بازدید 5596

پنج اقدام برای داشتن استخوان‌هایی سالم

دکتر احمد رئیس السادات به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است و از معضلات اصلی تهدید کننده سلامت به ویژه در سالمندان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۳۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 20 October 2019
دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به چند نکته اصلی برای پیشگیری از پوکی استخوان گفت: این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در عملکرد فرد ایجاد می‌کند و هم به علت شکستگی‌های ناشی از آن، می‌تواند اثرات مخربی بر کیفیت زندگی مبتلایان داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد رئیس السادات به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است و از معضلات اصلی تهدید کننده سلامت به ویژه در سالمندان به شمار می‌رود.

وی افزود: در پوکی استخوان تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابند و استخوان‌ها متخلخل‌تر می‌شود و به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می‌یابد. این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در عملکرد فرد ایجاد می‌کند و هم به علت شکستگی‌های ناشی از آن اثرات مخربی بر کیفیت زندگی مبتلایان دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) توسط سازمان بهداشت جهانی و بنیاد بین‌المللی استئوپروز روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، ارتقای سطح آگاهی عمومی در خصوص پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است.

وی گفت: هر سال به صورت سمبلیک شعار یا نمادی برای معرفی این روز و فعالیت‌های یکساله مرتبط با آن در نظر می‌گیرند. امسال (۲۰۱۹) عنوان " آن است پوکی استخوان" به عنوان سرتیتری برای تصاویر و داستان‌های احساسی مردمی که دچار پوکی استخوان شده‌اند جهت تاثیرگذاری بر سایرین در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: حدود ۱۷ درصد بزرگسالان بالای ۳۰ سال دچار پوکی استخوان هستند و این آمار در استان‌های شمالی از جمله گلستان، مازندران، تهران و آذربایجان بیشتر از استان‌های جنوبی مانند فارس و بوشهر گزارش شده است.

وی بیان داشت: بر اساس پژوهش‌های داخلی بیش از ۲۰ درصد خانم‌های بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان هستند. حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و با افزایش امید به زندگی این میزان بیشتر خواهد شد و در نتیجه بر جمعیت مبتلا به پوکی استخوان افزوده خواهد شد.

رئیس السادات گفت: از هر سه خانم بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی مرتبط با پوکی استخوان می‌شود و خسارات مادی، جسمی و روحی قابل توجهی ایجاد می‌کنند.

وی گفت: اگرچه عامل ژنتیک و وراثت مهم‌ترین عامل تعیین کننده تراکم استخوان به شمار می‌رود، ولی تغذیه، فعالیت فیزیکی و پرهیز از عادات غلط از مهم‌ترین عوامل قابل اصلاح در ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

به گفته رییس السادات، استئوپروز یک بیماری خاموش است؛ چرا که تا وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد، درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود آن پی برد.

وی درباره روش‌های تشخیصی استئوپروز، اظهار داشت: تشخیص استئوپروز مبتنی بر انجام سنجش تراکم استخوان است و در افراد با عوامل خطر و در سنین خاص باید انجام شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی در پاسخ به اینکه چه کنیم که استخوان‌های سالمی داشته باشیم، گفت: پنج اقدام برای داشتن استخوان سالم و پیشگیری از شکستگی در آینده لازم است. اقدام اول انجام ورزش منظم شامل ورزش‌های تحمل کننده وزن، تقویت عضلات و تمرینات تعادلی است.

وی ادامه داد: اقدام دوم تغذیه مناسب شامل مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین د (مانند لبنیات) و پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ و حبوبات و همچنین میوه و سبزیجات تازه است و اقدام سوم پرهیز از عادت‌های غلط در زندگی از جمله تلاش برای داشتن وزن مناسب، اجتناب از کشیدن سیگار و مصرف الکل و همینطور مصرف بی‌رویه قهوه و نوشیدنی‌های گازدار است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران عنوان کرد: اقدام چهارم پیگیری اینکه آیا نشانه‌ای از خطر جهت ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد یا نه؟ مثلا سابقه شکستگی استخوان بر اثر صدمات و یا زمین خوردن ملایم، یائسگی زودرس (زیر ۴۵ سال)، شکستگی لگن در خانواده، بیماری‌هایی چون دیابت و روماتوئید آرتریت و برخی از بیماری‌های گوارشی، مصرف داروهای کورتونی و ضد تشنج و داروهای بیماری‌های تیروئید، کوتاهی قد و لاغری مفرط از مهم‌ترین نشانه‌های خطر ابتلا به پوکی هستند.

بنابر اعلام دبیرخانه انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، وی بیان داشت: اقدام پنجم پیشگیری از زمین خوردن و تشخیص و درمان به موقع پوکی استخوان با ویزیت پزشک و انجام سنجش تراکم استخوان است.

وی در مورد برگزاری پنجمین سمپوزیوم تازه‌های پوکی استخوان نیز گفت: پنجمین سمپوزیوم تازه‌های پوکی استخوان به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و با همکاری واحد توسعه پژوهش‌های بالینی بیمارستان شهید مدرس (سعادت آباد) تهران در تاریخ جمعه سوم آبانماه برگزار می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان