بازدید 17907
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

نخبگان موظف به بیان مشکلات مردم هستند/ باید مکانی برای اعتراضات باشد/ وجود مکان اعتراض، مانع عرض اندام فرصت‌طلبان می‌شود

چندی پیش، پس از گران شدن بنزین، اعتراضات وسیعی در سراسر کشور رخ داد؛ اما در مدت بسیار کوتاهی با نفوذ برخی افراد آموزش دیده، به اغتشاشات تبدیل شد و خسارات‌ جبران ناپذیر مالی و جانی نیز از خود به جای گذاشت و باعث شد تا خوراک رسانه‌ای داغی برای برخی معاندان ایجاد شود.
کد خبر: ۹۴۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 07 December 2019

نخبگان موظف به بیان مشکلات مردم هستند/ باید مکانی برای اعتراضات باشد/ وجود مکان اعتراض، مانع عرض اندام فرصت‌طلبان می‌شودچندی پیش، پس از گران شدن بنزین، اعتراضات وسیعی در سراسر کشور رخ داد؛ اما در مدت بسیار کوتاهی با نفوذ برخی افراد آموزش دیده، به اغتشاشات تبدیل شد و خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی نیز از خود به جای گذاشت و باعث شد تا خوراک رسانه‌ای داغی برای برخی معاندان ایجاد شود.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از سیاستمداران بر این باورند، اگر مکان‌هایی برای اعتراضات عمومی در کشور می بود، بسیاری از این اتفاقات هرگز رخ نمی‌داد و کسی هم جرأت سوءاستفاده از اعتراضات مسالمت آمیز مردم را پیدا نمی‌کرد و حتی مسئولان را نیز بر آن می‌داشت تا صدای اعتراضات را بشنوند.

البته موضوع جانمایی برای اعتراضات از مدت‌ها پیش در دستور کار دولت قرار داشت و حتی هیات وزیران مصوبه‌ای نیز در این مورد داشت، ولی دیوان عدالت با آن مخالفت کرد و این طرح هرگز اجرایی نشد.

هم اکنون هیچ مکان مشخصی برای اعتراض در کشور به جز مقابل مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و می‌توان گفت، تنها جایی که برای اعتراضات مردمی جنبه رسمی به خود گرفته، مقابل مجلس است؛ البته مجلس سازوکاری نیز برای این اعتراضات در نظر گرفته است، به طوری که هر زمان مقابل مجلس اعتراضی باشد، هیات رئیسه مجلس یک یا دو عضو کمیسیون مربوطه را مکلف می‌کند تا در بین معترضین حاضر شوند و به درخواست آن‌ها گوش دهند. در مرحله بعد چند تن از نمایندگان اعتراض کننده‌ها برای بیان دیدگاه‌های خود به مجلس دعوت می‌شوند و با حضور در کمیسیون مربوطه، نظریات خود را به گوش نماینده‌ها می‌رسانند و نماینده‌ها نیز باید اسرع وقت به موضوع رسیدگی کنند.

اما این سازوکار دیگر در هیچ جای دیگری اجرایی نمی‌شود و اگر برای مثال افرادی از عملکرد قوای دیگر نظام یا یک نهاد خاصی انتقادی داشته باشند، محلی برای بیان دیدگاه خود ندارند و به همین جهت، اغلب اعتراضات خیابانی به خشونت منتهی می‌شود.

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیائی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نخبگان زیادی در کشور هستند که وظیفه آن‌ها، خدمت‌رسانی به مردم است. از طرفی، سازمان‌های زیادی هم مثل صداوسیما وجود دارند که می‌باید تمام ظرفیت خود را در جهت منافع عمومی به کار گیرند.

وی افزود: در هر موقعی از سال این احتمال می‌رود که برخی قشرهای مردم و یا صنف‌های مختلف بنا به اتفاقات و تصمیماتی که حول محور آن‌ها رقم می‌خورد، معترض شوند. در این شرایط نخبگان جامعه مثل نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استانداران و... موظفند رابط و صدای معترضان باشند. همچنین صداوسیما به عنوان رسانه ملی می‌باید نظریات معترضین را پوشش دهد تا شاید به واسطه این ارتباط، مسئولان صدای افراد را بشنوند و گامی در جهت رفع آن مشکل بردارند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس تصریح کرد: امروز بسیاری از مردم از این گله دارند که درد گفته می‌شود، اما درمان آن ارائه نمی‌شود و گاهی همین باعث می‌شود که خود آن‌ها وارد صحنه شوند تا به نوعی دیگر صدای اعتراض خود را به همگان برسانند.

حسینی‌کیا اظهار داشت: بنده هم با تعبیه برخی مکان‌ها برای اعتراض مردم و صنف‌ها موافقم و اعتقاد دارم این موضوع حق همه شهروندان است و دولت باید هرچه سریع‌تر به این مطالبه پاسخ دهد، همانطور که مجلس با تعبیه مکانی این فرصت را برای معترضان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعبیه مکان‌هایی برای اعتراض به تنهایی کافی نیست، گفت: رسانه‌ها باید خود را موظف به پوشش اعتراضات بدانند، زیرا افرادی که انتقاد دارند جزو مردم ایران هستند و باید صدای آن‌ها شنیده شود. البته معترضان هم باید پاسخگوی حرف‌های خود باشند؛ مثلا قرار نیست بستری برای اعتراض آماده شود و عده‌ای هر آنچه دوست دارند، بدون رعایت اخلاق و واقعیت‌ها بر زبان آورند و به اسم اینکه فرد ناراحت یا عصبانی است، او را به حال خود رها کنند. هر فرد یا افرادی که به موضوعی خاص اعتراض و در ادامه اظهاراتی را مطرح می‌کنند، باید جوابگوی حرف‌های خود باشند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد مکان‌هایی برای اعتراض نه تنها به اعتراضات نظم و نسق خواهد داد، بلکه فضای احساسی در آن تا میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و فرصت‌طلبان مجال عرض اندام پیدا نخواهند کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۸
آره خیر سرمون شماها نخبه های ما هستین که مملکت رو به اینجا رسوندین.
شماها حق اعتراض ندارین چه برسه به اینکه بخواین مکانی هم دوباره اشغال کنین و باز هم افاضه کنین.
نه نمیشه ، مردم یاد میگیرن اعتراض کنند، و این خوب نیست. باید بزنیم توی سرشون که مثل رعیت ها حرف شنفی داشته باشن.
من میگم بجاش یجا تعیین کنید بگید هرکی اعتراض نداره بیاد بشمرید ببینید خودتون چندتایید
یعنی این همه اعتراضات که تا امروز بیان شد چقدر در تغییر مدیریت و اصلاح مدیریت رفتار رئیس جمهوری و وزیران نقش داشت؟
نخبگان را یا خانه نشین کردید یا از کشور فراری دادید.


دقیقن منظورتان از نخبگان چه افرادی هستند؟
نزدیک انتخابات شد وحرف های قشنگ. من رای نمی دهم مجلسی خواب وبی فایده نبودش بهترست
جالبه موافقان بدون نیاز به مجوز، مجازه به استفاده خیابان ها هستند ولی معترضین در مکان و فضای بسته و محدود؟ !!!
مجوز راهپیمایی بدهند ...ممنون
در شرکت ما صندوقی برای گزارش مستقیم مشکلات به ریاست هیئت مدیره که اتفاقا شخص بسیار مقتدری هم هست وجود دارد و قطعا گزارشی که به ایشان برسد حتما به نتیجه میرسد .
اما
اما مشکل اینستکه نفس نزدیک شدن به این صندوق و دیده شدن در نزدیکی صندوق بصورت فوری با بازخواست و پیگیری مدیران مستقیم و برخی دیگر مواجه میشود و شنیده شده در مواردی منجر به اخراج سریع فرد شاکی شده است !!!

لذا اصولا کسی به آن نزدیک نمی شود چه برسد به آن که اعتراض مکتوبی هم بخواهد داشته باشد .

آیا نمایندگان محترم ، میدانند محل اعتراض قانونی نیز براحتی میتواند چنین کارکردی پیدا کند .
در ثانی با افراد خودسر و بی خرد چه خواهید کرد آیا آنها هم احترام این مکان را در نظر خواهند گرفت ؟؟؟
ما ملت ایران اینقدر بد بخت شدیم مانندکسی هستیم طرف پدرش ا کشت خواست حرف بزند ترسید گفت هر غلطی دلت می خواهد بکن کسی فریاد رسی نداری حال با ملت هر کاری که می خواهند می کنند بعد بوق و کرنا می کنند که ملت با بصیر ما کدام تاکنون از این ملت جز بدبختی و فلاکت زدگی بصیرتی ندیم جز مسئولان که خانواده در اروپا بصیرت برای ملت تعریف می کنند
چرا باید با ندانم کاری کار را به اعتراض رساند؟
چرا باید کارد را به استخوان برسانی که کسی بخواهد اعتراض کند؟
عواقب تعیین محل اعتراض و بی توجهی به درخواست اعتراض کنندگان به مراتب بدتر از اعتراض های قبلی بدون مکان مشخص است.
ترا خدا کمی فکر کنید به مشکلات معیشتی و مالی و شغلی مردم.
کسی اعتراض می کند که حداقل هایی داشته باشد.
کسی که حداقل ها را هم نداشته باشد دیگر اعتراض نمی کند، دست به هرکاری می زند چون چیزی برای از دست دادن ندارد.
ترا به خدا بیشتر به فکر مردم باشید و دست از سیاه بازی و سیاسی بازی بردارید.
آیا تاکنون به اعتراض های مردم توجهی شده؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط دو نکته


ما خواستار یک مکان بدون حصار و بزرگ خارج از شهر هستیم که دوربین راهنمایی رانندگی و دوربین های اطلاعاتی آنجا نباشد... بیابان های اطراف تهران را هم قبول داریم

دوم آن که وجود نیرو های ضد شورش و پلیس برای حفظ امنیت به هر تعداد که باشد ایرادی ندارد ولی نباید در برابر شعار دادن و مطالبات کلامی عملی انجام دهند


مــیـــــــــــــــــــــــــــتوانیـــــــــــــد؟

بعید میدانم
اگر با این نقطه هایی که سرکار هستند و کشور رو به اینجا رسوندن میگید نخبه که اصلا حرف نفهمیدن این شده وضعیت کشور.
چرا هیچ کدوم از آقایون تو روز دانشجو سخنرانی نکردن...شاید دانشجوها همون اوباش هستن؟!!!
نخبگان چرا باید خودشون رو بخطر بیاندازن در حالیکه گوش شنوایی وجود نداره,
این نماینده اول یه رزومه میداد بعد رای از مردم برای مردم چه کرده بعد یه راه حل پیشنهاد میداد
تابناک جون خوب به این نمیگن کار سعی و. خطا؟ ما مشکلمون مدیریت مملکته این که نمیشه ما همه چیز را امتحان کنیم این روش علمی نیست. شما باید سی ساله پیش این فکر را میکردید اگر واقعا مدیربودید. کار علمی همینه دیگه میشینن بدون اینکه چیزی را بسازند و. خراب کنند با اصول علمی طراحی میکنند و بعد میسازند و جواب هم میگیرند. علم مدیریت هم همینه با اصولش میشینید و جامعه را بدون اینکه کاری رابخواید امتحان کنید یا اعتراض کنند ملت طراحی و اجرا میکنید خوب حالا همین هم که میخواید این امکانات اعتراض را الان هم فراهم کنید خوبه دیگه چارهای نیست باید تحملتون کنیم
یه راه خوب برای بیرون رفتن از این وضعیت انتخابات ازاده
اون اعتراض در مکان محدود شیره مالیدن سر مردمه
همش حرف مفت است
دوست عزیز،بیان مشکل اولین گام است.گام مهم عمل به راه حل هست.نخبگان مورد نظر شما فقط بیان میکنند،مراحل بعدی رو فاکنور میگریند.چون نه اراده،نه توان در حل مشکلات دارند
امامان جمعه که برگزیده ترین مردم و همگی در همه امور تخصص دارند ، هر هفته نقطه نظرات مردم را بیان میکنند . چه نیازی به تجمع بیشتر است ؟
ما درد ناگفته ای را نمی گذاریم باقی بماند . الناس لا یعقلون
حرفهای تکراری ونزدیک انتخابات شد وتبلیغ هاشروع شد
باز داره انتخابات شروع میشه و نمایندگان به فکر حقوق مردم افتادند . عجب ...
نخبگان ما؟ یا نخبگان شما؟
پیدا کردن مکان برای بیان اعتراضات یه چیزیه تو مایه های خصوصی سازی استقلال پرسپولیس که همیشه حرفش خواهد بود و هیچوقت انجام نخواهد شد
برو اقا مردم نان می خواهند و کار نه محلی برای فحش دادن
تا زماني كه ديدگاه مسولين نسبت به معترضين به حق عوض نشود فايده اي نخواهد داشت
یک مکانی بگذارند که دوربین های اقای روحانی پوشش کامل بده اونجا رو ، و زیرش هم یک گودال باشه دکمه رو بزنن مردم برن زیر زمین
بهتر است بگوئیم معترضان باید مکان مشخصی برای بیان مشکلاتشان داشته باشند و از طرف دیگر مسئولین و تصمیم گیرندگان مملکت هم در همان مکان محلی مشخص برای ارائه راه حل عملی برای مشکلات. اگر هم نمیتوانند حجت را تمام کنند. مشکلات را که همه میدانند مهم ایده و راه حل است.
دیگر دیر شده است این مطالب را باید در بدو ورود به مجلس پیشنهاد میدادید نه اکنون که فقط یزای رای جمع کردن میخورد شما نمایندگان اگر در بیانتان یک کلام و استوار بودیدو با لابی و رانت در طول مدت دوره نمایندگیتان مبارزه میکردید حال و روز کشور و مردم بهتر میبود.
احتمالا بعد تظاهراتم مخالف ها شناسایی میشن بعدم بازداشت میشن
پس ادعا می کردید که در جلسه سران افزایش قیمت تصویب شده و کارشناسی هم هست!!!!!
رئیس جمهور: من صبح جمعه خبر دار شدم! این تصمیم در جلسه سران قوا گرفته شد!
رئیس مجلس: من خبر داشتم!
رئیس قوه قضائیه: بطور غیر رسمی از افزایش قیمت خبردار شدم و پیام دادم!
به کجا چنین شتابان!!!! دعا کنید خدا بداد ملت برسه و از تصمیم مسئولان آنها را حفظ کنه!!!!
اونی که شما بهش میگی نخبه ما بهش میگیم آقازاده
جمع کنیدبابا
در کشوری که دموکراسی نیست، حتما خفقان هست
واقعا دیگه مردم به نمایندگان اعتماد ندارند و هر نهادی که توانست مجلس رو به این وضع گرفتار کنه واقعا کارش حرف نداشت مجلس بی خاصیت و نا کار آمد دیگه مجلس بدرد مردم و کشور نمی خوره فقط این وسط عده ای بخاطر پول و رانت کاندید شدند تا جیب خودشون رو پر کنند متاسفم
حنای هیچکدوتون دیگه رنگی ندارد
وجود مکان خاص برای اعتراضات یک شعار پوپولیستی نپخته است. اصلا ماهیت اعتراض همین است که در منظر دید عموم باشد تا اثرآفرین باشد وگرنه شما برو وسط دشت لوت یا اصلا داخل برج میلاد اعتراض کن هیچ مفهومی ندارد. آن چیزی که برای مسئولین امنیتی قابل سفارش است آن است که از اشراف اطلاعاتی که ادعا می کنید دارید استفاده کنید تا معاندان را پیش از اینکه به اموال مردم آسیب بزنند شناسایی کنید. یا علی
اعتراض چه سودی دارد وقتی گوش شنوایی نیست. متاسفانه تا سیاست مقاومت حداکثری وجود دارد کسی به اعتراضها جواب نمی دهد که هیچ بلکه برعکس هم عمل میکنند.
تا زمانی که اعتراضات بی پاسخ بماند چه فایده ای دارد؟ حالا شما هی داد بزن، شیشه بشکن، پمب بنزین آتش بزن، فروشگاه غارت کن، بانک بزن و ... وقتی آنهایی که باید بشنوند، چه فایده ای دارد. به تو انگ اغتشاش گر، لات، ویرانگر و ... می زنند و آن یک ذره روزی ترا هم به باد می دهند. فقط باید رفت.
بیان کننده مشکلات خیلی زیاد هستند ولی حل کننده مشکلات متاسفانه وجود خارجی ندارد!!!
همه گفتار درمانی می کنند و لاغیر!
دو صد گفته چون نیم کردار نیست
مکانش مشخصه
کویر لوت یا وسط اقیانوس
بهترین مکان : تمام خیابانهای اصلی و مهم شهر ها است
و بهترین شیوه : شرکت هر هفته یکروز خاص و در دو ساعت مشخص
ترجیحا نزدیک‌منازل هر کدام از محلات ، با سکوت و بدون شعار و هر گونه اقدامی فقط پیاده روی کنند .
دیگه خیلی دیره برا این حرفا
خیابانها،محل اعتراضه، و مردم به مترجم و عیره نیاز ندارند. در ابن میان مسئولان حرف مردم را نمیتواند بشنود.
اگرده میلیار مکان اعتراض باشد اما به اعتراض پاسخی ممطقی ودرستی داده نشود چه فایده ای دارد
همه مردم نسبت به گرانی و معیشت مالی اعتراض دارند و برایشان قابل قبول نیست این وضعیت گرانی هرروز.
خوب حالا آقای نماینده چطور این مشکل روومیخایین حل کنین
عین این میمونه که به جای سن بری تو حمام بخونی!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر