بازدید 4996
۲

می‌خواستند آب خزر را به دریاچه ارومیه منتقل کنند

عباس کشاورز در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شده است، اظهار کرد: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ قصد داشتند که ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتقل کنند، به همین دلیل نشستی با انجمن علوم آبیاری آمریکا برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 15 October 2019
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ می‌خواستند که آب خزر را به دریاچه ارومیه منتقل کنند. همزمان نشست‌هایی با انجمن علوم آبیاری آمریکا برگزار شد که در این نشست‌ها گفتند که ۲۰ سال است متوجه شده‌ایم که انتقال آب بین حوزه‌ای بزرگترین اشتباه ما بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، عباس کشاورز در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شده است، اظهار کرد: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ قصد داشتند که ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتقل کنند، به همین دلیل نشستی با انجمن علوم آبیاری آمریکا برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در زمینه انتقال آب بین حوضه‌ای تجربه‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: در یکی از نشست‌ها با انجمن علوم آبیاری آمریکا به ابعاد موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای پرداخته شد که رییس این انجمن گفت که ۲۰ سال است که فهمیده‌ایم که این کار بزرگترین اشتباه ما بوده است. پس از نشست‌ها و بررسی‌های فراوان با انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه مخالفت کردیم البته نه به این دلیل که دنبال احیا دریاچه ارومیه نبودیم، بلکه به خاطر اینکه متوجه ابعاد موضوع شدیم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، انتقال آب بین حوضه‌ای به جز مصرف شرب باید ممنوع شود، البته درباره مصرف شرب هم انتقال آب اولین راه‌حل نیست.

کشاورز در ادامه این نشست گفت: پیشنهاد اول من برای احیای دریاچه ارومیه این بود که طی دو یا سه سال زراعت در حوضه دریاچه ارومیه را متوقف کنیم. تولید کشاورزی ارومیه بیش از ۸۰۰، ۹۰۰ میلیون دلار نیست، اما نجات جمعیت، پایداری سرزمین و ارزش‌های سیاسی به لحاظ اینکه ارومیه شهری مرزی است، قابل مقایسه با این هزینه نیست، اما پیشنهاد من پذیرفته نشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دست‌اندازی بر طبیعت اگر از حد تحمل آن خارج شود بسیار پر هزینه خواهد بود، تصریح کرد: یکی از راهکار‌های بسیار مهم برای احیای دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
انها برای ما این نسخه ها را می پیچند زیرا امید دارند با ادامه این روند و عدم سرمایه گذاری در حوزه آب ایران با مشکل مواجه می شود سال گذشته حجم بسیار زیادی از آب شیرین باران از طریق کارون وارد دریا شد چرا این رخ داد زیرا سالها قبل با همین نسخه ها از سد سازی و مهار آبها و انتقال انها به فلات مرکزی ایران جلو گیری کردند ما باید از نعمت های خدا در جنوب و شمال کشور بهترین استفاده را بکنیم وقتی در جنوب دریای خزر عمق آب بسیار بالا است چه نگرانی وجود دارد هر سال فصل زمستان حجم زیادی از اب باران مناطق شمالی ایران وارد دریای خزر می شود ما مقداری از ان را به مناطق مرکزی انتقال می دهیم
و همچنین با استفاده از اب دریای عمان و انرژی خورشیدی می توانیم کمبود اب استانهای کرمان یزد اصفهان خراسان و سیستان و بلوچستان را تامین کنیم چند سال انجام این کار باعث تقویت آبهای زیر زمین این مناطق خواهدشد
چرا که سهمیه خزر برای ما حداقل شد از این فرصت استفاده نکنم و دریاچه ارومیه را نجات ندهیم آب خزر بعلت ورودیهای زیاد همیشه رو افزایش می باشد.جناب کارشناس محترم حالا همه چیز آمریکا بد ولی این نظرش خیلی خوب.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی