بازدید 3895

از جمال میرصادقی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجلیل شد

در سال‌های گذشته بهترین آثاری که در جشنواره جایزه دریافت کرده‌ یا از آن‌ها تقدیر شده آثاری هستند که از ادبیات اقتباس کرده بودند. یکی از کتاب‎‌‌هایی که امروز از آن رونمایی خواهد شد کتاب "این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال" است که در آن 50 داستان کوتاه معاصر از نویسندگانی متولد سال 1310 تا 1360 آمده که ظرفیت تبدیل شدن به فیلم کوتاه را دارند. امیدواریم دوستان فیلم‌ساز جوان از این داستان‌ها استفاده کنند و شاهد تولید آثار اقتباسی بیشتری باشیم.
کد خبر: ۹۳۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲ 13 November 2019

مراسم شب «کتاب و سینما» و رونمایی از تازه‌های نشر انجمن سینمای جوانان ایران در چهارمین روز از «سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» با حضور سید صادق موسوی؛ دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد؛ عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، علی ‌اکبری و فرج‌الله رجبی نمایندگان شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی و برخی نویسندگان آقار گردآوری شده در کتاب "این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال" ، در سالن شماره 5 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش تابناک؛ در این آیین ابتدا سیدصادق موسوی به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران پرداخت و گفت: «این جشنواره به لحاظ رتبه‌بندی در دنیا جایگاه قابل توجهی دارد. قدمت جشنواره، حضور مدرسان، داوران و شخصیت‌های بین‌المللی حوزه فیلم کوتاه جهان، استقبال از جشنواره و جوایز نقدی که به برگزیدگان اهدا می‌شود از مؤلفه‌هایی هستند که اعتبار و وزن یک جشنواره را مشخص می‌کنند. جشنواره فیلم کوتاه تهران و دبیران وقت جشنواره در چند سال اخیر به ضرورت پیوست فرهنگی میان صنعت تصویر و ادبیات داستانی پی‌برده‌اند و خوشحالیم در همین راستا امسال در پنجمین سال همکاری با خانه کتاب، این بخش را برگزار می‌کنیم. همچنین اخیرا همکاری با بنیاد ادبیات داستانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز اضافه شده و امید است با هم‌گرایی که در این راستا انجام شده به توسعه و تقویت حوزه ادبیات و فیلم کوتاه بیشتر پرداخته شود.»

وی افزود: «در سال‌های گذشته بهترین آثاری که در جشنواره جایزه دریافت کرده‌ یا از آن‌ها تقدیر شده آثاری هستند که از ادبیات اقتباس کرده بودند. یکی از کتاب‎‌‌هایی که امروز از آن رونمایی خواهد شد کتاب "این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال" است که در آن 50 داستان کوتاه معاصر از نویسندگانی متولد سال 1310 تا 1360 آمده که ظرفیت تبدیل شدن به فیلم کوتاه را دارند. امیدواریم دوستان فیلم‌ساز جوان از این داستان‌ها استفاده کنند و شاهد تولید آثار اقتباسی بیشتری باشیم.»

از جمال میرصادقی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجلیل شد

 

پیوند ادبیات و سینما به نفع این دو مقوله است

پس از آن محمد قاسم‌زاده، سعید عقیقی و محمدحسین صالحی روی سن آمدند و هر کدام به معرفی کتاب خود پرداختند. قاسم زاده گفت: «خوشحالم که در محضر استاد "جمال میرصادقی" هستم، کسی که دوران نویسندگی‌اش از عمر من بیشتر است. سابقه ادبیات از بسیاری از شاخه‌های علوم انسانی بیشتر بوده و سینما نیز در همه حال نگاهی به ادبیات داشته است. آثار ادبی در جهان گاهی به صورت فیلم درآمده است البته برخی از آثار هستند که نویسندگان آنها را به صورت ذهنی می‌نویسند و قابلیت تبدیل شدن به فیلم را ندارند، در واقع ارزش ادبی خاصی دارند که نمی‌توان از آنها در سینما استفاده کرد.»

وی درباره نگارش کتاب خود «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال» ادامه داد: «در این کتاب ابتدا 25 داستان کوتاه در نظر گرفته شد که در میانه راه با حجم آثار مواجه شدیم لذا این تعداد به 50 اثر رسید. از "احمد محمود" گرفته تا آخرین نویسنده‌ هیچ کسی را کنار نگذاشتیم و سعی کردیم به ارزش آثار توجه کنیم. ما داستان‌های کوتاهی داریم که جزو بهترین آثار هستند ولی در این کتاب نیستند. هدف ما از تدوین این کتاب این بود که جوانان فیلم‌ساز در همان ابتدای آموزش، ادبیات را بشناسند. یکی از معضلات ادبیات ما این است که اهالی تأتر و سینما، ادبیات داستانی را نمی‌شناسند و برعکس، به نظرم این دو مقوله باید بیشتر به هم نزدیک شوند. ما در گذشته نویسندگانی مانند "غلامحسین ساعدی" داشتیم که هم در زمینه ادبیات و هم فیلمنامه‌نویسی سرآمد بوده‌اند ولی امروزه این موضوع را کمتر می‌بینیم. اگر این پیوند برقرار شود هم به سود سینما و تأتر است و هم به سود ادبیات. فیلم‌سازان بزرگی از فیلم کوتاه به فیلم بلند رسیده‌اند و مطمئنا از میان این جوانان سینماگران بزرگی ظهور خواهد کرد که بهتر است از ابتدا با ادبیات آشنا باشند.»

پس از آن سعید عقیقی، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس درباره کتاب خود «داستان‌گویی در فیلم کوتاه» گفت: «این کتاب دارای دو بخش معیارها و درس گفتارهاست. در بخش اول شاخص‌های معینی برای فیلمنامه و کلیدواژه ها و مصادیق آن ارائه می‌دهد که در آن 800 فیلم کوتاه را در دوره‌ها و دهه‌های مختلف مثال زده است. بخش دوم کتاب، شامل درس‌گفتارها و قطعه‌های متعددی از جلسات به هم پیوسته و کارگاه‌ها آورده شده، اما آنچه اهمیت دارد جنبه آموزشی این کتاب است.»

 

فرصت الدوله شیرازی؛ شخصیتی که مردم کمتری او را می‌شناسند

در بخش دیگری از این مراسم محمدحسین صالحی، نویسنده کتاب «فرصت‌الدوله شیرازی» درباره نحوه آشنایی با شخصیت فرصت شیرازی و تصمیمش بر نگارش کتابی بر این عنوان گفت: «18 سال پیش در یک کارگاه قلمزنی نقوشی را روی یک تُنگ دیدم که اثر فرصت شیرازی بود، درباره این شخصیت بسیار تحقیق کردم و کتاب‌های فراوانی را خواندم و هر بار که با کسی درباره او سخن می گفتم اطلاعات جدید به‌دست می‌آوردم. خدمات این شخصیت برجسته بسیار قابل تامل است مردم کمتری او را می شناسند، بیش از این باید در مورد او و آثارش صحبت شود.»

وی درباره چاپ این کتاب گفت: این کتاب 10 سال پیش به چاپ رسید که از چاپ اول آن چندان راضی نبودم اما چاپ جدید آن به همت انجمن سینمای جوانان و بخصوص "حسن نقاشی" است که مستند زیبای "آثار عجم" را ساخته است. نقاشی، در این مستند به زیبایی و با وسواس خاصی به زوایای پنهان شخصیت فرصت‌الدوله پرداخته است. خوشحالم که این کتاب به همراه مستند آثار عجم، مجدداً به چاپ رسید.»

 

حسن نقاشی؛ با هزینه شخصی فیلم «آثار عجم» را ساختم

پس از آن از «حسن نقاشی» روی صحنه آمد و گفت: «مستند "آثار عجم" حاصل سال‌ها پژوهش و تحقیق بود. سال‌ها پیش نسخه چاپ سنگی کتاب آثار عجم نوشته فرصت‌الدوله شیرازی را در دوره دانشگاه خواندم و همیشه دوست داشتم فیلم آن را بسازم ولی هیچ کس اطلاعاتی از آن شخصیت نداشت. بالاخره در یکی از فیلم‌هایی که ساختم یک خانواده زرتشتی به من کمک کردند و نامه‌هایی را به من دادند، در میان آن نامه‌ها، نامه فرصت‌الدوله به ارباب خسرو شاه جهان نیز بود که بعد از خواندن این نامه بسیار متاثر شدم و تصمیم گرفتم با هزینه شخصی هم که شده این فیلم را بسازم. در نهایت خوشحالم این فیلم را تلویزیون از من خرید و بارها نمایش داد. امسال نیز صدمین سال درگذشت این شخصیت بزرگ است.»

همچنین در بخش دیگری از این مراسم از «محمدحسین فرصت» از نوادگان فرصت شیرازی درباره این شخصیت صحبت کرد و گفت: «اگر بخواهیم نسخه فارسی "لئوناردو داوینچی" را داشته باشیم تنها کسی که می‌توان یافت فرصت شیرازی است.»

پس از آن مجموعه سه جلدی «چشمه‌ها و چشم‌ها»،«همیشه بهار» و «باغ بیکران» که پس از 10 سال بازنشر شده است، معرفی شد. همچنین یکی از شاگردان سیدجمال میرصادقی از آموزه‌های خود در جلسات این استاد داستان‌نویسی گفت. در ادامه لوح تقدیر و تندیس جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه به سیدجمال میرصادقی به پاس یک عمر فعالیت در زمینه ادبیات و داستان‌نویسی اهدا شد.

صادقی پس از دریافت لوح تقدیر گفت: «این جلسه برایم مانند تعبیر خوابی است که سال ها پیش دیدم. وقتی اولین داستانم در مجله چاپ شد خواب دیدم در چنین جلسه‌ای هستم و همه مرا تشویق می‌کنند.»

سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 18 تا 24 آبان‌ماه در پردیس سینماگالری ملت در حال برگزاری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل