بازدید 12010
روایت یک نماینده از رأی استمزاجی نمایندگان درباره افزایش قیمت بنزین؛

مجلس موافق افزایش قیمت نیست/ دولت اختیار دارد قیمت سوخت را افزایش دهد

چند وقتی است، دوباره زمزمه افزایش قیمت بنزین به رسانه‌ها بازگشته و تقریبا روزی نیست که مسئولی یا مدیری در این باره اظهارنظر نکرده باشد؛ اظهارات ضد و نقیضی که نه رد می‌شود و نه تأیید؛ اما به طور کلی با روح و روان مردم در حال بازی است و تحمل شرایط سخت این روز‌ها را دو چندان کرده است.
کد خبر: ۹۲۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 14 October 2019

مجلس موافق افزایش قیمت نیست/ دولت اختیار دارد قیمت سوخت را افزایش دهدچند وقتی است، دوباره زمزمه افزایش قیمت بنزین به رسانه‌ها بازگشته و تقریبا روزی نیست که مسئولی یا مدیری در این باره اظهارنظر نکرده باشد؛ اظهارات ضد و نقیضی که نه رد می‌شود و نه تأیید؛ اما به طور کلی با روح و روان مردم در حال بازی است و تحمل شرایط سخت این روز‌ها را دو چندان کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر پایه تجربه چهل ساله در ایران، خبر افزایش قیمت بنزین، مساوی با افزایش قیمت سایر اقلام و خدمات است و همین امر باعث نگرانی مردم شده؛ چه آن‌هایی که از خودروی شخصی و چه کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، به هر حال اگر بنزین گران شود، همه چیز گران خواهد شد.

البته در این میان، برخی بر این باورند که قیمت ارزان بنزین نسبت به دیگر کشور‌های جهان و منطقه باعث شده تا سوخت زیادی هدر برود و قاچاق سوخت در مرز‌ها به یک کسب و کار پر رونق تبدیل شود. اگر کناری بایستیم و فقط به این گفته نگاه کنیم، یقینا با این ادعا موافق خواهیم بود و هر طور حساب کنیم، این قول را که بنزین در ایران ارزان است، تأیید خواهیم کرد.

اما با نگاه منطقی همه چیز آن گونه که می‌نماید نخواهد بود. اینکه بنزین در ایران نسبت به کشور‌های دیگر ارزان است درست، اما اگر قرار به مقایسه است، باید همه چیز با هم مقایسه شود؛ مثلا اینکه آیا درآمد مردم ایران هم نسبت به دیگر کشور‌ها برابر است؟ آیا در سایر کشور‌ها نیز همین خودرو‌هایی که مردم ایران سوار می‌شوند، آن‌ها هم سوار می شوند؟ و یا اینکه در آن کشور‌ها هم مردم برای خریدن خودروی با کیفیت باید دو تا سه برابر قیمت خودرو مالیات و عوارض به دولت بدهند؟

از این دست پرسش ها بسیار است، ولی اشکال کار آنجاست که سؤال‌کنندگان غالبا مردم عادی هستند که دستشان به جایی بند نیست و مدعیان مسئولانی هستند که ریش و قیچی دست آن‌هاست. با این حال، گویا کلیت حاکمیت رأی به افزایش قیمت بنزین دارد، ولی برخی موانع سیاسی مانع از انجام آن است؛ از جمله اینکه کشور خود را تا چند وقت دیگر برای یک انتخابات مهم آماده می‌کند و ممکن است افزایش قیمت حامل‌های انرژی وضعیت این انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

از این روی، بسیاری از نمایندگان مجلس ـ که با افزایش قیمت سوخت موافقند ـ حاضر به رأی دادن برای افزایش آن نیستند و حتی در برابرهر افزایشی نیز مقاومت می‌کنند.

در روز‌های گذشته، این موضوع چندین بار در مجلس مطرح شده است و حتی مجلس جلسه غیرعلنی در خصوص این موضوع با حضور چند وزیر برگزار کرد، ولی اخبار رسیده حکایت از این دارد که سبزنشینان بهارستان حتی اسمتزاجی نیز موافق افزایش بهای قیمت سوخت نبوده اند.

در همین زمینه، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک، با اشاره به موضوع احتمال افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی و تصمیم مجلس در این رابطه گفت: تصمیم گیری درباره افزایش حامل‌های انرژی و بنزین طبق حکم مجلس در اختیار دولت است.

وی تأکید کرد: مجلس به دولت اجازه داده که متناسب با شرایط موجود در زمینه حامل‌های انرژی تصمیم‌گیری لازم کند؛ گویا دولت باید در این زمینه، کارشناسی، دقیق و متناسب با شرایط و مقتضیات روز تصمیم گیری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: طبق جلسات غیرعلنی مجلس پیرامون این موضوع، از نمایندگان رأی استمزاجی گرفته شد و نمایندگان طبق نظر خود عنوان کردند که در اوضاع کنونی به شدت مخالف افزایش حامل‌های انرژی و بنزین هستند.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌های پنهان و سرانجام آن در مجلس گفت: دولت باید برنامه خود در زمینه یارانه‌های پنهان را در قالب اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه کند که هنوز این لایحه به مجلس ارائه نشده است. دولت تنها در این چند ماه اخیر به چند اقدام بسنده کرده است که این موارد به هیچ وجه جنس اصلاح ساختاری بودجه را ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۲
بابا آقای روحانی از زندگی ساقطمون کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
بنزین گرون بشه مردم میزنن به سیم
آخر! خدا رحم کنه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
بله خب تو اینجور مسائل اقای روحانی اختیار کامل دارن
الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم.....................................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
یعنی چی ؟
با سلام
در حال حاضر هرگونه افزایش قیمت خیانت به ملت است. ما برای ۱۰۰۰ سال منابع طبیعی داریم. ولی مردم ما ۱۰۰۰ سال عمر نمی کنند تا رنگ رفاه را ببینند.
کسی حق ندارد . زجر مردم را ببیند. و دم از قیمت جهانی نفت کند. مگر مردم ما دلار حقوق می گیرند.
جلوی قاچاق را بگیرید.
یا حق
بازی جدید مجلس و دولت با هدف شکستن کمر اقتصاد خانوارها .
خدایا

این چه مجلس و دولتی بود که بعضی ها انتخاب کردند و من که به هیچکدامشان رای ندادم باید چوبش رو بخورم ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
درسته . بخاطر یکمشت کنسرتی و مرفه شمالشهرنشین ، خشک و تر دارن با هم میسوزن
ناشناس
| Romania |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
میخواستی شرکت کنی و بیل گیتس رو انتخاب کنی. گزینه ها خیلی زیاد بود خب
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
شرکتم میکردی فرقی نمیکرد همینا بودن بازم
برای جلوگیری از قاچاق بنزین راه های دیگری هم هست . جالبه که در کشور ما برای جلوگیری از موضوعات اجتماعی مثل حجاب از قوه استفاده میشه ولی برای جلو گیری از قاچاق از اقتصاد !
مارا به خیر شما امیدی نیست فقط شر نرسانید
مسخره است. پول ملت را دادند پالایشگاه خلیج فارس را به بهانه خودکفایی بنزین درست کردند. بنزین سوپر هم که به مردم نمی دیم.نفت هم که خدا را شکر صادر نمی کنیم. پس برای چی باید بنزین گران شود؟؟؟ مردم باید فقط مقاومت کنند؟!!!!
مجلس از دولت بدتر دولت از مجلس بدتر
مگر درامد مردم زياد شده است كه سوخت را گران كنند به تبعات بعدي گران شدن سوخت هم فكر كرده ايد روغن ريزي گيربكس پرايد مدل82 برايم 1500هزار تومان خرج برداشت
این موضوع هر سال اتفاق میفته،
مجلس میگه افزایش دولت میگه نه فعلا
بعدش دولت میگه افزایش مجلس میگه رعایت معیشت مردم
بعد چند بار شایعه افزایش قیمت میاد
بعد وزیر نفت میاد میگه خیال همه راحت تا سال بعد افزایش قیمت نداریم
بعد یهویی از اول ماه بعد اعلام میشه که با شیب ملایم 60 لیتر ماهی بنزین 1000 تومانی دارید و بقیش هم 1800 تومان
و این ادامه پیدا میکنه برای 3 الی 4 سال بعد
ازکشورهایی مثل اکوادورعبرت بگیرید
به خداراضیم اگرافغانستان پناهندگی بده برم توکشورجنگ زده زندگی کنم ولی حتی یک روزهم درايران نمانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
احسنت
اگر میخواهیم عدالت اجرا شود باید کسی که ماشین گران بالای دویست میلیون سوار میشود پول بیشتری هم بابت بنزین بپردازد. وگرنه گرانی وحشتناک بر سر اکثر مردم آوار میشود، با حقوق دو میلیونی که 170 دلار میشود، ميشه زندگی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
نه برادر راه این نیست چون اون سرمایه داری که ماشین گرون سوار میشه سریع قیمت جنسشو بالا میبره بالا و در نهایت این من و شما هستیم که متضرر میشیم.
باید یک فکر اساسی کرد.از یک طرف ارزان بودن قیمت بنزین یک معضل است و از طرف دیگه در این شرایط تورم افسارگسیختهٔ حداقل ۴۰۰ درصدی افزایش قیمت بنزین یعنی دمیدن بیشتر بر آتش تورم که واقعاً مردم و زندگی‌های زیادی رو مستأصل و به بن‌بست کشونده.
قطعاً در این شرایط افزایش قیمت بنزین کار درستی نیست و نباید انجام بشه ولی بر فرض اینکه افزایش قیمت بنزین هم اتفاق نیفتد، دولت با کسری بودجه زیادی روبه‌رو است؛پس به همین خاطر باید دولت کسری بودجه رو جبران کند و برای این کار یا باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند و یا اینکه پول بدون پشتوانه چاپ شود.
این یعنی اینکه در هر صورت تورم و گرانی رو خواهیم داشت! و باز هم مردم بدبخت‌تر خواهند شد؛چه قیمت بنزین افزایش پیدا کند و چه افزایش پیدا نکند! در هر صورت دولت فکری برای تأمین کسری بودجه با استفاده از خالی کردن جیب مردم خواهد کرد.
باید یه فکر اساسی برای اقتصاد بشه.مسئولان هیچ برنامه‌ای برای اداره اقتصاد کشور ندارند و کلاً چیزی در مورد اقتصاد بلد نیستند.(البته به غیر از چاپ پول)
واقعیت اینکه این نحوه مدیریت مسئولان جز بدبختی و فلاکت نتیجه دیگه‌ای نداره.
پاسخ ها
با سلام
| Germany |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
با سلام
دولت کسری بودجه دار بهتر از مردم فقیر و بدبخت است. خواهشا اینقدر سنگ سینه مردم فقیر رو به بهانه پولدارها نزنید که پولدارها عامل تولید ثروت و کارافرینی هستند. و دولت پولدار عامل رانت و فساد است. پس دولت ها همیشه باید کسری بودجه داشته باشند تا در هزینه حیف و میل نکنند.
یا حق
دم انتخاباته دیگه. مجلس کلا با هر گرانی مخالفه!
الان بهترین زمان برای واقعی کردن قیمتهاست.چون تحریم بهترین نعمت است برای رهایی از اقتصاد نفتی.واقعی کردن قیمت سوخت آغاز راه رشد اقتصادی و حفاظت از محیط زیست است.کما اینکه بهبود وضعیت مردم کشورمان نشانگر شروع این روند است.
پاسخ ها
مشاور
| Germany |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
با سلام
چقدر شما حقوق می گیری و خونت کجاست. تحصیلات شما چقدره و ایا ازدواج کردی یا نه. جواب بده بعد میگم ایا صلاحیت داری در این مورد نظر بدهی یا خیر
یا حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
نکنه چیزی میزی زدی
همینه که هست هرکی ناراحته سرش بزنه به دیوار
بنزین از آب هم ارزونتره تو ایران
سرمایه ملی رو دارین نابود میکینن
اقا لطفا بنزینو زودتر گرون کنین لیتری۴۰۰۰تومان خوبه
خدا به داد ما برسه دیگه میخواین چه فیلمی سرمون دربیارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو رو خدا بس کنید هر روز داریم بیچاره تر میشیم ................
گوش دنیارا پرکردندکه بودجه سال۹۹بدون نفت بسته ایم غافل ازاینکه ازجیب مردم می خواهندبزنند.
ریخت پاش ها کم شود و کسری بودجه جبران میشود مردم توان تامین معاش را به سختی دارند حالا باز موج تورم میخواهند به جامعه بدهند
مجلس دو پهلو حرف می زند می خواهد توپ رادززمینه دولت بیندازد روش. آمریکاهی ...
تا به حال یک تصمیم درست و کارشناسی برای مردم در این مملکت گرفته نشده است، هرچی بوده تنگ تر کردن معیشت مردم بوده چون خانواده هاشون در ایرا ن زندگی نمی کنند که فشار و خرد شدن استخوان های مردم را ببیند.
تکنولوژی ماشین ها باید عوض بشود.خودروهای بی کیفیت داخلی برابر است با مصرف بیش از اندازه بنزین و آلودگی هوا و افزایش سرطان در میان مردم بدبخت و افزایش مرگ ومیر جاده ای.
چرا قیمت بنزین گران شود؟ اگر موضوع قاچاق سوخت است دولت در ناتوانی کنترل قیمت باید سوخت را گران کند؟
با افزایش قیمت حاملهای انرژی یارانه باید افزایش یابد.
نزدیک انتخابات مجلس هست چه بازیه قشنگی
مجلس موافق افزایش قیمت نیست ولی در افزایش قیمت دولتمختار است
با پهپاد های مهندسی معکوس شده که از روی آر کیو ۱۷۰ ساختید برید مرزها رو کنترل کنید!
دولت در نزدیکی انتخابات کمر همت بسته تا مشارکت مردم بیش از پیش کاهش پیدا کنه!
درایران بنزین گران نیست پول ملی توسط دولت بی ارزش شده زمانیکه پول ما دوبرابردینارعراق بود بنزین هزارتومان بود درعراق ۴۵۰ دیناریعنی ق225 تومان الان همان ۴۵۰ دیناره وماهم هزارتومان ولی ارزش پولمان شده هیچ پس لطفا بیخودی نگویید ارزانه
مجلس راضی نیست گرون بشه ولی گرون میکنن بخدا راضی نیستن ولی باید بشه مردم به درک
یعنی کسی که پراید پیزوری داره با کسی که بنز داره در یک سطحه توانش؟
بابا مگر به دلار حقوق می دید تا به دلار قیمت بنزین را بالا می بریذ چرا نمی فهمید ؟/..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان