بازدید 12699
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

واسطه‌هایی که جلوی کاهش قیمت گوشت را گرفته اند/ واردات بیش از ۴۰۰ هزار تن گوشت، اما ارزانی قطره چکانی!

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در مصاحبه با تابناک اقتصادی گفت: واسطه‌ها که واردکنندگان نیز جزو آن‌ها هستند، نمی‌گذارند که قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند. دلیل مقاومت با کاهش قیمت گوشت قرمز نیز این است که اگر قیمت گوشت گرم کاهش یابد، دیگر کسی گوشت یخ زده نخواهد خرید و این واسطه‌ها و واردکنندگان به خاک سیاه خواهند نشست!
کد خبر: ۹۲۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 09 October 2019
واسطه‌هایی که جلوی کاهش قیمت گوشت را گرفته اند/ واردات بیش از ۴۰۰ هزار تن گوشت، اما ارزانی قطره چکانی!
 
تابناک اقتصادیرئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در مصاحبه با تابناک اقتصادی گفت: واسطه‌ها که واردکنندگان نیز جزو آن‌ها هستند، نمی‌گذارند که قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند. دلیل مقاومت با کاهش قیمت گوشت قرمز نیز این است که اگر قیمت گوشت گرم کاهش یابد، دیگر کسی گوشت یخ زده نخواهد خرید و این واسطه‌ها و واردکنندگان به خاک سیاه خواهند نشست!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ گوشت قرمز از مهمترین منابع تأمین پروتئین محسوب می‌شود که در سفره غذایی ایرانیان جایگاه و اهمیت ویژه را دارد. در یک سال گذشته، به رغم تمام تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی دولت، قیمت این منبع تأمین پروتئین کاهش قابل توجهی نیافته و هنوز شاهد چالش‌های جدی در این زمینه هستیم.

نکته مهم در این میان این که بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت دام زنده به طرز معناداری کاهش یافته است؛ اما مصرف کننده نمود این کاهش قیمت را در بازار گوشت قرمز آن چنان که باید مشاهده نمی‌کند.

در پانزدهم مهر ۱۳۹۸ سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون قیمت دام سنگین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و قیمت دام سبک حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت دام سنگین و دام سبک از آغاز سال جاری تاکنون، در حالی است که طبق آمار‌های ارائه شده در مرکز آمار ایران، این کاهش قیمت به طرز معناداری در کاهش قیمت گوشت قرمز خود را نشان نداده است. آمار‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری قیمت هر کیلو گوشت گوسفند ۱۰۱ هزار تومان بوده که این قیمت با کاهشی یک درصدی در شهریور ماه سال جاری به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله در فروردین ۹۴ هزار تومان بوده که این قیمت نیز با کاهشی ۵ درصدی به کیلویی ۸۹ هزار تومان رسیده است.

سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه تأمین ۶۰ درصد گوشت قرمز کشور بر دوش دام سنگین است، گفت: قیمت دام زنده سنگین (گوساله) از کیلویی ۳۹ هزار تومان در خرداد ماه به ۲۸ هزار تومان در مهرماه کاهش یافته است. وی افزود: اگر بازه زمانی را خرداد ماه سال جاری تا به امروز در نظر بگیریم، قیمت گوشت گوساله و گاو از هر کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان کاهش یافته است، اما هنوز هم قیمت گوشت گوساله و گاو حدود ۱۰ هزار تومان حباب دارد.

هم اکنون پرسش این است که مقصر بالا بودن قیمت گوشت قرمز کیست؟

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران طی مصاحبه‌ای با بیان این که تولید امسال شرایط بسیار مطلوبی داشته و جلوی قاچاق دام نیز گرفته شده و نگرانی در این زمینه نداریم و حتی با مشکل انباشت دام سنگین در کشور روبه رو هستیم، گفت: عده‌ای مصمم هستند قیمت‌های بازار را حفظ کنند و اجازه کاهش نرخ نمی‌دهند، چون به دنبال سود بیشتر هستند. وی طی مصاحبه دیگری نیز اعلام کرده بود: سودجویی واسطه‌ها و دلالان نمی‌گذارد قیمت گوشت در بازار کاهش یابد.

هر چند سلطانی، دلیل عدم کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار را واسطه‌ها و دلالان می‌دانند، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است عدم عرضه بموقع دام‌ها از سوی دامداران یکی از عوامل اختلال در بازار گوشت قرمز است. وی گفت: وقتی دامداران، دام را به بازار عرضه نمی‌کنند و به طمع اینکه قیمت آن بالا برود دام را نگه می‌دارند وزن آن هم بالا می‌رود. ملکی افزود: آن‌ها با این نگاه که سال قبل بازار دچار چالش شد، با کمبود مواجه بودیم و دام هایشان را توانستند به قیمت‌های ایده آل خود اعمال نرخ کنند، امسال نیز همین افکار را دارند.

سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی نیز ضمن تأیید صحبت‌های سعید سلطانی پیرامون اینکه عده‌ای نمی‌گذارند قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند، گفت: واسطه‌ها که واردکنندگان نیز جزو آن‌ها هستند، نمی‌گذارند قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند. دلیل مقاومت با کاهش قیمت گوشت قرمز نیز این است که اگر قیمت گوشت گرم کاهش یابد، دیگر کسی گوشت یخ زده نخواهد خرید و این واسطه‌ها و واردکنندگان به خاک سیاه خواهند نشست!

مقدسی همچنین از مخالفت این عده با  پیشنهاد کاهش قیمت گوشت گاو و گوساله به ۷۵ هزار تومان پرده برداشت و گفت: انجمن صنفی گاوداران به همراه شورای هماهنگی تأمین کنندگان گوشت با معاون وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای را برگزار و اعلام کردیم برای کاهش قیمت گوشت قرمز، انجمن حاضر است دام را تأمین و شورای هماهنگی تأمین کنندگان نیز دام را ذبح و گوشت را بسته بندی کند و به قیمت ۷۵ هزار تومان در فروشگاه‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی مثل پشتیبانی امور دام و تعاونی روستایی عرضه نماید. پس از آن که این موضوع رسانه‌ای شد، عده‌ای شروع به مخالفت با آن کردند؛ به این دلیل که این وضعیت باعث می‌شد تا گوشت‌های یخی  وارداتی روی دست واردکنندگان بماند. وی افزود: البته رسانه‌ای شدن پیشنهاد کاهش قیمت گوشت گاو و گوساله به ۷۵ هزار تومان خود باعث افت گوشت قرمز در بازار شد.

مقدسی در مورد پیش بینی کاهش قیمت گوشت قرمز گفت: به نظرم من هنوز هم گوشت گوساله حباب قیمتی دارد و تا ده هزار تومان دیگر هم می‌تواند کاهش پیدا کند.  

وضعیت صادرات و واردات دام چگونه است؟

مقدسی در مورد وضعیت صادرات دام به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: صادرات دام حدود یک سال و نیم است که ممنوع می‌باشد و هنوز هم این ممنوعیت صادرات ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد گوشت وارداتی نیز گوشت گوساله است، در مورد وضعیت واردات گوشت قرمز نیز گفت: هم اکنون دیگر واردات گوشت قرمز توجیهی ندارد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار تن گوشت قرمز و در چهار ماهه نخست سال جاری نیز حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کرده اند. مقدسی افزود: مصرف گوشت قرمز در ایران، سالانه ۹۰۰ هزار تن است که از این میزان، ۸۵۰ هزار تن در ایران تولید می‌شود و حالا پرسش این است که چرا سال گذشته ۳۰۰ هزار تن وارد شده است؟ این میزان واردات گوشت قرمز باعث نابودی تولید ملی می‌شود.

شایان ذکر است منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور نیز طی مصاحبه‌ای در پانزدهم مهر ماه سال جاری با بیان اینکه واردات گوشت قرمز دام سنگین ۲۵ درصد بیش از نیاز کشور بوده است، گفت: میزان نیاز کشور به واردات دام سنگین تنها ۱۰ درصد است، اما آمار نشان می‌دهد واردات ۲۵ درصد بیش از میزان نیاز کشور انجام شده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
فکرش را بکنید اگر مردم یک ماه گوشت نمی خوردند هم یک قدم به سمت سلامتی گام برمی داشند و هم امکان سوء استفاده واسطه های گوشت را سلب می کردند
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
بنده به عنوان یک وارد کننده زحمت کش گوشت با بیش از 128 سال سابقه کار. باید به ارزتان برساند که نمیگذارند ما کار کنیم وگرنه گوشت مورد نیاظ را تعمین میکنم. اگر دلار 1000 تومن به من بدهند من همینجا اعلام میدارد که قول میدهم دلار فروشی نکنم و گوشت وارد کنم.
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
این مقاله عذر بدتر از گناه است !!!!!؟؟؟
یعنی چه ؟
دولت و قوه قضائیه که آنها را می شناسند
چرا یقه شان را نمی گیرند ؟
مردم را چرا به حال خودشان در دندان و چنگال یک مشت دزد بیرحم و پول پرست و متصل به قدرت های مافیایی تنها گذاشته اید ؟
اگر کاری نمی کنید ، چرا گزارش می دهید ؟
از دست مردم که صاحب هیچ قدرت و اتحادیه و جامعه مدنی متشکل برای اعتراض نیستند
گچکاری بر می آید ؟
چرا
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
آقا نعمت. خوبی شما؟ یه نگاه به نوشتنت بکن. زیاد تو به فکر ارز هستی که عرض را نوشتی ارز! تامین رو هم نوشتی تعمین! بابا! ۱۲۸ ساله!
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
اینها همه به نوعی بازار را بین خود تقسیم کرده اند
و قدرت مافیایی دارند
و خیلی وقت است که دستشان در جیب مردم است
هیچ امیدی به اصلاحات نداشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
آق نعمت دمت گرم داش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
سلام نعمت
فدای چشات کجا بودی نبودت مدتی
گل میگی هنیشه
توان کنترل قیمت گوشت را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
عزیزم مقصر خود تعظیراد هست بهار امسال یک قصابی شهر ما گوست را میداد کیلویی ۷۵هزا. تومان از طرف تعظیراد یک برگه چسبانده بودند باید کیلویی ,۱۲۹هزار تومان بدی و کمتر بدی بقیه اعضا صنف شاکی هستند و جریمه میسی
مقصر دولت است
پاسخ ها
آقا دولت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
مقصر خودتی
این احتکارکننده ها و دلالها باید اعدام بشن
چرا باید قوت مردم دست چنین سوداگرانی باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
همینی که هست
نمیخای برو بورکینافاسو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
اشتباهی منفی داده شد ببخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
خب عوضش مملکت داره پیشرفت میکنه نمیبینی؟
ناشناس
| Thailand |
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
در ایران دامداری اغلب خرده پا هستند نمی توانند با هم هماهنگی بکنند دامهاشان را نگهدارند تا گوشت ارزان نشود. به موقع کشتار نکردن کلی هزینه دارد.
بهتر بود هزینه واردات هر کیلو گوشت وارداتی برای وارد کننده ها را هم اعلام می کردید. اگر این قیمت بالاتر از معادل دلاریِ 75 هزار تومان باشد در آنصورت آنها قطعا ضرر خواهند کرد ولی ممکن است این قیمت مثلا معادل 50 هزار تومان باشد آنگاه حاشیه سود آنها کاهش خواهد یافت. دلالان در هر کدام از این وضعیت ها ممکن است نسبت به تعدیل قیمت در بازار واکنش متفاوتی نشان دهند. به هر حال اگر قیمت هر کیلو گوشت وارداتی از قیمت داخلی آن بالاتر باشد احتمال افزایش صادرات این محصول به خارج از کشور متصور است.
با این حساب و کتاب، تحلیل صورت گرفته بدون ذکر قیمت ها اصلا دقیق نیست و قیمت تعادلی بازار باید از جمع بندی مجموع شرایط محاسبه گردد و بعد فاصله قیمت گوشت در بازار با این قیمت تحلیل شود.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
ستادی هست بنام تنظیم بازار که هراول سال میزان نیاز را اعلام وبین سازمانهایی تقسیم میکند مثلا صدا وسیما یا تعاونی های نیروها
گوشت کیلویی 2.5 دلار بئد که به برکت احمدی نژاد 4.5 دلار شد باهر ارزی حساب کنین وتفاوت رو بسنجین, قیمت دستتون میاد
حالا میفهمین چرا نمیذارن و کیا نمیذارن
قیمت واقعی بشه
...همیشه یک عده از زجر کشیدن مردم نون خورده اند و مال حرام کسب کرده اند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
مثل خودت
محصولات ایران خودرو و سایپا ۱ تا ۵ میلیون گران شد ؟؟ نرخ گذاری دستوری چرا شامل کالاهای داخلی نمیشه ؟
همه اينها وابسته به رانتخواران خاص هستند که نمي گذارند مملکت به ارامش برسد شکر را 1500 تومان وارد مي کنند 4000 تومان به مردم مي فروشند گوشت کيليوي 31000 تومان را به 52 هزار تومان مي فروشند برنج و ساير اقلام هم همينطور.
این چیزا باعث نا امیدیتون نشه ها امیدوار باشید از اسمون سنگم بارید امیدوار باشید هرکار کردن شما فقط امیدوار باشید
بد گفتم تابی؟
چرا 80 میلیون رو فدای 100 هزار واسطه می کنید؟....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
بخاطر اینکه زیرا
این چه مملکتی هست یه عده مافیا تو هر چیزی قدرت دارند و مسئولین محترم میگن زورمون بهشون نمیرسه! اگر یه بار برای همیشه با این دلالی و زد و بند و مافیا بازی تو هرچیزی به صورت جدی برخورد بشه مطمئن باشید خیلی از مسائل کشور حل میشه ...
4تاشون اعدام کنین حل میشه
1تاشون هم اعدام کنن حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
خوب تو بیا اعدامت کنیم تا حل شه
همونطور که ادم های الافی نظیر سحر تبر سحر تیشه و غیره رو میگیرن گرفتن این واسطه ها کاری نداره سرکارمون گذاشتی تابی
همیشه پای یک آقازاده در میان است!!! بلاخره لکسوس الاهیه لواسان دوبی لندن کانادا همشون خرج دارن با گوشت ارزون هم که جواب دلار ۱۲۰۰۰ تومانی را نمیشه داد یک آب معدنی کوچک هم تو اروپا ۲۰-۲۵ هزار تومان خرج داره. کمین انصاف داشته باشین
متاسفانه با ارائه آمار واطلاعات غلط وخلط مبحث گزارش ناپخته ای وبدتر از آن نتایج بدرد نخور حاصل شده است. بازار راه خودش را پیدا میکند از انجا که در مبحث گوشت قرمز قیمت پایه دام زنده مرکز ثقل قیمت گوشت قرمز در بازار است شاید در کوتاه مدت اینگونه اقدامات اددعایی کاربرد داشته باشد ولی در بلند مدت نمی تواند دوام داشته باشد. تازمانی که قیمت دام زنده سبک در بازار کاهش چشمگیری پیدا نکرده و قیمت های کاهش یافته پایدار نباشد بازر گوشت قرمز به ثبات نخواهد رسید. ضمناً امار واردات گوشت قرمز صحیح نمی باشد وآمار واقعی از سایت گمرک قابل احصا می باشد.واردات گوشت قرمز از ابتدای سال 97 تا کنون یعنی 1.5سال حدود 250هزار تن
اينا كين؟ خسته شديم از دست اين دلال ها، چرا دستگاه نظارتي اينقدر ضعيفه؟
پاسخ ها
اصخر کوپک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
مگه دلالی چشه؟
من یه عمره دلالم از شیر مرق تا جون آدمیزاد دلالی میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
دلالی پولش حرومه چون به ضرر مردم کم توان و به نفع پولدارهاست
آقا بدون این دلال هاامور در ایران پیشرفت نمی کند اگر گذرتان به... افتاده باشد معجزه دلال ها را خواهید دید که کاری را که باید خودت دهها بار مراجعه کنی وباز انجام نشده با مراجعه بدلال براحتی انجام می گیرد زیرا هیچ نظارتی بر کلیه دستگاهها اعم از خدماتی وتوزیعی وغیره نیست و به شکایات ملت نیز رسیدگی نمی شود
و بعد از ماهها دوندگی پیگیری در دستگاههای ذبربط جز سرخوردگی چیزی عاید نمی گردد علی الخصوص وقتی رسیدگی کننده از ابواب وزارت کشور باشد .یاحجت بن الحسن عجل علی ظهوری .
نظرم این است که کسانی که گوشت زیاد میخرن کاری کنید که نتوانند سهم گوشت مردم را بخرند و باعث گرانی و نیاز کاذب بازار شوند
طرح :
مردمی که گوشت گرم می خواهند از قصابی ها بخرند از طریق یک سامانه ساده ussd و گویا (سانترال) (بی سواد ها از طریق اپراتور مستقیم) اعلام نیاز کنند و کد ملی خود و کد قصابی یا نام قصابی به همراه رمز عبور (برای دادن سهمیه شما از کشتارگاه به قصابی مورد نظر شما ) را وارد کنند یک شب قبل از خرید تا بتوانند از سهمیه ماهانه خود از قصابی ها خرید کنند
قصابی ها هم بر اساس لیست و برگه ای که کشتارگاه داده (ثبت نامی ها )اجازه فروش را فقط بر اساس لیست دارند
در این حالات دست رستوران ها برچیده می شود
نظارت و سلامت گوشت احراز می شود
لازم نیست مردم نگران این باشند اگر دیر برسند گوشت خوب گیرشان نمی آید سهمیه هر شخص محفوظ است
قصابی ها مشتری مدار می شوند
دست مفسدین و تجمل گراها و مسرفین به صدها کیلو و بله هزاران کیلو نخواهد رسید
و مجبورن از سهمیه آزاد که آن هم الکترونیک است و برای افشای تجمل گراها است استفاده کنند
دولت می تواند سهمیه گوشت گرم به مردم بدهد با قیمت ارزان و با خیال راحت مطمئن است به دست مردم می رسد
معادله گوشت بسیار ساده است آنکس که نمی‌تواند گوشت گران بخرد قدرتی ندارد که کسی از او بترسد وانکس که توان خرید گوشت گران را دارد می‌خرد وکاری به این ندارد کی کجا چه کار می‌کند به همین سادگی!!!
اختصاص ارز به واردکنندگان از اول اشتباه بود و در طی این یکسال علاوه بر اینکه قیمت ها کاهش نیافت جهش قیمت نیز داشتیم دولت بجای اختصاص ارز به وارد کنندگان (دلالان) همون ارز 4200 را به خود مردم اختصاص دهند
جناب جهانگیری آزموده را آزمودن حخطاست دیگر ارز تخصیص ندهید لطفا این خواسته همه مردم است
گوشت در کشور همسایه ما ترکیه کیلویی 65000 تومان است و چرا باید ما همان گوشت بی کیفیت را بایستی 105000 هزار تومان خریداری کنیم
دستگير، محاكمه، دادگاه فقط
چطور این واسطها با مردم هرکاری دوست دارن انجام میدهند. خیلی مهم است چطور. پول حاطه از این واسطه گریها در اقتصاد چه نقشی دارد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان