بازدید 8122

در جنگ اقتصادی چقدر "سنگ پا" با "ارز دولتی" وارد کردیم؟

واردات کالا‌های غیرضرور، چون سنگ پا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالی است که رئیس جمهور روحانی در نشست خبری خود در ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش که مسئولیت به باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در سال گذشته و در اوج جنگ اقتصادی آن هم در قالب واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی با چه کسی است گفت: این حرف بسیار غلطی است که می‌گویند ۱۸ میلیارد بر باد داده شده است این حرف نادرست است. ۱۸ میلیارد را به باد ندادیم، به مردم داده‌ایم.
کد خبر: ۹۳۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 30 October 2019

تابناک اقتصادیواردات کالاهای غیرضرور چون سنگ پا با ارز 4200 تومانی در حالی است که رئیس جمهور روحانی در نشست خبری خود در 21 مهر ماه 1398 در پاسخ به این پرسش که مسئولیت به باد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در سال گذشته و در اوج جنگ اقتصادی آن‌ هم در قالب واگذاری ارز 4200 تومانی با چه کسی است گفت: این حرف بسیار غلطی است که می‌گویند ۱۸ میلیارد بر باد داده شده است این حرف نادرست است. ۱۸ میلیارد را به باد ندادیم، به مردم داده‌ایم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و در صحبت هایی گفت که تحریم های ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه باز خواهند گشت. این خروج از برجام و اعلام بازگشت تحریم های ایران، رسماً شیپور جنگ اقتصادی علیه کشورمان را به صدا درآورد. یکی از اهداف اصلی آمریکا از بازگشت تحریم ها قطع دسترسی ایران به درآمدهای نفتی بود. درآمدهایی که یکی از شریان های اصلی ورود ارز به کشور محسوب می شدند. مسئولین برای مقابله با این تحریم های نفتی و بسته شدن شریان اصلی ورود ارز به کشورمان، اقدام به متعادل نمودن مصارف و منابع ارزی کردند.

یکی از اقدامات ممنوعیت ورود برخی کالاهای غیرضروری به کشور بود که دستور اجرای آن در تیرماه سال گذشته ابلاغ شد. اقدام دیگر هدفمند کردن تخصیص ارز دولتی یا 4200 تومانی برای واردات کالاها بود. فهرست این کالاها به 25 قلم کالای اساسی در مرداد ماه سال گذشته تقلیل پیدا کرد. هر چند که این دو اقدام به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی کشور از تابستان سال گذشته اجرایی شد اما می توان گفت که این اقدامات اولاً کمی دیر اجرایی شد چرا که آمارهای گمرک نشان می داد که در همان مهلت سه ماهه از زمان اعلام تخصیص ارز 4200 تومانی در فروردین ماه 97 تا زمان ممنوعیت واردات کالاها در تیرماه 97، منابع ارزی برای واردات کالاهای غیرضرور آن هم با قیمت 4200 تومان، تخصیص داده شده بود و ثانیاً پس از اجرای این اقدامات باز هم کالای غیرضرور به دلیل سهل انگاری در اجرا وارد کشور شده بود. از جمله این کالاهای غیرضرور می توان به سنگ پا اشاره نمود!

بررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد که تا پایان آذرماه 1397 حدود 13.7 تن سنگ پا به ارزش 21 هزار دلار به کشور وارد شده است. این حجم سنگ پای وارداتی از چین، ترکیه و هند وارد کشور شده است. سهم ترکیه و هند از صادرات سنگ پا به ایران هر کدام حدود یک تن می باشد و مابقی سهم متعلق به چین است. بر اساس آمار گمرک، در ماه‌های مهر، آبان و آذر سال 1397 نیز همچنان سنگ پا به کشور وارد می‌شده است.

(اشاره به این نکته ضروری است که هم اکنون جزئیات واردات کالا به کشور توسط گمرک غیرفعال شده است و نمی توان وضعیت واردات کالاها از آذر ماه 1397 به بعد را در اختیار داشت و مورد بررسی قرار داد.)

 

سال

ماه

کشور طرف معامله

گمرک

شرح تعرفه

وزن (کیلوگرم)

ارزش (دلار)

1397

4

ترکیه

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

1140

2428

1397

1

چین

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

5447

7627

1397

3

چین

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

2045

3370

1397

4

چین

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

240

504

1397

5

چین

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

2063

2888

1397

7

چین

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

24

34

1397

8

چین

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

1539

2530

1397

9

چین

منطقه ویژه بوشهر

سنگ پا

189

362

1397

2

هند

منطقه آزاد اروند (خرمشهر)

سنگ پا

1020

1428

 

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبه ای در همین زمینه به تازگی گفت: بعضاً ارز دولتی برای واردات کالاهای غیرضروری چون سنگ‌پا اختصاص یافته و بنده اخیراً از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره سؤال کردم که «چرا ۱۳ تن سنگ‌پا به کشور وارد شده است؟» که در پاسخ به بنده گفت «۸ تن سنگ‌پا به کشور وارد شده است» که به اعتقاد بنده حتی وارد کردن یک سنگ‌پا در این شرایط اقتصادی هم ضرورتی نداشت.

این واردات کالاهای غیرضرور چون سنگ پا با ارز 4200 تومانی در حالی است که رئیس جمهور روحانی در نشست خبری خود در 21 مهر ماه 1398 در پاسخ به این پرسش که مسئولیت به باد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در سال گذشته و در اوج جنگ اقتصادی آن‌ هم در قالب واگذاری ارز 4200 تومانی با چه کسی است گفت: این حرف بسیار غلطی است که می‌گویند ۱۸ میلیارد بر باد داده شده است این حرف نادرست است. ۱۸ میلیارد را به باد ندادیم، به مردم داده‌ایم.

بعد از بالا گرفتن ماجرای واردات 13 تن سنگ پا به کشور با ارز دولتی  سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند روز اخیر طی مصاحبه ای گفت: بر اساس سیاست های جدید وزارت صمت، نه تنها سنگ پا، بلکه بیش از ۱۵۰۰ قلم کالای دیگر که واردات آنها غیر ضرور بوده و یا آن که توان ساخت داخل آنها وجود داشته است، توسط وزیر صنعت،معدن و تجارت، ممنوع اعلام شده و این فهرست بصورت مستمر در حال افزایش است. وی با اشاره به این که واردات سنگ پا قبل از ابلاغ سیاست های جدید حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات، به صورت موردی در سنوات قبل انجام شده است، اعلام کرد: به هیچ وجه اجازه واردات این کالا و سایر کالاهای غیر ضرور به کشور داده نمی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۱
عجب شما چیزی به مردم بدید؟؟؟ اگر ماهیها را در حال پرواز دیدیم حرف شما صحیح است...
مگه میشه منافع عده ای رو کم کرد
شما چقدر ساده اید که فکر می کنید این سنگ پاها وارد کشور شده اند !!!! اینا فقط ثبت سفارش میشن...
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
دقیقاً و پولش هپلی هپو می‌شود
باورش سخته كه سنگ پا وارد شده. شايد سنگ ترييني بوده و به نام سنگ پا اومده!
خداپدر وزیر بهداشتو بیامرزه که واردات دارو را حتی با ارز ازاد هم ممنوع کرده تا جیب شرکتهای مثلا داروساز داخلی پرتر بشه
مجید اون سنگ پا نبوده...یه چیزی را به اسمش اظهار کردن دلبندم
پارسال زمان وزارت آقای محمدشریعتمداری وزیر وقت صمت از ترکیه کود انسانی با ارز دولتی واردشده بود. دستشون درد نکنه که اینجوری به دلارهای نفتی چوب حراج زدند و رفتند به وزارت کار.
به اسم سنگ پا و دسته بیل چیز های دیگه ای وارد می کنند که ارزش واقعیش خیلی بیشتره...برای اینکه دولت رو دور بزنند و مالیات و عوارض گمرکی واقعی رو ندهند. چقدر شما ساده اید؟
جنگ اقتصادی نوع دیگه ای از دشمن سازی فرضی هست اقایون و خانواده هاشون تو خارج از ایران دارن عشق و حال میکنند و مردم فقط بدبختی.
یکی از دوستان کابینت از آلمان وارد کرد ولی اسمش را موقع ترخیص چیز دیگری گذاشت و ... خلاصه وارد کرد و نصب کرد و فروخت و تمام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل