بازدید 5822

نرخ تورم پس از ۱۷ ماه صعود، سرانجام نزولی شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود پیرامون نرخ تورم که در روز جاری منتشر شد، اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال جاری با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به شهریورماه به ۴۲ درصد رسیده است. این کاهش نرخ تورم پس از ۱۷ ماه صعود متوالی اتفاق افتاد. آخرین بار نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ کاهش یافته بود و از ۸.۱ درصد در فروردین ماه ۹۷ به ۸ درصد رسیده بود.
کد خبر: ۹۳۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 24 October 2019
نرخ تورم پس از 17 ماه صعود، سرانجام نزولی شد
 
تابناک اقتصادیمرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود پیرامون نرخ تورم که در روز جاری منتشر شد، اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال جاری با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به شهریورماه به ۴۲ درصد رسیده است. این کاهش نرخ تورم پس از ۱۷ ماه صعود متوالی اتفاق افتاد. آخرین بار نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ کاهش یافته بود و از ۸.۱ درصد در فروردین ماه ۹۷ به ۸ درصد رسیده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، نرخ تورم یکی از سه نرخ مهم در اقتصاد شناخته می‌شود و طبق تعریف عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. از آنجا که این نرخ با زندگی مردم گره خورده است، از اهمیت دو چندانی برخوردار می‌باشد. مردم افزایش یا کاهش این نرخ را به شدت در زندگی خود احساس می‌کنند، از این رو دولت‌ها همواره تلاش کرده اند که از افزایش این نرخ در راستای جلب رضایت مردم جلوگیری کنند. اما در یک دهه اخیر مردم ایران دو بار، نرخ‌های تورم بالای ۳۵ درصد را به دلیل اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان تجربه کرده اند. با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان، روند نرخ تورم نیز صعودی شد و این روند صعودی تا شهریور ماه سال جاری ادامه داشت.

مرکز آمار ایران برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالا‌ها و خدمات را در نظر می‌گیرد که در این سبد ۴۷۵ قلم کالا و خدمت وجود دارد. جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم که مربوط به مهر ماه سال جاری می‌باشد نشان می‌دهد که سرانجام نرخ تورم پس از ۱۷ ماه صعود متوالی، نزولی شده است.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود پیرامون نرخ تورم که در روز جاری منتشر شد، اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال جاری به ۴۲ درصد کاهش یافته است. نمودار زیر روند نرخ تورم در ۱۷ ماه گذشته را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود پس از کاهش ۰.۱ درصدی نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه ۹۷ نسبت به فروردین ماه ۹۷ و رسیدن این نرخ به عدد ۸ درصد، نرخ تورم روند صعودی خود را آغاز کرد و با عبور از کانال‌های مختلف در شهریور ماه ۱۳۹۸ بر قله ۴۲.۷ درصد ایستاد.

نرخ تورم پس از 17 ماه صعود، سرانجام نزولی شد


مطابق با گزارش اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه نیز باز هم کاهش یافته و به زیر ۳۰ درصد سقوط کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه که در اردیبهشت ماه سال جاری به رقم بی سابقه ۵۲.۱ درصد رسیده بود، روند کاهشی خود را از خرداد ماه سال جاری آغاز کرد و در مهرماه سال جاری به ۲۸.۳ درصد رسید. این عدد یعنی اینکه خانوار‌های کشور به طور میانگین ۲۸.۳ درصد بیشتر از مهر ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. نمودار زیر روند نرخ تورم نقطه به نقطه از فروردین ماه سال گذشته تا مهر ماه سال جاری را نشان می‌دهد.  


نرخ تورم پس از 17 ماه صعود، سرانجام نزولی شد


همچنین نرخ تورم ماهانه نیز در مهرماه سال جاری به ۱.۷ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل رشد ۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

هر چند که نرخ تورم سالانه در ۱۷ ماه اخیر رشد چشمگیری یافته است، اما بازگشت آن به روند نزولی خود می‌تواند خبر مثبتی باشد اگر چه که این کاهش‌های جزئی نمی‌تواند قدرت خرید به شدت کاهش یافته خانوار‌های ایرانی در چند ماه اخیر را جبران کند.  
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
چیزی ارزون که نشده هیچ، بلکه اجناس روز به روز داره گرونتر هم میشه.این اعداد و ارقام فیک مرکز امار هم به درد خودشون میخوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
قیمت ها تا حدودی تثبیت شده اند و این به وضوح پیداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
تورم اومده پایین نه قیمتها. هنوز بعد از این همه بحران و تورم وانواع بلاهای اقتصادی که سرمون اومده معنای تورم رو نمی دونید؟؟؟
...موندم رو چه حسابی میگین تورم کم شده
روی کاغذ البته!!!!
مثل پایان نامه هامون نباشه.
جوک اخر هفته
واقعا خسته نباشید 42 درصد تورم
افزایش تورم با سرعت خرگوش، کاهش تورم با سرعت لاک پشت
محاسبه و زندگی واقعی مردم با این آمار و ارقام رو کاغذ و مجازی زاویه داره و فرق میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!
ببین عزیز دل برادر جهت تنویرافکارعمومی عرض میکنم.این آمارمیگه متوسط تورم بالای ۴۰درصده ولی حقوق کارگران وکارمندان بیش از۱۵ درصد درسال ۹۹نخواهد بود یعنی درسال۹۸ این قشرحقوق بگیر۲۵درصد اززندگی عقب افتادهو ببین چندساله اینطوری شده یعنی فاجعه ای که باهیچی درست بشونیست فقر+فقر+فقر+...=سقوط +نابودی +...قابل فهمه؟خیلی ساده نوشتم نیازبه اقتصاددان هم نداره
بنازم به معجزه انتخابات!!!
قیمت تیرآهن 14 از730هزار رسیده به 850هزار گجاش نرخ تورم اومده پایین
ما که بیچاره شدیم هرچی بگن و بگم که تغییری نمی کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر