بازدید 3697

سهم متخصصان، کارمندان و کارگران از بازار کار چقدر است؟

کد خبر: ۹۲۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰ 04 October 2019

سهم متخصصان، کارمندان و کارگران از بازار کار چقدر است؟

سهم عمده شاغلان در بین گروه‌های عمده شغلی نشان می‌دهد، صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوطه با ۴ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۴۴ نفر، بیشترین جمعیت شاغل کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش مهر، به استناد گزارشهای مرکز آمار ایران، کل جمعیت شاغل کشور حدود ۲۴ میلیون نفر است که در قالب ۹ گروه عمده شغلی فعالیت می‌کنند. بر این اساس کل جمعیت شاغل کشور عمدتا در گروه‌های شغلی  «قانونگذاران و مقامات عالی رتبه و مدیران»، «متخصصان»، «تکنسین‌ها و دستیاران»، «کارمندان امور اداری و دفتری»، «کارکنان خدماتی و فروشندگان»، «کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری»، «صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط»، «متصدیان و مونتاژکاران ماشین آلات صنعتی و دستگاه ها و رانندگان وسایل نقلیه» و «کارگران ساده» مشغول به کار هستند.

در این بین از مجموع جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل، ۱۷ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر در شهرها و حدود ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار نفر در روستاها مشغول به کار هستند که در کل کشور، «صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط» با سهم ۴ میلیون و ۴۹۵ هزار نفری شاغل، بیشترین جمعیت را بین گروه شاغلان کشور به خود اختصاص می‌دهند.

بعد از صنعتگران و کارکنان شاغل در حوزه صنعت، حدود ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر از جمعیت شاغل کشور در گروه مشاغل «خدماتی و فروشندگان» فعالیت می کنند. همچنین کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری حدود ۳ میلیون و ۳۱۷ هزار نفر از گروه شاغلان را در بر می گیرند. صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط با سهم ۴ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۴۴ نفری بیشترین جمعیت شاغل را نسبت به سایر گروه‌های شغلی به خود اختصاص داده‌اند.  

در بین گروه های عمده شغلی جمعیت کارگران ساده ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۱۷۳ نفر هستند که چهارمین گروه شغلی از نظر جمعیت شاغل را به خود اختصاص می دهند. علاوه بر این بیش از سه میلیون از شاغلان را متصدیان و مونتاژکاران ماشین آلات دستگاه ها و رانندگان وسایل نقلیه شامل می شوند.

بر اساس این گزارش، در گروه شغلی «متخصصان» ۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۷۰۰ نفر و در گروه «تکنسین ها و دستیاران» نیز یک میلیون و ۳۵ هزار نفر مشغول به کار هستند. کارکنان امور اداری و دفتری نیز ۸۸۴ هزار و ۸۳۹ از جمعیت شاغل کشور را تشکیل می دهند.

اما در گروه قانونگذاران و مقامات عالی که کمترین گروه از شاغلان کشور را به خود اختصاص می دهند، ۷۵۹ هزار و ۵۰۰ نفر فعالیت می کنند.

به ترتیب سهم هر گروه از شاغلان از کل بازار اشتغال به این شرح است: صنعتگران ۱۸.۹ درصد، مشاغل خدماتی و فروشندگان ۱۵.۴ درصد، کارکنان ماهر در حوزه کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری ۱۴ درصد، کارگران ساده ۱۳.۵ درصد،  متصدیان و مونتاژکاران ماشین آلات و دستگاه‌ها و رانندگان وسایل نقلیه ۱۲.۷ درصد، متخصصان ۱۱ درصد، تکنسین‌ها و دستیاران ۵.۶ درصد ، کارکنان امور دفتری ۳.۷ درصد و قانونگذاران و مقامات عالی رتبه ۳.۱ درصد.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر