بازدید 12166
پاتریک بوکانان؛

عقب نشینی آمریکا از سوریه و پایان عصر مداخله گری

با وجود آنکه هیچ متحدی از طرف ما در سوریه نمانده است، احتمالاً اندک نیروی ارتش آمریکا با سرعت و کامل از این کشور خارج خواهد شد. امروز، خاورمیانه و جهان، این واقعیت را به عینه دید که وقتی ترامپ گفت به تعهدات تمام نشدنی و حضور سربازان آمریکایی در «جنگ های بی پایان» خاتمه می دهد، بلوف نمی زد.
کد خبر: ۹۳۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 15 October 2019

دونالد ترامپ، رئیس جمهور می توانست در نحوه مهندسی خروج فوری از شمال شرقی سوریه، ماهرتر و دیپلماتیک تر رفتار کند. با این حال، این عقب نشینی به اندازه پیامدهای آن اجتناب ناپذیر بود. هرگز قرار نبود که هزار سرباز آمریکایی و متحدین کرد آنها، نامحدود و بر خلاف خواست حکومت و ارتش دمشق بر کل ربع منطقه شمال شرقی کشوری به وسعت سوریه تسلط یابند.

در صورت امتناع آمریكا از خالی کردن سرزمین های متعلق به سوریه به درخواست ترکیه، جنگ اجتناب ناپذیر می شد، خواه با ترکیه، دمشق یا هر دو. و ملت آمریکا از جنگ با ترک ها یا سوری ها پشتیبانی و حمایت نخواهد کرد و هر وقت هم که آمریکایی ها عقب نشینی کرده اند، کردها که با ترکیه ای بسیار قدرتمند تر از خود مواجه هستند، بهترین پیشنهادی که می توانسته اند برای مذاکره با بشار اسد پیش کشیده اند.

عقب نشینی آمریکا از سوریه و پایان عصر مداخله گری

رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم قرار نیست اجازه دهد كردهای سوریه نامحدود در مرزهای جنوبی کشورش تحرک کنند، و با كردهای پ.ك.ك در ترکیه ـ كه اردوغان آن را تهدیدی تروریستی برای وحدت و بقای كشور خود می داند ـ ارتباط دوستانه داشته باشند.

این روسیه بود که به عنوان میانجی توافقی، قدم پیش گذاشت که به موجب آن کردها کنار بایستند و به ارتش سوریه اجازه دهند مواضع آنها را تحت کنترل بگیرد و از مناطق مرزی سوریه در برابر ترک ها دفاع کند. برخی از زندانیان داعش که تحت اسارت کردها بودند اکنون فرار کرده اند.

اما اگر ارتش سوریه مسئولیت اسارت این زندانیان را از نگهبانان کرد پس بگیرد، مبارزان داعش و خانواده های آنها دچار سرنوشتی خواهند شد که خود به عنوان تروریست برای خود ایجاد کرده اند.

محکومیت اقدام اردوغان برای حمله به سوریه تقریباً جهانی است. کنگره تهدید به تحریم می کند. متحدان ناتو فروش سلاح به ترکیه را قطع می کنند؛ اما قبل از آن که ما به عنوان آمریکا وارد عمل شویم، برخی وقایع تاریخی باید دوباره بررسی شوند.

ترکیه تقریباً هفت دهه است که متحد ناتو بوده است. کردها متحد ناتو نیستند. سربازان ترکیه در کره در کنار سربازان ما جنگیدند. ترکیه میزبان موشک های ژوپیتر بود که در جنگ سرد روسیه را هدف قرار داده بود؛ یعنی همان موشک های هسته ای که ما به عنوان امتیاز خود در توافق مخفی جان اف کندی-خروشچف که به بحران موشکی کوبا پایان داد، بعدا از خاک ترکیه برچیدیم. ترکها میزبان تسلیحات آمریکا شدند و بعدا برچیدن آنها را هم پذیرفتند.

ترکها دارای دومین ارتش بزرگ در ناتو هستند. ملتی هشتاد میلیونی که پلی بین اروپا و خاورمیانه برقرار کرده اند. آنها بر داردانل و بسفر، یعنی ورودی و خروجی دریای سیاه برای کلیه کشتی های جنگی آمریکا و روسیه تسلط دارند.

هواپیماهای جنگی و همچنین پنجاه مورد از تسلیحات اتمی آمریکا در پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه مستقر هستند و ترکیه میزبان میلیون ها پناهنده جنگ داخلی سوریه است که اردوغان از عبور آنها به سمت اروپا جلوگیری کرده است.

علاوه بر این، نگرانی اردوغان نسبت به کهنه سربازان کرد سوریه مستقر در مرزهای این کشور با ترکیه باید توسط ما درک و فهم شود. وقتی که پانچو ویلا در سال 1916 حمله ی مهلک خود را به کلمبوس در نیومکزیکو آغاز کرد، ما ژنرال «بلک جک» را همراه با ارتشی بزرگ در عمق خاک مکزیک فرستادیم تا او را سرکوب کند.

با وجود آنکه هیچ متحدی از طرف ما در سوریه نمانده است، احتمالاً اندک نیروی ارتش آمریکا با سرعت و کامل از این کشور خارج خواهد شد. امروز، خاورمیانه و جهان این واقعیت را به عینه دید که وقتی ترامپ گفت به تعهدات تمام نشدنی و حضور سربازان آمریکایی در «جنگ های بی پایان» خاتمه می دهد، بلوف نمی زد.

سعودی ها این پیام روشن را زمانی دریافت کردند که آمریکا در پاسخ به حمله موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین از طرف ایران یا شبه نظامیان تحت حمایت ایران، که نیمی از تولید نفت ریاض را از کار انداخت، اقدامی نکرد.

از این روی، موضوع حیرت انگیز این بود که دولت در پایان هفته گذشته، زیر آتش انتقاد هر دو حزب در مجلس و سنا به دلیل «رها کردن» کردها، از اعزام 1500 تا 3000 نظامی به عربستان سعودی برای تقویت دفاع از پادشاهی در برابر حملات موشکی خبر داد.

با وجود این، عربستان سعودی این پیام اخیر را خیلی خوب دریافت کرده است: ترامپ تا جایی که عربستان بتواند سلاح بخرد، به این پادشاه ها اسلحه میفروشد، اما هیچ خریدی از سوی سعودی ها تضمین کننده این نیست که آمریکایی ها بیایند در جنگ های آنها شرکت کنند.

در نتیجه سعودی ها، مذاکره با شورشیان حوثی ها را ـ که از سال 2015 با آنها در یمن جنگیده اند ـ آغاز کرده اند و به دنبال گفت‌وگو با ایران هم هستند. به نظر می رسد وقتی که محمد بن سلمان متوجه شده ما قرار نیست از عربستان همانند متحدان خود در ناتو دفاع کنیم، موضوع حل و فصل دیپلماتیک نزاع، بر دستورکارهای قبلی سعودی ها تحمیل شده است.

بدون تردید، تصمیمات اخیر (عدم تلافی علیه ایران برای حمله به تأسیسات نفتی ریاض و تصمیم برای پایان ناگهانی اتحاد با کردهای سوریه) شوک بزرگی برای جهانیان بود.

اما این بار احتمالا آمریکایی ها واقعاً به خانه برمی گردند. هر ملتی و کشوری که امروز بر این باور است که تضمین تلویحی یا معاهده ای قطعی وجود دارد که ایالات متحده از جانب او وارد جنگ خواهد شد، احتمالاً باید دوباره کارت سوخته خود را با دقت بیشتری بررسی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۴
این خروج آمریکا و حمله به کردها دقیقا با هماهنگی و توافق قبلی صورت گرفته است . این کردها اکنون بسمت ایران می آیند و بی ثباتی را ایجاد میکنند . یک تیر و دو نشان . در این منطقه هر اتفاقی می افتد به سود آمریکاست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
ترامپ‌در توییتر گفته . ما چرا باید در جنگ بین کردها و سوریه و ترکیه دخالت کنیم وقتی داعشی هویت خارجی ندارد برای چی باید در سوریه بمانیم و سربازلن خود را فدا کنیم وقتش هست که سوریه برای امنیت خودش با ترکیه بجنگد . ترامپ درست گفته . معلوم هست جنگ طلب نیست
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
تمام روسای کشورهای منطقه و دنیا بر اساس منافع ملی و کشور خود برنامه ریزی دارند
و فقط ما سیاست ها و اعمال داخلمان مردم خودمان را گرفتار کرده و کشته است
و این شروع امپراطوری ایران بر منطقه خواهد بود ، عربستان دیر به اشتباه خود پی برد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
فعلا بهتر است ، اوضاع اسفناک اقتصادی داخل را سامان داد
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
امپراطورها اگر سرزمینی را میگیرند پاداش این تصرف سود اقتصادیست یعنی صدور کالا .به نطرت ماهنوز توان صدور کالا را داریم .قطر درمحاصره بغل گوشومون بهترین فرصت بود اما ترکیه چند برابر ما ازاین بازار استفاده کرد.اگر رشد اقتصادی نداشته باشیم تلاش مان بی نتیجه خواهد بود
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
: فعلا که ما
هم پیاز را خوردیم
هم پول هنگفت پرداخته ایم
و هم کتکش را خورده ایم
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
امپراطوری پیشکش تان !؟
اولا ، خطر تحریم و جنگ را از کشور دور کنید
ثانیا ، دست مدیران و مسولان و آقازاده های اکثرا نالایق و دزدان و فاسدان را کوتاه کنید
بهترین زمان برای خلع سلاح و نابودی اکراد تروریسته و برای هر چهار کشور ایران عراق ترکیه و سوریه خوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
عراق و ترکیه و سوریه برادر تو هستند؟
اگر همین کردهای سوریه نبودند داعش الان کرد و عرب سوریه را خورده بود. ایا اردوغان زیاده خواه مقصر است یا افرادی که با دست خالی شروع به دفاع از ملت خود کردند؟؟
آیا دولت دوم ناتو بتواند چند فرد با اسحله دستی را شکست دهد با بمباران افتخاری دارد؟
می دانید چه مشکلی را متوجه ایران خواهد کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
انشالله محشور شدن با دوستان غیر تروریستتون القاعده و التصره و داعش نصیبتون بشه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
نه فقط اکراد. این پگروهک ها همه چی توشون هست. مسئله اینکه که روزنامه ها مغلطه میگکند و پ ک ک رو معادل کرد ترجمه میکنند. درحالی که پ ک همه چی توش هست
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
بای ذنب قتلت
به چه گناهی کردها قتل و عام میشوند؟
برای تفکرت متاسفم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
به ای ذنبا؟ به جرم تروریست بودن. به دلیل کشتن هزاران نفر از مردم ترک عرب لر و فارس. به دلیل اینکه تو جنوب ترکیه.
سه شنبه سیاه بورس
سقوط بیسابقه وتاریخی والبته قابل پیش بینی بورس !!!
شاخص کل تنها در ۴ ساعت حدود ۱۱۰۰۰ واحد معادل تقریبی ۴ درصد سقوط کرد
همه فروشنده شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
همه کارشناسان اقتصادی به حباب داربودن بورس واقف هستند اماصدای کسی درنمیاد
این خبر اصلاً خوشحال‌ کننده و خوب نیست! نه برای منطقه خاورمیانه و نه حتی برای مردم آمریکا.سیاست اوباما و دونالد ترامپ بسیار اشتباه است.این رو در نظر بگیریم که وقتی نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند، هیچ دستاوردی به جز آشوب بیشتر و گسترش تروریسم نداشت.منطقه خاورمیانه به یک قدرتی که بتونه بین نیروهای مختلف نوعی تعادل برقرار کند، نیاز دارد؛ وگرنه در آشوب و جنگ‌های بیشتری گرفتار خواهد شد.
برخلاف تبلیغاتی که در ایران توسط رسانه‌های رسمی می‌شود، حضور آمریکا در منطقه به نفع ایران و مردم ایران هم هست.مثلاً اگر آمریکا از افغانستان خارج شود، قطعاً در مدت کوتاهی افغانستان به اشغال طالبان و القاعده و بقیه تروریست‌ها درمی‌آید و ما شاهد موج عظیم آوارگان افغانی خواهیم بود.شاید بیش از ۱۰ میلیون نفر آواره شوند و هیچ جایی بهتر از ایران هم برای آمدن انتخاب نمی‌کنند!
خروج آمریکا از منطقه به ضرر خود آمریکا و مردم آمریکا هم خواهد بود و شاید به ۱۱ سپتامبر دیگری منجر شود.
سیاستمداران آمریکایی از جمله ترامپ و اوباما، تا حدودی جمهوری‌خواهان و همه دموکرات‌ها خواب هستند و واقعاً درک درستی از اتفاقاتی که در جهان اسلام در حال رخ دادن هست، ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
آمریکا همین را می خواهد برای امنیت خود تلاش می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
استاد فقط بگو چرا این همه کرد در قالب گروههای رنگارنگ دارن با ایران میجنگن و چرا برای جدا شدن از ایران به خیابانها ریخته و شادی میکنن!!؟ مگه ما همه اریایی نیستیم !؟ احتمالا جنابعالی کرد شیعه هستید و در هر صورت از دل این جماعت بیشتر از همه خبر دارید
بای بای آمریکا
مطمين باشید اینهم تاکتیک جدیدی از طرف آمریکاست و هیچوقت خاورمیانه رو رها نخواهد کرد پس زیادی ذوق زده نشیم الان فصل جمع آوری و بهبود اقتصاد آمریکاست تا برای دوره بعدی جنگی دیگر آغاز کند اونهم معلوم نیست با ایران یا کشور دیگر باید تمام حرکات رو پیش بینی و در دام و تله غرب گرفتار نشیم
چی نوشتی !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
پوتین وقتی به کشورها مسافرت میکند با خودش هدیه میبرد در ایران قران اورد در عربستان عقابی را به مادشاه این کشور هدیه داد که هنگام نوازش فرش کاخ را کثیف کرد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
خدا تمام دنیا را از شر پوتین و روسیه نجات بدهد
ترکیه با اقدامی نابجا برای خودش، بهترین نتیجه رو عاید ایران، روسیه و سوریه کرد، هم آمریکا داره میره و هم خطر کردهای سوریه تا حدود زیادی رفع شد.
ترکیه هم اخرش با امتیازات محدود به مرزهای خودش برخواهد گشت. تجزیه طلبان هم در هر ۴ کشور حداقل تا چندین دهه فرصت نفس کشیدن نخواهند داشت.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
یبار نوشته هات رو مرور کن. بعد بگو نابجا یا بجا؟
امیدوارم چاپ کنید
بنده یک کرد ایرانی و هیت علمی دانشگاه هستم
کاش افرادی که به کردها لقب تجزیه طلبی می دهند با ترک ها حرف بزنند ببیند مردم ترک ایران آیا ترکیه را سرزمین مادری خود می دنند یا ایران با عرب ها و بلوچ ها و غیره هم حرف بزنید لطفا
تاریخ همان تاریخ است صفویه و عثمانی
شما مرد ایران کردها را تجریه طلب می دانید ترکم ها را هم بلوچ ها را هم و خیلی های دیگر را افغان هم سطح پایین هستند. مردم ایران بدانند دور کردن همخون و نزدیک شدن به دشمن تاریخی بهای گرانی دارد. در طول تاریخ مردم کرد تسلیم نشده اند چون ارایایی هستند و باشرف. کردها اشتباهی تاریخی کردند که ایران هم کرد . ایران و کردها نباید داعش را شکست می دادند. تمام مشکل ما عتبات عراق بود که می شد از چند شهر محافظت وفوقش قبور اهل بیت را به ایران منتقل کرد. دور کردن برادر و نزدیک شدن به دشمن عاقبتی ندارد این کشورهای عرب و ترکیه قدرت بگیرند اولین کشوری نابود کنند ایران است. یک توصیه برای مردم ترک ایران هم دارم : مطن باشید ترکیه صاحب شما نمی وشد چون نفت ندارید ایرانی باشید ایرانی برادر خود را ول نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
چه انشایی هم دارید جناب هیات علمی دانشگاه. حتی هیات رو هم بلد نیستید درست بنویسید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
جناب هیات علمی. بهتر بود شما شاعر شوید.. شما کسایی هستید که تو رومون میگه اریایی اریایی. بعد شبونه میریزه پاسگاه مرزی رو میگیره و سربازای بدبخت مربانی رو سر میبره. لازم به ذکر نمونه نیست. سپاه پاسداران هر روز در حال پایش شماست. تا پاسگاهی شبانه سالم بمونه. بعد میگید اریایی اریایی. این اریایی بازیتونو ببرید خرج فاشیستهای المانی کنید. نه مردم ایرانی که از هزاران قوم و نژاد هستن. تو مرز سربازی که میمیره ازش نمیپرن عزیزم تو اریایی هستی یا نه. میزنن شهید میکنن. پسبهتره گوش کنی. ما شاید طرفدار اردوغان نباشیم ولی از انتقامی که داره بابت شهیدامون میگیره بسیار خوشحالیم. شما از عرب و ترک کینه داری از بلوچ کینه داری. همه اصلا بدن. تو خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
شما که از خودمان هستید، چرا این همه سر جنگ با ایران رو دارید، بابا حدود صد ساله دارید تلاش میکنید، مثل ترکها در کانالهاتون هی خلیج عربی راه میندازید و همش برای جدایی جشن میگیرید و به خیابانها میریزید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
من فارسم.
کردها آریایی و ایرانی تمام عیار هستن.
اما قبول کنیم بارها خودشون رو بازیچه ی نیروهای خارجی کردن.
علی
| Germany |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
دوست کُرد من
استاد عزیر مساله کرد و ترک و فارس نیست. مساله جیب این و آن است.
ما خلق های ایران در تمدنی بس کهن بیک دیگر جوش خورده ایم و در اوان قرن ۱۹ که مرزها رقم میخورد و دولتها را بوجود آوردند تا بازار در دست خودی ها بماند. کُردها، لُر ها، مازندرانی ها، بلوچ ها، عرب ها،... هم مانند فارس ها و آذری ها با وصلت های زیادی بین خود هم خون و بهم جوش خورده اند و جمع خود را ایران نامیدند تا نگذاریم جیب مان را پرتقالی ها انگلیسی‌ها فرانسوی‌ها و آلمانی ها و روس ها غارت کنند تا مردمی مصرفی وتوسری خور باشیم.
شما بعنوان یک کرد باید داستان کرواغلو را نه تنها بدانید بلکه در خون خود داشته باشید. بنابراین کرد و عرب ایرانی را با ترک و شیخ های آمریکایی عرب نما که همگی از واشینگتن دستور میگیرند اشتباه نگیرید. ترکیه تاکنون با بازی پاندولی خود توانسته است از ایران و اروپا و گاهی هم با خیانت به مردم ترکیه (لانه جاسوسی آمریکایی در آناتولی و پایگاه اتمی ناتو در ایرجلیک) کمی زندگی مرفه ولی مصرفی برای بخشی از شهر نشینان ترکیه مهیا کند که با قطع این همکاری با ناتو از بین میرود! در غیر اینصورت زور ترکیه «من آنم که آمریکا چُخ گُزل» میباشد و تاکنون مانند شاه وابسته بوده است.
در ضمن من فکر میکنم شما منظورتان از«ترک ها» آذربایجانی هاست و نه تُرکهای عثمانی که اکثراً از شمال همیشه ایران را باخاک یکسان و غارت میکردند!
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
دوست عزیزم. هموطن گرامی
مردم ایران کردها و بقیه رو تجزیه طلب نمی دونن. این اقوام مختلف هستن که شعارهای تجزیه طلبی سر می دن. هیچ کس دوست نداره هیچ جایی از ایران جدا بشه. البته قابل ذکره که تا زمانی که قدرت ایران در منطقه به صورت کامل تثبیت نشه همین خواهد بود. چون بقیه قدرتها همچنان جرات پشتیبانی و حمایت از نیروهای تجزیه طلب رو دارند. بعد از تثبیت قدرت خودتون می بینید که این داستانا خیلی کمرنگ خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
جنابعالی که غلط املایی دیگران را میگیری چند خط بنویس ببینیم
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
بزرگترین مشکل ما ایرانی ها ، نداشتن علاقه به مطالعه مخصوصا تاریخ معاصر خود است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
انشات خیلی ضعیفه استاد کرد؟
سالهاست گفته می‌شود باید آمریکا منطقه را ترک کند تا کشو رهای منطقه خود امنیت را برقرار کنند خوب بسم الله آمریکا بیرون نرفته ترکیه به سوریه لشگر کشی کرد ما هم کاری جز مانور نظامی ودندون قروچه نمی توانیم بکنیم یعنی با ترکیه که محکم ادعا می‌کرد که به تحریم آمریکا علیه ایران کمک نمی‌کند حالا یه جور ای شاخ به شاخیم
پرزیدنت اردوغان و کل ترکها علیرغم فشار تروریستها و داعش و اصرارو حمایت های پنهان و آشکار استعمارغرب و شرق اجازه نخواهند داد نطفه اسراییل دیگری در منطقه خاورمیانه بسته شود
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
انشا الله
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
آفرین. توجه کنی ایرانیا و حتی خود سوریه هم زیاد چیزی نگفتن. فقط اروپا و آمریکا هستن که یه چیزایی می گن.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
به امید حق سربازان محمد رسوا الله اجازه تاسیس اسراییل دوم را نحواهند داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
مرگ بر اردوغان تروریست پرور و کودک کش
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
اگر کمی تاریخ میخوندی میفهمیدی ترکیه با آذربایجان هیچ قرابتی نداره، خودتو به اون راه نزن، ترکها از نسل مغول ها هستند و این را انکار نمی‌کنند!
! آذری‌ها ایرانی اصيل هستند!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
همون دوستی که میگه ترک ها از نسل مغول ها هستن. ترک ها قبل حمله مغول سه امپراطوری غزنوی و سلجوقی و خوارزمشاهی تو ایران داشتن. بعد مغول حمله کرده.
روسيه كِي ان شاءالله
در نتیجه حمله هوشمندانه و موفق ترکیه به شمال سوریه، ناگهان معادلات منطقه ای استعمار برای ایجاد اسراییل دوم به هم ریخت و مختصات جدیدی به وجود آمد. ظرف یک شب، ارتش سوریه بدون شلیک حتی یک گلوله، از لحاظ نظری تقریبا یک سوم اراضی سوریه را از اکراد مسلح شده توسط غرب بازپس گرفت و به آسانی پرچم این کشور را بر فراز بسیاری از ساختمان‌های دولتی در مناطق دور دست برافراشت. با ورود ارتش سوریه به مناطق شمالی، ترکیه دیگر نیازی به استمرار عملیات ندارد. منافع دو کشور در کنار یکدیگر قرار گرفتند. در این میان، آمال سیاسی کرد‌های سوریه، که در سال‌های بحران سوریه برای خود شعار‌ها و پرچم‌های متعددی طراحی کرده بودند، ظرف پنج روز بر باد رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
خخخخخ. معنای واقعی باری به هر جهت
تشکر از تابناک..
مگه ایران نمی خواست که آمریکا از منطقه بره بیرون؟؟ خب الان رفته به لطف ترکیه..چرا باز ناراحت هستین؟ مگه همین تروریست های حزب کومله و حزب پژاک سال ها خون مردم بیگناه چه کرد چه ترک رو نریختن؟ قتل عام اسماعیل سمیتقکو در اورمیه و نقده رو چه زود فراموش کردیم؟ مگه مرزبان ها و سرباز های ما توسط همین گروهک های کردی 40 ساله شهید نمیشن؟ مگه شما نقشه خیالی کردستان بزرگ رو که با تجزیه سه کشور ایران و سوریه و ترکیه قرار بود انجام بشه رو ندیدین؟ پس اینقدر ادای آدم های روشفکر و در نیارین و مظلوم نمایی نفرمایید...حساب مردم و ملت کرد از تروریست های تجزیه طلب و جنایتکاری که سالهاست دستشون به خون مردم آلوده است رو نخورین..اردوغان تنها کسی بود که در برابر تحریم خرید نفت و گاز از ایران جلوی امریکا وایستاد و تنها کشوری بود که در سازمان ملل علیه تحریم کشور ما رای منفی داد...ترکیه قبلا در شهر های جرابلس و آفرین هم پاکسازی انجام داده و اونجا رو به صاحبای اصلیش برگردونده..پس خواهشا ساده لوح نباشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
جناب ترک آذربایجان کردها اگر دست به اقدامات رادیکالی میزنند فقط به خاطر ظلم و ستمی بوده که از ناحیه دولتهای مرکزی متوجه آنها بوده. در ضمن شما شرارتهای فرقه پیشه وری را هم اشاره میفرمودید که اقلا" به انصافتان شک نکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
پژاک کجا مردم مظلوم کرد سوریه کجا ای کج فهم.
خودت را پشت نام شهید ایرانی قائم و سمپاشی می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
املات اصلا خوب نشده. تمرین کن اینجا همه ایرانین سریع می فهمن که جیره خوار عثمانی هستی...
حدس من اینه کلاه بزرگتر سر پ ک ک میره. الان یهو دیدی اسد و اردوغان پوتین و ارتش ملی سوریه نماینده هاشون نشستن باهم. تصمیم گرفتن به سوریه واحد. تحویل تمام سلاح های تروریست ها. اونوقته که میخوام بدونم ایا این تروریست ها سلحشونو تحویل میدن یا نه. مطمعنم نه. پس اسد پیش دستی میکنه و مصالحه امیز بعد از گرفتن زمین هاش از دست تروریست ها اونارو تحویل تانک های ترکیه میده و به اشد مجازات محکومشون میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
خخخخخ.
چه توهماتی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
کن این توهمات رو 23 مهر زدم. روز 30 مهر توهماتم تبدیل به واقعیت شدن.. این نشون میده شما چقدر از سایاست های حاکم در خاورمیانه و کلا سیاست دوری
اگه کوردهای سوریه نبودن باور کنید الان داعش خاورمیانه رو کلن گرفته بود.کوردها مجبور به دفاع از خود در برابر داعش بودن البته با کمک امریکا سران کورد بارها اعلام امادگی برا گفتگو با دولت مرکزی سوریه در قبال یک سری خواستهاشون داشتن کوردهای سوریه هیچ وقت خواهان جدایی از سوریه نبودن وبارها هم اعلام کردن.اما ترویه واردغان همون کاری را دارن می کنن که در گذشتها با ارامنه کردن ترکیه مقصر اصلی نا امنی وکشت وکشتار هست چه وقتی داعش بود چه الان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
کردها فقط تو کوبانی با داعش جنگ واقعی داشتند که اونهم توسط رسانه های آمریکایی و اروپایی با بزرگنمایی بیش از حدی منعکس شد تا زمینه را برای کمک های نظامی به این گروهها فراهم کنند. توی منطقه همه با داعش جنگیدند و اصلی ترین شکست داعش از حشد الشعبی عراق بود و در سوریه هم داعش بیشتر از روسیه و ایران صدمه دید
علی
| Germany |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
مساله کنونی درسوریه مساله پول و بوی نفت بوده است که کردها را هم در عراق و هم در سوریه به سرگیجه دچار کرده است. در کنار آن هم تبلیغات غرب و همکاری سرانی چون بارزانی ها با اسراییل و آمریکا… و اجازه دادن سوء‌استفاده از خواست مردم کرد برای زندگی بهتر، کوبانی ها را هم به اشتباه انداخت.
کاش کمی اطلاعات درست داشتید
دوستان انتظار ندارند كه كپي صورتجلسات كشورهاي ناتو را دريافت كنن
حضور آمريكا و يك حضور تركيه فرقي نميكنه. هر دو بمعني حضور ناتو است . و جابجايي بين اعضا در يك منطقه فقط توافق داخلي ناتو است.
الكي فلسفه بافي نكنيد.
جالب است امریکا کشوری است که از مهاجر ین تشکیل شده ،و پنجاه ،و ، دو ایالت دارد ، و بصورت فدرالیسم اداره میشود ، با این وضعیت سیاسیون بی مایه ، هیچ ایالتی خواهان جدایی نیست ،و کلا چیزی بنام جدایی طلب در امریکا وجود ندارد ؟ جای تعجب است که اقوام ایرانی که همگی از یک ریشه هستند ،و همگی خودرا آرایی میدانند ، در طی قرون اعصار اقدامات جدایی طلبی کرده ،، میکنند ؟ واقعا چرا ؟،،،
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
کجا همه اقوام ایرانی اریایی هستن. دوما هم همین اریایی بازی شماست که ماها خواهست استقلال هستیم. نه جدایی طلبی. استقلال یعنی جدایی حکومتی و اداری. نه جدایی سرزمینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
چون مهاجری که 60 سال قبل اجازه تاسیس یک
رستوران را نداشت با وضع قوانین بروز پسرش توانست 8 سال ریاست جمهور این کشور شود اوباما. اما در کشور ما چی آیا این حقوق به همه اقوامی که در این سرزمین زندگی می کنند داده شده و همه مثل هم از حقوق برابر برخوردارند؟؟ آروزی کمی تفکری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
چون همه اقوام با هم برابر نبوده اند از نظر دولت مرکزی.
داعش ایجاد شد تا به بهانه مبارزه با آن اکراد منطقه بصورت شیک و قانونی مسلح شوند تا در ادامه اسراییل دیگری در خاورمیانه درست کنند حال بهترین زمان برای خلع سلاح و نابودی اکراد تروریسته و برای هر چهار کشور ایران عراق ترکیه و سوریه خوب است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان