بازدید 3972

سه علت شایع تنبلی چشم

کد خبر: ۹۳۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 21 October 2019

یک جراح و متخصص چشم، گفت: استفاده روز افزون از وسایل الکترونیک، باعث شده سن بروز خشکی چشم، به سه تا چهار سالگی برسد.

به گزارش مهر، حسین آقایی، با عنوان این مطلب که بینایی موثرترین حس انسان است که در اکثر فعالیت های روزمره ی زندگی نقش دارد، افزود: شناختن چهره اشخاص در خیابان، تماشای تلویزیون، کار با رایانه، روزنامه خواندن، کار با گوشی های هوشمند، کتاب خواندن، دیدن برچسب قیمت در فروشگاه ها و رانندگی، تنها نمونه ای از فعالیت های روزمره است که انجام آنها نیاز به وجود یک سیستم بینایی سالم و کارآمد دارد و نظر بر همین اهمیت، بررسی سلامت این حس از همان روزهای ابتدایی تولد شروع و ادامه می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: علاوه بر فعالیت های مطرح شده، خواندن و نوشتن دو عملکرد مهمی هستند که وابستگی زیادی به بینایی دارند لذا به گزاف سخن نگفته ایم اگر بینایی را مهمترین و کارآمدترین حس از حواس پنجگانه در نظر بگیریم.

این فلوشیپ قرنیه گفت: بیشترین تعامل نوزاد با محیط از طریق بینایی برقرار می شود، در نتیجه بایستی والدین دقت و حساسیت زیادی در انجام معاینات دوره ای چشم در فرزندان دلبندشان داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات چشمی که بر میزان کمی و کیفی بینایی اثر دارند، با مراجعه به موقع و تشخیص و درمان صحیح و پیگیری مستمر والدین قابل درمان بوده و از وقوع نقصان بینایی منجر به کاهش عملکرد جلوگیری خواهد شد.

آقایی خاطر نشان کرد: از جمله موارد مشکلات بینایی قابل درمان در کودکان می توان به مشکل امبلیوپی یا همان تنبلی چشم اشاره کرد که سه علت شایع مولد این اختلال وجود عیب انکساری بالا در هر دو چشم یا نابرابر بودن عیب انکساری در هر دو چشم، آب مروارید یا هر نوع کدورت در مسیر عبور پرتوهای نور به صورت مادرزادی و وجود انحرافات چشمی است که با مراجعه به موقع و انجام اقدامات درمانی لازم، از بروز تنبلی تا حد زیادی پیشگیری می شود.

وی گفت: از جمله بیماری هایی که با کنترل مناسب می توان از تاثیرات سوء آن بر بینایی جلوگیری نمود، بیماری دیابت است که شایع ترین علت نابینایی در دنیا است.

این جراح و متخصص چشم افزود: با کنترل به موقع و موثر قند خون می توان از وقوع رتینوپاتی دیابتی جلوگیری یا زمان شروع آن را به تعویق انداخت یا در صورت وقوع این عارضه با مراجعه به متخصصین مربوطه و انجام اقدامات درمانی می توان در حفظ بینایی عملکردی اقدام نمود.

آقایی اظهار کرد: از موارد دیگر که این روزها از جمله علل شایع ایجاد مشکلات چشمی است، استفاده نادرست و طولانی مدت از گوشی همراه، رایانه و تبلت است که سن بروز اختلالاتی نظیر خشکی چشم را به سنین حتی سه تا چهار سالگی رسانده است.

وی افزود: با توجه به نیاز بشر امروزی به استفاده روزانه از این وسایل و تکنولوژی ها بایستی اقدامات و بهداشت بینایی در زمان استفاده از این وسایل نظیر پلک زدن مکرر و تخصیص زمان هایی برای شل شدن عضلات مژگانی به صورت هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه نگاه به نقاط یا مکان هایی که ۲۰ فوت یا ۶ متر از ما فاصله دارند، انجام گیرد تا از بروز مشکلاتی همچون درد و قرمزی و خستگی چشم ها جلوگیری نمود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی