بازدید 3525
دکتر محسن رضایی؛

روحیه جهادی هر جا وارد شده تحول ایجاد کرده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان اینکه بزرگترین خیانتی که به این کشور شد این بود که این نظام آموزشی به‌‌گونه‌ای طراحی شد که ما را از مولکول به اتم تبدیل کند، گفت: در نظام آموزشی فعلی افراد به صورت انفرادی سر کلاس می‌رود و فردی بیرون می‌آیند.
کد خبر: ۹۲۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷ 01 October 2019

روحیه جهادی هر جا وارد شده تحول ایجاد کرده است

به گزارش تابناک اقتصادی، محسن رضایی در مراسم پنجمین برنامه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی، درخصوص تربیت جهادی اظهارداشت: در تاریخ کشور چند نوع تربیت و آموزش داریم که نوع اول تربیت نهادهای آموزشی رسمی مثل مدرسه بود یا خانواده و بازار است. نوع دوم آموزش و تربیت، آموزش و تربیت حزبی است مثل نهضت آزادی، جبهه ملی و آقای بزرگان و بنی‌صدر محصول آنها هستند. 

وی افزود: نوع سوم آموزش، آموزش و تربیت‌های انجمنی بوده است اما نوع چهارمی بعداز انقلاب شکل گرفت به نام تربیت جهادی. آن سه نوع هر کدام دستاوردی داشتند؛ مثلا تربیت مدرسه‌ای و دانشگاهی ذهن پرورش می‌یابد، در تربیت حزبی بعد سیاسی پروش می‌یابد اما نقاط ضعف آنها این بود که عمدتا، تربیت، تربیت فردی بود و دوم اینکه تربیت‌ها ذهنی بود و بعد عملی چندانی نداشت.

* حذف روحیه و تربیت جهادی باعث شد به آرزوها دست پیدا نکنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این عوامل باعث شد که ما نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب به بسیاری آرزوهایمان دسترسی پیدا نکردیم. ویژگی سوم هر سه نوع آموزش این بود که در شرایط عادی بود و به همین دلیل آدم‌هایی که در دانشگاه و حزب و انجمن‌ها تربیت شده بود بودند با واقعیت‌های زندگی و جامعه چندان روبرو نمی‌شدند و وقتی وارد زندگی می‌شدند نمی‌توانستند با واقعیت مواجه بشوند. 

وی با بیان اینکه مواجهه آنها فردی و این نوع مواجه باعث می‌شد افرادی که از دانشگاه و مدارس بیرون می‌آمدند تطبیق شرایط واقعی با دانش ذهنی برای‌شان سخت باشد، تصریح کرد: حتی در شرایط صلح و حالت عادی زندگی ترکیبی از دوستی و دشمنی‌ها و کم و کاستی‌هاست و ندیدیم از این نهادهای سه‌گانه انسان‌های بزرگی بیرون آمده باشند، مگر اینکه در چارچوب تربیت جهادی قرار گرفته باشند.

رضایی ادامه داد: اولین خاصیت تربیت جهادی این است که انسان را با واقعیات مواجه می‌کند و با رویدادهای واقعی تربیت می‌کند. در وسط صحنه و حوادث افراد تربیت می‌شوند و به همین دلیل هم از نظر ذهنی و هم تجربی رشد می‌کند. تربیت در صحنه واقعیات زندگی جمعی است و فردی نیست و رشد ذهنی و تجربی توأمان با یکدیگر انجام می‌شود.

* روحیه جهادی هر جا وارد شده تحول ایجاد کرده است

وی تاکید کرد: این نوع تربیت جهادی حتی اگر در دستگاه‌هایی که زیر نظر رهبری است وارد نشده باشد، با دستگاه‌هایی که زیر نظر رهبری نیست، تفاوت چندانی ندارد. اما تربیت جهادی هر جا وارد شده باشد که حتما چون جهاد زیر نظر رهبری‌ و متاثر از گفتمان ایشان است نهادهای زیرمجموعه ایشان هم از آن تاثیر می‌گیرند، یک تحول عظیمی به وجود آورده است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بنابراین اگر بخواهیم جوان انقلابی تربیت شود باید در کنار دانشگاه و مدرسه یک آموزش و تربیت جهادی را طی کند، گفت: حالا آموزش و تربیت جهادی چیست؟ جناب آقای درخشان که استاد بنده هم بوده‌اند اشاره درستی کردند و مبنا، مبنای خوبی است و چون ایشان به سپاه اشاره کردند سعی می‌کنم تربیت جهادی را در سیمای سپاه توضیح دهم.

*سپاه از تربیت جوان انقلابی و جهادی آغاز شد

وی ادامه داد: سپاه پاسداران اتفاقا از همین موضوع جلسه شما یعنی تربیت جوان انقلابی آغاز شد. وقتی تشکیل سپاه اعلام شد داوطلبان پاسداری از انقلاب داوطلب شدند. پس اولین ویژگی سپاه داوطلبانه بودن جهاد است و اگر میل و شوق به جهاد نباشد تربیت جهادی صورت نمی‌گیرد. 

رضایی افزود: این جوانان وارد سپاه شدند و در تمام شهرستان‌ها و سپاه تشکیل شد اما این کفایت نکرد بلکه یک مرکزیتی برای بازنگری افراد ملحق شده تاسیس شد. مثلا در سپاه ارومیه از جنبش مسلمانان مبارزه تشکیل شده بود و در تبریز هم به‌گونه دیگری. بنابراین کانونی به نام دفتر هماهنگی‌ سپاه ایجاد شد و آنها رفتند و یک تسویه‌ای از میان داوطلبان انجام دادند چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و معلوم نیست هر داوطلبی با این هدف سازگاری داشته باشد.

* ماجرای بیرون کردن شهید جهان‌آرا از اتاق جنگ دزفول

رضایی تصریح کرد: ماموریت آن روز گرفتن ساواکی‌ها و سلطنت‌طلبان بود اما بلافاصله جریانات کردستان و سیستان و بلوچستان به وجود آمد و یک کشور نیازمند تحرکات ضدچریکی بود و به سرعت این نیروها خود را با این نیاز جدید تطبیق دادند. بعد هم جنگ اتفاق افتاد و همین نیروها به جنگ رفتند و سعی کردند پاسداری از انقلاب اسلامی کنند و این بار در شکل نظامی. سلاح آنها در دو ماموریت قبلی تفنگ بود و در ماموریت سوم به توپ و تانک تغییر کرد.

وی اظهارداشت: سوالاتی که آقای دکتر درخشان گفتند باید مطرح کرد، در آن زمان خیلی بیشتر مطرح بود. در آن زمان شهید جهان‌آرا را که به اتاق جنگ دزفول رفته بود از اتاق جنگ بیرون کردند و گفتند پاسدارها توده‌ای هستند و ممکن است اطلاعات را به عراقی‌ها بدهند. یعنی گل و سنبل نبود؛ ما می‌خواستیم دشمن را بیرون کنیم و از وطن دفاع کنیم ولی برای جنگیدن راه‌مان نمی‌دادند و رئیس جمهور وقت هم فرمانده کل قوا شده بود و از امام اختیارات گرفته بود و ما را متهم به عدم تخصص می‌کردند.

رضایی افزود: یک مرتبه به ما اطلاع دادند در خط مقدم بین پاسدارها و برادران ارتش دعوا شده است. گفتیم چه خبر است، گفتند آقای بنی‌صدر گفته آخوندها و مخصوصا شیوخ را به جبهه راه ندهند چون یکی از فرماندهان گزارش داده که عمامه شیوخ سفید است و و دشمن در شب می‌بیند و خمپاره می‌زند. 

* مهدی باکری نتیجه تربیت جهادی بود

وی با اشاره به نقش شهید مهدی باکری در ابتدای جنگ گفت: شهید باکری که بعدا فرمانده لشکر 31 عاشورا شد و آقای شفیع‌زاده که فرمانده توپخانه سپاه شد، 70-80 نفر بودند که از آذربایجان آمده بودند در آبادان و یک خمپاره گذاشته بودند و آقا مهدی روی یکی از سکوهای بلند رفته بود و گرا می‌داد به بچه‌ها. خمپاره‌ها به سنگرهای عراقی می‌خورد و شب گزارش می‌دادند بچه‌های ارتش که ما 10 تا سنگر زدیم و این کارها را انجام دادیم و غیررسمی به بچه‌های سپاه می‌گفتند برادران ما شما را قبول داریم ولی اطلاعی ندهید تا ما بتوانیم به شما خمپاره بدهیم و بچه‌ها هم به اسم دیگری اطلاعیه می‌دادند تا از بچه‌های ارتش مهمات بگیرند؛ چرا؟ چون بنی‌صدر به ارتش دستور داده بود به بچه‌های سپاه مهمات ندهید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که این شرایط چه شد مهدی باکری فرمانده لشکر 21 عاشورا شده و دارد خرمشهر را با دیگر لشکرها آزاد می‌کند و 5-6 هزار رزمنده را فرماندهی می‌کند؟ گفت: این نتیجه تربیت جهادی‌ست. مثال‌های فراوانی وجود دارد در این زمینه. اگر به رشد سپاه نگاه کنید خیلی راحت می‌توانید متوجه شوید چگونه پهپاد مدرن آمریکایی توسط ایران ساقط می‌شود. این از تربیت جهادی به دست آمده است.

* تربیت جهادی تربیت در وسط میدان است

وی افزود: تربیت جهادی، تربیت در وسط میدان است. اینکه بنشینید در دانشگاه و مسجد بخواهیم تربیت جهادی کنیم، امکان‌پذیر نیست. تربیت جهادی درست در وسط رویدادها و واقعیات زندگی‌ست چه در جنگ و چه در صلح. تربیت جهادی تربیت جمعی‌ست.

* تضاد ساختار نظام آموزشی با تربیت جهادی

رضایی با بیان اینکه بزرگترین خیانتی که به این کشور شد این بود که این نظام آموزشی به‌‌گونه‌ای طراحی شد که ما را از مولکول به اتم تبدیل کند، گفت: در نظام آموزشی فعلی افراد به صورت انفرادی سر کلاس می‌رود و فردی بیرون می‌آیند و فارغ‌التحصیل می‌‌شوند. در تربیت جهادی اینگونه نیست و افراد مولکول می‌شوند و جمع‌های دو نفر همانند زمان پیامبر که افراد برای خود برادر انتخاب می‌کردند. 

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تربیت جهادی بشویم باید محیطی متناسب با آن درست کنیم، افزود: این کانون رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام خیلی به آن ایده نزدیک است و ان شاالله بتوانید آن را تکمیل و به آن هدف نزدیک کنید. بنابراین تربیت جهادی ترکیبی از تربیت نظری و عملی است و در تربیت نظری هم، در کنار انتقال مباحث نظری، تجربیات هم منتقل شود. چون انتقال تجربه هم بحث نظری‌ست اما تجربه شده است. مثلا در بحث کشاورزی باید سر زمین کشاورزی رفت.

* تشکیل هسته‌های برادری یکی از روش‌های تربیت جهادی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از کارهایی که برای تربیت جهادی باید انجام شود تشکیل هسته‌های برادری‌ست، گفت: نباید در دانشگاه به صورت فردی مسائل را دنبال کنید. به صورت جمعی بنشینید و بحث کنید که از آقای درخشان در کلاس چه سوالی بپرسید و نتیجه بحث‌ها به یک سوال اساسی می‌رسد. بعد پاسخ استاد را مورد بحث قرار دهید. بنابراین هسته‌های برادری را باید درست کرد و مطابق با هسته‌های برادری زندگی کرد.

رضایی انس با قرآن، نهج البلاغه و مفاتیح را برای تربی جهادی ضروری عنوان و تاکید کرد: برنامه خودسازی باید داشت و جهاد با نفس را باید جدی گرفت و اساسا یکی از برنامه‌های جهادی برنامه خودسازی فردی‌ست.

منبع: فارس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر