بازدید 33770

وزارت‌بهداشت: قلیان اکسیژن بهداشتي نيست

کد خبر: ۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۵ 19 April 2008
وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی برای عرضه قلیان اکسیژنی صادر نکرده است.

به دنبال استعلام سازمان میراث فرهنگی وگردشگری در باره استفاده از قلیان اکسیژنی، مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان این وزارتخانه طی نامه ای به معاونت سلامت دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، ایران و شهید بهشتی خواستار بررسی کارشناسانه و علمی این مورد شد . درپاسخ به این استعلام دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران طی نامه هایی به مضرات استفاده از قلیان اکسیژنی اشاره ومخالفت علمی خود را اعلام نمودند . دانشگاه علوم پزشکی تهران طی نامه ای استفاده از این قلیان را منوط به رعایت شرایط خاص کرده است که امکان تامین این شرایط در محیط های عمومی امکان پذیر نیست . اما متاسفانه یکی از خبر گزاریها با برداشتی غلط در تیتر خبری به تایید وزارت بهداشت در این مورد اشاره کرده است. درحالی که چنین تاییدیه ای صادر نشده است ضمن اینکه نظریه کارشناسی یک دانشگاه مرجع تایید تلقی نمیشود. گفتنی است این وزارتخانه ضمن رد این خبر مجددا اعلام میدارد ، عرضه قلیان اکسیژنی در اماکن عمومی ممنوع و با متخلفین برخورد خواهد شد .

اداره کل روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی
 
پيشتر خبرگزاري فارس در خبري آورده بود:
در پي اختراع قليان اكسيژن توسط يك مخترع ايراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي استفاده آزاد آن از وزارت بهداشت و درمان استعلام كرد كه مسئولان وزارت بهداشت پس از اعلام مناسب بودن اين قليان، طي روزهاي اخير اقدام به رد اين تأييديه كرده‌اند.

به گزارش فارس، در پي درخواست استعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره مناسب بودن قليان اكسيژن از وزارت بهداشت و درمان، سيدجعفر رضوي، رئيس مركز نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت، نامه‌اي را خطاب به فريد ابوالحسني، معاون سلامت دانشگاه علوم پزشكي تهران مبني بر درخواست بررسي كارشناسي درباره قليان اكسيژن ارسال مي‌كند و نامه بررسي‌ كارشناسانه معاونت سلامت دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه تهران به عنوان تأييديه براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ارسال مي‌شود.

در پي اعلام نظر مثبت وزارت بهداشت و درمان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در يكي از سفره‌خانه‌هاي سنتي از اين نوع قليان استفاده مي‌كند كه اين موضوع طي روزهاي اخير موجب شده است تا مسئولان وزارت بهداشت اظهاراتي درباره مضرات اين نوع قليان ارائه كنند در حالي‌كه هيچ موردي از ضررهاي اين نوع قليان در استعلام موجود ذكر نشده است.

متن نامه معاون سلامت دانشگاه تهران خطاب به رئيس مركز نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به شرح زير است:

«جناب آقاي رضوي
رئيس محترم مركز نظارت و اعتبار بخشي امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
سلام عليكم

احتراماً عطف به نامه شماره‌ س/ 9/166/8 مورخ 1/8/86 در خصوص طرح پيشنهادي اكسيژن درماني با قليان آقاي نادر مظفري به استناد بررسي كارشناسان اين معاونت طرح مورد تائيد بوده و مناسب است. مشروط به اينكه به لحاظ رعايت نكات ايمني و بهداشتي موارد زير لحاظ شود.

1 - حتي‌المقدر از مدل يك نقره No - 212-G - P - 1 استفاده شود
2 - از رابط يكبار مصرف در قسمت محل تماس با دهان استفاده شود
3 - آب قليان حداكثر پس از هر نوبت مصرف تعويض شود
4 - از اسانس‌هاي داراي پروانه ساخت و به مقدار مجاز استفاده شود
5 - استفاده فشار شكن يا فلومتر جهت سيلندر اكسيژن
6 - استفاده از بست فلزي يا وسيله ديگر جهت مهار سيلندر اكسيژن براي جلوگيري از سقوط يا صدمه در محل مورد استفاده
7 - توجه به نكات استاندارد در زمينه استفاده از سيلندر اكسيژن»

فريد ابوالحسني، معاون سلامت دانشگاه علوم پزشكي تهران نامه‌اي را به پيوست نامه بالا خطاب به مدير دفتر امور مراكز و خدمات گردشگري و استانداردسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر تأييد قليان اكسيژن ارسال كرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
در 1300 سال پيش امام جعفر صادق عنوان نمودند كه در هوا ذراتي هست كه همراه نفس كشيدن وارد بدن شما مي شود كه اگر نمي بود شما مي مرديد اكنون علم ثابت كرده است كه اگر بدن اكسيژن خالص دريافت كند بعد از مدتي ريه انسان از بين ميرود لذا به همراه آن بايد مقداري ازت و ... كه در هوا موجود مي باشد وارد ريه گردد . حال شما قضاوت كنيد در مورد قليان اكسيژن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر