بازدید 5964
۹

فاصله ۶۰۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم با خواسته کشاورزان؛ آیا باز هم گندم‌ها به انبار‌ها خواهند رفت؟

عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان گندم در صورتی به صورت کامل به بازار عرضه می‌شود که قیمت خرید تضمینی برای تولیدکنندگان گندم مقرون به صرفه باشد. علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم امسال ۲۲۰۰ تومان تعیین شده است. این نرخ اعلامی، فاصله چشمگیری با خواسته کشاورزان دارد.
کد خبر: ۹۲۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 03 October 2019

فاصله ۶۰۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم با خواسته کشاورزان؛ آیا باز هم گندم‌ها به انبار‌ها خواهند رفت؟

تابناک اقتصادیعباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان گندم در صورتی به صورت کامل به بازار عرضه می‌شود که قیمت خرید تضمینی برای تولیدکنندگان گندم مقرون به صرفه باشد. علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم امسال ۲۲۰۰ تومان تعیین شده است. این نرخ اعلامی، فاصله چشمگیری با خواسته کشاورزان دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در دنیای امروزی دولت ها در تلاش هستند تا با اتخاذ سیاست های مناسب، امنیت غذایی برای مردم را فراهم کنند. به همین منظور دولت ها سعی می کنند تا برنامه ریزی های لازم جهت تامین محصولات اساسی و استراتژیک را داشته باشند.

یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک که همواره نیاز است تا برای تامین آن برنامه ها و سیاست های درستی اتخاذ شود، گندم می باشد. اما اینکه چرا گندم به عنوان یک کالا و محصول استراتژیک و اساسی شناخته می شود باید گفت که اولاً تعداد عرضه کنندگان گندم در دنیا انگشت شمارند، ثانیاً صادرکنندگان گندم عمدتاً از کشورهای ثروتمند و پیشرفته جهان می باشند که بر اقتصاد جهان تسلط داشته و در نتیجه بر تجارت این محصول نیز تسلط دارند و ثالثاً کشورهای صادرکننده گندم عمدتاً از کشورهای با قدرت سیاسی و نظامی بسیار بالا هستند که قادرند از این موضوع در مواقع حساس به نفع خود استفاده کنند. از سوی دیگر تولید کافی گندم برای ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که طبق آمار سرانه مصرف گندم در ایران بیش از 2 برابر متوسط جهانی است.

لذا دولت ها از نرخ خرید تضمینی گندم به عنوان یک سیاست حمایتی در راستای افزایش سطح زیر کشت گندم و ارتقا تولید این محصول کشاورزی جهت بی نیازی از واردات استفاده می کنند. تجربه سال های اخیر نشان داده است هر گاه نرخ خرید تضمینی گندم نزدیک به نرخ پیشنهادی و منطقی کشاورزان بوده، دولت ها در زمینه تامین گندم با مشکلی مواجه نشده اند اما هر گاه این نرخ خرید تضمینی از خواسته کشاورزان فاصله داشته است، دولت ها مجبور شده اند در نهایت به واردات گندم و خروج ارز از کشور تن دهند.

در سال زراعی گذشته (97-98) نرخ خرید تضمینی گندم با خواسته کشاورزان فاصله داشت. به همین جهت کشاورزان گندم کمتری را به دولت فروختند و هم اکنون دولت با کمبود گندم برای تامین آرد و نان که از نیازهای اساسی مردم می باشد، مواجه است.

عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی طی مصاحبه ای در مورخه 9 مهر ماه 1398 با اشاره به اینکه میزان گندم در صورتی به صورت کامل به بازار عرضه می‌شود که قیمت خرید تضمینی برای تولیدکنندگان گندم مقرون به صرفه باشد، گفت: در یکسال زراعی گذشته ۱۴ میلیون تن گندم تولید شد و از مناسب ترین سال ‌های تولید بود، اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل سه میلیون تن گندم در انبارها مانده است.

وی ادامه داد: این کشاورزان منتظر سال زراعی جدید هستند تا بلکه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

حالا با توجه به انبار شدن سه میلیون تن گندم در انبارها به دلیل مناسب نبودن نرخ خرید تضمینی گندم، پرسش این است که برای سال زراعی جاری نرخ خرید تضمینی گندم چند اعلام شد و آیا این نرخ اعلامی با خواسته کشاورزان منطبق است؟

در ابتدا باید گفت، طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، پنبه وش، دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی و مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور ماه) از طریق رسانه های عمومی اعلان نماید.

در سال جاری با پایان شهریور ماه خبری از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم نشد تا اینکه در 8  مهر ماه 1398 سرانجام این نرخ توسط علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام شد. ربیعی در نشست خبری خود گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم امسال ۲۲۰۰ تومان تعیین شده است.

این قیمت در حالی برای خرید تضمینی گندم اعلام می شود که رقم مدنظر نهادهای کشاورزی بالاتر از آن است. به عنوان نمونه علی قلی ایمانی نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران طی مصاحبه ای در مورخه 9 شهریور ماه 1398 به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: با توجه به هزینه‌های تولید و تورم موجود در کشور پیشنهاد این بنیاد برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری بیش از 2550 تومان می باشد. وی طی مصاحبه دیگری در مورخه 8 مهر 1398 گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم تولید در بهار امسال ۶۹.۵ درصد بود قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری باید 1190 تومان بیشتر از قیمت خرید این محصول در سال گذشته و معادل 2805  تومان باشد.

هر چند که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری تنها در یک نشست خبری اعلام شده و هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما همان گونه که ملاحظه می شود باز هم نرخ اعلام شده از سوی دولت برای خرید تضمینی گندم با آنچه مد نظر کشاورزان می باشد و هزینه های آن ها را پوشش می دهد فاصله ای تقریباً 600 تومانی دارد. اگر بخواهد وضعیت به همین منوال پیش برود باید گفت در سال زراعی جاری نیز باید شاهد جولان دلالان در گندم زارها جهت خرید گندم از کشاورزان باشیم و همچنین گندم ها به انبارها جهت فروش با قیمت بالاتر سرازیر شوند که در دو صورت بازندگان اصلی کشاورزان، خانوارها خواهند بود.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
با توجه به نرخ جهانی گندم که حدود 180 دلار امریکا برای هر تن در مهر ماه سال جاری می باشد و با در نظر گرفتن حداقل 20 درصد قیمت گندم برای حمل و توزیع در ایران و بهای دلار که اگر 11800 تومان در نظر گرفته شود ، قیمت تمام شده گندم وارداتی حدود 2500 خواهد بود. لذا باید نرخ داخلی حداقل معادل نرخ گندم وارداتی باشد. تولید گندم در ایران به خاطر وابستگی شدید آن به شرایط اقلیمی و نزولات بسیار پر هزینه است. و لذا دولت برای تامین نیاز داخلی باید به این کالا سوبسید پرداخت کند و کشاورز مجبور نباشد به جای تولید گندم ، به کشت سایر محصولات پائیزه که کمتر نقش استراتژیک دارند روی آورد.
بله البته هز طریق دلالها و پس از اینکه با خاک و پهن و اب مخلوط شد.
کشاورزا خیلی پر توقع تشریف دارن و دولت هم داره باهاشون مدارا میکنه.
چرا باید قیمت گندم رو به قیمت جهانی از کشاوزرا بخرن؟؟؟؟
مگه دولت هزار جور سوبسید به کشاوزرا نمیده؟؟ مگه محصولاتشون بیمه نمیشه؟؟؟ مگه هزار جور وام اعم از خشکسالی و سیل و آفت زدگی و .... به کشاورزا پرداخت نمیکنه ؟
بنابراین بهتره دولت 3 میلون تن گندم وارد کنه تا گندم های احتکار شده توسط کشاورزا و دلالا بگنده.
هر وقت کشاورزا هیچ مدل کمکی از دولت نگرفتن اونوقت میتونن در مورد قیمت جهانی صحبت کنن.
پاسخ ها
کشاورز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
هیچ یک از این سوبسید به دست کشاورز واقعی نمیرسد شمایی که اینقدر جسارت به کشاورزان میکنید حتی عرضه تولید یک دانه گندم را هم ندارید وشاید هم از مافیای وارد کننده باشید که همواره ضد تولیدند.
سوبسید واقعی را کسانی میگیرند که ارز دولتی را به یغما میبرنداگر کسی اهل احتکار ودلالی باشد هیچ وقت به سمت کشاورزی وتولید نمیرود .که زحمت فراوان دارد و سود اندک. بهتر است اندگی اندیشه نمایید.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
جناب از گفته هات مشخصه که نه در کار تولید و کشاورزی هستی و نه از مشکلات این صنعت آگاهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
کشاورزان انسانهای شریف وزحمتکشی هستند این دلال ها ی زالو صفت وبی همه چیز هستند که باعث فساد میشوند خدا نسل اینگونه خائن ها را از روی زمین بر دارد
بنابراین بهتره دولت 3 میلون تن گندم وارد کنه تا گندم های احتکار شده توسط کشاورزا و دلالا بگنده.
هر وقت کشاورزا هیچ مدل کمکی از دولت نگرفتن اونوقت میتونن در مورد قیمت جهانی صحبت کنن.

عزیزم دولت چه کمکی به کشاورزا می کند زمین یک هکتار ی شالیزاری بیمه200000 تومان بیمه گذار به کشاورز خسارت پرداخت می کنه در صورتی که کود کیسه ای صدهزار تومان بازار ازاد می خریم که حداقل یک کیلو برنج برای کشاورز حدود ده هزار تومان اب می خوره چه اشی چه کشکی کشاورزی و کدام کشاورز سرمایه دار شده همین بخور و نمیره نه بیمه از کار افتادگی دارند نا بازنشستگی دارند نه هیچ . فکر کنم زیر کولر نشسته ای و قشنگ می نویسی اصلا کشاورز با دلال مقایسه نکن.
کجا‌دولت‌سوبسید‌میده‌یک‌سم‌علف‌کش۳۰۰۰تومنی‌شده‌۲۵۰۰۰تومن‌کود۳۰۰۰۰تومنی‌شده۱۵۰۰۰۰تومن‌گندم‌۱۷۰۰تومنی‌شده۲۲۰۰تومن‌کجاباهم‌همخوانی‌داره‌
آقایی که مینویسی دولت سوبسید میده میدونی کودصدهزارتومان میخریم تراکتورشصت تومانی والان دویست وبیست میخریم تازه راست میگی دولت وام خشکسالی میده باسود۱۸درصدباهزاربدبختی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل