بازدید 8105
۴

وزیر خارجه فرانسه: ایران به برجام بازگردد

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اعلام آمادگی شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس، بدون هیچ اشاره‌ای به بی‌توجهی اروپایی‌ها به برجام، از ایران خواست به تعهدات خود به این توافق بازگردد.
کد خبر: ۹۴۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ 30 November 2019

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اعلام آمادگی شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس، بدون هیچ اشاره‌ای به بی‌توجهی اروپایی‌ها به برجام، از ایران خواست به تعهدات خود به این توافق بازگردد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک، با حمایت از برجام ، اعلام کردند که در فرایند پیوستن به اینستکس برای تجارت با ایران هستند. اینستکس از زمان ایجاد تا به امروز، تنها واژه‌ای روی کاغذ بوده و عملا کارکرد موثری نداشته است.

«ژان ایو لودریان» پس از صدور این بیانیه در توئیتی با اشاره به تصمیم شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس، از آنچه وی «تعهد عمیق اروپایی ها به برجام» دانست، سخن گفت و تاکید کرد: با تعهد عمیق اروپایی‌ها برای حمایت از برجام و نشان دادن استقلال عمل اروپا، انتظار داریم ایران به چارچوب این توافق برگردد.

وزیر امور خارجه فرانسه درحالی خواسته اروپایی ها مبنی بر ضرورت عقب نشینی ایران از گام های کاهش تعهدات برجامی را تکرار کرده است که جمهوری اسلامی بارها تصریح کرده در صورت اجرایی شدن تعهدات طرف های دیگر برجام به ویژه در حوزه بانکی و نفتی، این گام ها به سرعت قابل بازگشت است.

در بیانیه شش کشور اروپایی آمده است: توافق هسته‌ای (برجام) به اتفاق آرا به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید و عنصری مهم در رژیم منع گسترش (هسته‌ای) جهان است و نقشی عمده در ثبات منطقه‌ای دارد.

این کشورها همچنین در بیانیه خود بدون اشاره به عدم تحقق وعده اروپایی‌ها پیرامون عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام و تعهدات ۱۱گانه پس از خروج آمریکا از این توافق، از ایران خواستند که بدون فوت وقت به پایبندی کامل به مفاد برجام بازگردد.

وزیر امور خارجه فرانسه که بار دیگر و به تازگی خواستار بازگشت ایران به برجام شده، روز چهارشنبه هفته گذشته تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران کرده بود.

وی در سخنرانی خود در پارلمان فرانسه با اشاره به گام های ایران در کاهش بخشی از تعهدات برجامی خود، گفت که پاریس در حال بررسی اعلام مکانیسم حل اختلاف در این توافق موسوم به «مکانیسم ماشه» است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.

کشورهای اروپایی سپس اقدام به تأسیس سازوکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا ایجاد کردند که در بهمن ماه سال گذشته با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد، اما تاکنون هیچ تراکنش مالی از طریق این ابزار انجام نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
اين كه سخت نيست، رئيس جمهور اعلام كند ، ما به توافق باز خواهيم گشت ، همين
هر موقع هم اينستكس اجرائي شد ، ايران هم برگردد به توافق
وقتی کار نمیکند اگر تمام دنیا هم به ان بپیوندند هیچ بدرد نمیخورد و ایران گول این حرفها را نخواهد خورد.
مرگ بر آمریکا . تکیه بر اروپای ضعیف و فرتوت کار اشتباهی است
این اتحادیه اروپا بدون آمریکا مثل یک یتیم می مونه -

مرغ بدون سر !!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی