بازدید 3860

سیستم غلط مدیریت پسماند باعث زباله‌گردی شد

کد خبر: ۹۲۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ 08 October 2019

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سیستم غلط مدیریت پسماند باعث ایجاد زباله‌گردی شده است، گفت: باید مطالبه کنیم که هر چه سریع‌تر طرح جامع مدیریت پسماند به نتیجه برسد.

به گزارش فارس، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در نشست خبری که همراه با علی اعطا برگزار شد، به روز جهانی کودک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کودکان در جهان با آسیب‌های زیادی همچون مشکلات اقتصادی، محیط زیستی، جنگ و ... همراه بوده و حمایت هر چه بیشتر از آنها ضرورت دارد.

وی افزود: خوشبختانه تهران از ابرشهرهایی است که به الگوی شهر دوستدار کودک تبدیل شده و از این منظر به یونیسف پیوسته است این موضوع از سال 89 و بر اساس مصوبه شورای شهر محقق شد.

رئیس کمیته دوستدار کودک شورای شهر تهران ادامه داد: در سال 94 برنامه اجباری در این زمینه توسط شهردار ابلاغ شد و اعتبار برنامه اجرایی تا تابستان 97 بود و اکنون در سال اول مرحله دوم اجرا هستیم.

فخاری بیان داشت: بر اساس مصوبه شورای شهر کمیته دوستدار کودک شامل دو کمیته اجرایی و نظارت است که عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حوزه کمیته اجرایی و اعضای شورای شهر در کمیته نظارت قرار دارند.

وی بیان داشت: از لحاظ زیرساخت‌های شهری،‌ عمران و شهرسازی،‌ حمل و نقل، خدمات شهرداری و... اقدامات خوبی برای کودکان انجام گرفته که تغییر جنس وسایل بازی در پارک‌ها و کم خطر کردن آنها همچنین راه‌اندازی باغ کتاب و اتاق مادر و کودک در ایستگاه‌های مترو از جمله برنامه‌های صورت گرفته است.

وی در ادامه به موضوع مدارس پرتو اشاره کرد و گفت: این مدارس برای توانمندسازی اجتماعی و ارائه آموزش‌های مهارتی برای کودکان کار و خیابان طراحی شده که فضاهای آن توسط شهرداری تجهیز و اداره می‌شود و بهره‌برداری به عهده پیمانکاری از جنس سازمان‌های مردم‌نهاد است.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه این مدارس کارکرد آموزش اجتماعی دارند گفت:‌نمی‌گوییم این مدارس باید تعطیل شوند ولی اکنون تبدیل به مدارس مشابه آموزش و پرورش به ویژه برای کودکان اتباع غیرایرانی شده است.

وی تصریح کرد: فارغ از اینکه کودکان کدام تبعه الان در این مدارس هستند این موضوع مطرح است که باید آئین‌نامه مدارس پرتو در آنها اجرا شود و مدارس آموزش و پرورشی نباشند و ما تأکید داریم که کودکان در این مدارس آموزش‌های مهارتی فرا گیرند.

فخاری در مورد سوالی در زمینه خانه‌های کودک فرهنگسراها و نبود ایمنی در آنها گفت: در برنامه‌های اولیه این موضوع بررسی شده از اول قرار بوده که خانه‌های کودک محلی برای بازی کودکان باشد و هدف تأمین عادلانه وسایل بازی به ویژه برای افراد کم‌برخوردار است.

وی افزود: متأسفانه اکنون بسیاری از این خانه‌های کودک به سمت کاربرد شبیه مهدکودک رفته و کار نظارتی بر آنها هر چند انجام شده ولی هنوز تکمیل نشده است. این خانه‌های کودک دستورالعمل و ضوابط مشخص دارد و اگر بنا است پاسخ نیاز محله‌ای تأمین مهدکودک باشد باید این مراکز با بهزیستی همکاری کنند و بهزیستی ارزیابی‌های لازم را انجام دهد بنابر این نمی‌توان وضعیت واحدی برای همه مناطق در نظر گرفت.

وی بیان داشت: این مشکلات از اتفاقات برخوردار بیشتر رخ داده و طبق ارزیاب‌ها رعایت حقوقی مردم در مناطق دارای برخوردار کمتر رعایت می‌شود حتی در منطقه یک مناسب‌سازی عمومی خوب نیست و به دلیل ارزش بالای زمین حتی خود شهروندان به حقوق عمومی یکدیگر بی‌توجه هستند و پیاده‌راه‌ها کوچک و کوچک‌تر شده است.

فخاری در مورد آمار کودکان کار و خیابان گفت:‌آمار آنها بر اساس برخی از بررسی‌ها حدود 10 هزار مورد در تهران و محدوده آن است که زباله‌گردی با کودک کار متفاوت بوده و شکل پنهانی دارد و در بسیاری مواقع انکار می‌شود بنابر این آمار دقیقی در مورد آنها نیست.

وی گفت: بخشی از آمارها در این زمینه را فعالان مدنی و برخی را وزارت کشور ارائه می‌دهند که من فکر می‌کنم به غیر از مسئله آماری باید مطالبه کنیم که هر چه سریع‌تر طرح جامع مدیریت پسماند به نتیجه برسد.

فخاری تأکید کرد:‌اگر سیستم مدیرتی پسماند اصلاح شود حلقه‌های کار اصلاح خواهد شد چرا که توده‌های زباله ارزش پسماند و نیروی کار ارزان‌قیمت سبب بروز نظام اقتصادی کثیف در حوزه پسماند شده است.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: قرار شده بود که پیمانکاران متخلف در زمینه پسماند حذف شوند ولی گویا این کار انجام نگرفته ارزش زباله بالا است و سیستم جمع‌آوری نیاز به اصلاح دارد.

وی در مورد مدارس رویش گفت: این مدارس از زنجیره مدارس پرتو بوده و در محدوده هرندی و شوش قرار دارد بازدیدهایی از این مدارس انجام شده و نظارت‌ها انجام می‌گیرد در مورد مراکز پیام نیز قرار بود تبدیل به کارخانه‌های نوآوری برای استارتاپ‌ها شوند و ما تلاش کردیم این مراکز به مردم بازگردانده شود چرا که متعلق به آنها است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی