بازدید 6945
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

احتمال سوداگری در ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی/ مسکن مشارکتی، مردم را خانه دار می‌کند؟

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حالی قیمت کل هر متر مربع واحد مسکونی در طرح اقدام ملی را ۲.۵ تا ۳ میلیون اعلام می‌کند که چندی پیش، عباس فرهادیه، مدیر کل سابق دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، تنها هزینه عملیات ساخت هر متر مربع مسکن را ۲.۶ تا ۳.۳ میلیون اعلام کرده بود.
کد خبر: ۹۲۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 08 October 2019
احتمال سوداگری در ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی/ مسکن مشارکتی مردم را خانه دار می‌کند؟
 
تابناک اقتصادیعملیات اجرایی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی، در حالی با حضور رئیس جمهور، کلید خورد که انتقادات فراوانی به نحوه قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی از سوی کارشناسان حوزه مسکن و نمایندگان مجلس مطرح شده بود.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در همین خصوص، ۱۴ مهرماه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن، ضمن اشاره به قیمت تمام شده هر واحد مسکونی در طرح اقدام ملی و هماهنگ کردن آن با واقعیت روز، بیان کرد: «دامنه قیمت‌های تمام‌شده هر متر مربع واحد مسکونی در طرح اقدام ملی، بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است که شامل همه اجزای ساختمان می‌شود.»

وزیر راه و شهرسازی در حالی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را برابر ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان اعلام می‌کند که عباس فرهادیه، مدیرکل سابق دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در بیان قیمت تمام شده مسکن گفت: «هزینه تمام شده عملیات ساخت یک واحد ۷۵ متری، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود.»
 

اظهارات متناقض متولیان مسکن در وزارت راه و شهرسازی

در حقیقت به منظور خرید یک متر مربع مسکن، متقاضی خرید باید مجموع سه هزینه زمین، عملیات ساخت و بهره مالکانه، صاحب خانه را پرداخت کند. اظهارات فرهادیه مشخص می‌کند بر خلاف گفته وزیر راه، نه تنها قیمت کل خرید هر متر مربع مسکن با احتساب همه اجزای ساختمان، ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان نیست، بلکه تنها عملیات ساخت واحد مسکونی در حدود ۲.۶ میلیون تا ۳.۳ میلیون تومان هزینه دارد.

برای بررسی ادعا‌های متناقض مسئولین وزارت راه و شهرسازی، باید شیوۀ ساخت مسکن در طرح اقدام ملی واکاوی شود.
 
بنا بر اظهارات مسئولین وزارت راه و شهرسازی، شیوۀ ساخت مسکن در طرح اقدام ملی شیوۀ مسکن مشارکتی است.
 
در این شیوه، وزارت راه و شهرسازی در قالب قراردادی وارد شراکت با انبوه‌ساز می‌شود. بر مبنای این قرارداد، وزارت راه مکلف می‌شود، زمین مورد نیاز برای اجرای طرح را در اختیار انبوه‌ساز قرار دهد. انبوه‌ساز نیز، هزینه و عملیات ساخت را متقبل می‌شود. در نهایت نیز بر مبنای آورده اولیه هر بخش، مالکیت واحد‌های ساخته شده بین وزارت راه و انبوه‌ساز تقسیم خواهد شد.
 

♦ بیشتر بخوانید

 
در همین راستا محمد عنایتی نجف‌آبادی، کارشناس عمران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، در ارتباط با نحوه قیمت گذاری وزارت راه برای واحد‌های طرح اقدام ملی گفت: «اظهارات وزیر محترم راه و آقای فرهادیه در حالتی که وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی، تنها هزینه ساخت را از متقاضیان بگیرد، مشابه خواهد بود.»

شیوۀ مشارکتی ساخت مسکن، قیمت گذاری واحد‌های طرح اقدام ملی را دچار ابهام می‌کند.

محمد عنایتی، ضمن بیان اینکه هزینه یک متر مربع مسکن، شامل هزینه زمین، هزینه عملیات ساخت و هزینه بهره مالکانه مالک است، ادامه داد: «در شیوۀ مشارکتی ساخت مسکن، هیچ یک از هزینه‌های زمین و عملیات ساخت و بهره مالکانه حذف نمی‌شود، چون مالکیت بخش عمده‌ای از واحد‌های مسکونی به انبوه‌ساز خواهد رسید. در نتیجه متقاضی خرید مسکن در این طرح مجبور است هزینه هر سه بخش را پرداخت کرده و بدون شک واحد‌هایی که به انبوه‌ساز می‌رسد، در بهترین حالت به قیمت روز بازار به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید.»

عنایتی در پایان، با اشاره ایجاد فضای سوداگری در طرح اقدام ملی، افزود: «با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از واحد‌ها طرح اقدام ملی در اختیار یک شخص حقیقی یا حقوقی به نام انبوه‌ساز قرار می‌گیرد؛ بنابراین، امکان دارد که این شخص با قیمت سازی واحد‌های خود، واحد‌های طرح اقدام ملی را گران‌تر از قیمت بازار به فروش رسانده و بدین ترتیب دست به سوداگری در بازار مسکن بزند.»

انتقاد نمایندگان مجلس و انبوه‌سازان نسبت به مسکن مشارکتی

بسیاری از نمایندگان مجلس، شیوۀ اتخاذی وزارت راه در طرح اقدام ملی را شیوۀ پر اشکالی تلقی کرده و قیمت‌گذاری این واحد‌ها را به عنوان نقطه ابهام این طرح معرفی می‌کنند. از همین روی، علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در بیان ایرادات ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی در طرح اقدام ملی گفت: «دادن زمین به انبوه ساز و ساخت مسکن به شکل مشارکتی، موجب می‌شود هیچ نظارتی بر قیمت عرضه و مدت زمان ساخت نباشد؛ ضمنا واحد‌هایی که در اختیار دولت قرار خواهد گرفت، اگر با قیمتی پایین‌تر از قیمت روز عرضه شود، زمینه ساز رانتی برای عرضه این واحد‌ها خواهد شد.»

ذکر این مهم لازم است که متولیان مسکن در وزارت راه، علت استفاده از شیوۀ مشارکتی را، جذابیت این شیوۀ ساخت برای انبوه سازان دانسته اند، حال آن که پس از اعلام جزئیات قرارداد‌های مشارکتی، انبوه‌سازان مسکن به علت شرایط نامناسب بازگشت سرمایه در این طرح و همچنین، ورود خصولتی‌ها به این حوزه، طرح مسکن مشارکتی را نامناسب تلقی کرده‌اند.
 
در همین راستا، فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان، با اشاره به معایب ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی، اظهار داشت: «اساس قرارداد‌ها در طرح اقدام ملی ساخت مسکن، به نحوی تنظیم شده بود که بخش خصوصی واقعی کشور صددرصد عقب نشینی کرد.»
 
تابناک اقتصادی در گزارش های بعدی، ابعاد و ایرادات مختلف این طرح را مطرح خواهد کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
این طح هو مثل دلار 4200 میشه!
کیسه ای جدید دوختند که هیچ موقع پر شدنی نیست.
امان از مسولان طماع و ....
بجنبيد تا اژدها دوبار بيدار نشده
هر آنچیزی که به سود مردم و به ضرر سرمایه داران باشد در ایران ( فقط در ایران ) حرام است.
چه اشکالی دارد که مثلا ۱۰۰۰ واحد ساخته شود بخرج انبوه ساز ۵۰۰ واحد آن را انبوه ساز بعنوان برگشت هزینه بردارد و آن ۵۰۰ واحد مانده را دولت با نرخ همان ۲.۵ تا ۳ قسطی به مردم مستضعف بدهد حالا انبوه ساز ۵۰۰ واحد خودش را چند بفروشد به دولت مربوط نیست به بازار ربط دارد اگر برای انبوه ساز سود نداشته باشد مگر دیوانه است پول خودش را اسیر دولت کند و گرنه مثل مسکن مهر میشود که ۷ یا ۸ سال طول کشیده با کیفیت پایین .. مسکن مهر طرح خوبی بود ولی بد اجرا شد چون فقط بفکر ارزانی بودند و کیفیت کلا فراموش شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
نظرت قشنگه ولی فقط قشنگه .قاب کنی مستضعف متری 3 میلیون حتما 10 متری میسازه دولت خخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
دوست عزیز، اولا 50-50نیستچون زمین توی شهرهای جدید ارزشش کمه، احتمالا 75درصد واحدها به انبوه ساز برسه، حالا 750واحدو توی منطقه 100واحدی بده دست یه نفر، به نظرت به چه قیمتی میفروشه، آیا قیمت سازی نمیکنه ؟و....
معمولا هم قراردادهای این انبوه سازان کاملا یک طرفه هست و شامل قیمت پارکینگ و انباری و اخذ سند و ... هم نمیشه که باید به اون مبلغ اولیه اضافه کرد... ضمن اینکه بابت تاخیرات کلی از مردم بدبخت تعهد و امضا میگیرند و بابت تاخیرات خودشان حتی سر سوزنی باج نمیدهند...
تمومش حرف مفته . اگر یک آجر بالای آجر اومد درسته . دولت تدبیر بشدت با املاک و ساخت و ساز مخالف و عاشق رکود همیشگی و نابودی بخش مسکنه . بیخود نیست شش ساله با جمع کردن نقدینگی در یک بورس دستساز و تابلو بخش ساختمان رو فدای بورسه جونی جونی جونی حونیشون کردن
احتمال نیست ضد در صد است تو‌این سرزمین جور دیگش نیست
احتمالا !!!!!!! یقین بدانید اگر کاری برای اقایان نون واب نداشته باشه شدنی نیست چون این ها به تنها چیزی که فکر نمیکنند رفاه واسایش وعزت مردم ومیهن است .............فقط پول برای شکم خودشان..............
این 250 میلیونی که برای ساخت مسکن هزینه خواهد شد ، متقاضی چگونه باید پرداخت کند ؟ اگر بر فرض 100 ملیونش وام باشد ، 150 میلیون آورده متقاضی خواهد شد . مطمئنا کارمندان عادی و یا کارگران با 2میلیون حقوق ماهیانه در این اوضاع بد اقتصادی قادر به پرداخت آن نخواهند بود .
سلام متاسفانه اونچه باعث شد ه مسکن برای جامعه ما ارزو بشه سواستفاده ی سری افراد خاص میباشد ک بعلت ناتوانی از تولید باعث سفته بازی وروتق دوعین بازارشده
تجربه ثابت کرده که پولت رو نباید بدی دست کسی مخوصا که پای دولت هم وسط باشه از اون بدتر که عمری هم نداره
از سال ۵۹ تا کنون طرحهایی تحت عنوان خانه دار نمودن مردم ارایه ،و اجرا شده است ؟ اولین طرح واگذاری زمین به افراد در قالب عضویت در تعاونی مسکن ،( بخش خصوصی ) و اجرای مسکن ارزان قیمت با پول یک روز نفت برای هر استان ؟ دومین طرح ، مسکن اجاره به شرط تملیک ،و سومین طرح ، مشارکت ساخت مسکن توسط انبوه سازان و بانکها ،و چهارمین طرح ،همین طرح مسکن مهر که بنوعی مشارکت متقاضی ،و بانکها بود ، که باعث ورشکستگی بانک مسکن گردید آنهم ورشکستگی پنهان ؟،،که باعث تورم بالای ۴۹٪ ی در اقتصاد کشور گردید ؟ هر طرحی بلحاظ تغییر فرهنگ مردم ایران از وطن پرستی به پول پرستی شکست میخورد ؟،، کاش یک کاوشی در روند ساختمان سازی در طی این چهل سال صورت بگیرد ،و معایب ،و گلوگاههای فساد آنرا پیدا نمایند ؟،،
نه.......نه ......نه .......خانه بیشتر از متری یک میلون نمی ارزد ....نه نمی ارزد....نمی خریم .نداریم بخریم ......ارزش خریدن ندارد .......متری یک میلیون را به 20 میلیون پول نمی دهیم .......قیمتهای حبابی را که روی مسکن گذاشته اید بردارید ... ....دلالان خریدند .نهادهها ساختند .مردم اگاه شدند . روی دستشان ماند ......این قدرمیماند تا حراجشان کنند
بهتره اول مسکن مهری که زاییدید به سرانجام برسونید بعد طرح جدید بدین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار