بازدید 15708
۴
در چهارچوب رده‌بندی سنی رخ می‌دهد؛

اکران خانه پدری با 15+ در 15 سالن سینمای ایران / معاون سازمان سینمایی: صحنه‌های مدنظر شورای پروانه نمایش اصلاح شده است

فشار‌های جدی به عیاری آمده تا این سکانس‌‍‌ها حذف و فیلم پروانه نمایش دریافت کند، اما عیاری ۹ سال تمام زیر بار نرفت. بنا بر اطلاع «تابناک» بر خلاف ادعا‌های مطرح، اکنون قرار است فیلم در چهارچوب طرح رده بندی سنی و در رده بندی ۱۵+ سال و به شکل محدود در ۱۵ سالن سینما اکران شود
کد خبر: ۹۳۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳ 21 October 2019
اکران خانه پدری بدون هیچ حذفیات و در 15 سالن سینمای ایراناطلاعات «تابناک» حکایت از آن دارد که خانه پدری، یکی از فیلم‌های توقیفی کیانوش عیار پس از ۹ سال کش و قوس اکنون در چارچوب نظام رده بندی سنی به صورت محدود در پانزده سالن سینما با اصلاحات در دو صحنه اکران می‌شود؛ اصلاحاتی که معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید دارد همان اصلاحات مدنظر شورای پروانه نمایش از ابتدا بوده که اکنون کیانوش عیاری متقاعد شده آن را اعمال و فیلم را با رده بندی 15+ سال اکران کند.

به گزارش «تابناک»؛ هشتمین روز سی و دومین جشنواره فیلم فجر وقت رونمایی از «خانه پدر» به کارگردانی کیانوش عیاری بود؛ فیلمی که اظهار شده بود بسیار خشن اما به جز صحنه نخست که حاوی دخترکشی بود و با توجه به رئالیسم منحصر به فرد این سینماگر، به تصویر کشیدنش جز این طبیعی به نظر نمی‌رسد. از قضا، همین طبیعی جلوه کردن بیش از حد صحنه باعث شد که فیلم توقیف شود و همین دعوای فیلم نیز بر سر همین سکانس ورودی بود که اگر حذف می‌شد فیلم اکران می‌شد اما فیلم از حیز انتفاع ساقط شده بود.
 
حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوندصحنه دنبال کردن خواهر توسط برادر برای انجام قتل از حساس‌ترین سکانس‌های «خانه پدر»
 
کیانوش عیاری «خانه پدری» را در دولت یازدهم و در روزهای چهارم و پنجم دی 1393 اکران کرد؛ اما در نهایت این فیلم عملاً اکران نشد. عیاری در این فیلم روایت یک خانواده را می‌کند که دختر خانواده به واسطه سوءظن رابطه نامشروع با جوانی از سوی پدر و برادرش در زیرزمین به شکل فجیعی کشته و چال می‌شود و این شروع یک داستان پر پیچ و خم در سه دوره زمانی است. به جز صحنه‌های کشته شدن، چال کردن دختر، سکانس اطمینان پسرعموی این دختر از قتل که سکانس‌های ابتدایی این فیلم را تشکیل می‌دهند، منجر به توقیف شده‌اند.
 
در ادامه فیلم، روند پنهان کاری و هزینه‌هایی که تلاش برای پنهان کردن این قتل ناموسی روی دست این خانواده می‌گذارد به تصور کشیده شده و سایر بخش‌های فیلم با چالش جدی مواجه نیستند؛ اما ساختار فیلم عیاری به گونه‌ای است که حذف سکانس‌هایی ابتدایی، این فیلم را تا حدودی گنگ می‌کند و به عنوان نمونه، توضیح نقش پسرعمو و نحوه اطلاع یافتنش از ماجرا ـ که منجر به باج گیری ناموسی می‌شود ـ مبهم می‌گردد.
 
اکران خانه پدری بدون هیچ حذفیات و در 15 سالن سینمای ایران

بر اطلاع «تابناک، اکنون قرار است فیلم در چهارچوب طرح رده بندی سنی و در رده بندی ۱۵+ سال و به شکل محدود در ۱۵ سالن سینما اکران شود؛ ملاحظات و محدودیت‌هایی که عیاری پذیرفت تا فیلمش با اصلاحات که به اثر آسیبی وارد نمی‌کند، به نمایش درآید و فیلمی که برنده‌ تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی شده، برای مخاطبانش بدون دستکاری در آبان ماه هزار و سیصد و نود و هشت منتشر شود.
 
مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی، معصومه بافنده، آزاده موحدبشیری، رسول سلیمیان، ستاره میرمحمد، آیناز آذرهوش، نگاه خاقانی، ملیکا فردوسیان، پادینا رهنما، مژده همرنگ، حسین فلاح، مرمر جعفری، مهدی خیراللهی، معین الدین عشاقی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین داریوش عیاری بازی کردند. بهزاد عبدی موسیقی متن این فیلم را ساخت و کیانوش عیاری خود شخصاً اثری را تدوین کرد.
 
 
 
طباطبایی نژاد: صحنه‌های مدنظر شورای پروانه نمایش اصلاح شده است
 
مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت و گو با تابناک ضمن تاکید بر اصلاح و اعمال ملاحظات شورای پروانه نمایش در فیلم «خانه پدری» گفت: ما جلسات متعددی با آقای عیاری داشتیم و ایشان را متقاعد کردیم تا با همراهی ایشان و در نظر گرفتن ملاحظات لازم برای نمایش این فیلم، زمینه اکران خانه پدری فراهم شود.
 
طباطبایی نژاد تاکید کرد: شورای پروانه نمایش از ابتدا دو اصلاحیه داشت. یکی برخورد هاون به سر دختر در صحنه قتل بود که این صحنه اصلاح شده و صحنه دیگر اشیای داخل صندوق بود که چنین نشان می‌داد حرفه چنین پدری تعزیه‌خوانی است. شورای پروانه نمایش صدور پروانه را مشروط به اینکه کرده بود که این صحنه حذف شود و اکنون ما این صحنه‌ها را نمی‌بینیم و به همین دلیل موافقت شد تا فیلم با اعمال رده بندی سنی 15+ سال اکران شود. بنابراین اصلاحات مدنظر اعمال شده و اینکه بگوییم فیلم فاقد اصلاحات است، درست نیست.
 
 
حال و هوای کیانوش عیاری را پس از نمایش این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر و توقیف این اثر می‌بینید.
 
تعداد بازدید : 677
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
این فیلم به نظر من بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.مباحث عمیق روانشناسی و دینی و سیاسی و.. در بهترین شکل ممکن در زیر لایه های فیلم قرار گرفته است و درباره جامعه ای است که در بطن خود پنهان کاری را پرورش میدهد .عالی
تابناك جان ! به ادمي كه مثل شما داستان فيلم رو لو بده ميگن spoiler
بهتر كه توقيف بود نويسنده ميشينه فكر ميكنه چيكار كنم فيلمم مزه زهرمار بده بعدم كه پياداغشو بيشتر ميكنه
حالا نمیشد راستان فیلم رو هویدا نمیکردین؟مثلا گزارشگرید.با عرض پوزش کاش میشد یه فحشی میدادن به نویسنده تا دلم خنک میشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی