بازدید 1635

لیر در سراشیبی

کد خبر: ۹۲۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶ 08 October 2019

ارزش لیر پس از تهدید ترکیه به حمله به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه سقوط کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پس از آن که ترکیه بر سر استقرار یک منطقه امن در شمال سوریه با آمریکا به توافق نرسید، برخی از مقامات ترک از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور تهدید کرده اند که به مواضع کردها در شمال سوریه حمله خواهد شد. در واکنش به این تهدید بسیاری از کشورها با این حمله مخالفت کرده و پنتاگون نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از این حمله حمایت نخواهد کرد.

البته تبعات این حمله به حوزه اقتصادی نیز کشیده شده است. سناتور لیندزی گراهام از رایزنی با سناتورهای دیگر برای اعمال تحریم علیه ترکیه و حتی تعلیق عضویت این کشور در ناتو در صورت عملی شدن این تهدید خبر داده و دونالد ترامپ نیز تهدید کرده است که اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

دونالد ترامپ روز گذشته در پیامی توئیتری به ترکیه هشدار داده بود: همان‌طور که پیش از این نیز واضحا اعلام کرده‌ام، اکنون نیز تکرار می‌کنم که اگر ترکیه هرگونه اقدامی انجام دهد که از نظر منطق فوق‌العاده و بی‌مانند من مصداق خارج شدن از چارچوب‌ها قلمداد شود، اقتصاد ترکیه را کاملاً ویران خواهم کرد و از بین‌ خواهم برد؛ همان طور که قبلاً این کار را کرده‌ام!

در واکنش به این تحولات، در معاملات امروز بازارهای ارزی استانبول، ارزش لیر بیش از دو درصد سقوط کرد و هر دلار با ثبت ۵.۸۳۰۵ لیر به بالاترین سطح خود در طول یک ماه اخیر رسید. بازدهی اوراق قرضه دلاری ترکیه نیز ۱.۳ درصد ریزش کرد.

یک معامله‌گر ارزی در استانبول که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: در حالی که بیانیه‌های قبلی آمریکا نوعی چراغ سبز به ترکیه بود، حالا مشخص نیست چه خواهد شد و سوالات زیادی در خصوص تحولات آینده پیش آمده است.

روابط آمریکا و ترکیه که پیش تر نیز بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه متشنج شده بود اکنون به سطح شکننده ای رسیده است. سال گذشته نیز در نتیجه تنش با واشنگتن بر سر بازداشت یک تبعه آمریکایی در ترکیه که به اعمال تحریم‌هایی از طرف آمریکا منتج شد، ارزش لیر در برابر دلار حدود یک سوم کاهش یافت.

البته بازار ارز تنها بازاری نبود که از تحولات منطقه ای متاثر شد و تنش ها به بورس نیز کشیده شد جایی که شاخص " بیست ۱۰۰" بورس استانبول ۰.۴۵ درصد ریزش کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان