و نه تغییرات وسیع در سازمان غذا و دارو و مکانیزم‌های جاری در این مجموعه را در دستور کار قرار دهد؛ رویکردی که حالا می‌شود شمه‌ای جدید از آثارش را دید و از ادامه کار وزیر و همکارانش ترسید!

ابداع غیرقانونی و ترسناک در وزارت بهداشت؛ ریکال «محرنامه» برخی محصولات «شرکت داروسازی اسوه» +اسناد
فهرست بلندبالای داروهای ریکال شده؛ این فهرست حاوی یک ابهام جدی است که «تابناک» در گزارش بعدی خود در این خصوص به تفصیل بدان خواهد پرداخت.

ماجرا از این قرار است که حدود یک هفته پیش داروخانه‌های سراسر کشور نامه‌ای دریافت کردند که در آن فهرست بلند بالایی از دارو‌ها «ریکال» شده بود. فراخوانی گسترده برای عودت انواع و اقسام دارو‌های تولیدی «شرکت داروسازی اسوه» که بر خلاف روند ریکال دارو در کشور، روی سایت این شرکت یا در فهرست ریکال‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار نگرفته و از همه مهم تر، در دسته بندی «محرمانه» قرار گرفته است!
 
پیش از آنکه ادامه مطلب را بخوانید، بهتر است سری به «دستورالعمل اعلام و انجام هشدار سریع و ریکال فرآورده‌های دارویی در ایران» (فایل پی‌دی‌اف این دستورالعمل را از اینجا دریافت کنید) بزنید تا دریابید این فرایند در کشورمان در سه دسته طبقه بندی شده (طبقه اول=ریکال بحرانی، طبقه دوم=ریکال اصلی و طبقه سوم=سایر موارد ریکال) و حتی در بحرانی‌ترین شرایط هم امر «محرمانه» محسوب نشده، بلکه باید همه فرایند با شفافیت پیگیری، رصد و اطلاع رسانی شود.
 
 
ابداع غیرقانونی و ترسناک در وزارت بهداشت؛ ریکال «محرنامه» برخی محصولات «شرکت داروسازی اسوه» +اسناد
بر اساس نامه شماره ۶۶۵/۸۳۲۸۳ و مورخ ۱۷ آذرماه ۹۸ (فایل پی‌دی‌اف نامه را از اینجا دانلود کنید) که در سایت «معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران» منتشر شده، مشخص است که پیشتر نامه محرمانه‌ای در خصوص ریکال برخی اقلام دارویی ساخت شرکت داروسازی اسوه منتشر شده که این دارو‌ها «بر خلاف ضوابط و مجوز‌های این اداره [امور دارو و مواد تحت کنترلِ سازمان غذا و دارو] تولید شده اند.»

با این یادآوری، مشخص است که ریکال دارو‌های تولیدی یک شرکت خاص، آن هم محرمانه، حکایت از وقوع اتفاقی غیرقانونی و خارج از شمول دستورالعمل دارد؛ رویدادی که به باور برخی، نتیجه استفاده از مواد تاریخ گذشته در دارو‌های تولیدی آن شرکت است و بیم آن می‌رود که به وقوع فاجعه انسانی منجر شود؛ فاجعه‌ای هولناک که موجب شده «ریکال محرمانه» ابداع شده و در دستور کار قرار گیرد!

رویدادی ترسناک که نشان می‌دهد وزارت بهداشت و شخص وزیر بر خلاف همه ادعاهایشان در خصوص مبارزه با فساد و برچیدن بساط امضا‌های طلایی و هر رانت دیگری، به ویژه در حوزه دارو که حیاتی است، ترجیح داده اند مجاری قانونی و شفافیت آفرین را کنار گذاشته و با ابداع ریکال محرمانه، شایعات هراس آور در این ماجرای خاص را تقویت کرده و واقعی جلوه دهند؛ رویدادی که برای برخورد شدید با هر مقام مسئولی در هر جای جهان کافی است، اما در دولت مستقر و وزارت بهداشت فعلی، بعید است به هیچ عقوبتی منجر شود!
 
ابداع غیرقانونی و ترسناک در وزارت بهداشت؛ ریکال «محرنامه» برخی محصولات «شرکت داروسازی اسوه» +اسناد
در چه صورتی یک دارو با طبقه اول ریکال می‌شود؟ به این بخش از دستورالعمل وزارت بهداشت دقت کنید تا دریابید چه دلایلی موجب شده تا ریکال محرمانه که به نظر مهم تر از ریکال طبقه اول است، در دستور کار مسئولان قرار گیرد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۳۲
فقط متأسفم
کار دیگری از دستم برنمیاد
اين فرآيند زد وبندهاي ديگر شرکتهاست کسي در راس هرم وزارت بهداشت قرار گرفته که توليدان اين شرکت را برخلاف انحصار و رانت خودشان ميدانند و الا اين داروها با مجوز وزارت بهداشت توليد شده اند.
چرا نوشتید ریکال ؟ چرا ننوشتید برگشت خوردن یا فراخوان بازگرداندن ؟ ژست الکی می گیرید ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
تو هم الکی گیر دادی ها
در ایران من ندیدم تا الان یک کار درست برای خیر مردم انجام بشه

این جمع آوری دارو هم احتمالن به خاطر این بوده که شرکت مذکور حق حساب نداده
وای عجب تخلف وحشتناک و خطرناکی ،

یک جرم بسیار سنگین که حیات انسانها را تهدید میکند،
مسببان آن باید محاکمه شوند از جمله وزیر
نمکی وقتی زالی آقاجانی و پیوندی را رییس دانشگاه بزرگ شهید بهشتی کرد همه چیز در رابطه با رانت ایشان مشخص شد. نیازی به نامه های ضمیمه نیست. متاسفانه این مسایل در کشور ما باب شده است. در دانشگاه شهید بهشتی دکتر صادقی، امیدوار رضایی و زالی هیچکدام سر عمل نیستند ولی حقوق کارانه عمل دریافت می کنند. این یعنی فاجعه
رزیدنت جراحی اعصاب شهید بهشتی
پناه میبرم از دست مسئولین به خداوند
hdاین آقای نمکی واقعا در حد وزیر نیست. فقط حاصل دعوای آقای نوبخت و دکتر قاضی زاده هاشمی بود.
به همین دلیل است که مردم ایران به تولیدات داخلی اعتماد ندارند. در واقع مافیای قدرت و ثروت نامشروع این بلا را به وجود آورده است.
ماجرا به اختلاف مدیرعامل اسبق شرکت اسوه با جانشینش بر می گردد و او بوده که موضوع مواد تاریخ گذشته را علم کرده است اما در سیستم وزارتخانه که یک مشت غیرحرفه ای آن را می چرخانند موضوع طوری مدیریت شده که از دل آن یک بحران در بیاید. استفاده از مواد پس از تاریخ انقضا در صنعت داروسازی دنیا قواعدی دارد که اگر آن قواعد مراعات شود مشکلی پیش نمی آید و نیازی به بازداشت و ... نیست
ریکال یعنی چی؟
چرا جمع اوری بشه؟ خیلی خطرناکن یا شرکت از مواد غیر مجاز استفاده کرده مثل شرکتهای لبنیاتی که از وایتکس استفاده میکنن!!!
مملکت گل و بلبل
واقعا تو مملکت چه خبره؟؟؟ هنوز زنده ایم تقریبا شبیه معجزه اس
اعدام تنها راه حله . هرکس در هر جا با جان و مال مردم بازی کرد اعدامش کنید.
جون آدما سیری چند؟
حالا هي از دايره خودي ها مسئول انتخاب كنين كه حاشيه امن هم داشته باشند .
با سلام......نکنه همین قرص های جاسازی شده در کیک ومواد غذایی تازه کشف شده همین اقلام داروئی باشد ...خخخخ
خواهشمندم که بروین سازمان غذا و دارو توی خیابان فخر رازی،روی تابلو اعلاناتش نگاه کنین،برگه استخدام مسئول فنی صوری دارویی،غذایی رو میبینی،یعنی مدرک فروشی،این غذا هم که ما میخوریم،هیچ نظارتی روش نیست
ریکال انجام شده مهم تر از ریکال طبقه اول نیست. مشکل داروهای اسوه شامل طبقه اول نمی شود و علت محرمانه بودن آن ،که البته با اطلاع رسانی شما دیگر محرمانه نمانده ، پرهیز از ایجاد تشویش و نگرانی در اجتماع بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
شما از داروسازهای همین شرکت هستین دیگه
شما اینو نگید کی بگه
ریکال چیه
ینی جمع اوری؟
شما را به خدا ديگر با سلامتي مردم رنج ديده بازي نكنيد
واقعا میشه بر مبنای جمله "اینجا ایرانه" هر کاری کرد؟
واقعا فاجعه است این حجم دارو با دهها سری ساخت یعنی برخی از سری ساخت ها مثل متفورمین تولید یک سال یک کارخونه باشه بعضی هم خیلی حساس و خطرناک مثل مایکوفنولات برای سرکوب سیستم ایمنی بدن و سیتاگلیپتین برای دیابت و بقیه داروها هم جزء داروهای مهم و حساس هستند
نتیجه اینکه ۱_تمام نظارتها بصورت فرمالیته و بی اثر هست. ۲_ هیچگونه اطمینانی به مصرف سایر داروها هم نیست ۳_ اگر عدالت باشد درب کارخانه با این حجم تخلف باید لجن گرفته شود تا درس عبرتی باشد برای بقیه که درست کارکنند
۴_ دادستانی که بعنوان مدعی العموم باید در چنین مواقعی وارد قضیه شود احقاق حق کند اجازه ندهند وزارت بهداشت بدلیل کم کاری خود و زیر سوال نرفتن موضوع را پنهان کنند
سوال: مصرف کنندگان دارو با عوارض احتمالی این داروها چه باید بکنند؟
سوال: عواقب غیر قابل برگشت و یا حتی مرگ بر اثر مصرف این داروها بر عهده چه کسی است؟
سوال: وزیر بهداشت چه جوابی به مصرف کنندگان دارو ها دارد؟
سوال: قبل از بخش دارو ها وزارت بهداشت چه کنترلی بر روی محصولات دارد؟
سوال: نقش تامین اجتماعی در توزیع این حجم از دارو ها جیست؟
سوال: آیا میتوان به بقیه شرکت های دارو سازی داخلی اطمینان کرد؟
سوال: مواد اولیه این دارو ها توسط چه کسی و یا چه ارگانی تامین شده است؟
سوال: در صورت آلودگی شیمیایی محصولات چه عوارض احتمالی ای را باید شاهد باشیم
سوال: چگونه شرکتی که با جان مردم شوخی میکند مجوز فعالیت گرفته؟
سوال: آیا شرکت های زیر مجموعه دارو سازی اسوه هم از مواد اولیه داروهای این شرکت استفاده میکنند؟ اگر استفاده میکنند لیستی از آن را اعلام کنید
سوال: 1 سال از توزیع داروهای آلوده میگذرد ولی الان داروها ریکال شده است؟
سوال: جان مردم برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو چقدر مهم است؟
سوال: غرامت آسیب های وارده رو چه کسی میئردازد؟
لطفا ئاسخ دهید
قرص آسویکس تو اصل نامه روی سایت هست ولی تو نامه داروخانه ها نیست
قرص آسویکس تو اصل نامه روی سایت هست ولی تو نامه داروخانه ها نیست
حادثه قطار ساختمان پلاسکو هواپیمای ای تی ار کشتی سانچی سیل شیرازو کل کشور زلزله کرمانشاه انواع اختلاس های هزار میلیاردی چند برابر شدن دلار و مسکن و ماشین وکل اجناس گرانی بنزینو.... قرص تو کلوچه و بوی بد تهران و....مردم تبدیل به مرده متحرک شدن
بعد از گرفتن جان تعداد زیادی از هموطنان ما بخاطر رانت توس یک شرکت و حالا هم بی سر وصدا جمع اوری دارو های سمی ایا جواب خانواده های کشته شدگان را چکسی میدهد مسولیت مستقیم ان شما وزیر هستید و به امضای قبل از وزیر شدن دادید حد اقل افشا کنید و مردم را اگاه کنید که چه اشتباه فاحشی به قیمت کشتن هموطنان ما شدید هنوز کسی نمیداند . بعضی از اقایان بدون اطلاع از عمق فاجعه ایراد املایی میگیرد و نوشته چرا نوشتید ریکال ؟ چرا ننوشتید برگشت خورده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عجب زمانه ای است.
عملی شنیع و شنیع تر از این عمل روپوشی و استطار آن با الفاظ و واژه های فرنگی میباشد.
چرا نمینویسید داروهایی که بایستی جمع آوری شوند تا هر ایرانی بداند که پشت پرده چه میگذرد؟؟ ری کال بزبان انگلیسی پس خواستن یا برگشت زدن میباشد.
در زمان شاه ما انگلیسی زبان بودیم و اکنون الفاظ شدید عربی تا جایی که قانون کار بزبان عربی تدوین گردیده بود.(زمان شاه)
حالا هم یک مخلوطی از همه اینها شده ایم تا مانند خط دکترها، گاهی هر داروخانه ای از نسخه یک دکتر چیزی متفاوت با داروخانه قبلی میفهمد. بدین طریق در کلیه زوایای زندگی راه فرار از قانون و بازکردن راه بضرر مردم را فراهم کرده ایم.
حالا باید بجای متفورمین چی خورد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر