بازدید 4817

لزوم اجرای قانون هوای پاک در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل

کد خبر: ۹۴۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 01 December 2019

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به لزوم اجرای ماده 9 و 10 قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار تابناک : مجید فراهانی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: مطابق با اصل 50 قانون اساسی درجمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود ، وظیفه ای که ظاهراَ دستگاههای اجرایی، شهرداری ها، سازمانهای مردم نهاد و یک به یک ما هر یک به سهمش از اجرا و پیگیری آن غفلت کرده ایم که امروز گرفتار آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن به عنوان تهدیدی برای زندگی جمعی هستیم.

فراهانی افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزین نمودن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و شخصی است.

رئیس کمیته نظارت بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس مطابق ماده 9 قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی «وزارت‌کشور موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)‌، زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست‌ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده(۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی(هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند».

عضو شورای شهر تهران گفت: علاوه بر این مطابق ماده 10 این قانون «وزارت‌ کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک به‌میزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری را به میزان سالانه پنج درصد(۵%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد».

فراهانی افزود: متاسفانه علی رغم این وظایف قانونی ما شاهد عدم تامین حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون بوده ایم.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند2ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره «اجرای ماده 9 و 10 قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری » به وزیر محترم کشور تذکر می دهم.

وی اظهار کرد: امیدوارم با اقدام به موقع و موثر و اهتمام وزیر کشور شاهد توجه به اجرای قانون هوای پاک و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری برای ادای حق مردم باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان