بازدید 9860
یک پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی:

چرا دولت قیمت بنزین را افزایش داد؛ حمایت از خانوارها یا تامین کسری بودجه؟

یکی از منابعی که دولت می‌توانست برای خودش درآمد قابل ملاحظه‌ای کسب کند پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات بر ثروت بود. ما محاسبه کردیم که اگر دولت به اندازه دولت چین مالیات از املاک و مستغلات دریافت کند آنگاه به اندازه نصف بودجه کنونی دولت (۲۰۰ هزار میلیارد تومان) درآمد خواهد داشت. حالا باید از دولت پرسید که چرا از کسی که ویلای لوکس دارد مالیات نمی‌گیرید؟
کد خبر: ۹۳۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 25 November 2019

تابناک اقتصادیسلطانی معتقد است: رانت هایی چون گاز ارزان، نفت ارزان، برق ارزان و سنگ معدن بسیار ارزان که دولت به بنگاه های صنعتی و معدنی که عمدتاً خصولتی هستند می دهد را قطع کند حدود 400 هزار میلیارد تومان (برابر با بودجه دولت) درآمد نصیبش خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، هشت روز از آغاز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می گذرد اما همچنان حرف و حدیث ها پیرامون این تصمیم ادامه دارد. عده ای بر این باورند که دولت به یکباره دست به اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی زد و عده دیگری معتقدند که دولت از گذشته برنامه ریزی های لازم را جهت پیاده سازی چنین تصمیمی انجام داده بود.

احسان سلطانی پژوهشگر و کارشناس مسائل اقتصادی جزء کسانی است که معتقد است دولت از گذشته تصمیم به انجام چنین کاری را داشت و اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین برنامه ریزی شده بوده است. 

سلطانی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: برخلاف صحبت هایی که مسعود نیلی مشاور سابق رئیس جمهور در امور اقتصادی انجام دادند و گفتند که اقتصاد ایران اقتصاد شانسی است باید در پاسخ گفت که هیچ چیز در ایران شانسی نیست و همه چیز از سال 1392 برنامه ریزی شده بوده است.

چرا دولت قیمت بنزین را افزایش داد؛ حمایت از خانوارها یا تامین کسری بودجه؟

وی در مورد دلایل خود مبنی بر اینکه این سیاست برنامه ریزی شده بوده است، گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت بنزین، کسری بودجه دولت بوده است و این دلیل پشت ژست حمایتی دولت از طبقه محروم و متوسط مخفی شده است.

وی افزود: هم اکنون طبق گفته دولت 80 تا 90 درصد مردم طبقات متوسط و ضعیف می باشند که دولت قصد دارد از طریق افزایش قیمت بنزین و کسب درآمد و توزیع آن بین این 80 درصد به آن ها کمک کند. ولی با فرض اینکه دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه می باشد بیشترین بنزین را مصرف می کند، باید گفت این 80 درصد مردم حدود 80 درصد بنزین کشور را مصرف می کنند. پس این تصمیم برخلاف گفته دولت به نفع طبقات ضعیف و متوسط نیست و افزایش قیمت بنزین بر روی این طبقات بیشتر از دهک های ثروتمند تاثیرگذار است.

سلطانی ادامه داد: در استان های محروم کشور که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را در خود جای داده اند، وسایل حمل و نقل عمومی به آن شکل وجود ندارد و مردم این مناطق کاملا به بنزین وابسته هستند. وابستگی آن ها به بنزین هم به این صورت است که بر سر زمین های کشاورزی خود حاضر شوند، محصولات کشاورزی خود را جابجا کنند و به شهر بروند و مواد غذایی خود را تهیه کنند.

وی گفت: اگر درآمد خانوارها در این مناطق را حساب کنیم به صورت متوسط ماهانه دو الی سه میلیون تومان می باشد که با این افزایش قیمت بنزین هم اکنون هزینه بنزین، 15 تا 20 درصد درآمدهای آن ها را خواهد بلعید ولی این افزایش قیمت بنزین یک درصد هم هزینه های زندگی افراد ثروتمند را افزایش نداده است. پس در اینجا بی عدالتی تشدید می شود و همان گونه که تجربه نشان داده است این مالیات تورمی جدید باعث ضعیف تر شدن طبقات محروم جامعه خواهد شد.

سلطانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین هدفی جز تامین کسری بودجه دولت ندارد، گفت: طبق آمار گمرک در سال گذشته 118 میلیون تن (به ازای هر ایرانی 1.5 تن) صادرات غیرنفتی داشتیم. 40 میلیون تن از این صادرات غیرنفتی، خاک، شن، ماسه و مواد معدنی با ارزش صادراتی کمتر از 50 دلار در تن بوده است. یعنی عملاً 40 میلیون تن صادرات غیرنفتی را به قیمت بسیار ارزانی داده ایم. ما حساب کردیم که تنها یارانه سوخت حمل و نقل این 40 میلیون تن صادرات غیرنفتی بیش از درآمد 30 هزار میلیارد تومانی است که دولت قرار است از محل افزایش قیمت بنزین به دست آورد. اگر دولت همین رانتی که به شرکت های صادراتی از طریق یارانه سوخت جهت حمل و نقل کالاها را می دهد قطع کند بیش از 100 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. از سوی دیگر، کسی که صادرات این کالاها را انجام داده است به دلار و ارزهای خارجی درآمد کسب کرده است و دولت باید از این افراد مالیات بگیرد نه اینکه با افزایش قیمت بنزین از جیب مردمی که درآمد آن ها با تومان و ریال است هزینه خود را بردارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نکته دیگر این است که رئیس جمهور بیان می دارد که قیمت بنزین در کشورهای همسایه چندین برابر قیمت آن در داخل کشور است و مبنای محاسبات وی دلار یازده هزار تومانی است در حالی که دولت دلار 4200 تومانی را به رسمیت می شناسد! دولتی ها یک نرخ بالای دلار را به اقتصاد ایران تحمیل کردند و حالا تمام محاسبات خود را بر مبنای همین قیمت دلار تحمیلی انجام می دهند و می سنجند. از سوی دیگر وقتی به تعیین دستمزدها می رسد مبنای محاسبه نرخ دیگری می شود و دستمزدها سرکوب می شوند.

احسان سلطانی گفت: رانت هایی چون گاز ارزان، نفت ارزان، برق ارزان و سنگ معدن بسیار ارزان که دولت به بنگاه های صنعتی و معدنی که عمدتاً خصولتی هستند می دهد را قطع کند حدود 400 هزار میلیارد تومان (برابر با بودجه دولت) درآمد نصیبش خواهد شد.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: یکی دیگر از منابعی که دولت می توانست برای خودش درآمد قابل ملاحظه ای کسب کند پایه های مالیاتی از جمله مالیات بر ثروت بود. ما محاسبه کردیم که اگر دولت به اندازه دولت چین مالیات از املاک و مستغلات دریافت کند آنگاه به اندازه نصف بودجه کنونی دولت (200 هزار میلیارد تومان) درآمد خواهد داشت. حالا باید از دولت پرسید که چرا از کسی که ویلای لوکس دارد مالیات نمی گیرید؟ حتی دولت می توانست از سفته بازان مالیات بگیرد و درآمدی در حدود 100 هزار میلیارد تومان نصیبش می شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
بابا نت را وصل کنید...
تا کی باید اینجور تیترهایی که جوابشو همه میدونن بخونیم آخه؟!
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
برای قاچاق سوخت آلودگی هوا صرفه جویی در مصرف و ... ولی هیچ ربطی به اینا نداشت ....وگرنه علاج اینا آزاد سازی کامل قیمت بنزین و صد البته صفر کردن گمرک خودرو بود اگر هم بنزین سهمیه ای میخان بدن باید به نفر بدن نه به ماشین
سوال بهتر این است:
چرا دولت بنزین را از 3000 تومن بیشتر افزایش نداد؟
به راستی....چرا؟
خیلی تابلو هستش من بدون اینکه این صحبت هارو بخونم میگم که به طور صد درصد کسری بودجه هستش و بس.خیلی هم تا الان پول به مردم پرداخت کرده باشن به 10 میلیون نفره.
نفت ایران تحریم صدرصد است و اقتصاد ایران وابستگی شدیدی با نفت دارد دولت تا ۲ سال دیگر باید بدون وابستگی به نفت اداره شود کسری بودجه دارد و میخواهد کسری خود را با افزایش قیمت سوخت و چاپ پول بدون پشتوانه جبران کند که نتیجه اش تورم ۵۰۰ درصدی خواهد بود
جواب ساده: چون کفگیرش به تهِ دیگ خورده بود
قطعا برای کاهش مصرف سوخت نبوده .بلکه برای کاهش کسری بودجه و ضعف مدیریتی خودشان. اگر هدف هدف کاهش سوخت بود اولین کار و راحترین کار تعطیل کردن سایپا و ایرانخودرو و آزاد کردن واردات خودروهای برقی و کم مصرف است.
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
عزیز خودروسازها اگر تعطیل شوند تو سوار خر خواهی شد نه خودروی خارجی چون مملکت ارزی برای این کار ندارد و مطمئنا اگر کسانی بنزین و خودرو نداشته باشند که دور دور کنند یا در تعطیلات جاده شمال را ببندند هیچ مشگلی برای مملکت پیش نخواهد امد
کسی از خودش یا فامیلش یا دوست و رفیقش مالیات می گیره؟
معلومه تامین کسر بودجه.
با سلام دولت میتوانست برای کاهش مصرف بنزین و افزایش قیمت آن، بنزین را با سهمیه 90 لیتر برای ماشین های سواری و با قیمت همان لیتری 1000 تومان اعلام میکرد و برای خودروهای بالای 500 میلیون تومان کارت سوخت در نظر نمی گرفت و بنزین آزاد به قیمت لیتری 4000 عرضه می نمود تا هم از قاچاق سوخت جلوگیری نماید و هم خودروهای خارجی که گران تر و پر مصرف ترند پول سوخت بیشتری بدهند و هم از افراد غنی گرفته و به افراد فقیر بدهند تا نعادل اندکی برفرار شود.
پاسخ ها
علی مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
به عنوان مثال یک خودروی خارجی که مصرف سوخت آن بالاتر از پژو۴۰۵ است را معرفی کنید
رضا
| United States of America |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
اولا هدف از این کار تامین مالی و کاهش مصرف است اگر ۹۰ لیتر بنزین بدهند که می شود همان وضع قبل انهایی هم که ماشین ۵۰۰ میلیونی دارند یک به ۲۰۰ هستند ماشینشان هم هیبرید است پس شما باید حس خودت را جور دیگر جبران کنی
اینجا صحبت از نهادهای خاص که کلا مالیات نمیدن هم نشد نه ؟؟؟
تابی جوک میگی ها، خوب معلومه دیگه چونکه کف گیر خورده ته دیگ.
در اصل موضوع حرفی نیست . فقط دولت که این حساب و کتابها سرش می شود حقوق کارمندان را هم چند برابر کند. اگر کسی صحبت کرد
تنها دولت بخاطر کسری بودجه بنزین را گران کرد... میفرمودند که هیچ قیمتی افزایش نمی یابد لطفا سری به بازار و صنوف مختلف بزنید.و گرانی های مجدد را ملاحظه فرمایید مثل موج گرانی های اول در این مورد همچنان دولت بی تفاوت است 4000بازرس سازمان صنعت کجا هستند؟ همین بی تفاوتی دولت مردم را بیش از هر چیزی عصبانی میکند والا این مردم همان مردم زمان جنگ هستند که با جانشان از دین و میهنشان دفاع کرد و طرفدار نظام هم هستند مسئولین دلسوز ترا بخدا گرانی بیداد می کند چاره ای بیندیشید نجومی بگیران میتوانند دوام بیاورند ولی ما مردم متوسط و ضعیف زیر بار گرانی له شدیم .
خودش هم نفهمید! اما کاش یکبار، فقط یکبار؛ چیزی رو که گرون کرده به حالت اول برگردونه...
شما اول مثل غرب و کشورهای پیشرفته سرویس و امکانات بده بعد ادعای مالیات بکن! امکانات شعب ابی طالب مالیات سوییس؟!
دولت می تونست مانند سال های گذشته از طریق فروش خدمت سربازی و افزایش مالیات بر گروه های پردرآمد مانند پزشکان تا حدود زیادی کسری بودجه اش را جبران کنه
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
اخوی توی این مملکت ما ۸۰ میلیون که کارشان منشا خلق هیچ ثروتی نیست زندگی می کنند تو می خواهی شکم این لشگر را با مالیات حقوق پزشکان سیر کنی؟
همه چیز ارزان است من و این همه خوشبختی محاله محاله
من به عنوان یک مهندس،یک فعال اقتصادی و یک اقتصاد دان با مدرک دکتری می گویم برادر من گیریم شما مالیات سنگینی را روی املاک ببندی و این امر باعث بی اطمینانی سرمایه گزاران این بخش شود و سرمایه خود را با فروش املاک بیرون بکشند،آیا اندیشیده ای این سیل مهیب نقدینگی چه به روز ارزش پول ملی و نرخ ارز که تعیین کننده قیمت غذا و داروی مردم است می آورد؟شما فکر می کنی صاحبان سرمایه ای که پول خود را از بخش مسکن بیرون کشیده اند آن را داخل متکا در منازلشان می گزارند؟نه برادر این کار نرخ دلار را به 50000 تومان یا بیشتر خواهد رساند.در طول 20 سال گذشته نرخ ارز 12 برابر ولی نرخ مسکن 120برابر شده است و این افزایش شدید نرخ مسکن عامل جذب نقدینگی مازاد اقتصاد و جلوگیری از افزایش بیشتر نرخ ارز بوده است.مقایسه اقتصاد دولتی و نفتی ایران با اقتصاد مهیب کشور چین هم که دارای تولید ملی 12000 میلیارد دلار و صادرات سالیانه 4000 میلیارد دلاری است هم قیاس مع الفارق دیگری است که تنها در تحلیل ایشان می شود از ان نشان گرفت.یا اینکه اگر صادرات ما با یارانه انرژی صورت گرفته محصول صادراتی هم با نرخ نازل تر فروخته شده است وگرنه مگر خریداران دیوانه بودند که به جای یک تجارت اصولی بانک پایه با یک تامین کننده نرمال، با فروشندگان یک کشور تحت تحریم و با هزار جور گرفتاری معامله کنند؟
بر فرض اینکه صحبت های این کارشناس صد۱۰۰٪ درست چه فایده ای داره! دولت هرکاری دلش بخواد انجام میده! دولت هدفش این نبود خط فقر از بین ببره دولت میخواد همه ببره زیر خط فقر ...
اين مطالب آسمان ريسمان كردن است، بنگاههاي بزرگ عمدتا دولتي هستند، اگر دولت انرژي ارزان آنها را هم قطع كند از محل ديگري بايد به آنها كمك كند.
به بن بست خوردن صاردات نفت علیرغم ادعای آقایون در مورد دور زدن تحریمها
تامین کسری بودچه ، چون تورم سریع قدرت خرید مردم را می گیرد و مردم کشور را روز به روز فقیرتر می کند سیاسیتهای غلط و تنش زا ، مردم را بدون رسیدن به هدفی به فلاکت نشانده است.
سال گذشته دلار را گران کرد امسال بنزین و سال دیگه ...
بودجه نداره
آخه بنزین چرا باید گرون بشه؟ دلار که گرون نشده همون ۴۲۰۰ جهانگیری هست دا
مگویند کمک به اقشار کم درامد !!!!!!!!!!!!!!!
همان کلک نخ نما شده،اول افزایش سرسام آور نرخ ارز بدون حساب و کتاب و متعاقب آن محاسبه نرخ سوخت براساس نرخ ارزی که خودشان چندبرابر کرده اند،حال که قیمت سوخت به قول خودشان جهانی شد،قیمت خودرو کی جهانی میشود؟
چون به شدت سوخت های ایران مثل گازوئیل سی انجی بنزین به ترکیه و کشورهای دیگه قاچاق میشه
این تازه شروع ماجراست باقی حامل های انرژی هم گرون میشه به زودی. کسری بودجه رو هم از کجا جبران میکنن؟ ...
اگر برای کسری بودجه بوده که بر عکس جواب داده دوستان:
68 میلیون لیتر ضربدر 500 تومان+ 23 میلیون لیتر ضربدر 2000 تومان = اضافه درآمد روزانه از افزایش قیمت بنزین ضربدر 30 (روز) = 2325 میلیارد تومان ماهیانه
مبلغ واریزی بابت یارانه معیشتی 2420 میلیارد تومان (گزارش رسمی) تا کنون
یعنی تا اینجا دولت مقداری (95 میلیار تومان) از جیب خرج یارانه معیشتی کرده است. مگر اینکه تصمیم بگیرد پرداخت ان را در ماههای بعدی ماهیانه نکند. حالا شما حساب کنید هزینه های خسارتهای وارده و ......
اصولا علم ریاضی با کسی شوخی ندارد.
به خدای احد واحد بنده یک خودرو پژو آرزویم دارم که با بنزین سوپر کار میکند. نه مدرن است و نه اینکه من فرد ثروتمندی هستم . ما چه گناهی کردیم که این خودرو را چند برابر فوق خلیج فارس خریداری کردیم . چرا بنزین های سوپر را صادر میکنید؟؟؟؟!!!! ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار