بازدید 7584

رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران، روسیه و چین

معاون عملیات ارتش با بیان اینکه کشورهای همسایه خلیج فارس را به چشم دشمن نمی‌بینیم و همسایه قلمداد می‌کنیم، گفت: نیروهای فرامنطقه‌ای عامل اصلی ناامنی هستند چراکه نیروهای فرامنطقه‌ای به دنبال تفرقه و گل آلود کردن آب‌های خلیج فارس هستند.
کد خبر: ۹۴۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶ 28 November 2019
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، امیر دریادار سید محمود موسوی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه در جنوب و شمال مرزهای گسترده دریایی داریم که باعث شده ما شرایط و وضعیت لازم را برای یک کشور دریایی دارا باشیم، اظهار داشت: صرف دسترسی به دریا، ما را کشور دریایی نمی‌کند ولی باید قدرت لازم برای حفاظت از منابع خود در دریا را داشته باشیم و بتوانیم از این موهبت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بهره برداری خوبی از دریا نداشته باشیم، دیگران جای ما را می‌گیرند افزود: سیاست استعمار دور نگه داشتن ما از دریا بوده است تا نگذارند مردم برای استفاده حداکثری از دریا مطالباتی داشته باشند.

معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهمترین اهداف رژیم بعث عراق در آغاز جنگ تحمیلی با نظام نوپای ایران اسلامی را دسترسی بهتر به آب‌های آزاد عنوان کرد و گفت: سربازان ولایتمدار نیروی دریایی ارتش علی رغم وابستگی گسترده به بیگانگان از آموزش تا تجهیزات و نگهداری، همت خرج داده و عزم خود را پای کار آوردند تا همه تجهیزات را عملیاتی کنند و در میدان رزم، در کمتر از 67 روز پرونده نیروی دریایی رژیم بعث را ببندد و در دوران دفاع مقدس یکه تاز عرصه دریا باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد صادرات کشور از راه دریا است چراکه ایمن‌ترین و ارزان‌ترین تجارت از طریق دریاست، تصریح کرد: برای بهره مندی از این ظرفیت باید سیطره خود را بر مرزهای دریایی افزایش دهیم لذا در 40 سال گذشته به دشمن اجازه ندادیم از دریا علیه کشور ما استفاده کنند.

جزو معدود کشورهای تولید کننده تسلیحات دریایی هستیم

امیر دریادار موسوی با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش در ارتباط با دانشگاه و نخبگان، نیرویی که کاملاً وابسته بود را به جایی رساند که نوسازی، بازسازی و تسلیحات دریایی را خودمان تأمین می‌کنیم، ابراز داشت: ما علاوه بر راهبری، توان طراحی و ساخت یگان‌های زیرسطحی رزمی را داریم و جزو معدود کشورهای تولید کننده تسلیحات دریایی هستیم.

این مقام ارشد نظامی ارتش، با بیان اینکه دشمنان اکنون جرات نگاه چپ به ایران را ندارد تصریح کرد: دشمنان به خوبی می‌دانند که چه قابلیت‌هایی برای پاسخ دادن در این کشور وجود دارد و دست از پا خطا نمی‌کنند، ضمن اینکه به این توانمندی بسنده نمی‌کنیم و قطعاً همواره برای به روز کردن علم و تجهیزات و افزایش قدرت بازدارندگی در زمین و هوا و دریا روز به روز تلاش می‌کنیم.

وی با تاکید بر ارتقای فرهنگ دریایی در بین مردم همه استان‌های کشور افزود: دفاتر نیروی دریایی در مناطق مختلف کشور اعم از استان‌های مجاور و غیرمجاور به دریا، بر اساس تاکید فرماندهی کل قوا، می‌خواهیم کاری کنیم که استان‌های غیرمجاور با دریا به ظرفیت‌های دریا شناخت پیدا کنند و فرهنگ دریا را برای توسعه استفاده کنیم چراکه معتقدیم توسعه دریا محور راهکار توسعه پایدار کشور است.

معاون عملیات آجا، با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات اقتصادی برای هر کشوری مشکلات امنیتی در پی دارد، ابراز داشت: به دلیل اینکه بخش اعظمی از نیازهای کشور از دریا برای واردات و صادرات استفاده می‌شود که برای کاهش مشکلات احتمالی، در دریا حضور مقتدرانه‌ای داریم. اکنون ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران در حال اسکورت نفتکش‌های و شناورهای خودمان هستند و اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای صادرات نفت و یا چرخه صادرات و واردات ایجاد شود.

توانمندی ایران در تولید شناورهای رزمی بالای 5000 تن

وی از توانمندی بالای ایران در عرصه تولید یگان‌های رزمی دریایی 1500 تنی خبر داد و افزود: ناوشکن جماران زمانی که به دست فرمانده کل قوا به ناوگان رزمی ما پیوست، دشمنان اعتقاد داشتند که توان رزمی ندارد ولی وقتی جماران را در هزاران کیلومتر دورتر و در سواحل کشورهای دور دست دیدند، به توانمندی جوانان و متخصصان ایرانی پی بردند و باور کردند که ایران با همه محدودیت‌ها به یک کشور تولید کننده شناورهای رزمی با تناژ بالا تولید می‌کند.

امیر دریادار موسوی با بیان اینکه ناوشکن‌های بهتری، برتر از جماران تولید شده‌اند و به زودی ناوگان جدیدی به یگان‌های رزمی می‌پیوندد، گفت: ساخت ناوشکن‌های آموزشی و شناورهای رزمی بالای 5000 تن را در برنامه داریم که این ظرفیت در کشورمان وجود دارد. ضمن اینکه با خودکفایی در تولید یگان‌های رزمی زیرسطحی و سایر نیروهای زمینی و هوایی، آماده عرضه و فروش تسلیحات تولیدی خود به دنیا هستیم.

با بیان اینکه تأمین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس باید به دست نیروهای منطقه‌ای باشد گفت: معتقدیم نیروهای فرامنطقه‌ای نه تنها امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه عامل اصلی ناامنی می‌دانیم چراکه نیروهای فرامنطقه ای به دنبال تفرقه و گل آلود کردن آب‌های خلیج فارس هستند.

معاون عملیات آجا با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان به دنبال جنگ نیستیم ولی برای دفاع از مرزها از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنیم اضافه کرد: دشمن اگر عاقلانه فکر کند، به دلیل توان بازدارندگی بالا، ما توان پاسخ محکم داریم و با هیچ کشوری برای دفاع از خود مماشات نکرده و از هیچ اقدامی برای دفاع از خود چشم پوشی نمی‌کنیم.

برگزاری رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی روسیه و چین

وی در زمینه اقدامات نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدان دریایی، خاطر نشان کرد: حجم تحرکات دزدان دریایی همانند گذشته نیست و این بخاطر عزم کشورها برای مقابله با آن است اما ایران در این زمینه پیشگام مبارزه با تروریسم دریایی به صورت مستقل و با یگان‌های شناور خود است. اکنون تعداد زیادی از یگان‌های تجاری خود را اسکورت می‌کنیم و نه تنها از کشتی‌های خود محافظت کردیم به سایر کشورها هم امدادرسانی کردیم.

امیر دریادار موسوی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تنها نیرویی در جهان است که کشتی ربوده شده و گروگان‌های گرفته شده را آزاد کرده، کارکنان آن را به آغوش خانواده بازگرداند و دزدان دریایی را دستگیر کند. ما برای تأمین امنیت دریانوردی تلاش می‌کنیم تا حمل و نقل جهانی در آب راه‌های بین المللی اقدام کنیم.

وی در پاسخ به تسنیم درباره رزمایش های مشترک نیروهای دریایی، هوایی و زمینی ایران با سایر کشورها، گفت: در سال جاری رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران با روسیه و چین برگزار می‌شود که جلسات اولیه و هماهنگی لازم انجام شده است.

معاون عملیات آجا تاکید کرد: از برقراری ارتباط و تعاملات نظامی نیروهای مسلح ایران با کشورهای همسوی ایران استقبال می‌کنیم چراکه به نفع همه کشورهای منطقه می دانیم. با برخی از کشورهای همسایه هم تمرینات زیادی در ناوگان دریایی داریم و در سال جاری هم در سه ماهه چهارم این رزمایش مشترک در دستور کار قراردارد.

امیر دریادار موسوی افزود: در انتهای امسال هم میزبان کشورهای عضو «آیونز» یا مشارکت کنندگان تأمین امنیت اقیانوس هند تمرینی را پیشبینی کرده‌ایم. تمایل اغلب کشورها به برگزاری مانور مشترک دریایی است و برای رزمایش هوایی و زمینی هم آمادگی داریم و اگر زمینه کار فراهم شود برگزار خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی به دنبال مسابقه تسلیحاتی نیست

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به دنبال مسابقه تسلیحاتی نیست و کمترین اعتبار و هزینه را و کمترین سرانه اعتباری را علی رغم این همه دشمن، به بخش نظامی اختصاص داده است، ابراز داشت: اعتبار و سرانه تولید ناخالص ملی بخش نظامی ایران قابل قیاس با کشورهایی که به مراتب کوچکتر از ما هستند، نیست. آن چیزی که برای دفاع و بازدارندگی نیازهست، ایران به سمت تولید آن گام بر می‌دارد.

معاون عملیات آجا، صرفاً تسلیحات و تجهیزات را بازدارنده ندانست و افزود: تسلیحاتی که برخی کشورها در اختیار دارند، به تنهایی توان بازدارندگی ندارند، ما تکیه به مردم و بسیج مردمی داریم و توان بازدارندگی را بر آن استوار کرده‌ایم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان