بازدید 8499

مقایسه قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه

کد خبر: ۹۳۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 15 October 2019

در حال حاضر بنزین در کشورهای همسایه ایران با چند برابر نرخ بنزین ایران خرید و فروش می‌شود؛ با این حال بسیاری از مسوولان نفتی و کارشناسان حوزه انرژی بر سر لزوم اصلاح قیمت این فرآورده نفتی اتفاق نظر دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۹ باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

اما طی سال‌هایی که این قانون اجرا شد، در محدود دفعاتی دولت دست به اصلاح قیمت سوخت از جمله بنزین زد که بار آخر به سال ۱۳۹۳ بازمی‌گردد و بعد از آن هیچ تغییری در قیمت سوخت ایجاد نشد و به تبع آن قیمت سوخت در ایران به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس نرسید و البته دولت و مجلس دلایل و ملاحظات خاص خود از جمله کنترل تورم و آثار روانی ناشی از افزایش قیمت سوخت و کالاها و نهایتا زندگی مردم را داشتند.

از سوی دیگر، ١٥ درصد یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود، متعلق به ایران است. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دهیم و ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، این در حالی است که کم‌تر از سه درصد هزینه این دهک‌ها، به سوخت مربوط است.

اما بررسی و مرور درآمد و هزینه در کشورهای مختلف و ایران نشان می‌دهد که متوسط مصرف داخلی بنزین در سال ۱۳۹۵ معادل ۷۳.۴ میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به سال قبل ۵.۲ درصد رشد داشته و این در حالی است که متوسط مصرف داخلی بنزین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۷۷.۴ و ۸۸.۴ میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به سال‌های قبل ۷.۹ و ۱۴.۲ درصد افزایش داشته است. در نتیجه به نظر می رسد که پایین بودن قیمت نسبی بنزین منجر به افزایش مصرف آن شده است.

مقایســه قیمت بنزین در کشورها، نسبت به درآمد ســرانه نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم برای بنزین چقدر است؛ هرچند در برخی کشورها مردم قیمت بالایی برای خرید بنزین پرداخت می کنند اما در عوض این قیمت با توجه به درآمد ســرانه ایشــان رقم معقولی به نظر می‌آید، و در نتیجه قیمت صرف نمی‌تواند ملاک مناسبی برای ارزانی یا گرانی بنزین در نظر گرفته شود.

با تمام این اوصاف، وقتی بحث گرانی بنزین در سایر کشورها در مقایسه با قیمت آن در ایران مطرح می‌شود، این موضوع از سوی افکار عمومی عنوان می‌شود که قیمت‌ها را باید نسبت به درآمد سرانه آن کشورها در نظر گرفت و سپس مقایسه کرد که آیا قیمت بنزین در ایران ارزان‌تر است یا خیر؟ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، باید توجه داشت که درآمد سرانه گرچه می‌تواند نشانگر میزان ثروت یک کشور نسبت به دیگران باشد، اما نمی‌تواند تصویر دقیقی از وضعیت اقتصادی کشورها نسبت به سایرین ارائه دهد.

به عنوان مثال اگر درآمد سرانه ایران برابر با ۴۰۰۰ دلار باشد و درآمد سرانه آلمان ۶۵۰۰ دلار باشد، نمی‌توان بر این اساس تعیین کرد که کدام یک از کشورها وضعیت اقتصادی بهتری دارند؛ چراکه هزینه‌های جاری در دو کشور بسیار متفاوت است.

با این حال آمار مربوط به درآمد سرانه در ایران نسبت به کشورهای همسایه که قیمت بنزین آن‌ها با ایران مقایسه شده، حاکی از آن است که در ترکیه قیمت بنزین ۱۶ هزار و ۶۶۰ تومان ( ۱.۲۳ دلار) و قیمت گازوئیل ۱۵ هزار و ۱۲۰ تومان ( ۱.۱۲ دلار) است. یعنی بر اساس بررسی‌ها، گران‌ترین بنزین در میان کشورهای اطراف ایران، در ترکیه و ارمنستان به فروش می رسد. نرخ هر لیتر بنزین در ترکیه برابر با یک دلار و ۲۳ سنت و در ارمنستان برابر با یک دلار و ۱۸ سنت است. یعنی در ارمنستان قیمت بنزین ۱۵ هزار و ۹۳۰ تومان و قیمت گازوئیل ۱۴ هزار و ۷۱۵ تومان (۱.۰۹ دلار) برآورد شده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می دهد قیمت بنزین در ایران حداقل فاصله‌ای ۴۸۰۰ تومانی با ارزان‌ترین کشور همسایه دارد و ترکمنستان ارزان‌ترین بنزین پس از ایران را در میان همسایگان عرضه می‌کند. قیمت بنزین در این کشور ۵۸۰۵ تومان (۰.۴۳ دلار) و قیمت گازوئیل ۵۲۶۵ تومان (۰.۳۹ دلار) است.

سومین بنزین گران در میان همسایگان اطراف در افغانستان به فروش می رسد. نرخ هر لیتر بنزین در این کشور به ۷۵ سنت می رسد و قیمت گازوئیل ۹۵۸۵ تومان (۰.۷۱ دلار) است. قیمت بنزین در عراق، ۸۵۰۵ تومان (۰.۶۳ دلار) و قیمت گازوئیل ۹۴۵۰ تومان (۰.۷ دلار) برآورد شده است.

اما در پاکستان، دیگر کشور همسایه ایران، قیمت بنزین ۹۴۵۰ تومان (۰.۷ دلار) و قیمت گازوئیل ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان (۰.۸ دلار) برآورد شده است. همچنین در آذربایجان قیمت بنزین ۶۳۴۵ تومان (۰.۴۷ دلار) و قیمت گازوئیل ۴۷۲۵ تومان (۰.۳۵ دلار) اعلام شده است.

این در حالی است که درآمد سرانه ترکیه در سال ۲۰۱۷ برابر ۲۷ هزار ۵۲۰ دلار بود. یا در ترکمنستان این رقم ۱۷ هزار ۲۸۰ دلار، آذربایجان ۱۶ هزار ۷۷۰ دلار و در پاکستان ۵۵۴۰ دلار اعلام شده است. اما درآمد سرانه در کشوری مانند عراق، ۱۷ هزار و ۲۲۰ دلار و در افغانستان، ۱۹ هزار و ۴۰، ارمنستان ۱۰۰ هزار و ۱۰ دلار و ایران ۲۱ هزار ۵۰ دلار بوده است.

در این باره حسین آقایان - کارشناس - با تاکید بر این مسئله که قیمت بنزین در ایران بسیار ناچیز است، به ایسنا گفت: اگر بنزین را هر تن ۶۰۰ دلار محاسبه کنیم، در هر لیتر ۴۵۰۰ تومان در فوب خلیج فارس خرید و فروش می‌شود که این مسئله به معنای این است که در ایران تنها یک چهارم پول بنزین اخذ می‌شود.

وی با بیان این‌که هزینه تولید بنزین در ایران بالاست تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای متعددی در پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین فعالیت می‌کنند که ملاحظات زیادی برای حضور این افراد وجود دارد و در مجموع به نظر می‌رسد که اکنون نیازمند اصلاح قیمت بنزین هستیم.

آقایان تصریح کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، نمی‌توان پاسخ رشد مصرف هشت تا ۹ درصدی را در کشور داد. چراکه هیچ کشوری نیز توانایی پاسخگویی به این حجم از مصرف را با این قیمت ندارد.

این کارشناس حوزه بنزین در پاسخ به این سوال که آیا درآمد سرانه می‌تواند روی قیمت بنزین تاثیرگذار باشد، گفت: بی شک این مسئله یکی از آیتم‌های تاثیرگذار است اما آیتم‌های متعددی برای تعیین قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود و با توجه به این‌که در کشور ما مصرف بنزین زیاد است، باید تدبیری روی این مسئله صورت گیرد.

وی با تاکید به این مسئله که برای اصلاح قیمت بنزین لازم است تا یک زنجیره اقتصادی کامل ایجاد شود، گفت: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که با افزایش قیمت بنزین قیمت تمام کالاها و نیازها نیز افزایش یابد و باید ساز و کاری اندیشیده شود که بتوان اقتصاد این بخش را سر و سامان داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۷۴
سطح درامد مردم و همینطور اختلاسهای ایران را با بقیه کشورها مقایسه کنید
درآمد سرانه ایران چند دلاره؟
حقوق چی ؟ حقوق هم با کشورهای همسایه مقایسه میشه>؟
مقایسه حقوق مردم منطقه مثل کویت عربستان قطر رو هم بی زحمت بزارید
آیا خودروها در سایر کشورها نیز به اندازه خودروهای ایرانی که با اجبار دولت و بدلیل انحصار مردم مجبور به سوار شدن بر آنها هستند بنزین مصرف می کنند؟ اگر جواب منفی است پس حالا که دولت مردم را مجبور به سوار شدن بر خودرو پر مصرف کرده چه کسی باید مابه التفاوت هزینه مصرف بنزین در این ماشینها را بدهد؟ دولت یا مردم
درآمد کشورهای همسایه هم بگید
میزان بیکاری ، تورم ، سن ازدواج ، کارتن خوابی ، اعتیاد ، تجاوز ، میزان درآمد قشر متوسط و ... و همچنین میزان منابع نفتی وگازی را هم مقایسه کنید.
درآمد مردم اونجا روهم درنظر بگیرید
اول حقوق اقشار جامعه در كشورهاي ديگه رو هم بررسي كنيد و بعد در همه موارد يكسان سازي كنيد. به جز بنزين ما در موارد ديگه داريم هزينه زندگي در مريخ رو پرداخت ميكنم حقوق و كيفيت زندگي مثل شعب ابي طالبه
با سلام لطفا میزان دریافتی کارکران ، کارمندان ، تورم سالانه ، رشد اقتصادی و.... ایران با این کشورها مقایسه کنید . چرا تنها قیمت بنزین را مقایسه می کنید و درامد مردم ، هزینه درمان ، قیمت پوشاک، گوشت .... را هم مقایسه کنید چرا یک طرف به قاضی می روید و قضاوت می کنید .
کاش حقوق کارگران هم با حقوق کشورهای همسایه مقایسه شود. با این قیاسی که شما دارید بوی گرانی بنزین به مشام میرسه
تابی جون ی زحمت بکش مقایسه حقوق کارگرتن در ایران رو با کشورهای همسایه رو نشر کن اونوقت میفهمی نسبت به حقوق قیمت بنزین پایین هم نیس
واقعا شرم آور هست اینگونه قلم زدن و خط دادن به دولت برای گران کردن بنزین. شما از هم اکنون جاده را برای گرانی بنزین صاف می کنی و مثلا از یک کارشناس هم نظر می خواهی. اولا همه کشور در همین یک کارشناس خلاصه نمیشود. دوما درآمد سرانه و سطح کیفیت زندگی در تمامی ابعاد باید در نظر گرفته شود. سوما باید دقت کرد که چه کشوری تولید کننده نفت هست و چه کشوری وارد کننده. چهارم شما چرا به خدمات بسیار وسیع و رایگان در همین کشورهای حوزه خلیج فارس نگاه نمی کنید و فقط به بنزین گیر داده اید و آنهم با تبدیل دلار به تومان. اصلا مگر واحد پول ما دلار است که بنزین را دلاری حساب می کنید؟ وقتی با بی لیاقتی بسیاری از مدیران اقتصادی و اجرایی دولت یکی از ضعیف ترین پولهای دنیا را داریم این ملت بدبخت فلک زده چه گناهی کرده اند که شما در حرکتی بسیار رند و زیرکانه علم افزایش قیمت برافراشته اید و دارید القا می کنید که بنزین ارزان است؟؟؟؟!!!! نخیر اصلا هم ارزان نیست و بسیار هم گران است. لطفا با دلار حقوق بدهید و همان سطح از خدمات و کیفیت زندگی دیگر کشورها را برای مردم فراهم کنید و بعد به بنزین را به دوبرابر قیمت گرانترین کشور بفروشید شک نکنید همه راضی خواهند بود.دست از این شیوه های پوپولیستی بردارید. این تاکتیکها مدتهاست نخ نما شده و تاریخ مصرفش سالهاست منقضی شده. یعنی چه که بنزین را با دلار حساب می کنید و آنهم تبدیلش با یکی از ضعیف ترین پولهای دنیا یعنی ریال ایران؟؟؟؟؟ در کشوری که خود تولید کننده نفت هستش و الان عمده مردم ما با مشکلات بسیار سخت و دشوار معیشتی روبرو هستند و تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و هزاران بی خانمان و کارتن خواب و محتاج نان شب داریم واقعا اینگونه نوشتارها و استدلال ها چیزی نیست به جز توهین به شعور مردم و کشیدن سوهان بر روح و روانشان و تحقیر آنها. اتوموبیلی که یک ملیار و دویست ملیون در ایران به فروش می رسد در همان کشورهایی که می گویید 35000 دلار هست و با همین نرخ کذایی دلار میشود یک سوم قیمتی که در ایران به خورد خلق الله می دهید. چندش آور بود این مقاله یا نوشتار و یا گزارش شما
حرف شما درست ایا ماشینهای داخلی سوخت بیزین مثل رورد مصرف می کنه درسته ایا خیابان داخل شهر مثل زاهدان که تمام خابانهی صحت شهر چله ها ی قندق میماندایا مصرف بینزین درسته
این به اصطلاح کارشناسان خجالت نمیکشند بیایند وضع حقوق را هم بگن
يه دقيقه صبر كنيد... چي شد؟ مگه مردم بدبخت دلار را گرون كردند كه حالا بايستي اين همه خسارت بدن. شما دلار را برگردونيد به 3800، ديگه نيازي به اين همه جلسه و تفسير و همايش و استدلال نيست ، كه بنزين در ايران اينقده و در المان يه قده ديگس.
حالا که همه کالاها رو باقیمت کشورهای همسایه واروپا مقایسه میکنید لطفا حقوق ودستمزدها رو هم با کشورهای همسایه واروپایی مقایسه کنید تازه اونها بهترین بنز رو باقیمت 20هزاردلارقسطی میخرن .خواب نمونی اقای کارشناس با مدرکت
بین درآمد سرانه و میزان فساد و... هم مقایسه کنید تا ببینید تناسبی بین اینها وجود دارد یا نه! در فلان کشور که قیمت بنزین چند برابر ایران است استفاده از خودروهای هیبریدی با کمترین هزینه امکان پذیر است و از همه گذشته اگر قرار بر مقایسه است اول باید ارزش پول کشور به سطح سال 89 برسد و بعد مقایسه کنید. اگر قیمت ارز افسارگسیخته و بر اساس میل ثروتمندان و دولت بالا برود که هیچ وقت قیمتها متعادل نمیشود و همیشه این مقایسه غلط به نفع دولت و سرمایه داران است!
چرا اولین راه همیشه گران کردنه ؟ قبول گران کنید ولی خودروها رو هم با کیفیت تر کنید جاده ها رو هم اصلاح کنید خودرو رو از انحصار خارج کنید و با قیمت جهانی عرضه کنید
دوباره شروع شد
چیه باز روتون نمیشه گرون کنین ، صغرا کبرا میچینین!! گرون کنین بابا به خودتون هم زحمت ندین مردم رو معطل نکین!!
کاش دستمزدها را هم مقایسه می کردید، البته دستمزد و درآمد مردم عادی و نه بزرگان عرش نشین نجومی بگیر که سرمایه های کشور هستند
یادم میاد طرح هدفمندی یارانه ها وقتی اجرا شد قیمت بنزین 800 تومان شد . اون موقع قیمت دلار حدود 1200 تومن بود . تقریبا هر لیتر 67 سنت

حالا که دو سری قیمت دلار رو 10 برابر افزایش دادید و یارانه ها ثابت موند و دست در جیب مردم کردید و باز کفاف هزینه هاتون رو نداد دوباره سراغ بنزین اومدید ؟ حالا می گید قیمت بنزین نسبت به همسایه ها ارزونه ؟ کدوم بی شرفی جز حاکمیت ارزش پول ملی و سرمایه های مردم ورو در برابر ارزون کرد و مردم رو ده برابر فقیر کرد که حالا منت ارزون بودن انرژی رو سر مردم بذاره ؟
حداقل يك چيز رو درست كنيد بعد به فكر گران كردن بيافتين
ننه منم كارشناسه و ميدونه قيمت بنزين از آب معدني ارزوتره ولي اينم ميدونه پول اون آّب معدني رو هم به سختي ميده .
چرا؟
چون حقوق بازنشستگي پدرم 700 هزارتومه
700 هزار تومن
یک کارگر در نرکیه ۴۳۰ دلار در عراق ۵۰۰ دلار درامد دارد ودر ایران هم ۲۲۰ دلار
درامد دارند و با این درامدها باز هم بنزین در ایران ارزان تر است نسبت به قدرت خرید با این کشورها بنزین در ترکیه ۱۵ هزار تومان که اگر با درامد انها تقسیم کنیم می شود ۷ برابر از ما گرانتر است در حالی که درامد ان بر اساس دلار کمتر از دوبرابر بیشتر از ما است
خوبه که نمیتونید نفت بفروشید .
اگر میتونستید خون مردم رو توی شیشه می کردید.
همین الان هم نفتی رو که نمی توانند بفروشند میخواهند به همان قیمت فوب خلیج فارس به مردم ضعیف ایران بفروشند.
درآمد مردم به ریال ایران هست ولی هزینه و مخارج زندگی در ایران به قیمت اروپا و امریکا
لطفا مقایسه حقوق ماهیانه را هم درج فرمائید.
سلام شما که قیمت بنزین را مقایسه میکنید دستمزدها و نرخ تورم را هم حساب کن وبعد اینقدر مته به خشاش بگذار
دستمزد ها را هم مقایسه کنید
چرا سایر نرخها از جمله وضعیت حقوق، بیمه و غیره را مقایسه نمیکنید؟؟؟؟
با این حال بسیاری از مسوولان نفتی و کارشناسان حوزه انرژی بر سر لزوم اصلاح قیمت این فرآورده نفتی اتفاق نظر دارند.

اولا اشتباه میکنند. دوما اگر میخوان فکری کنن بهتره در مورد بالا بردن ارزش پول ملی فکری بشه نه اینکه ارزش پول را بیارن پائین بعد بگن قیمت بنزین در عراق اینقدره و ............... آره عزیز دل برادر
تابناک محترم ذیل این خبر دستمزد کارگران و بازنشستگان و تعهد بیمه های درمانی کشورهای همسایه نسبت به ایران را هم درج کنید
لطفا درآمد روزانه یکی از کشورهای همسایه ما با دلار را با درآمد ما مقاسیه کنید اگر اختلافی نداشت انوقت مقاسیه کنید . خدمات کشورهای دیگر به مردم را هم با خدمات ما خصوصا در شهرهای کوچک مقایسه کنید انوقت از این چرت وپرت ها بنویسید. در عراق درآمد حداقلی یک کارگر هتل هزار دلار در ماه است شما 500دلار بدهید بعد مقایسه بکنید. با افزایش قیمت بنزین همین ته مانده خانواده ها هم ازبین میرود
بهتره به جا این آمار یک بار برای همیشه یه آمار از قیمت بنزین به نصبت سرانه حقوق قانون کار بدین تا مشخص بشه بنزین توی ایران گران هست یا ارزان ، در ضمن در کنارش اینم در نظر بگیرین که در کشورهای اطراف مصرف ماشین ها چقدر هست ، چهارچرخ وطنی چقدر هست
حقوق و دستمزد و میزان رفاه و یارانه پرداختی به مردم در کشورهای همسایه مانند عربستان و کویت و بحرین و امارات را نیز مقایسه کنید !!!!!!!
یعنی مسخره ترین نوع مقایسه همین مقایسه قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه هست بدون در نظر گرفتن سایر شرایط مثل درامد، قیمت و نوع خودروها، حمل و نقل عمومی و زیرساختها هست. توو ترکیه شما اصلا نیاز به خودروی شخصی نداری از بس سیستم مترو و اتوبوسهاش کامله. یا امارات که درامد و خودروهایی که دارن با ما اصلا قابل مقایسه نیست. میخواین بنزین رو گرون کنین، خب بکنین. مگه مردم میتونن مخالفتی کنن یا کاری از دستشون برمیاد؟ فقط مردم رو نادون فرض نکنین.
ای کاش منصفانه قضاوت میکردید. اینجانب با 25 سال سابقه کار کمتر از 300دلار میگیرم.کاش نوع خودروها را هم مقایسه میکردید.وهمچنین درصد اکتان سوخت را.کاش از بیکاری مردم که مجبور به قاچاق سوخت در نقاط مرزی هستند میگفتید. کاش از قاچقچیان عمده سوخت میگفتید
احه یک مسئول باوجدان درکشورنداریم وقتی بنزین را باکشورهای همسایه مقایسه میکنید لااقل دستمزدکارگران وکارمندان را هم قیاس کنید ویا امکانات کشورهای همسایه را باامکانات ایران ما بعد100سال داریم پیکان ووانت وپراید اگه پولش راداشته باشیم سوارمیشویم انها ماشینهای روز دنیارا خجالت بکشید
اولا که فقط قیمت بنزین ملاک نیست. درآمد و کارآمدیه حمل و نقل عمومی و... هم هست. ضمن اینکه این همه خودروی از رده خارج پر مصرف تولید نکنین، مصرف بنزین خودبخود کم میشه. هم میخواین بنزین رو گرون کنین هم مردم سوار همین ارابه های مرگ آشغال بشن و شما سود کنین؟
اين خبر ها ديگه نخ نما شده بنزين گرون كنيد ولي مردم كشور با جاهاي ديگه دنيا و درامد هاي متفاوت مقايسه نكنيد
بله . در همین بغل گوشمان کشور دبی. حقوق یک معلم مدرسه 35000000 معادل سی و بنچ میلیون تومان و حقوق یک کارگر در اروپا 3500 یورو یعنی ساعتی 11 یورو دستمزد یک کارگر در اروپا ست .. بازهم مثال بیارم ؟ این اطلاعات را نه من بلکه تمام ایرانیان می دانند اما دولمتردان چرا فکر می کنند مردم بی سوادند؟؟؟
فقط قيمت بنزين را مقايسه نكنيد , درآمد آنها و قدرت خريدشان و آزاديهايي
كه دارند را هم رديف كنيد, مرديم از بس حسرت زندگي كشورهايي را
خورديم كه تا قبل از انقلاب آرزويشان آمدن به ايران بود .
شما که ادعا می کنید یک رسانه بیطرفی هستین، چرا همراه مقایسه قیمت بنزین، مقایسه حداقل دستمزد رو هم کنار این مقایسه نمی ذارین؟؟؟؟
کاش حقوق ودرآمد مردم در کشورهای دیگر را نیز مقایسه می کردین
قیمت بنزین رو مقایسه کردید ، درآمد مردم رو هم مشخص کنید لطفا
آيا درآمد ايرانيان برابر اين كشورها هست؟
آيا قيمت خودرو كم مصرف، أيمن در آن كشورها مانند ايران سربه فلك كشيده؟
آيا آنان مجبورند از كالأهاي پر مصرف استفاده كنند كه دولتشان به آنان تحميل ميكند؟
آيا قيمتهايشان به ميزان ما زياد است؟
چرا فقط افزايش قيمتها براي آنچه دولت دارد بايد باشد ؟ نه حقوق و دستمزدها
مردم دیگه خسته شدند. قیمت بنزین را بالا میبرید ، تورم ایجاد میشود و ریال ایران بی ارزش تر میشود ! به دلیل بی ارزش شدن ریال نسبت به دلار و پول کشورهای خلیج فارس ، دوباره قیمت بنزین نسبت به بقیه دنیا شدیدا کاهش پیدا میکند و دوباره مسئولین به فکر گران کردن بنزین و تحمیل تورم به بازار میشود! این چرخه معیوب که هر دو،سه سال بوجود میاد کی تمام میشود؟
چرا نرخ برابری ارز کشورهای همسایه را با دلار مقایسه نمی کنید . فقط بنزین را مقایسه میکنید؟؟؟!!!!!!
جناب آقای چندین برابر ، دارم کار میکنم اندازه دو روز کشور آمریکا ، بهم حقوق میدن ، شما که دم از اینقدر روشنفکری میزنید ، یه نگا به حقوق کشورهای همسایه هم بندازین ، به من ماهی 30 تومن حقوق بدین من بنزین 10 هزا تومنی که سهله 20 هزار تومنی میزنم
آیا این مقدمه گران کردن بنزین است؟
مواظب قیمت همه چیز باشید که متعاقب افزایش بنزین قطعا اتفاق خواهد افتاد.
چرا اینا ماشینهای بهترنمیسازن اگر ماشینهای ایران باخارج رو مقایسه کنیم مصرف بنزین ایران ازنصف هم کمترمیشه چرا هرچی میشه گیرشون فقط پول بیشترگرفتن از مردم هست جدااز بی ارزش کردن پول هرساله به نفع خودشون
چرا حقوق مردم و درامدشان را به دلار حساب نمی کنید ..کارشناس های زبده
کارت سوخت ...خیلی هم پیچیده نیست ...دولت خودش هم می دونست حداقل با کارت سوخت قابل کنترل هست ولی چرا عمل نمی کرد خدایش می داند وبس ............
تابناک شوما بیزحمت یه مقایسه هم بین کیفیت بنزین ایران و کشور هایی که گفتی بکنی.
کیفیت بنزین یورو 6 واقعی در ترکیه و بنزین به اسطلاح یورو 4 داخلی که اونم اعلام شد میزان گوگردش دو برابر حد مجازه و اصلا ممکن در استاندارد یورو نباشه! و واردات آزاد با تعرفه پایین خودرو در کشور هایی که اسم بردی و به مردم حق انتخاب خودروی باکیفیت و قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین رو دادن . اگه قرار به مقایسه باشه باید این چیزا رو هم مقایسه کنید.
بعد ميفرمائيد دستمزد كارگر در همين كشورهاي همساده!!! چقدره؟
همين تركمنستاني كه ميگيد قيمتش بزنينش فلان قدره ماهانه 120 ليتر بزين مجاني ميده به دارندگان خودرو. بله تعجب نكنيد بنزين مجاني.
لطفاً قیمت بنزین را به میزان دلخواه خود افزایش داده، و قال این قضیه را لطفاً بکنید. این مقایسات سال ها است که انجام می شود.
تابناک، هدف شما بعنوان یک خبرگزاری از انتشار این مقاله چیست، اگر صرفاً اطلاع رسانی است خب در مقابل کالاها دیگر و در آمدها و حقوق ها و... آنها را هم بگویید در اقتصاد تمام اینها بهم وابسته هستند و روی هم تاثیر متقابل دارند.
کسانی که دنبال مقایسه انرژی در ایران و کشورهای دیگه هستند چند تا نکته رو دقت نمیخوان کنند.1-حقوق ما در ماه چند دلار هست با میانگین 5 میلیونی که اعلام شده از طرف دولت که بازم نیست با دلار 11500 میشه حدود 435 دلار تقریبا.2-کیفیت ماشین ها و مصرفشون و موارد دیگه که این گرون کردن هر موقعه میخواد بشه میاد قیاس میشه نخ نما شده.یک چیز جدید رو کنید.قیمت دلار 3400 بوده بی کفایت ها به اینجا رسوندن حقوق هم میخواد سال اینده 15 درصد اضافه کنه.
بله آنها در کشورشان بنزین ندارند و از خارج وارد میکنن ولی ما بنزین داریم و در کشور هم تولید میکنیم و حتی به قول آقایان بنزین را صادر هم میکنیم و در ضمن دلار در اونجا به گرانی اینجا نیست.
خواهشمند میزان حقوق کارمند و کارگران ایرانی با کشورهای همسایه نیز مقایسه شود
دستمزد کارگران در ایران بسیار ناچیز است به نحوی که ایرانی ها به کارگری و دست فروشی و دیگر مشاغل پست در عراق روی آورده اند که یک آبروریزی ملی است ، اول فکری به حال حداقل دستمزد قانون کار بکنید که خیلی افتضاح است
لطفا قیمت بنزین را به قیمت جهانی حساب کنید و درامد مردم را نیز مثل انها پرداخت کنید در امریکا میانگین درامد 50 میلیون تومان و قیمت بنزین 8300 تومان است یا در ژاپن درامد متوسط مردم 39 میلیون و قیمت بنزین 15000 تومان است لطفا ما را هم مثل چشم بادامیها حساب کنید
سلام : بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر و سرانجام طی سالهای آتی دوباره به جای خودکفایی وصادرات،واردات بنزین باید داشته باشیم .پیشنهاد معقول و منطقی این است که مجلس و دولت شجاعت و جسارت به خرج دهند و مصلحت کلی ملت و کشور را در نظر بگیرند با افزایش قیمت وسهمیه بندی محدود برای هر ایرانی مابه التفاوت آنرا بخشی بصورت مستقیم نقدابه مردم پرداخت کنند و بخش دیگر را به حمل ونقل عمومی صرفا ریل پایه ومترو اختصاص دهند تا کشور برای همیشه از این معضل بزرگ رهایی یابد جای بسی شگفتی است که مجلس و دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت حداقل سهمیه بندی بنزین وگازوئیل را هم اجرا نکردند!!!!!!.
بايد توليد كنندگان داخلي بخاطر توليدات پرمصرف و كم بازده مابه التفاوت هزينه سوخت را بهپردازند نه مصرف كنندگان
چرا رفاه مردم را قیاس نمیکنید
این حرفا رو هر ساله میشنویم این کارشناسا رو از کجا میارین چند شاخص لازمه قیاس درامد با هزینه . خودرویی که ۳ برابر نرم جهانی مصرف داره. کیفیت بنزین و قص علی هذا ی برنامه رو در رو بزارید تا به این کارشناسای بی سواد بگیم کجای کاریم بنظر من همین ۱۰۰۰ تومن با این دارامدها زیاده برید جلوی قاچاق رو بگیرید خودروی خوب وارد و بسازید چرا همیشه هزینه ی بی کفایتی رو باید مردم بدن
لطفا یه مقایسه ای بین سطح زندگی و درآمد کشورهای دیگر انجام بدهید.
قیمت بنزین در ترکمنستان با منات به نرخ دلار آزاد تقریبا 950 تومان است. کارشناس محترم چگونه محاسبه کرده است؟
آقا این درآمد سرانه 21000 دلار برای ایران را چگونه محاسبه کردید؟
یعنی هر ایرانی متوسط در سال 210 میلیون تومان درآمد دارد؟
یعنی ماهی 20 میلیون؟
آین آمار رو به کی میدن؟ مردم؟
درآمد سرانه مدیران دولتی و رانت خواران به همه مردم گسترش دادند؟
باز هم دروغ‌باقی!
دارن آسمون و ریسمون رو به هم میبافند تا سوخت را گرون کنند!
مردم رو هم گاگول فرض کردند!!!!
تابناک تو از حقوق مردم دفاع کن.
انصاف این است که حقوق و اجناس دیگر هم مقایسه گردد
هر وقت میخواهند سوخت را گران کنند شما سریعا بفکر مقایسه نرخ سوخت در ایران ودیگر کشورها میافتید هر چند این حنا دیگر رنگی ندارد زیرا باید نرخ سوخت نسبت به درامد سنجیده شود
تا کی این ملت باید بنزین مفت را در حلقوم ماشینهای قراضه پرمصرف داخلی بریزند. یکبار برای همیشه واردات خودرو را آزاد و قیمت بنزین را هم آزاد کنید. به خدا ثروت این ملت کمتر حیف و میل می شود. در هیچ جای دنیا آنقدر که در ایران برای آلودگی محیط زیست بنزین را مفت در اختیار ملت قرار نمی دهند، نمی فروشند
درآمد سالانه ایرانی 21 هزار دلار؟؟؟ ماهی 19 میلیون تومااااان؟ جدی نمیگی؟
نویسنده محترم مقاله، کاملا حق با شماست ولی لطفا فقط بنزین را سوژه قرار ندهید و حقوق و درآمد سرانه ملت را نیز به دلار تبدیل کنید و مقایسه کنید با بقیه کشورها. نویسنده محترم آیا دیواری کوتاهتر از دیوار این ملت عزیز و شهیدپرورده سراغ ندارید؟
هر جا به نفع مان هست با دلار حساب کنیم و هر جا به نفعمان هست با ریال؟ کجایی عدالت؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی