بازدید 3132

آتش‌سوزی پالایشگاه فیلادلفیا به خاطر فرسودگی

سؤالی که درباره صنعت نفت آمریکا مطرح شده این است که چگونه می‌شود یک شبکه لوله در پالایشگاه که در زمان نیکسون افتتاح شده حتی یک بار هم از نظر فنی بازبینی نشده است؟
کد خبر: ۹۳۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲ 11 November 2019

به گزارش فارس به نقل از هلنینگ شیپینگ، یکی از سؤالات مهم درباره صنعت نفت آمریکا این است که چگونه می‌شود یک خط لوله که در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون  در یک پالایشگاه نصب شده است تا امروز حتی یک بار هم از نظر فنی چک نشده و باعث شده است یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های آمریکا دچار آتش‌سوزی شده و به شدت آسیب ببیند.

این سؤالی است که فعالان محیط زیست و کارشناسان ایمنی پس از آتش‌سوزی مهیب در پالایشگاه انرژی سولوشنز فیلادلفیا در ماه ژوئن مطرح می‌کنند و نگران هستند که در آینده نیز شاهد چنین رویدادهایی در تاسیسات نفتی قدیمی آمریکا باشیم.

سال گذشته میلادی پالایشگاه‌های آمریکا به طور متوسط روزانه 17 میلیون بشکه نفت را فرآوری کردند که بیشترین میزان در تاریخ صنعت این کشور بود.

مشکل اینجاست که بسیاری از پالایشگاه‌ها در آمریکا تجهیزات قدیمی داشته و خطر خارج شدن از مدار این پالایشگاه‌ها می‌تواند میلیاردها دلار به صنعت کشور آمریکا آسیب بزند.

پالایشگاه فیلادلفیا یکی از 30 پالایشگاه بزرگ در آمریکا است که بیش از یک قرن عمر دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک صد پالایشگاه در آمریکا وجود دارد که ظرفیت فرآوری بیش از 10 هزار بشکه نفت در روز دارند و عمر متوسط آن‌ها حدود 80 سال است.

هیأت ایمنی تاسیسات شیمیایی آمریکا اعلام کرده است که پالایشگاه‌ها به طور منظم تجهیزات خود را به روز می‌کند و قطعات قدیمی را عوض می‌کند اما آتش سوزی در پالایشگاه فیلادلفیا و اتفاقاتی که طی سال‌های گذشته در پالایشگاه‌ها دو ایالت واشنگتن و کالیفرنیا روی داده است نشان می‌دهد در این پالایشگاه‌ها تجهیزاتی بوده که از دهه 1970 میلادی نصب شده و تاکنون تعویض نشده بودند و تا زمانی که خراب شوند از آنها استفاده شده است.

منشا آتش‌سوزی در پالایشگاه فیلادلفیا به بروز نگرانی نسبت به احتمال وقوع حوادث مشابه به دلیل مستثنی شدن برخی قطعات قدیمی از رعایت استانداردهای جدید و گریزراه‌های موجود برای فرار پالایشگاه‌ها از بررسی تجهیزات منجر شده است.

دنیل کوروویتز، یکی از مقامات سابق هیأت ایمنی تاسیسات شیمیایی آمریکا، می‌گوید: بسیاری از پالایشگاه‌ها در آمریکا به طور کامل قدیمی و فرسوده شده‌اند.

این مسئله بدین معنا نیست که تمام تجهیزات آنها به ده‌ها سال پیش بازمی‌گردد اما این پالایشگاه‌ها قدیمی و فرسوده هستند و در نهایت تمام قطعات آنها خراب خواهند شد.

آتش‌سوزی که در پالایشگاه فیلادلفیا که در روز 21 ژوئن رخ داد ناشی از خرابی یک لوله پوسیده در قسمت تولید گاز هیدروفلوئیک اسید بود که از سال 1973 تعویض و یا بازرسی نشده بود.

البته هنوز هم هیأت ایمنی تاسیسات شیمیایی در آمریکا و دیگر سازمان‌های دولتی آمریکا در حال تحقیق در این باره هستند.

بلافاصله بعد از این آتش‌سوزی پالایشگاه فیلادلفیا اعلام ورشکستگی کرد.

لوله فرسوده باعث شده بود که شاهد نشت مواد سوختی از آن بوده و یک انفجار عظیم در این تاسیسات رخ دهد.

حجم انفجار به حدی بود که قطعه بزرگی به اندازه یک تریلی 18 چرخ تا رودخانه نزدیک پالایشگاه پرتاب شود.

خراب شدن قطعات با عمر بالا در گذشته  نیز باعث شده بود یک پالایشگاه در سال 2010 در واشنگتن منفجر شده و 7 نفر از کارگران آن  جان خود را از دست بدهند.

دو سال بعد نیز شاهد انفجار در پالایشگاه شورون در کالیفرنیا بودیم که دلیل مشابهی داشت.

در تمام این سه مورد خراب شدن تجهیزات فلزی قدیمی و یا با طراحی که استانداردهای امروزی را رعایت نمی‌کنند باعث وقوع این حوادث شدند. اما قوانین کنونی استفاده از این تجهیزات را همچنان مغایر با استانداردها نمی‌داند.

قوانین کنونی برای تعویض قطعات و تجهیزات استثنائاتی قائل است و هیچ الزامی برای چک ایمنی آنها قائل نیست.

هورویتز می‌گوید: این یک مشکل بزرگ در صنعت نفت آمریکاست که قوانین اجازه استفاده از قطعات خیلی قدیمی را که حتی استانداردهای امروز استفاده از آن‌ها را ممنوع کرده است را می‌دهد.

 سازمان‌های متولی ایمنی صنعت نفت آمریکا از جمله سازمان ایمنی و سلامت شغلی و حفاظت محیط زیست این کشور به همراه سازمان‌های تعیین کننده استاندارد به پالایشگاه‌های این کشور اجازه می‌دهند که پالایشگاه‌ها به استفاده از برخی قطعات حتی اگر بر اساس استانداردهای جدید نباشند، ادامه دهند.

به عنوان مثال لوله پوسیده که منجر به آتش سوزی در پالایشگاه فیلادلفیا شد دارای مقادیری نیکل و مس بود که در زمان نصب این لوله‌ها استفاده از آنها مجاز بود اما در قالب توصیه‌نامه‌های جدیدی که دو دهه پس از نصب لوله مذکور از سوی انجمن آزمایش و مواد آمریکا منتشر شد و همچنان پابرجاست استفاده از لوله مذکور دیگر مجاز نیست.

در واقع این لوله خیلی زودتر از دیگر قطعات تجهیزات پالایشگاه فیلادلفیا فرسوده شده بود. 

مؤسسه امریکن پترولیوم حدود 175 دستورالعمل به عنوان استانداردهای صنعت پالایشگاهی آمریکا ارائه کرده است.

این دستورالعمل که از سوی حدود یک سوم پالایشگاه‌های آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌ است الزامی برای بازرسی تمام قطعات در واحدهای  تولید هیدروفلوریک اسید در پالایشگاه‌ها ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی مؤسسه امریکن پترولیوم می‌گوید که استانداردهای این مؤسسه به توصیه هیأت ایمنی تجهیزات شیمیایی آمریکا ایمن‌ترین راه فعالیت واحدهای تولید کننده هیدروفلوریک اسید در پالایشگاه‌هاست.

پالایشگاه پنسیلوانیا اعلام کرده است که دیگر قطعات سیستم لوله‌کشی این پالایشگاه را بر اساس استانداردها تحت نظارت داشته و حتی بازویی فلزی نزدیک به لوله‌ای که پوسیده بود را نیز آزمایش کردند و این آزمایشات اثری از پوسیدگی بالا نشان نداده‌اند.

مارک برندون، معاون استراتژی و بازرگانی پالایشگاه پنسیلوانیا می‌گوید این پالایشگاه انتظار نداشت که با توجه به اینکه قطعات فلزی به صورت همزمان نصب شده بودند سطح پوسیدگی متفاوتی در آنها شکل گرفته شده باشد چراکه خصوصیات تولید آنها نشان می‌داد که از یک جنس بودند.

یافته‌های هیأت ایمنی تاسیسات شیمیایی در آمریکا به نگرانی کارگران درباره پا برجا نگهداشتن پالایشگاه پنسیلوانیا که در شرایط کنونی به شدت درگیر مشکلات مالی است،‌ دامن زده است.

این پالایشگاه در ماه ژانویه تنها چند روز پیش از اجرای عملیات نگهداری و تعمیرات اجرای آن را لغو کرد.

بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان سلامت و ایمنی شغلی آمریکا پالایشگاه‌ها باید تجهیزات خود را بازرسی کرده و عملیات نگهداری و تعمیرات را در قبال آنها انجام دهد اما این سازمان‌ها درباره نحوه و زمانبندی این بازرسی‌ها الزامی ارائه نکرده‌اند.

جزئیات این مسئله از سوی سازمان‌های تعیین کننده استاندارد در صنعت پالایشگاهی تعیین شده اما ممکن است الزامی قانونی برای اجرای آنها وجود نداشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی