بازدید 7588

گرمخانه، آزمونی برای سنجش اهمیت ما و شما به تپش‌های واپسین!

مردمانی که در پایان بسیاری از شب‌های سرد سال، به اجسادی تبدیل می‌شوند که باید خاکسپاری شوند. تدبیری که به نظر می‌رسید اتخاذش پیش از مرگ ایشان، مفید فایده‌تر باشد و همین ایده شکل گیری «گرمخانه»‌ها در تهران و بعد چند شهر دیگر شد. تدبیری از جنس به رسمیت شناختن مشکلی بزرگ که گریبان جامعه را گرفته و نمی‌شود با چشم پوشی بر آن، رفع و رجوعش کرد.
کد خبر: ۹۳۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲ 25 October 2019
تابناک اجتماعی
باران زیباست اگر سقفی روی سرمان باشد وگرنه فرجامش خیس شدن و‌سرما خوردن و حتی مرگ خواهد بود!
 
به گزارش «تابناک»، با فرارسیدن موسم بارش‌های پاییزی و کاهش دما در سراسر کشور، چند روزی است که موج بارشی وسیعی کشورمان را در برگرفته و حتی در برخی نقاط بارش برف گزارش می‌شود.

نزولات جوی‌ای که نتیجه آنها، کاهش شدید دمای هوا و جایگزین کردن کولر و پنکه با بخاری و وسایل گرمایشی است و نگرانی‌هایی که این تغییر هر ساله به همراه دارد. از مسمومیت‌های تنفسی گرفته تا مرگ خاموش و حتی مصرف بی رویه گاز و نگرانی از کمبود در نقاط دیگر.

سلسله نگرانی‌هایی که هیچ جایی در زندگی برخی از هموطنانمان ندارند. در حال و روز افرادی که سرپناهی ندارند و ساکن کوچه و خیابان‌های شهر هستند و اصطلاحا «کارتن خواب» نامیده می‌شوند، هرچند در روز‌های بارانی حتی کارتن هم به کار ایشان نمی‌آید.

مردان و زنانی که اغلب به اعتیاد گرفتارند و از خانه و کاشانه رانده شده و ساعت به ساعت و روز به روز زندگی می‌کنند چراکه هر روز و هر ساعت ممکن است از گرسنگی یا سرما یا مسائل مشابه دست از زندگی بشویند و روانه دیار باقی شوند.
 
گرمخانه، آزمونی برای سنجش اهمیت ما و شما به تپش‌های واپسین!
برای دیدنن فهرست گرمخانه های مناطق ۲۲ گانه تهران کلیک کنید

مردمانی که در پایان بسیاری از شب‌های سرد سال، به اجسادی تبدیل می‌شوند که باید خاکسپاری شوند. تدبیری که به نظر می‌رسید اتخاذش پیش از مرگ ایشان، مفید فایده‌تر باشد و همین ایده شکل گیری «گرمخانه»‌ها در تهران و بعد چند شهر دیگر شد.

تدبیری از جنس به رسمیت شناختن مشکلی بزرگ که گریبان جامعه را گرفته و نمی‌شود با چشم پوشی بر آن، رفع و رجوعش کرد. مشکلی که بر اساس آمار، تنها در تهران ۱۴ هزار نفر مشمول آن هستند، هرچند که آمار معتادان متجاهر بیش از این است.

این در حالی است که افزون بر تهران، مشکل معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها در بسیاری دیگر از شهر‌های کشورمان نیز به چشم می‌خورد و گاه هنوز به رسمت هم شناخته نشده تا تدبیری از جنس گرمخانه برای رهایی ایشان از مرگ در دستور کار قرار گیرد.

مراکزی که در تهران ظرفیت شان تا  چهار هزار نفر نیز قابل افزایش است و در برخی فصول سرد در سال‌های گذشته به مدد دایرشدن برخی مراکز موقت، به تعدادی بیش از این نیز خدمت رسانی کرده اند، اما هنوز برای برخی بی خانمان‌ها ناشناخته اند و در نتیجه، نمی‌توانند مانع از جان باختن همه ایشان شوند.

نقطه ضعفی که راه رفع آن ما و شما هستیم. مایی که در روز‌ها و شب‌های سرد با کارتن خواب‌هایی مواجه می‌شویم که می‌شود با یک تماس تلفنی با سامانه ۱۳۷ و شرح موقعیت شان، تپش‌های واپسین قلب شان را حفظ کرد و چه بسا نور امیدی بر دلشان تاباند که رهایی شان را موجب شود.

مایی که یادمان می‌رود این افراد در گذشته، چون ما خانه و کاشانه داشته و تصور رسیدن به این روز را در مخیله شان راه نمی‌دادند و چه بسا اگر دستشان را بگیریم، بار دیگر به زندگی باز گردند و سرمنشا اتفاقاتی عالی برای خودشان و دیگران شوند. اتفاقاتی که ممکن است با هدایت ایشان به گرمخانه‌ها شروع شود.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
عدالت اشتباهی
سلام
اگر خاطر عزیزان باشد در سالهای نه چندان دور، هر مسجدی محلی داشت بنام غریب خانه بود. که درب آن به بیرون باز بود . افراد بی خانمان یا غریب در آن سکنا گزیده و با توجه به حضور مردم و خیرین در مساجد از احوال این افراد در محله خود با خبر شده و به امور آنها رسیدگی می کردند .
حالا مساجد یک ساعت بعد از نماز تعطیله و دلیلش رو که می پرسید من از بیان پاسخهایی که گفتند در این سایت شرم دارم
بهتر است عزیزان پیگیری کنند
فرهنگ غنی دینی و ملی ما در این چند ساله به شدت آسیب دیده و تازه دنبال راه های جدیدی هستیم
پاسخ ها
همشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
سلام
سخن شما متین
حالا بجای این صحبتهای زیر ساختی
تو این سرما و گرفتاری دستشون، هم تابناک و هم شهرداری درد نکنه انشاالله شهد جانسپردن احدی بخاطر سرما نباشیم
اینها کسانی هستند که حق شان را برخی مسئولان بی وجدانشان خورده اند .
اینها کسانی هستند که شلاق بی عدالتی را می خورند.
اینها کسانی هستند که محتوای کارتن های شان که حق شان بود را خورده اند و کارتن خالی را برای شان گذاشته اند.
اینها کسانی هستند که خانه هایشان را مسئولان از دست شان در آورده اند و آواره شان کرده اند.
اینها کسانی هستند که نه دزدند و نه دلال و نه رانت خوار و نه....
و....
«ما یک شکاف عمیق طبقاتی بین مردم داریم یک نفر آن قدر دارد که نمی داند چه بکند و یکی آن قدر ندارد که نمی داند چه بکند.»
باور کنید یانه فاصله هرکدام از ما تا تبدیل شدن به چنین افرادی کمتر از یک تار مو ست نگاه عاقل اندر صفیحه به این افراد نکنید که اگر در گرداب قضا وقدر بیفتیم می‌فهمیم هیچ نیستیم امیدوارم ضمن حمایتی که از این افراد می‌شود به کرامت انسانی آنان هم توجه شود.
همه قشر این کارتن افراد کارتن خواب معتاد نیستند برخی افرادی اند که جبر زندگی آنها را به این مسیر کشانده ، در مملکتی که نام اسلامی رو یدک میشد باید نگاه و برخورد اسلامی هم باشد ولی جای بسی تأسف است که در بسیاری از مسائل اینگونه نیست
خدایا شکر که یه خبر خوب انسانی خوندیم-از طرف دیگه خود دولت داره درآمدشان که جمع کردن آشغال میباشد رو ازچنگشان در میآورد وای برما
با سلام با این وضعیت برمی گردیم به عصر حجر وغار نشینی
رسیدگی خیلی خیلی کم است و تعداد گرمخانه ها ناکافی
حداقل یک وعده غذای گرم در روز میبایست برای افراد بی خانمان مهیا باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار