بازدید 29962

مقصر رشد قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است، افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد؛ اما این افزایش قیمت بنزین می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.
کد خبر: ۹۴۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 28 November 2019

مقصر رشد قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

تابناک اقتصادیافزایش قیمت خودرو حدود دو ماهی است که روند صعودی داشته اما در این روزها این روند صعودی شتاب بیشتری به خود گرفته است و قیمت ها با شیب تندتری مدام در حال افزایش اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ به عنوان نمونه قیمت خودروی پراید 111 قبل از افزایش قیمت بنزین حدود 47 میلیون تومان بوده که این قیمت در مورخه 6 آذرماه سال جاری به 52.5 میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت پژو 206 تیپ 2 نیز از 80 میلیون تومان به 87 میلیون تومان افزایش یافته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به پژو 206 تیپ 5 بوده است که قبل و بعد از افزایش قیمت بنزین، قیمت این خودرو 15 میلیون تومان رشد داشته است. در جدول زیر قیمت برخی خودروها قبل و بعد از افزایش قیمت بنزین را ملاحظه می کنید.

مقصر رشد قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروها؛ دلالان یا افزایش قیمت بنزین؟

این افزایش 3 تا 15 میلیون تومانی قیمت خودروها بعد از افزایش قیمت بنزین این تصور را ایجاد کرده است که افزایش قیمت بنزین عامل اصلی رشد قیمت خودروها در یکی دو هفته اخیر بوده است، حال آنکه بسیاری از کارشناسان بازار خودرو چنین اعتقادی را ندارند و حداقل بر این باور هستند که قیمت بنزین رابطه مستقیمی با قیمت خودرو ندارد.

در هفته گذشته خبرنگار تابناک اقتصادی طی مطلبی با تیتر "تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار خودرو" در مصاحبه با سه کارشناس خودرو به بررسی رابطه بین قیمت بنزین با قیمت خودرو پرداخت. هر سه کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی ارتباط مستقیم قیمت بنزین با قیمت خودرو را رد کردند.

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: به نظر من افزایش قیمت بنزین، هیچ گونه اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودرو نمی تواند داشته باشد.

همچنین حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو نیز گفت: حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است، افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند با افزایش قیمت خودرو در ارتباط باشد؛ اما این افزایش قیمت بنزین می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود و از این کانال غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد. فرید زاوه دیگر کارشناس خودرو نیز گفت: افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم بر افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار نیست اما این افزایش قیمت از کانال های غیرمستقیم بر قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به این صحبت ها حالا می توان این پرسش را مطرح کرد که دلیل افزایش قیمت خودرو در این روزها چیست؟

دلیل افزایش قیمت خودروها چیست؟

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی گفت وگویی در 5 آذرماه 1398 در پاسخ به این پرسش گفت: تورم خودرو در بازار واقعی نبوده و متأثر از سهمیه بندی بنزین نیست؛ بلکه سوء استفاده‌هایی در این بازار شده است.

همچنین عباس تابش معاون وزیر صمت که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شده بود گفت: با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها کاهش یابد و اینکه قیمت خودرو‌ها در این مدت گران شده به دلایل دیگری مربوط است و ربطی به گرانی بنزین ندارد. وی افزود: اکنون به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو برخی دلال ‌ها به قیمت ‌ها دامن می ‌زنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایه ‌ای تغییر پیدا کرده است. تابش ادامه داد: هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی نداریم و گران فروشی لوازم یدکی خودرو‌ها نیز تخلف است.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه تولید خودرو کاهش آنچنانی نیافته و قیمت مواد اولیه نیز افزایش نیافته است، گفت: افزایش قیمت این روزهای خودرو فقط به دلیل هیجانی است که عده ‌ای به آن دامن زده اند. در شرایط فعلی خودروسازان توانایی افزایش تولید را ندارند و دارندگان پول ‌های سرگردان هم به خوبی این موضوع را متوجه شده اند. در حالی که پول‌ های سرگردان تا مدت‌ها به سمت بورس روانه می شدند و در این بازار فعال بودند و سود خوبی هم دریافت می‌ کردند حالا با کاهش این سود به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت جدیدی می گردند تا سود بیشتری حاصل کنند و بنابراین به سمت بازار خودرو روانه شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
باز هم کسی خبر نداره! اینطوری میخواستید جلوی گرونی بمونید؟ خوبه یک هفته هم نشدا
حالا شما بگو چرا دولت مالیات از دلالان خودرو بازاها نمی گیرد
این شبهه انگیز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
چرا جلو دکان دلا لان خودرو ک اکثرا مجوز ندارن کسی نمیگیره همچنین مالیات از مجوزداران؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
این سرمایه سرگردان خیلی خیلی زیباتر این حرفها است چون با مالیات کنترل نشده
هر گونه گرانی را به ۱۲۴ گزارش دهید
رسیدگی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
حتما همینطوره، در نوبت رسیدگی خواهد شد انشا الله
الان چی کار کنیم؟ زنگ بزنیم ۱۲۴؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
حتما وقتو تلف نکن
توی ایران تمام تئوریها و اصول علمی اقتصادی به سخره گرفته شده یعنی جان مینارد کینز الان توی گور داره از دست ایرانیا میلرزه!!!! بر مبنای علمی ماجرا باید از این قرار باشه: بنزین گرون شده طبیعتا باید تقاضا برای خرید بیاد پایین و طبعا قیمت خودرو باید کاهش پیدا کنه!!! ولی اینجا اصلا برعکسه بنزین گرون شده مصرف بنزین بیشتر شده خودرو هم گرون شده!!!!!!!!!!!!! وای کجا داریم زندگی میکنیم؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
هیچ هم برعکس نیست. قسمتی از اصول اقتصاد برای یک اقتصاد در حالت تعادل است. وقتیکه متغیری تغیر کند عوامل در آن اقتصاد به سمتی میروند که دوباره تعادل جدید بوجود میاورند. اما در ایران اقتصاد در شرایط غیر تعادلی میباشد. در این شرایط متغیرهای مهمتر موثرتر هستند. مهمترین متغیر الان پیش بینی قیمت دلار در یک سال آینده است. نظر مصرف کننده بر اینست که دلار دوباره یک قدم بزرگ به جلو خواهد رفت و تورم بزرگ در راه است و چون تورم بزرگ در راه است پس قیمت ماشین بطور محسوس بالا خواهد رفت پس باید به خرید ماشین هجوم آورد. این قانون اقتصاد است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
قانون اقتصاد نیست قانون دلال ک مالیات هم نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
عزیزم داریم میریم سمت ونزولا
پول داره بی ارزش میشه
گرونی ماشین در چارچوب بی ارزش شده پوله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
نا شناس محترم ١٦:٢٣ كه ظاهرا در خارج از كشور هم زندگي ميكني و با مشكلات مردم داخل كشور سر و كار نداري همه اينا كه گفتي همون حرف بنده بود چون هجوم و نگراني و بالا و پاييني دلار و تورم خاص ايرانه كه تمام معادلات رو به هم ريخته
ما میگیم این قیمتم زیاده حالا هی گرونترم میشه
خدا بداد ما برسه
دنبال بهونه گشتن خیلی مسخره ست، دلیلش تنها و تنها دو نرخی شدن بنزین هست! نمیدونم چرا بهانه تراشی میشه!؟ چرا قبل از تغییر نرخ بنزین افزایشی پیدا نکرد!؟
فقط سمند ef7 دوگانه سوز با سیستم بوش آلمان. تنها خودرویی که با گاز استارت میخورد.
خود دولته مقصر
مقصر منم! تابناك يعني شوما نميدوني عدم ارائه خودرو به بازار توسط خودرو ساز ها و ممنوعيت واردات خودرو باعث افزايش تقاضا و گران شدن خودرو ميشه؟
شماها که گفتید بنزین سه برابری تورم زا نیست؟؟؟
...وگرنه ملت از همون اولش میدونستن تورم زاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
تورمش را سال دیگر باید
حساب کرد و نه این روزها
در ضمن هیچ کس نگفته تورم ندارد بلکه گفته شده تورم کمی خواهد داشت
مقصر افزایش قیمت خودرو منم!!! بیاید منو بکنید تو گونی!!!
مسئولین فقط حرف می زنند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
البته حرف مفت
دولت و ماموران تعزیرات توان ثابت نگهداشتن قیمت ها را ندارند وبالا رفتن قیمت ها تماما بدلیل با رفتن قیمت بنزین بوده و این از قبل مورد انتظار بود
در طول 2سال یکی از ایجاد نارضایتی ها در بین مردم همان گرانی خودرو های بی کیفیت میباشد مردم بارها از طریق سایتها نارضایتی خودرا اعلان کردند ولی مسئولن در عمل هیچ کاری نکردند
قطعاً بخاطر قیمت بنزین نیست، تا اطلاع ثانوی هیچ افزایش قیمتی بخاطر بنزین نیست... علی برکت الله
دلیل خیلی مشخصه من قطعه ساز قیمت تمام قطعاتم را به ناچار 3 برابر کرده ام و با نرخ 3 برابر به خودروساز می فروشم تازه به واسطه ان که پول درست حسابی نمی دهند تمایل چندانی به قطعه دادن به ایشان ندارم و بیشتر تمرکزم روی بازار خدمات پس از فروش است.حالا شما می خواهی با این اوضاع قیمت خودرو گران نشود ؟نه برادر تا اخر سال پراید حداقل 65 میلیون تومان خواهد شد چون دولت دیگر توان تقبل زیان خودروسازان را ندارد.
علتش فقط رانت و انحصاره
چطور مردم میتونند هزینه و دارمد هاشون رو مدیریت کنند ولی این اقایان نه
وبه هر بهانه ای قیمت ها رو بالا میبرند
ظاهرا از نظارتی که قرار بود بر کالا ها وجود داشته باشه خبری نیس؟؟ بیچاره مردم،افزایش 6 میلیونی برای پراید!!!!!
تعزیرات مدعی اگه تونست همین مقدار را به حالت اولیه برگردونه معلومه که در مبارزه با گرانفروشی ها جدی است.
آقا من مقصرم،دنبال مقصر نگردید،به آمریکا و دشمن فلک زده ام کاری نداشته باشید!
مقصر مردمن. ...
دلیلیش از دست دادن دایمی ارزش پول ایرانه، داره کم کم دیگه به کاغذ تبدیل میشه و مسوولین خوابند
آمریکا رو به افول است ..
در سمند ای اف سون هیچ تفاوتی میان سوخت و شتاب خودرو در سوخت بنزین و گاز دیده نمیشه ماشین ۱۶ سوپاپ هستش
و با یک باک گاز به قیمت ۱۰ هزار تومان شما ۲۳۵ کیلومتر حداقل پیمایش ترکیبی خواهید داشت بنده سمند ای اف سون پایه گاز سوز موتور ملی یا همان بوش آلمان مدل ۸۸ دارم و با اینکه ۱۰ ساله زیر پامه هنوز دلم نمیاد بفروشمش خیلی راضیم از شتاب و مصرف و به نسبت قطعات ارازن قیمت و فراوانترش نسبت به انواع مدلهای پژو و ماشینهای مونتاژ چینی
و خانواده رنو
توصیه می کنم به هموطنان عزیز و شرکت ایران خودرو که به دنبال این مدل خودروها باشند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
اقا چطور شما به خودروسازان فحش نمی دی و بگی حق من بود که بوگاتی با این پول سوار شوم ولی به من سمند دادن؟
نوبخت جهانگیری:
ما در بازار هزاران بازرس داریم که بر قیمتها نظارت میکنند
افزلیش نرخ بنزین سبب گرانی هیچ کالایی نمیشه
بعضي مواقع كه پزشكان نميتوانند بيماري را تشخيص بدهند ميگويند از اعصاب هست يا حساسيت داريد شده حالا وضعيت كشور ما
مملکت اصلا هیچ حساب و کتابی نداره!!!
واقعا ..گل کاشتید وقتی بنزین گران می شود خودرو باید ارزان شود .انگاردرایران همه چیز برعکس است
واردات خودرو را آزاد کنید ببینید پراید میشه 3 میلیون تومن یا نه
مقصرانحصاردولتی عدم ورودخودروخارجی وتعرفه زیادخودروهست دریک کلام مقصرهمیشگی دولت هست
پاسخ ها
احسان
| Switzerland |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
واردات آزاد شود جریان نقدی افزایش می یابد دلار گران می شود
دلیل گرانی ها و این اوضاع مملکت نه دولت است نه دشمن خارجی نه داخلی خود ما هستیم ملتی که وقتی اعلام میشه امشب بنزین گران میشه ۴لیتری تو دستش میگیره صف بنزین باید به این فلاکت بیفتد. بزرگ زاده ای که دست گدایی جلوی کسی دراز کند باید بمیرد .کشوری که سومین دارنده منابع نفت جهان است (جالبه بدونید ونزوئلا اولین دارنده منابع نفت جهان است.پیدا کنید پرتغال فروش را )دارنده مقام دوم گاز جهان بیش ار ۷۰ درصد مردمش باید زیر خط فقر مطلق باشند .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
برادر مشگل نداشتن فرهنگ است و بس
راستش خودم هم جمعه صبح فهمیدم ماشین گرون شده.
هنوز چند روز از قول مسوولین برای عدم افزایش قیمت هاو کنترل بازار ارز نگذشته قیمت دلاربه ۱۲۷۰۰ تومان رسید !!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
وقتی سوخت گران نشود پول بی پشتوانه ای که روزی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم اضافه می شود نرخ ارز را گران می کند این پول صرف دو چیز می شود پرداخت سود بانکی مهومی و پرداخت افزایش حقوق مهومی ۲۴ میلیون نفر حقوق بگیر
عامل عمده گراانی در ایران بازاریان هستند
تقصیر منه که از عریستان و اسرائیل پول گرفتم که خودرو رو گرون کنم
واقعا بعد از این همه سال ازمون خطا دلتمردان نمیتوانستند گرانیها را پیش بینی کنند نمی توانستند ارزیابی کنند که این اندک پول ارزشش را از دست می دهد نمی توانستند پیش بینی کنند که گرانیها چند برابر میشوند نمیتوانستند در این اوضاع مخالفت مردم را پیش بینی کنند
نمی توانستند پیش بینی کنند در این اوضاع حساس خاورمیانه ثبات کشور چقدر اهمیت دارد
ماموران تعزیرات را هزار برابر کنید
از بی عرضگی مسئولین است روحانی گفت ؛ مردم نباید فدای سودجویی عده ای شوند !!! ولی فقط گفت ! حرف ! و بعد هم روز به روز افزایش قیمت ظلمی ! کاری پراید که اول یک میلیون و هشتصد بود الان پنجاه و خورده ای میلیون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و همچنین کاری های دیگر
والله وبه الله وکلام الله همش زیر سر دولت است . نمی خواهند جلو گرانی بگیرند . چون تو این اشفته بازار نفع خودشان است . پس چرا جلو گرانی بگیرند. . مردم فلک زده چه بکنند. بله برای دفاع از مملکت . مردم . برای انتخابات . مردم . وبرای .....؟مردم ولی برای .....؟مردم بزار خبر نداشته باسند نامحرمند.
اتفاقا افزایش قیمت بنزین باید باعث ارزانی ماشین باشه.چرا که برای استفاده از خودرو باید هزینه بیشتری پرداخت بشه.
تمام انبارها پر است . مردم نگران نباشند. موقعی که حسابی همه چی گران شد. انبارها را باز میکنیم . وبه مردم میدیم . تا لذت گرانی را بچشند. و کیف بکنن . نعوذ به الله. بقول یارو علی برکت الله.
علاج فقط استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت به دلیل ناتوانی در اجرای وعده های کنترل بازار و عدم توجه به این بازار از هم گسیخته.

و نیز محاکمه مسببین بد تدبیر اجرای این طرح که عملا همگام با آمریکا و اسرائیل موجب نارضایتی مردم و خسارتی در حد یک جنگ به مملکت شد‌.
سمند ای اف سون دوگانه بخرید. هم کم مصرفه هم دوگانه اس
من خریدم
چطور رب و تخم مرغ هم قیمت مشخص دارند اما گرانترین مایحتاج مردم یعنی مسکن و اتومبیل بی قیمت مانده ؟
وقت آن رسیده است که بساط دلالی جمع شده و مهمترین کالاهای زندگی مردم قیمت دار شوند
نظارت نیست
گرانی بنزین و گرانی همه چیز تقصیر امریکاس مرگ بر امریکا اختلاس مسعولین هم تقصیر امریکاس
بدترین حالت اقتصادی رکود تورمیه که ما سالهاست ازش رنج میبریم چون هم اقتصاد رشد نداره و کوچیک میشه و هم تورم وحشتناک هست.
هیچ راه حلی هم جز عادی شدن سیاست کلان کشور و دوستی با دنیا نیست
ولی کو گوش شنوا
ما گفتیم کالاهای اساسی گرون نشه. خودرو که مال خودمونه. هر چه قدر زیاد شه سودش میره تو جیبه خودمون. این اشکال نداره گرون شه. حالا اگه ناراحت بودید یه تماس با ۱۲۵ آتش نشانی بگیرید.
و علی برکت الله
مهمترین علت گرانی خودرو انحصاری بودن بازار خودرو هستش چون تولید کننده هر قیمتی که دلش بخواد تعیین میکنه
این شرایط سالهاست که ادامه داره . پدرم سال 60 پیکان صفر خرید 160 هزارتومان . سال 74 همان ماشین شده بود 4 میلیون تومان. الان هم پراید 50 میلیون تومانه . سال 1400 حتما 120 میلیون تومان مبشه .و سال 1405 به 500 میلیون تومان میرسه. و این دو ر تسلسل ادامه داره.
اقای روحانی و وزیر صنعت و .... همه از قیمت جعانی بنزین میگویید ولی خودرو حرقی نمی زنیذ
اول دلال ها دوم طمع و حرص مردم برای خرید .. والا با گرون شدن بنزین تقیری محسوسی در خیابانها مشاهده نشده مخصوصا خیابانهای بالای شهر نهران. دلالها ماشین ها رو مفت از چنگ مردم درمیارن و بعد از گرونی همون رو به قیمت بالای به مردم میفروشند. نه مالیات بر درآمدی نه چیزی. اکثر دلالها زد بند دارن و برای فرار مالیات قانون رو دور میزنند و دو تا یکی سه تا یکی میکنند سند خودرو را
پولدارا ماشیین میخرند هم از بنزینش استفاده کنند هم قیمت هارو بالا میبرن.
تازمانی که خریدار وجودداره اون هم به هر قیمتی این بساط پابرجا خواهد ماند.هیچ نظارت واقعی وجود نداره.اگر اعتراضی نسبت به قیمت خودرو دارید و دنبال ارزان شدن خودرو هستید فقط نخرید همین.مهمترین اهرمی که مردم در اختیار دارن نخریدنه که متاسفانه به دلیل حرص و طمع بیش از اندازه ی مردم استفاده ای از این اهرم نمیشه.نمیشه در آن واحد هم به قیمت معترض باشی و هم در صف خرید همان کالا باشی.این تعارض در نظر و عمل مردم باعث شده صاحبان انحصار در همه ی بازارها دست بالا را داشته باشند و هرقدر دلشان می خواهد پول از جیب مردم بیرون بکشند
راستی چرا دولت جلوی این افزایش قیمت خودرو رو نمی گیره مگه قرار نبود چیزی گرون نشه خودرو که تولیدش دست قاچاقچی نیست دست دولت هست ...
باسلام
مسئولین چرا فقط شعار میدید و اظهار بی اطلاعی میکنید و توپ تو زمین دیگران می اندازید.
یعنی چی آقای رحمانی وزیر صنعت و معدن و آقای تابش معاونتشان افزایش قیمت خودرو ها را به گردن تعدادی دلال و مافیا خودرو می اندازید.
...شرکتهای خودرو ساز چون رقیب دیگری ندارند محصولات بی کیفیتشونو با هر شرایطی به مردم میفروشند و مدیران صنایع میگند دلال که اگه شرکتهای دیگری بود مردم حق انتخاب داشتند و دامن میزد به گرانی های اخیر.
من 5 سال پول جمع کردم شد 50 تومن
حالا اومدم ماشین بخرم تیبا که 2 ماه پیش 50 بود شد 76 تومن .

آخه چرا؟ من آرزو یه ماشینو به گور بردم

من ...نیستم یه همچین پولی بدم برا ماشین بی کیفیت.

ب خدا بریدم . بسههههههههههههههههههههه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل