بازدید 23431

فیلم «خانه پدری» توقیف شد

یک منبع آگاه با تأیید خبر توقیف اکران فیلم خانه پدری گفت: «این فیلم با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده است. کارگران خانه پدری، تعهد به تغییر با حذف صحنه های خشن فیلم داده بود که این کار انجام نشد، در نتیجه دادسرای فرهنگ و رسانه حکم به توقیف فیلم داد.» شنیده‌های تابناک حکایت از آن دارد که سازمان سینمایی در بیانیه‌ای درباره این اتفاق موضع‌گیری می‌کند.
کد خبر: ۹۳۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 28 October 2019

فیلم «خانه پدری» توقیف شد

فیلم «خانه پدری» پس از گذر یک هفته‌ای از رفع توقیف و در آغاز دومین هفته توقیف شد؛ اثری که در هفته اخیر، محل بحث و تبادل آرای گسترده ای بود و تعدادی از منتقدان بانفوذ این فیلم نسبت به صحنه خشن درون آن و شماری دیگر نسبت به فضای کلی فیلم و تفسیرهایی نظیر نسبت دادن خانه پدری به عنوان تمثیلی از کشور ایران انتقاد کردند که در مقابل با پاسخ‌ها و استدلال‌های طرف مقابل همراه شده بود؛ اما در نهایت اکنون با دستور مستقیم دادستانی، توقیف به واسطه صحنه خشن توقیف شده است.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «خانه پدری» پس از نه سال توقیف از اول آبان فقط در 15 سالن سینما و با رده بندی 15+ اکران شد. این فیلم پس از سه سال توقیف در سی و دومین جشنواره فجر به نمایش درآمد، ولی باز هم به اکران عمومی نرسید، تا اینکه در نهایت کیانوش عیاری، نخستین بار «خانه پدری» را در دولت یازدهم و در روزهای چهارم و پنجم دی 1393 اکران کرد اما این اکران محدود نیز تداوم نیافت و اکران دوباره آن موکول به اعمال اصلاحاتی شد.

عیاری در این فیلم، یک خانه را مبنای روایت قرار می‌دهد که به قبرستان یک راز تبدیل شده است. دختر خانواده به واسطه سوءظن رابطه نامشروع با جوانی از سوی پدر و برادرش در زیرزمین به شکل فجیعی کشته و چال می‌شود و این شروع یک داستان پر پیچ و خم در سه دوره زمانی است. سکانس‌های ابتدایی این فیلم منجر به توقیف شدند و ساختار فیلم عیاری نیز به گونه‌ای بود که حذف سکانس‌های ابتدایی، این اثر را تا حدودی گنگ می‌کند.

فیلم «خانه پدری» توقیف شد

این فیلم سینمایی پس از نه سال توقیف با اعمال اصلاحات، محدود در 15 سالن سینما و با رده بندی سنی 15+ از روز اول آبان اکران شد. با وجود آنکه خبرهای اولیه، حکایت از عدم اصلاح این فیلم داشت، هم مسئولان سینمایی و هم کیانوش عیاری تأکید دارند این فیلم سینمایی پس از اعمال اصلاحات مدنظر شورای پروانه نمایش اکران عمومی شده اما به گفته عیاری این اصلاحات دقیق و حساب شده، تأثیر منفی در ارتباط تماشاگر با فیلم نمی‌گذارد.

کیانوش عیاری در همین رابطه به «تابناک» گفته بود: «قطعاً اصلاحاتی در فیلم رخ داده اما در ارتباط با تماشاگر خللی به وجود نمی‌آید. آنچه اصلاح کردیم کوبش سنگ به سر دختر است و نظر شخصی من را هم بپرسید فکر می‌کردم این طوری بهتر است، چون از شوک تماشاگر کاسته می‌شود و به تماشاگر آرام‌تر القا می‌شود و آن تأثیر را می‌گذارد. به همین دلیل خودم هم برای دستی که به فیلم زدم، راضی‌ترم. این را برای توجیه اینکه بعد از ده سال این کار را کردم به شما نمی‌گویم، بلکه می‌خواهم نظر را صادقانه گفته باشم. لطمه‌ای به فیلم نزده بلکه به نظرم فیلم را روان‌تر می‌کند.»

او در این زمینه یادآور شده بود: «من فیلم ترسناکی به نام «دیگران / Others» (با بازی نیکول کیدمن) را دیده بودم. جایی از این فیلم شوک ناگهانی به تماشاگر با باز کردن در یک کمد وارد می‌شد و تمام سینما به تلاطم می‌افتاد. یک جهش خیلی عجیب و بعد همه می‌خندید که این جهش ما را به هیجان واداشت و چه شوکی به ما وارد کرد و این صحنه دهشت بار فیلم به یک تفریح تبدیل شده بود. اینجا هم به نظرم شوک وارده به تماشاگر، تماشاگر را برای دقایقی از فیلم دور می‌کرد، چون خواه ناخواه تحت تأثیر این شوک بود. همچنین با خودم گفتم این فیلم تا به کی دیده نشود؟ بنابراین این صحنه را درآوردم تا بتوانیم فیلم را روی پرده ببینیم و مطمئن باشید به فیلم لطمه‌ای وارد نشده است.»

فیلم «خانه پدری» توقیف شد

اکران این فیلم حواشی گسترده‌ای در پی داشت و با وجود آنکه تصور می‌شد این فیلم نیز همچون دیگر فیلم‌ها بی‌سروصدا رفع توقیف شود و به شبکه نمایش خانگی راه یابد، با موجی از اعتراضات گروهی خاص اما قدرتمند مواجه شد. بخشی از اعتراضات متوجه خشونت دو سکانس فیلم بود و بخشی دیگر از اعتراضات به وقوع این اتفاقات در خانواده‌ای مذهبی یا تمثیل خانه پدری به ایران که البته تفسیر منتقدین این فیلم بود، برمی‌گشت و در نهایت پس از یک هفته، این فیلم بار دیگر و این بار توسط دادستانی تهران توقیف شد.

در همین ارتباط یک منبع آگاه با تأیید خبر توقیف اکران فیلم خانه پدری گفت: «این فیلم با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده است. کارگران خانه پدری تعهد به تغییر با حذف صحنه های خشن فیلم داده بود که این کار انجام نشد، در نتیجه دادسرای فرهنگ و رسانه حکم به توقیف فیلم داد.» مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با بیان اینکه جزئیات و دلایل توقف نمایش فیلم «خانه پدری» طی اطلاعیه‌ای اعلام خواهد شد، گفت: «فیلم خانه پدری از چهارشنبه روی پرده سینما‌ها نمی‌رود.» شنیده‌های تابناک حکایت از آن دارد که سازمان سینمایی در بیانیه‌ای درباره این اتفاق موضع‌گیری می‌کند.

همچنین دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه اعلام کرد: «با توجه به اینکه اکران فیلم خانه پدری بازتاب بسیار منفی و گسترده ای در اذهان جامعه به دنبال داشته و به نحوی توهین به اعتقادات مذهبی جامعه ایران و ترویج خشونت علیه زنان و زیر سوال بردن سنن، رسوم و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی و ارائه تصویر وارونه و کذب از خانواده ایرانی در این فیلم مشهود است و پخش آن سلامت روحی و روانی جامعه را به مخاطره انداخته به نحوی که با واکنش منفی اقشار و گروه های مختلف در جامعه همراه بوده بنا بر این از باب پیشگیری از هر گونه اخلال در نظم عمومی و صیانت از سلامت روح و روان جامعه بر اساس گزارشات واصله از دستگاه های ضابط پرونده، موضوع به دادسرای دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع و طبق دستور دادستان تهران دستور جلوگیری از ادامه اکران فیلم مذکور و پخش آن صادر گردید. بنا به گزارش مراجع نظارتی به رغم اینکه مقرر شده بود که فیلم یاد شده مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرد ولی در این خصوص اقدام اصلاحی انجام نگرفته فلذا حسب دستور دادستانی علاوه بر جلو گیری از پخش فیلم مذکور، کلیه مرتکبین و مقصرین نیر تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.»

مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی، معصومه بافنده، آزاده موحدبشیری، رسول سلیمیان، ستاره میرمحمد، آیناز آذرهوش، نگاه خاقانی، ملیکا فردوسیان، پادینا رهنما، مژده همرنگ، حسین فلاح، مرمر جعفری، مهدی خیراللهی، معین الدین عشاقی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین داریوش عیاری بازی کردند. بهزاد عبدی موسیقی متن این فیلم را ساخت و کیانوش عیاری خود شخصاً اثری را تدوین کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۱
جالبه , دادستانی از اون طرف طرفدار کلاهبردار های ارزش افزوده است از اینطرف فیلم توقیف می کند!! کلا مملکت رو بدید دست دادستانی!!!
پاسخ ها
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
مشکل اصلی فیلمهای سینمای ایران اینکه پدر مردم رو با نمایش سبک زندگی تهرانیا درآوردن،سرمایه دارش رو یه جور،پایین شهریش یه جور،روشنفکرش یه جور و... والا اینایی که نشون می دن موضوعیتش بیشتر مربوط به زندگی پایتخت نشیناس،هر چقدر سیاه تر پشت سرش تحلیل و توجه عمومی و بین المللی بیشتر، سینما شده پرده نمایش دغدغه زندگی اهالی پایتخت،اصلا منصفانه نیست به همه مسایل کشور با عینک تهرانگریی نگاه کرد
"پس از یک دهه توقیف شد " یعنی ده سال روی اکران بوده ؟
من که رفتم دیدم حالا دیگه مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
پس اونایی که حسرت ندیدن فیلم بدلشون مونده چی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اما من گذاشته بودم بعد تعطيلات آخر صفر ببينم و باز توقيف شد اين شد دوبار كه دير رسيدم
مسئولان يك فكري به حال مردمي كه بعد يك هفته ! وقت ميكنن برن فيلم مورد نظرشون ببينن بكنن !! البته ببخشيدا
در ضمن مخالفت با اين فيلم اگه سر صحنه هاي خشونت آميزه فيلمه همين دو هفته قبل قسمت آخر سريال ترور خاموش شبكه يك ، مستقيم آدم كشي رو با لذت نمايش ميداد . اخبار سيما در مورد حوادث منطقه را در اين چند ساله رو هم كه نگم 
اگه سر نشان دادن خشونت به اسم عرف و .... مخالفن كه من به شخصه حدود بيست و پنج سال پيش اينو در روستامون شنيديم . البته بچه ها در برابر مادر بيوه شون
دقت کردید کیهان روی هرچه دست می گذارد مدتی بعد از هستی سافطش می کنند...لز فردوسی پور گرفته تا این فیلم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
خوب کیهان دیگه یک فرق هایی داره...
این ها مجبور شدن توقیف کنند با فشار سنگینی که اوردن و اقایان وزارت فرهنگ با روندی در پیش گرفتن برای خراب کردن جامعه جور در نمی اید این توقیف ها
بعد چپ میرید راست میاید میگید آزادی بیان داریم. برای اینکه فک میکنن فیلم تمثیلی از ایران هست، تصمیم میگیرن فیلم رو توقیف کنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اونا خیلی چیزا میگن شما چرا باورتون شده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اکثر کارشناسان و حتی خیلی از فیلم سازان نسبت به این فیلم واکنش نشان دادن و گفتند نباید مجوز می گرفت ان وقت تو..‌..
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
فیلم مغرزانه بود. روایتگر مرد ضعیف که با قدرت دختر خودش رو میکشه در حدود 100 سال پیش هست. درد امروز جامه نبود که ارتباطی با ازادی بیان داشته باشه.
اینا دلشون برای خشونت نسوخته حتما تیکه سیاسی داشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
واقعیت مرد سالار جامعه رو نشون داده (اسرارهویدا کرده بود
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
من فیلم رو دیدم اصلا تم سیاسی و شوخی جنسی نداره. فقط خشونت یه مرد ضعیف به دختر خودش و اهی که دامنش رو میگیره.
دادستانی این وسط چکاره اس؟ پس سازمان سینمایی رو تعطیل کنند یکدفعه خیالشون هم راحت بشه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اینجا همه چی در همه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
وقتی این سازمان ها و وزارت کارشان را درست انجام نمی دهند مشخص است که دادستانی باید ورود کند
از این به بعد فیلم ها رو بدهند دادستانی مجوز اکران بدهد.این کار توهین به وزارت ارشاد و زیر مجموعه آن ها است
اهالی سینما توی جشنواره خیلی شیک و تمیز میان نیششون هم تا بناگوش باز. کلی میگن و میخندن و عکس یادگاری میگیرن. چرا!؟؟
چون توی فیلمی بازی کردن که سراسر خشونت و دعوا و اعصاب خردی
بعد هم همچین از فیلمشون دفاع میکنن انگاری جلو داعش یه تنه واسادن
دلمون هم خوش که سینمای ما با دنیا فرق داره

توی این سینما هر چی به خوردمون دادن باید بگیم به به عالیه
ستایش خوبه تا قسمت 7 تشو بسازن مردمم راضی با بازیگرای زردی که فقط تو صداسیما دیده میشن
هالیود و بالیود کجا ماها کجا واسه فیلم هم امام جمعه باید نظر بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
پس بگو چرا اکثر فیلم های ایران که به جشنواره های خارجی می رود یک جایزه و یا دیپلم افتخار هم که شده می برد نگو اینکه شما ان فیلم ها را نمی بینی پس همچنان نبین که جایزه ها را ببریم!!!!
اولأ اين فيلم رده بندي سني داشت بخاطر بخشهاي خشن فيلم.
ثانيأ بچه هاي ما در منطقه اي زندگي ميكنند (خاورميانه) كه هر لحظه اخبار قتل و خشونت رو ميبينند.
لطفأ مسئولين به شعور مردم احترام قائل باشند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
داداش من فیلم رو دیدم اتفاقا به شعورت احترام گذاشتن چون فیلم اوج غرض ورزی در مورد مرد ها رو داشت.
فقط به درخواست حسین شریعتمداری و دار دسته حمایتگر او فیلم توقیف شد چون فیلم بازبینی شده بود و مجددا" مجوز اکران داده بودند دادسرا هم که طبق دستور عمل می کند و اختیاری از خودش ندارد .
متاسفانه وقتی در یک کشور، چندین نهاد موازی در نقش تصمیم گیرنده عمل میکنند، نتیجش چنین آش شله قلمکار میشه، تلگرامم، دادستانی فیلترش کرد که با بیکار شدن جمع کثیری از افراد همراه شد و در آخرش همین دادستان، معلوم شد کلاه بردار تشریف داشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
سالهاست که همین آش و همین کاسس
پدر و مادر در قبال اولاد خود مسئول است ، باید او را به روش انسانی و آموزه های الهی تربیت کند ، حالا افراد ضد اخلاق ناراحت اند مهم صلاح جامعه است ، تا دیروز آمریکا با داعش چهره اسلام را می خواست آن طور معرفی کند ، حالا هم افرادی از طریق رسانه با فیلم دین مبین اسلام .
دادستانی هم شده محل تبلیغ یکسری از فیلم‌‌های سینمایی
اگه این فیلمو یکی از سازندگان مثلا ارزشی ساخته بود نه تنها توقیف نمیشد که کلی هم براش ارزشی ها اسپند دود میکردن!
علیرغم آنکه از هفته پیش که فیلم را دیدم، حالم بد است اما ارزش دیدن را داشت. شاید کارگردان محترم اگر صحنه قتل را خیلی واضح نشان نمی داد بهتر بود. بازیگران فیلم خیلی خوب بازی کردند.
سریال مختار صحنه های بسیار خشن تری داشت
جای بسی تاسف دارد
فیلم مسخره کمدی مجوز میگیره فیلم اجتماعی نه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
تو به این فیلم مسخره جنایی میگی اجتماعی؟
خنده دارش اینجاست فراستی گفته فیلم خانه پدری ضدایرانی ووطن فروشی هست
مملکت نیست که. عروس هزار داماده. برای هر چیزی صدتا متولی هست و همه مدعی
لطفا"فیلمهایی که داستانش برای چند ده سال پیش بوده و زیاد هم این داستانها نبوده درست نکنید که دیگران فکر کنند همین الآن هم این مشکل هست عقبگرد در داستان نویسی هم حدی دارد از راههای بهتری هم میشود پول در آورد برای پول هر موضوعی را دستمایه قرار ندهید پول دوستهای بیگانه پسند
عجب ! از كي تا حالا خشونت بد شده ؟
دراین بلبشوی مدیریت فرهنگی کشور که اهم سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین می‌شود غیرازسینما در کدام بخش اوضاع بسامان است . از وضعیت کتاب و حوزه نشرگرفته تا وضعیت موسیقی وصدورمجوز کنسرت وصدورمجوز آلبوم . در حوزه هنرهای تجسمی هنرمندان گله مند . در حوزه شعر وادبیات داستانی هنرمندان واقعی نمیدونند دراین‌کشور جایگاه واقعی آنان کجاست . اون ازرتبه بندی هنرمندان . وضعیت بیمه هنرمندان که وااسفا . دراین وضعیت بگمانم سازمان سینمائی همسو با خود دولت دراین‌برهه زمانی بهترین زمان را برای دوقطبی سازی اهالی هنروسینما اکران این فیلم دیده تا موضوعات مهمترکشوربه حاشیه بره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس