بازدید 46434

۷ نکته بسیار عجیب درباره استان «تهران جنوبی» +نقشه

یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شده که «ساماندهی وضعیت نابسامان استان تهران که بیش از ۱۵ میلیون جمعیت را در درون خود جای داده» و «شهرستان‌های جنوبی تهران از نظر قومیت هم با کل استان هم همخوانی ندارند»، دو نکته کلیدی مدنظر طراحان برای تشکیل این استان جدید است؛ یعنی یکی از دلایل ارائه این طرح، تفکیک قومیتی است که ادعایی گزاف و عجیب به نظر می‌رسد!
کد خبر: ۹۴۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴ 10 December 2019
تابناک اجتماعیدر آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بار دیگر شاهد ارائه طرح‌های عجیب و ابهام آفرین در مجلس شورای اسلامی هستیم؛ طرح‌هایی که بی شک تشکیل استان «تهران جنوبی» یکی از عجیب‌ترین نمونه‌های آنهاست.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و در شرایطی که موسم بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ آغاز شده و مجال چندانی برای بررسی طرح‌های دیگر در مجلس شورای اسلامی باقی نمانده، طرحی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد که یافتن پیشینه‌ای از آن به غایت دشوار است و تنها یکبار با شکلی متفاوت در شایعات آمده و تکذیب شده بود.


فقدان پیشینه


طرح یکباره تقسیم استان تهران و شکل گیری استانی جدید با نام «تهران جنوبی» شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی باشد که پیرامون این ایده مطرح است. اینکه روند قانون گذاری و اتخاذ تصمیمات در مجلس، تلاش برای رفع مشکلات با قانون گذاری است، در حالی که در این مورد خاص، مشخص نیست چه مشکلی مدنظر قرار گرفته و قرار است رفع شود؟

تردید‌ها در این خصوص زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم تنها پیشینه این طرح، شایعه‌ای است که سال گذشته مطرح شده و تاکید داشت که استان تهران به چهار استان «تهران»، «تهران شرقی»، «تهران غربی» و «تهران جنوبی» تقسیم خواهد شد. شایعه‌ای که استاندار وقت تهران تکذیبش کرد تا این گونه به نظر برسد که از اساس واقعیت نداشته است.


تفاوت قومی


البته این طرح هنوز منتشر نشده و معلوم نیست چه جزئیاتی در آن قید شده، اما از آنجایی که یکی از بخش‌های ثابت هر طرح و لایحه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، «مقدمه و دلایل توجیهی» است، احتمالا طراحان مشخص کرده اند که ریشه شکل گیری این ایده در ذهنشان چه بوده و به دنبال تحقق چه هدفی از تشکیل استان تهران جنوبی هستند.

این موضوعی است که یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی بدان پاسخ گفته و مدعی شده که «ساماندهی وضعیت نابسامان استان تهران که بیش از ۱۵ میلیون جمعیت را در درون خود جای داده» و «شهرستان‌های جنوبی تهران از نظر قومیت هم با کل استان هم همخوانی ندارند»، دو نکته کلیدی مدنظر طراحان برای تشکیل این استان جدید است؛ یعنی یکی از دلایل ارائه این طرح، تفکیک قومیتی است که ادعایی گزاف و عجیب به نظر می‌رسد!


بدون فوریت


نکته کلیدی بعدی در این خصوص، شیوه ارائه طرح به هیات رئیسه مجلس است. اینکه چنین طرحی نه برآمده از کمیسیون خاصی در مجلس است که بشود گفت: پشتوانه پژوهشی یا بررسی خاصی دارد و نه با قید فوریت (چه یک فوریت و چه دو فوریت) تقدیم هیات رئیسه مجلس شده، بلکه طرحی عادی است که احتمالا تا قرار گرفتنش در نوبت بررسی کمتر از یکسال طول نخواهد کشید.

مدت زمانی بسیار طولانی که با توجه به عمر کوتاه باقی مانده از مجلس فعلی و احتمال تغییرات گسترده در ترکیب نمایندگان در مجلس بعدی، مجابمان می‌کند «تهران جنوبی» چیزی فراتر از یک طرح پر سر و صدا نیست که احتمالا اهداف تبلیغاتی و انتخاباتی را دنبال می‌کند. طرحی که اگر فرجامش اهمیت داشت، می‌شد به گونه‌ای دیگر مطرحش کرد.

 

۷ نکته بسیار عجیب درباره استان «تهران جنوبی» +نقشه


جنوب یا شمال


یکی دیگر از نکات کلیدی این طرح را می‌توان در نام استان جدید دریافت که در آن تاکید شده بخشی از تهران است که در جنوب آن واقع شده است. موضوعی که هم با ادعای تفکیک قومیتی همخوانی ندارد و هم از این رو عجیب است که تهران جنوبی متشکل از ۶ شهرستان معرفی شده که سه تایشان در استان مرکزی واقع شده اند و دست بر قضا، وسعت چند برابری به نسبت سه شهرستان دیگر دارند.

این را می‌شود با نیم نگاهی به نقشه تهران جنوبی دریافت که سه شهرستان اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم را از استان تهران گرفته و سه شهرستان زرندیه، ساوه و تفرش را از استان مرکزی. سه شهرستان پهناور در شمال استان مرکزی که اگر قرار باشد از مرکزی جدا شوند، این سوال به وجود می‌آید که چرا استان مرکزی شمالی شکل نگیرد؟!

تعریف جدید از مرکز

البته نیم نگاهی به نقشه استان تهران جنوبی نکات جالب توجه دیگری را هم به ذهن متبادر می‌کند، از جمله اینکه چرا باریکه باقیمانده از استان تهران در غرب اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم، به این استان جدید پیوند نخورده یا حتی چرا بخش‌هایی از شهرستان ری در شرق سه شهرستان یاد شده، قرار نیست به تهران جنوبی پیوند بخورند؟ آیا همه معضل تهران سه شهرستان یاد شده هستند؟

سوالات و ابهاماتی که صرف نظر از آن‌ها هم شیوه تقسیم بندی جدید و استخراج تهران جنوبی از نقشه دو استان تهران و مرکزی، سوال برانگیز است، به ویژه اگر بدانیم در طرح یاد شده، شهر جدید پرند به عنوان مرکز استان تهران جنوبی پیشنهاد شده است. مرکزی که در منتهی الیه شمال غربی استان قرار دارد و تعریفی نوین از مرکز محسوب می‌شود!

۱۴+۲ امضا

اما بشنوید از یک نکته بسیار جالب این طرح که ۱۶ امضا ذیل آن نقش بسته است. امضای ۱۶ نماینده مجلس شورای اسلامی که تنها دو تایشان از نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی هستند. ترکیب جالبی از نمایندگانی که قصد دارند مشکلات استان تهران را با تشکیل استانی جدید حل کنند و به این منظور، جدا کردن پهنه وسیعی از استان مرکزی را هم در ایده شان گنجانده اند، بی آنکه نماینده از آن استان با ایشان همسو باشد. به ترکیب امضا کنندگان طرح دقت کنید:

حجت السلام و المسلمین حسن نوروزی (نماینده بهارستان و رباط کریم)، احمد سالک (نماینده اصفهان)، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی (نماینده رشت)، روح‌اله بابایی صالح (نماینده بویین زهرا)، ذبیح نیکفر لیالستانی (نماینده لاهیجان و سیاهکل)، محمدرضا امیرحسنخانی (نماینده فردوس، طبس، سرایان و بشرویه)، محمد محمودی شاه‌نشین (نماینده شهریار، قدس و ملارد)، حمداله کریمی (نماینده بیجار)، حبیب‌الله نیکزاده پناه (نماینده بم، ریگان، فهرج و نرماشیر)، یعقوب شیویاری (نماینده میانه)، مهرداد بائوج لاهوتی (نماینده لنگرود)، منوچهر جمالی سوسفی (نماینده رودبار)، عزیز اکبریان (نماینده کرج، اشتهارد و فردیس)، شمس‌الله شریعت نژاد (نماینده تنکابن و رامسر و عباس‌آباد)، سیدحمیدرضا کاظمی (نماینده پلدختر)، حیدرعلی عابدی (نماینده اصفهان)

سکوت تهران

البته نباید از این نکته غافل شد که نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی، نماینده همه مردم ایران نیز هستند، اما با این وجود، ترکیب نمایندگانی که طرح تهران جنوبی را امضا کرده اند، یک نکته جالب توجه دیگر هم دارد. اینکه استان تهران با ۳۵ نماینده، با اختلاف رکورددار تعداد نمایندگان در میان استان‌های کشورمان در مجلس است، اما تنها دو نفر از این جمع ذیل طرح فوق را امضا زده اند.

از این عجیب تر، سکوت ۳۳ نماینده دیگر در قبال این طرح است که می‌تواند تعابیری مختلفی داشته باشد، اما در قیاس با واکنش نمایندگان شهر‌ها و استان‌هایی که در گذشته با مساله تقسیمات کشوری درگیر شده اند، تفاوت چشمگیری دارد. سکوتی که شاید ناشی از شوکه شدن ایشان با اطلاع از طرح تشکیل استان تهران جنوبی بوده!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳۱
اینقدر نگاه منفی نداشته باشید . شاید این کار به نفع مردم باشه .
خدا خودش به داد ما ملت برسه . اخرش همگي از غصه اين مسئولين دق مي كنيم
مملکت از حالت تعادل خارج شده.
اینایی که طرح رو امضا کردن احتمالا با خودشون عهد کردن روزهای آخر نمایندگیشون یه بلایی سر تهران بیارن که توی تاریخ ثبت بشه

الان ازشون بپرس نظرتون راجع به تهران چیه
میگن ایشششششششششششششششش
سر تخت بشورنش ذلیلمرده رو
باشه سرگرم استقلال و تهران جنوبی شدیم و گرانی یادمون رفت
نه عزیز گرسنگی استقلال و تهران جنوبی نمیشناسه
گوشت تو آمریکا بدون یک نقطه چربی 4 دلار
پسته درجه ممتاز 15 دلار
و ما هر دو را گران تر میخریم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
واحدش رو هم مینوشتی خوب! چقدر گوشت؟ چقدر پسته؟
باز میخواهین درگیری ها شروع بشه!
نهایت سواد رو دارند این نمایندگان ما
یک عده در پرند زمین و آپارتمان خریدند میخواهند با این شایعات گران کنند و بفروشند.
والسلام ختم کلام
تفکیک مناطق محروم از ثروت مملکت، از مناطق برخوردار.
سرنیزه گزنده تبعیض و بی لیاقتی به اصطلاح مسولان که بر تن زخمی مروم این مناطق وارد شده است.
طرح های احمقانه
به جای حل مشکلات مردم به دنبال تعریف و تقسیم پست های جدید هستند
این طرح بیشتر جنبه امنیتی داشته و برای مهار اعتراض ها است
برای رفاه مردم نیست
پاسخ ها
مو قشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
دقیقا
نماینده رشت و بیجار و لنگرود بیجا می کنه برای مردم استان مرکزی تصمیم می گیره مگه شهر هرته؟
به مرور زعفرانیه و آجودانیه و جماران و محمودیه و کامرانیه و منظریه و نیاوران و شمال تهران را یک استان جدا می کنند که پایتخت باشد و محل زندگی مدیران و مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس و بقیه تهران هم استان یا استانهای دیگری می شود
یک طرح بی معنی
بعیده استان مرکزی اجازه بده ساوه ازش جدا شه چون منبع درامدی خوبی از شهر صنعتی ساوه داره
به نماینده رشت و بیجار و لنگرود و آذربایجان چه ربطی داره؟
با وجود سیاست انقباضی بودجه و کسری بودجه شدید دولت و سایر مشکلات اقتصادی مردم، آیا افزایش تعداد استان ها که خودش باعث افزایش هزینه های دولت است کاری منطقی است؟
هدف جدا سازی فقرا از ثروتمندان است
من موافقم، کل تهران شمالب و جنوبی رو اگر درست بسازیم، گنجایش، ۱۲۰ میلیون رو داره
اونوقت همه ایران رو اینجا اسکان میدیم،
این طرح همه مثل اکثر طرحها امنیتی هست به این نتیجه رسیدن که تهران به این صورت قابل کنترل نیست مطمئنا در مجلس بعدی هم دنبال میشه
خدمتتون بگم این آتیش اولش از گور تفرشی ها بلند شد، البته هم تفرشی ها خودشان را تافته جدابافته ای فرض می کنند، هم ساوه ای ها دوست دارن بچه تهران باشند.
تهران جنوبی؟ واقعاً؟ تهران جنوبی؟
به عقیده من چالوس و نوشهر و آمل و بابل و بابلسر حق بیشتری در تغییر نقشه و تشکیل استان تهران شمالی، دارند از قبلاً هم کلی زحمت کشیدن اسم محلات تهران را روی ساختمان ها و کسب و کارهاشون گذاشتن، بوتیک جردن و میوه فروشی پاسداران و املاک ونک و آرایشگاه زعفرانیه.... تا بخواهید تو شمال فراوونه، پس حق اونا از تفرش و ساوه بیشتره، فقط تا چند وقت پیش برام سوال بود که چطوریه تو شمال قنادی قرچک و آپاراتی کوچه مروی و برج خانی آباد ندارند؟ بعد برام معلوم شد که چون، اساساً شمالتر از شمال شهرن پس تازه دارن لطف می کنند، که اسم محلات جنوب جنوب شهرشون را روی کسب و کارشون می گذارن.
یا مثلاً همین استان تهران شرقی خودمون، از میدان نوبنیاد شروع میشه تا از اینطرف قائمشهر و اونطرف آمل، مگه چه اشکالی داره؟
البته کرجی ها زرنگی کردند و استان تهران غربی را به سرزمینهای خودشان الحاق کردند وگرنه اون که بیشتر از همه استعداد و لیاقت استان تهران غربی شدن داشت، منتها یکی روحیه غرب ستیزی نگذاشت یکی هم از رشته کوه البرز خجالت کشیدند.
و اما استان تهران جنوبی، بمیرم برای دل اون شهرهائی که مسئولاش دوست دارن معاون استاندار بشن، حالا اینکه اون لابلا هم که شده دوست دارن ضمن اینکه برای خودشان یه استان درست کنند به کنار، اینکه دوست دارن یه دفعه ای بچه تهرون هم بشن نکته جالبیه، وگرنه کلی استان اون دوروبرا هست، قم غربی یا شرقی؟ ساوه شمالی یا جنوبی؟ فرقی نمیکنه هرطور دوست دارن، یا اصلا ترکیب از حروف هر دو شهر "ساقم"، "قموه"، "قماس"، "اقسم"، "سماق"، "قاسم"، "قومه"، "قامه"، "قامو" و... (خدائی انتخاب یکی از ترکیبا خیلی زحمت داره)، یا ترکیب اسامی چند شهر، حالا هرکدومش قشنگتر بود. (که به علت کم سوادی متاسفانه با بیشتر از پنج حرف نمیتونم کلمه و ترکیب بسازم مسئولیتش با تهرون جنوبیا). بعدهم در خصوص تفاوت قومیتی، این دقیقاً حرف درستیه، الان شما وارد اسلامشهر که میشی، اینو درک میکنی، هی میری جلو بیشتر درک می کنی، تا برسی به تفرش که، هیچی اونجا دیگه حسابی درک کردی و تمام.
به نظرم فقط یه نکته را باید در نظر بگیریم که خوشبختانه خانواده خشکبار تواضع سالهاست در این بخش تجربه دارن، بخاطر اینکه تهرانها از همدیگه مشخص باشن، وقتی تهران شرقی و غربی و شمالی و جنوبی درست شد، اسم همین بخش باقیمانده از سه راه شهریار تو جاده قدیم تا ترمینال شرق و از فرحزاد تا خروجی احمد آباد مستوفی در مسیر شمال به جنوب بزرگراه آزادگان، همینطور بره تا افسریه را اسمش را بگذاریم استان تهران اصلی، فقط نمایندگان تهران جنوبی در مجلس اگه اجازه بدن بهشت زهرا را نگه داریم که دیگه برای یه فاتحه جزئی مجبور نشیم از یه استان به استان دیگه سفر کنیم و جاده های استانشون را شلوغ نکنیم. بعدشم که حساب و کتاب متوفیان ما را به حساب متوفیان اونا نگذارن روز قیامت مدیون تهرون جنوبیا بشیم.
نه اینکه قومیتشون با قومیت ما فرق میکنه، خدا را خوش نمیاد.
حالا که دارن تمدن قدیمی و قومیتی خودشون را مجدداً زنده میکنن، بهتره حساب مرده هامون را با هم قاطی نکنیم.
زیاده عرضی نیست.
از اینکه به فکر ما هستید خیلی ممنون.
لطفاً به پیشنهاد مردم غرب مازندارن و شرق گیلان هم برای تشکیل استان گیلماز توجه کنید، مردم طفلک اونجا هم گیر کردن، مازندرانی را با لهجه گیلانی صحبت میکنن و غذاهای گیلانی را به سبک مازندرانی درست می کنند، ضمن اینکه قومیتشون هم با بقیه جاها فرق میکنه، یه جورائی خوشتیپ تر به نظر میرسن .
همینطور یه استان بین اصفهان و یزد، یه استان لکستان هم بین لرستان و ایلام و کرمانشاه البته هرسین باید از اونطرف قلعه وسط شهر بشه استان لکستان، تو بخش سرفیروز آبادهم به نظرم بان ریون جزو کرمانشاه بمونه بهتره، ایلام هم کیلومتر 12 گردنه رنو بعد از جگرکی برادران یاری، بجز رحمت دیگه میشه استان لکستان، رحمت و جگرگی جدیدشم میرن تو استان جدید. فقط میمونه نانوائی عمه آهو و منزل علی مراد که اگه بشه نوار فرضی تقسیمات کشوری را تو این قسمت نیم متر به شرق ببریم و تا چها متر دوباره نیم متر به غرب برگردانیم ، قسمت خمیرگیری نانوائی عمه آهو تو ایلام باقی میمونه...
مسئولین لطفا به این قضیه هم توجه کنند.
بازم از اینکه بفکر ما هستید متشکریم.
آهان، در پایان به خاطر اینکه دین کسی به گردن کسی نباشه، عرض کنم، مسیر کوهدشت به خرم آباد (سه راه زانوگه)، کمیر مالمیر را هم بیارید تو استان لکستان، برادرزاده پسردائی مادرم را اونجا دفن کردن، خدا رحمتش کنه جوان خوبی بود، درشت اندام و تنومند، مردی بود برای خودش... اونم بارین لکستان تا وسط لرا نمونه.
ای قربان دستتان، مسئولین محترم.
پاسخ ها
علی جعفرپناه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
دمت گرم خدایی پاره شدم از خنده. اکر طولانی نبود ملت میخوندن و دویست تا مثبت می گرفتی. ولی جدی بخواهیم نگاه کنیم واسه پست کردن یه نامه باید از پرند بریم رباط کریم. بعد میخواد بشه مرکز‌ استان.
استان تهران بزگ بدهید با تمرکز.
شامل تهران قم البرز مرکزی قزوین زنجان و بخشی از سمنان.
که از همه لحاظ به تهران متصل اند.
سپس یک سازمان اداری تشکیلانی ویژه شبیه به فدرالیسم به ان بدهید.
بودجه اش رو از خودش بگیرید و بدون پول نفت و خرجش کنید .
و سایر استان ها رو از بودجه کشوری و ملی و محرومیت زدا با حق برخورداری از بودجه نفتی.
سلام، به جای این طرح، استان مازندران غربی رو تاسیس کنین که مردم غرب مازندران از مشکلات خلاص بشن، ما برای کوچکترین کار باید500کیلومتر رو از تنکابن با هرینه هنگفت طی کنیم و به مرکز استان، ساری بریم، تازه ممکن به خاطر جلسه عزیزان، کار ما در آن روز انجام نشه و دست از پا درازتر برگردیم. اگه راست می گین این کارو انجام بدین. نماینده های غرب مازندران که ماشالا فقط به فکر خودشون هستن.
اگر نمایندگان مجلس ما به جای تشکیل استان جدید به فکر حل مهاجرت چمعیت بودن الان نباید 95درصد جمعیت پرند از حداقل 20 استان کشور باشه اگر این مردم در شهر واستان خودشان کار وامکانات داشتن مجبور نبودن کوچ کنند وبا شغلهای کاذب امرار معاش کنند بهتر بود به جای تشکیل شهرهای جدید(خوابگاه کلان شهرها)ریشه مشکل در داخل شهرها حل میشد الان نزدیک 5 ساله دارن یه بیمارستان میسازندتو پرند تموم نشده چطور این نمایندگانی که برا تهران واستان مرکزی نیستن برا ما تصمیم میگیرند چطور شهری که هنوز از حداقل امکانات شهری بهره مند نیست وهر ماه یه شهردار عوض میکنه میتونه جور مرکز استان بودن رو بکشه
ایجاد مشاغل استانداری فرمانداری ووووبرای نور چشمیان
یه سوال اینه اینا که میخواستن کار تهران رو سبکتر کنند؛ چرا شهریار و شهر قدس و ملارد را به البرز ملحق نکردند؟؟!!
هر آدم عاقلی به نقشه نگاه کنه خندش می گیره
استان خوبی هست ولی به مرکزیت ساوه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر