بازدید 4696

ضربه بی‌پولی فدراسیون به نسل آینده تیم ملی ایران

کد خبر: ۹۴۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸ 30 November 2019

اعزام وزنه‌برداران نوجوان و جوان به قهرمانی آسیا لغو شد. خبری تکان دهنده و دردآور برای پشتوانه‌های وزنه‌برداری ایران که ماه‌ها بدور از خانه و خانواده در اردو‌های آماده‌سازی تیم‌های پایه چشم انتظار اعزام به کره شمالی و کسب افتخار در رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان بودند.

به گزارش تابناک ورزشی، تورنمنتی که مثل رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۸ آمریکا برای آن‌ها جز حسرت اعزام نشدن بخاطر بی‌پولی فدراسیون و اشک و افسوس فرصتی که برای آن‌ها سوخت و نابود شد عایدی دیگری بدنبال نداشت.

ماه‌ها بود که بچه‌های نوجوان و جوان وزنه‌برداری ایران درهر دوبخش (پسران و دختران) چه در اردوی پایتخت و چه خارج از تهران دراردوی آماده‌سازی تیم‌های پایه در استان لرستان، برای ملی‌پوش شدن و اعزام به رقابت‌های آسیایی ۲۰۱۹ کره‌شمالی شب و روز نداشتند. وقتی در اردو کنار آن‌ها حاضر می‌شدیم برای دیدن وضعیت رکوردی و آمادگی آنها، به وضوح می‌شد انگیزه و روحیه مبارزه‌ای را در وجود تک تک آن‌ها دید. همه تا همین دیروز از اینکه قرار است آخر هفته جاری تهران را به مقصد پیونگ یانگ کره شمالی ترک کنند و با درخشش در این رویداد آسیایی جایی برای خود در تاریخچه افتخارآفرینان وزنه‌برداری ایران باز کنند خوشحال و شاد بودند. بچه‌ها اصلا باورشان نمی‌شد که قرار است مثل مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نوجوانان در آمریکا بار دیگر بخاطر مشکلات مالی فدراسیون، تمام آرزوهایشان به حسرت تبدیل شده و به همین راحتی نابود شود. اما این اتفاق دوباره در آستانه اعزام تیم به رقابت‌های آسیایی کره شمالی برای کاروان وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان به حقیقت تبدیل شد. زیرا درحالی که هیچ مشکلی برای اعزام تیم به کره شمالی بجز «بی‌پولی و کمبود بودجه» وجود نداشت، پشتوانه‌های وزنه‌برداری مجبور شدند باردیگر در اوج آمادگی و انگیزه کسب مدال، به اجبار قید حضور در رقابت‌های آسیایی را زده و بجای وزنه زدن و رقابت در کره شمالی، افسرده، مغموم و دست خالی به خانه‌هایشان بازگردند.

تیم‌های وزنه برداری نوجوانان و جوانان ایران به همین راحتی یک بار دیگر حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ را را از دست دادند. درحالی که می‌شد با کمک گرفتن از خیرین و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی خیلی پیش‌تر فکری به حال شرایط نامساعد مالی فدراسیون کرد و بودجه‌ای درست و درمان برای اعزام تیم‌های پایه به رقابت‌های آسیایی کره شمالی در نظر گرفت.

به هرحال باردیگر این فرصت طلایی برای آینده‌سازان وزنه برداری ایران از بین رفت. فرصتی که ممکن است برای خیلی از بچه‌های نوجوان و جوانی که با هزار و یک امید ماه‌ها قید درس و مشق، خوشی و تفریحات خود را زده بودند تا با دوبنده تیم ملی وزنه برداری در رقابت‌های آسیایی برای ورزش ایران افتخار کسب کنند. اما حالا به راحتی آب خوردن فرصت‌شان بخاطر بی‌تدبیری و نداشتن پشتوانه مالی در مجموعه وزنه‌برداری سوخت و تباه شد. رقابت‌های وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا هفته آینده در پیونگ یانگ کره شمالی آغاز می‌شود، اما فدراسیون در حالیکه تمامی کار‌های لازم برای اعزام تیم به کره شمالی را لانجام داده بود، تصمیم گرفت بخاطر فشار سنگین مالی برای تهیه بلیط رفت و برگشت تیم، و هزینه‌های هنگفت اسکان، تغذیه و...، نفرات اعزامی به این مسابقات، مثل مسابقات جهانی بزرگسالان بی‌خیال اعزام تیم به کره‌مشالی شود. این اتفاق تلخ در حالی چند روز مانده به مسابقات رخ داد که وزنه برداران نوجوان و جوان بی‌صبرانه و با اشتیاق منتظر اعزام به کره شمالی بودند. اعزامی که بجای شیرینی برای آن‌ها قطعا به یکی از تلخ‌ترین خاطرات دوران ورزشی‌اشان تبدیل می‌شود.

بی‌تردید در اینکه باتوجه به تورم عجیب و غریب موجود و شرایط سخت اقتصادی، فدراسیون وزنه‌برداری برای اعزام‌های بین‌المللی با کمبود‌های شدید و جدی مالی و بودجه‌ای مواجه است شکی نیست. چون این موضوع نه تنها برای فدراسیون وزنه‌برداری بلکه برای تمامی فدراسیون‌ها و مجموعه ورزش کشور وجود دارد. اما قطعا می‌شد قبل از اینکه به یک چنین وضعیت بحرانی چندروز مانده به اعزام برسیم با حمایت هیات‌های وزنه‌برداری و علاقه‌مندان به این رشته ورزشیف شرایطی را ایجاد کرد که حداقل چهره‌های شاخص و امید‌های مدال‌آوری در این رده سنی بی‌برو برگرد به رقابت‌های آسیایی اعزام شوند. زیرا ممکن است بخاطر شرایط سنی و مشکلات مشابه در سال‌های آتی یک چنین وضعیت مناسبی برای درخشش آن‌ها در میادین بین‌المللی ایجاد نشود.

رضا عباسپور

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی