بازدید 30770

سیگنال روحانی از امکان بازگشت آمریکا به برجام در پی کنفرانس تلفنی نافرجام ترامپ، روحانی و مکرون

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان شب گذشته و پیش از سفر به ارمنستان، سخنانی بیان کرد که بخش‌هایی از آن مربوط به تحولاتی بود که در پی سفر هفته گذشته هیأت ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک ایجاد شد. روحانی در این سخنان، سیگنال‌هایی جدی از امکان بازگشت ترامپ و آمریکا به برجام داد.
کد خبر: ۹۲۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 01 October 2019

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان شب گذشته و پیش از سفر به ارمنستان، سخنانی بیان کرد که بخش‌هایی از آن مربوط به تحولاتی بود که در پی سفر هفته گذشته هیأت ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک ایجاد شد. روحانی در این سخنان، سیگنال‌هایی جدی از امکان بازگشت ترامپ و آمریکا به برجام داد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به سفر قبلی خود به نیویورک گفت: سفر به نیویورک، عمدتاً سیاسی بود و در آن طرحی برای امنیت منطقه هرمز ارایه کردیم. در آن سفر در زمینه مسائل جهانی نیز گفت: وگو داشتیم. وزرا در سطح گروه ۴+۱ مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست ۵+۱ به وجود آمده و چهارچوب‌های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.

سیگنال روحانی از امکان بازگشت آمریکا به برجام در پی کنفرانس تلفنی نافرجام ترامپ، روحانی و مکرون

روحانی اظهار داشت: چهارچوب آن نشست مورد توافق هفت کشور بود و به اعتقاد من، گام مهمی برداشته شد که البته در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت بیشتر توضیح خواهم داد و این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می‌توان این را در شرایط بهتر آماده کرد.

این بخش از سخنان حسن روحانی به نظر، نشان از تحولی اساسی دارد که ظاهرا ریشه‌های آن را باید در سفر هیأت سیاسی ایران در هفته گذشته به مقر سازمان ملل متحد و برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی این نهاد جستجو کرد.

روحانی در این سخنان به وضوح از آمادگی برای نشست گروه ۱+۵ سخن گفته و حتی به چهارچوب‌های مورد توافق قرار گرفته این نشست نیز اشاره کرده است؛ توافقی که به گفته روحانی، مورد حمایت «همه طرفها» بوده است. هرچند روحانی بیان کرده که در نشست آتی هیأت دولت در مورد جزئیات امر توضیحات بیشتری می دهد، تا اینجا یک نکته شفاف و مشخص شده و آن اینکه اکنون امکان بازگشت آمریکا و ترامپ به برجام حداقل در حد «توافق بر سر چهارچوب ها» دیگر امکانی دور از ذهن نیست.

اما تا قبل از روز چهارشنبه، شاید بتوان بخش‌هایی کلی از این چهارچوب توافقی را حدس زد. نشریه نیویورکر روز گذشته در گزارشی جالب توجه به موضوعی اشاره کرده که ظاهرا بی ارتباط با این سخنان روحانی نیست.

به گفته این نشریه در ۲۴ سپتامبر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دیدن حسن روحانی به هتل «میلنیوم هیلتون» نیویورک می رود و قصد داشته تا یک کنفرانس تلفنی سه نفره با حسن روحانی و ترامپ ترتیب دهد. برای این منظور، تیمی امنیتی برای برقراری یک خط امن در اتاق جلساتی در هتل دست به کار می شوند تا این کنفرانس تلفنی رأس ساعت ۹.۳۰ دقیقه شروع شود.

این تلاش بعد از دیدار ماکرون و بوریس جانسون با روحانی بود که طی آن هر دو حسن روحانی را به دیدار ترامپ تشویق کردند و همچنین در پی طرح چهار رکنی ماکرون برای جلوگیری از بروز جنگ در خاورمیانه که تیم دیپلماتیک فرانسه در تلاش برای گرفتن توافق لفظی از ترامپ و روحانی بر سر آن بوده اند.

این چهار رکن شامل گسترده کردن نگرانی‌های آمریکا از برجام و وارد کردن این نگرانی‌ها و خواست‌ها در برنامه هسته‌ای ایران، برداشتن تحریم‌های اعمال شده از سال گذشته بر اقتصاد ایران و مشارکت چندجانبه با همکاری ایران برای ایجاد ثبات در منطقه و پایان دادن به جنگ یمن و تضمین آزادی تجارت و تردد در خلیج فارس بود.

ماکرون امید زیادی داشت که این کنفرانس تلفنی بتواند زمینه اولین دیدار میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا پس از انقلاب را فراهم کند. با این حال این کنفرانس تلفنی از یک سوی دیگر در حالی قرار بود برگزار شود که در آستانه نشست مجمع عمومی، آمریکا تحریم جدیدی بر بانک مرکزی ایران وضع کرده و نیز در یک سال پیش از آن، شش دور از تحریم‌هایی را بر ایران وضع کرده بود که برخی از آن‌ها همچون تحریم مقام معظم رهبری، بی سابقه بوده است.

روحانی درخواست‌های دیدار با ترامپ را مشروط به یک نکته کرده بود: ترامپ علنا اعلام کند که تحریم‌ها را برخواهد داشت. موضوعی که ظاهرا ترامپ هیچ تمایلی به انجام آن نداشته است.

در پایان روز سه شنبه، روحانی به این نتیجه رسیده بود که ترامپ اولین قدم را برای لغو تحریم‌ها برنمی دارد. رابین رایت گزارشگر نیویورک بیان کرده که ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، بعدا به او گفته که «این فقط یک بازی برای کشاندن ما به جلسه‌ای بوده که هیچ تضمینی از آن برای عمل به وعده‌های ترامپ درنمی‌آمد».

به گفته منابع آگاه، تماس تلفنی با ترامپ رأس ساعت ۹.۳۰ دقیقه و طبق برنامه انجام و ماکرون نیز پشت خط حاضر شد، اما روحانی هرگز به این کنفرانس تلفنی نپیوست. یک دیپلمات فرانسوی در این مورد گفته: «در پی تلاش‌های چندین ماهه، تمام کار ما در نیویورک معطوف به آوردن ایران بر سر تعهدات جدید و در ازای آن لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا بود. تمامی ترتیبات فنی برای برقراری یک تماس تلفنی را صورت دادیم، ولی این تماس انجام نشد.»

روز بعد، ترامپ مسئولان ایرانی و خانواده آن‌ها را از ورود به ایالات متحده منع کرد. با این حال، رابین رایت بیان کرده که ماکرون همچنان در پی تلاش‌های دیپلماتیک خود است و برای رسیدن به آن‌ها فشار می‌آورد.

آنچه به نظر می رسد این است که سخنان حسن روحانی در خصوص برقراری چهارچوب‌های توافق شده برای نشست هفت کشور در قالب ۵+۱ ارتباطات عمیقی با تلاش‌های فرانسه در این راستا دارد. به نظر می رسد، چهارچوب چهار رکنی ماکرون، می تواند زمینه کلی توافقات جدیدی را شکل دهد که عملا یا جایگزین برجام خواهد بود و یا تغییراتی قابل توجه در آن وارد خواهد ساخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۰
آره حتمن برمیگرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
و بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تابناک در مورد حسین فریدون خبری ننوشتید ؟!!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
در خصوص برقراری چهارچوب‌های توافق شده برای نشست هفت کشور در قالب ۵+۱ ارتباطات عمیقی با تلاش‌های فرانسه تنها 2 را متصوراست 1- کوتاه آمدن امریکا از مواضع سفت و سخت خود2- نوشیدن جام زهر توسط ما..
پس بالاخره مذاکره رو کرد منتها با واسطه مکرون نه مستقیما روبرو با هم. برای هم پیام فرستادند.
مردم دیگر هیچ اشتباهی را تحمل نمی کنند. این دفعه گذشتی در کار نیست. پس مراقب باشید.
پاسخ ها
بهزاد
| Sweden |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
باز این مرض خود مردم پنداری شما عود کرد ؟ کی هستی که از طرف‌ مردم بیانیه میدی ؟ اصلا توی کوچه خیابون رفتی ببینی مردم چطور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنن ؟ با هر کس صحبت میکنی از ناراضیه میخواد سریعتر وضع درست بشه حالا مذاکره باشه یا تلفن باشه یا هرچی‌ مردم زندگی آروم میخوان و اون چیزایی که شما میگی اولویتهای چهارم و پنجمشون هم نیست. پس بیخود مهملات از جانب مردم ننویس لطفا.
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
آشنایی که خارج از کشور نظر میدنمی مگه داخل مردم هستن که از طرفتار مردم نظر میدن
تنها شانس باقی مانده ترامپ برای انتخاب ریاست جمهوری آینده بازگشت به برجام و گفتگو با کشورهای دنیا است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
منظورت از ترامپ،همان دونالد ترامپه؟شخص دیگه ای نیست؟
ناشناس
| France |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
ناشناس 10:37 گناه داره یک شانس دیگه بهش بده . تموم سرنوشتش دست توئه
مبارکه.........بزن دست قشنگه رو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
ایول داداش
نه جنگ میشود ...نه مذاکره میکنیم!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
اینطور که داریم می رویم هم جنگ میکنیم و هم مذاکره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
برخی هم مذاکره میکنند و هم زمینه جنگ را فراهم میکنند.
ولی دلاور مردان پهباد 200 میلیون دلاری امریکا را با سلاح بومی ساقط میکنند و نفتکش انگلیس را در برابر توقیف نفتکش ایران توقیف میکنند امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و انگلیس هم دست از پا درازتر نفتکش را آزاد میکند و نخست وزیر ژاپن هم از ترس پیام ترامپ را زیر باسن خود میگذارد
و ترامپ هم در حسرت یک دیدار که هیچ یک دقیقه مکالمه با رئیس جمهور ایران میماند
اهل فهم میفهمند یعنی چه
مگه صحبتی کردن؟؟!!! ظاهرا" خبرایی بوده!!!!!
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
گفت که تو هیات دولت میگه، مردم محرم نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تعریف سیاست : بادست پس بزن با پا پیش بیار !!!!
روحانی، برجام و دیگر هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
رکود رکود برجام رکود رکود بیرون رفتن ترامپ از برجام تورم تورم رکود رکوووووووود تا الان
ناشناس
| France |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
برجام ، بورس و دیگر هیچه هیچ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
انهایی که به ادعای دستکاری شاخص بورس شک دارند به نمودار روند شاخص امروز(دهم مهر) مراجعه وباچشم خودشان ببینند که چگونه ۴۰۰۰ واحد منفی راظرف چنددقیقه به ۱۹ واحدمثبت تبدیل کردند !!! اگر اینکار مصداق دستکاری وعددسازی نیست پس چی هست !؟
مردم ما هم نامحرمن...همیشه آخرین هایی هستیم که خبر میرسه بهمون!!!!!!!!!!!
مردم ما هم نامحرمن...همیشه آخرین هایی هستیم که خبر میرسه بهمون!!!!!!!!!!!
بازی در عالم خیالات
الان باید خوشحال باشیم!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد از یه دنیا خسارت؟؟!!!!
حالا چی دادن و چی گرفتن؟؟؟!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
؟؟حالا کی داده؟؟ کی گرفته
به نظر سیگنالها خیلی محبت آمیز و عاشقانه بوده!!!
اقای روحانی
شما اگر به فکر مذاکره و حل مشکلات بودید ٬ در سفر نیویورک به صورت مستقیم و حضوری با رئیس جمهور امریکا مذاکره میکردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
که یک شکست دیگه به کشور تحمیل بشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
گفتن نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
شخصیتهایی اینو نمیخوان
دیگران را به توبه تشویق کنیم!!!
پس حتما" میشه که بهشون بفرمایید که بیان و رسما" و علنا" این رو برای همه بیان کنن...که توبه کردیم
خسته شدیم بس که دروغای تکراری و وعده های پوچ شنیدیم
مردم که متوجه نشدن...!
بالاخره نفهمیدیم برجام بده یا خوبه؟؟ باید از خروج آمریکا ازش خوشحال بود یا ناراحت؟؟؟ باید از بازگشت آمریکا به برجام خوشحال بود یا ناراحت؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
این نشون میده بعضیا وقتی از برجام انتقاد میکردند حرف دلشون رو نمیزدند
شرط اول مسئولین محترم لغو کامل تحریمها بوده....یعنی قبول کردن؟؟!! یعنی محقق شده؟؟!!!!
اونا که چیز دیگه ای میگن!!
خیلی دوست دارم بدونم که چه قولهایی به فرانسه داده شده؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
صلح منطقه ای (معامله قرن)
محدودیت های بیشترهسته ای
محدودیت های موشکی !
باز چه حرکت قهرمانانه ای انجام شده که مردم از اون بیخبرن؟!
این دفعه قول چی رو دادین بهشون؟!
بالاخره خبرای درست و واقعی اش بیرون میاد و میفهمیم که چی به چی بوده!
گفته برمیگردم٬ تازه پیغام داده واسم Ghorme Sabzi درست کنید خیلی دوست دارم.
چیزی متوجه نشدم ارجاع مجهول به مجهول بود
صدای طبل جنگ بلندتر و بلندتر می شود. کاسبان جنگ آماده باشید.
اولین قدم برداشتن کلیه تحریمها بوده...
بعدی اش رو هم جناب رضایی درست فرمودن که باید حتما" پرداخت خسارت باید باشه.....
یعنی این شروط محقق شده؟؟!!!
مثال قدیمی بود که آدم از یک سوراخ چند بار گزیده نمیشه ولی ظاهرا آقای روحانی اگه صد دفعه گزیده شوند برایشان مهم نیست
سلام.آغاز شدن جنگ بسیار راحت و غیر مترقبه هست ولی پایان دادن به آن بسیار سخت است.لجبازی طرفین میتواند باعث درگیری شود.وقتی ترامپ اعلام میکند که تحریم ها را لغو نمیکند و ما هم میگوییم که اگر لغو نشود مذاکره نمیکنیم یعنی هیچ طرفی نیت واقعی برای مذاکره ندارد.برای راستی آزمایی ، شاید بهتر باشدبجای پافشاری بر مواضع قبلی ،پیشنهاد بینابینی مثلا اینکه پیشنهاد تعلیق(و نه لغو) تحریمها برای مدت کوتاهی که باعث تهدید و نگرانی غربیها نشود ،برای انجام کنفرانس تلفنی(و نه مذاکره رسمی) بین روحانی و بعضی از سران 5+1 جهت بیان مواضع و بحث روی تغییرات اندک (و نه جایگزین برجام)ارایه شود تا هم حسن نیت ایران ثابت شود و هم نیت آمریکا برملا شود.اگر این کنفرانس و تعلیق نتیجه مثبت داشت میتوان گامهای بعدی را برداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
یکبار فریب خوردیم بسه
محمد
| United Arab Emirates |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
مگه تا الان چه گناهی کردیم و چه خطایی از ما سر زده باید
حسن نیت نشان دهیم
در حالی که تا الان باید برای همه ثابت شده باشه که بیرون رفتن ترامپ از برجام فقط از لج اوباما بوده
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
آقای جوان سلام.شما یا نسبت به سیاست خیلی ساده و خوشبینی یا اینکه خوب درس پس میدی برا اربابهات. ایران تا کی باید حسن نیت نشون بده.ایران تمام دادنیها را داده.جای دادن دیگر ندارد.حالا نوبت اروپاییهاست .
باسلام درخیلی از اخبارتان حرف ا آ وجود نداره لطفا اصلاح فرمایید تشکر
این کارهای آقای روحانی معنا نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
برای تو شاید
چه رخدادهای بیشماری رخ میده که حتی کلمه ای از صدا و سیما بیان نمیشه! بزنید شبکه خبر! معمولا داره خبر خروج قطار در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو و یا از تنش در سریلانکا و... اطلاع میده؛ چند روز بعد که مردم از طریق شبکه های دیگه خارجی با خبر شدند صدا و سیما سر از تخم در میاره!
نیویورکر تعبیر جالبتری آورده:" در حالیکه ترامپ پشت خط بود وماکرون پشت درب اتاق روحانی،رییس جمهور ایران حتی از اتاق خوابش هم بیرون نیامد".
ما تورک های ایران همیشه برایمان یک سوال و دغدغه وجود داشته است که فرق اشغالگر صهیونیست با اشغالگر ارمنی برای مسلمانان در چیست ؟ که باید اولی را نابود کرد ولی با دومی رفیق بود!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Philippines |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
بهتر است از واژگان تورک یا کورد که تجزیه طلبان پان تورک و پان کورد از ان استفاده میکنند از واژگان پارسی ترک و کرد استفاده شود دوما ایران ترک ندارد بلکه هم میهنان اریایی نژاد ما در خطه اذربایجان و بعضی مناطق کشور با زبان ترکی صحبت میکنند
مومن از يك سوراخ دوبار گزيده نميشه... اقاي روحاني تو رو خدا بسهههههههههههههههههههههه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
امثال افکار شما مملکت را خراب کرده . برجام به نفع ما و به ضرر اونها بود . اگر برجام نبود الان سوریه و عراق نبود جانم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
سوریه ۴ سال قبل از برجام درکیر شده بود
چقدر هم با اعتماد به نفس می گوید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
۱۴:۱۱
یعنی فکر می کنی ترامپ برجام رو به خاطر اینکه به ضرر امریکا بود کنارگذاشت از این اشتباها زیاد کردید و البته خودتونو هم به اون راه می زنید ولی باید بدونید که ترامپ برجام رو به خاطر رسیدن به توافقی برای خلع سلاح ایران کنار گذاشت در مورد سوریه وعراق هم نظر ندید بهتره چون شماها از همون اول مخالف حضور و حمایت ایران توی اونجابودید و بهتره زحمات دیگران رو به نام خود نزنید حتما وقایع اخیر یمن هم به خاطر برجام بوده
به نظرم هرکاری که باعث رفاه مردم بشه باید انجام داد!!
تندروها هی نگن عزت نفس!! دیدیم عزت نفس ها رو! با این نمایندگانی که مردم رو چیز فرض کردند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
رفاه مردم ؟
اره پس خوش باش با تحریم های دوباره!!!!
مقاومت و صبر نتیجه مثبت و شیرین داره. برگشت ترامپ به برجام یعنی پذیرفتن شکست توسط ترامپ.
صبر تلخ است ولیکن برِ شیرین دارد.
آیا یادشون رفته که اعلام کردند: «شرط شرکت در جلسات 5+1 با حضور آمریکا» رفع کلیه تحریم هایی است که آمریکا وضع کرده؟
حالا می خوان بدون پیش شرط سر میز مذاکره با کسی بشینند که اصل مذاکره رو قبول نداره؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
فقط با این کامنت نشان دادی یا کلا خوابی یا خبرها را دقیق دنبال نمی کنی
آمریکا رسما از برجام خارج شده و شدیدترین آزارها را به ما رسانده.
اینکه همینطوری و بدون هیچ اقدام جدی،آمریکا بیاید به جلسه، چیزی جز عقب نشینی ما نیست. یعنی آنچه رخ میدهد، همان مذاکره مورد اشتباق آمریکاست که چند تا مهمان هم آنجا نشسته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
وققتی خبر نداری حرف نزن
جناب روحانی عزیز بهار و تابستان تمام برجام تمام شده. پاییز است و در استانه زمستان.
اینقدر به فکر آن ور بودید کمی به شرکت های مهم داخلی می پرداختیید الان مشکل نداشتیم.
بس است بخدا بس است............
سیگنال در پی هزینه کردن پولها برای مصارفی غیر از مایحتاج مردم در زمانی که تحریم نبودیم فرستاده شد، دنبال چیز دیگه نباشید.
آقا کنفرانس تلفنی دیگه چیه؟؟ بنده باتوجه به تجربه عملیاتی و دانش فنی بسیار بالا بعد از شنیدن این خبر با چندین کارشناس خبره که همه رانندگان تاکسی هستند مذاکره و مشفرت کردم حدود 63 درسد گفتند آقا کار کار خودشونه و 48 درسد هم گفتند لاستیک گرون شده نمیصرفه و ما قبلا کارخونه داشتیم برشکست شدیم
و 32 درسد هم نظری نداشتند.
این نشان می دهد که ما میتوانیم دشمن را خار و ذلیل کنیم و نیازی به هیچ مذاکرات جات نداریم. فقط باید به مداضع همین معدود یکی دو کشور دشمن همله کنیم و محوشان کنیم
همین امریکا و کانادا و عربستون و انگلیسو عمارات و اردن و انگلیس و فرانسه و جاپن و استرالیا و روس و چین و سایر کشورها
که ان شالله بفضل پروردگار و با اتکا به نیروی ایمان جوانلن مخلص بر دشمن فاعق شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
واقعا همینطوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
آقا نعمت چرا نون گرون شد؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
خخخخخ!!عمونعمت معلومه شما از مسئولین مملکتی هستی ها
کلی تناقض وجود دارد در این مقاله تان.
امریکا هفته گذشته سه مرحله ایران را تحریم کرد و پمپئو و خزانه داری شان.
ماکرون را اینقدر بزرگ نکنید که کارنامه فرانسه از تمام طرفهای حاضر در برجام سیاه تر است با خروج سریع تمام شرکتهایشان از ایران در سال گذشته.
تحریم کشتی های چینی انتقال نفت‌ایران را هم انجام دادند و محدودیت تردد برای رییس جمهور و اقای ظریف که حتی نتوانستند عیادت اقای روانچی بروند.
یک ماه اقایون امید واهی به طرح ۱۵ میلیارد دلاری مکرون و الان هم یک ماه حواشی سفر معمولی نیویورک این جوری ۲ ماه گذشته و کشور را سرگرم هیچ کرده اند.
مرغ امروز مجددا گران شده و سری به مرغ فروشی ها بزنید به جای اینکه مدام مقاله های سیاسی خیالی بی حاصل بزنید.
به نظر من مذاکره با امریکا صرفا و در وهله اول به نفع دیپلماسی امریکا هست. اما راه مذاکره برای رفع مشکلات به روی هیچ کشوری بسته نیست. اگر قرار است مذاکره ای انجام شود حداقل کلیه تحریم های پس از خروج آمریکا از برجام به حالت تعلیق درآید تا امریکا اثبات کند که ریگی به کفش ندارد سپس با رعایت حقوق ملت شریف ایران مذاکراتی انجام گردد.
روحانی تصورات و آرزوهای خودش رو بیان کرده
برجام مگه بد نبوده؟؟؟
حالا خوب شده؟؟
مگه تو مجلس آتیش نزدن و جشن گرفتن؟؟!!
برگشتن بهش خوبه؟؟!!
خروج از اون بده؟؟!!!
چی شد بالاخره؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
آخ قربون کلامت. ما هم آخر نفهمیدیم برجام خوب بوده یا بد بوده! همونایی که تا دیروز میگفتن برجام خیلی خیلی بده، الان دارن میگن آمریکا برگرده به برجام! یعنی حاضرن یه قرارداد بد دوباره زنده بشه؟×
میخوان یواش یواش بگن که ییهو ذوق مررررررررررررررررررررررررررررگ نشیم؟؟!!!!!!!!!!!!
بابا دلمون رو آب کردین بابا....... آخ جون...تو مذاکرات شیطان بزرگ هم قراره تشریف بیاره.....هوراااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!
زیر لفظی میخوان الان؟؟؟ مژدگونی میخوان؟؟؟!!
برگشت آمریکا به مذاکرات ننگه یا پیروزی؟؟!!
مردم ایران یک آب معدنی در اروپا و امریکا ۲ دلار تا ۴ دلاره
یعنی 22 هزار تا ۴۴ هزار تومان
ولی آب معدنی ایران بهتره
هیچ وقت تو زندگیتون پز ندین وسایلم خارجییه
ارزش ۲ دلار و ۴ دلار از لحاظ فشار اقتصادی برای یک شهروند امریکایی و اروپایی یا خاورمیانه مثل کویت و قطر مثل 25 تا تک تومنی است
در واقع
آب معدنی ۱۵۰۰ در ایران از لحاظ گرانی فاجعه است
و آب معدنی ۲۵ تک تومانی (۴دلار ) در اروپا و امریکا از مفت هم ارزون تره برای مردمش و برای ما گران
مردم آمریکا و اروپا از لحاظ فشار اقتصادی با دو ماه تا ۴ ماه کارگری کردن وبیل زدن و ..‌. بهترین ماشین و با یک سال تا دو سال کارگری کردن و بیل زدن بهترین خانه رو می خرند
پس مرگ بر ثروتمندان بی درد ایران که پز وسایل خارجی رو می دهند و نمک روی زخم مردم می ریزند
متاسفانه تولید کننده های با انصاف و خلاق ما حمایت نمی شوند
و فرهنگ تجمل گرایی باید نابود شود (یعنی چیزی انقدر گران باشه که من داشته باشم بخرم مردم نتونن)
مثلا ساخت یک جارو برقی با تمام وسایل ایرانی حتی ارمیچر(موتور) حدود ۲۰۰ هزار تومان دست تولید کننده را میگره
اگه بزارن خود مردم و گول جنس خارجی رو نخورن که چرا این ارزونه و خارجی چند ده برابر گرون تره
و نگن هر چی پول بدی آش می خوری (نگن ایرانیه به درد نمی خوره) و بقیه تولید کننده ها ی طمع کار و سو استفاده گر از عدم اطلاع مردم
وقتی ارمیچر یا موتور که از پچییده شدن سیم ها ی مسی متوالی دور یکه تکه آهن و یا پلاستیک ساخته میشه با تعداد دور مشخص و بچه های سیم پیچ معمولی نه نخبه که تو تمام شهرها مغازه دارند می توانند این کارو بکنند اگه یک روز آموزش ببینند و حتی موتور های پیشرفته برای صنایع پیچیده بسازند و ما می توانیم موتور ۱۰هزار تومانی با مس تولیدی سرچشمه(بهترین مس جهان ) و شهربابک و ..‌. بسازیم و لازم نیست موتور ۴۰۰ هزار تومنی از چین و کره( که از مس درجه پنج ساخته شده و انها با مس سرچشمه ایران موتور هواپیما می سازن نه جارو برقی ) بیاریم و لازم نیست جاروی هفتصد هزاری رو به کمک دلالان طمع کار سه میلیون به بالا به مردم رنج دیده اقتصادی ایران بفروشیم
و می توانیم جاروی دویست هزاری (قیمت برای مردم ایران) با کیفیت فوق العاده
را در صورت عدم حمایت مردم به ژاپن و مالزی و کره با پنجاه برابر قیمت صادر کنیم
و این مختص جارو برقی و ماشین لباسشویی و ... نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
عالی بود
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
باوجودیکه در مقایسه قیمت ها و کیفیت ها زیاده روی کرده اید ولی واقعیتی در آن نهفته است.
اصولا صورت مساله سر این است که آیا سرمایه مالی(بانکههای خصوصی) باید عنان کشور را در دست داشته باشند و یا سرمایه صنعتی(سازندگان کالای ایرانی)
فعلا دور دور تجارت با خارجه است و احتیاج به بانک جهانی و دلار دارند و فقط یک گزینه نظامی میتواند دست آنها را از بیت المال کوتاه کند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
دوست عزیز مثل اینکه شما تجربه کار در صنعت رو نداری، هر محصولی جدا از مواد اولیه نیاز به تیم قوی طراحی، هزینه های جاری نظیر حقوق پرسنل، و تیم بازاریابی قوی داره، خلاصه یک زنجیره باید به صورت درست کنار هم شکل بگیره که متاسفانه این شرایط برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
مگه الکیه ، مطالعه میخواد تکنولوژی بالا می خواد های تک میخواد . مگه میخوای فرغون درست کنی ؟!
کربلا کربلا ما داریم می آئیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
ایشون زائر اربعینه کارش نداشته باشین..... عزیزم التماس دعا
هر کس از طرف ایران برجام را تغییر دهد خائن است
وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تا دیروز میگفتید هر کی برجام رو امضا کرده خیانتکاره .حالا برجام شد وحی منزل؟
اين بازگشت موجب برداشتن كل تحريمهاخواهدشدياخير؟اگرنخواهدشدامريكابايددست ازبازيهاي مسخره برداشته ودولت خودرابازيچه نكند
از این رییس کاری ساخته نیست
سازشکاران و وادادگان هنوز نفهمیده اند که اینها به جز ذلت و تسلیم کامل ما و مسلط کرذن آل سعود جنایتکار و امارت آدمکش راضی نخواهند شد؟
نظراتهای همه دوستان را خواندم با همه مخالفم حتی باخودم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
من هم با شما موافخم
متاسفانه مقاله تان ژورنالیستی و به دور از واقعیات رخ داده در منطقه و جهان است.
اگر این گونه که میفرمایند بوده میخواستند ۲ روز اضافه کنند مدت سفر خود را ایا مشکلی ایجاد میشد؟؟؟
اتفاقا برعکس شده بود و امریکایی و اروپایی ها کاملا هماهنگ باهم شده بودند و امریکایی ها تحریم های مختلف قبل از سفر ایشان (بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی)و در زمان‌سفر ایشان(تحریم نفتی و نفتکش های چینی ) و بعد از سفر ایشان (ممنوعیت ورود مقامات دولتی و خانواده های انها)اعمال کردند و اروپایی ها هم زمرمه خروج از برجام در ابان را داده اند همزمان با گام چهارم ایران.
متاسفانه اقای روحانی هم مدل اقای احمدی نژاد شده اند و صحبتهای عجیب انجام میدهند و من طرفدار ایشان مانده ام گفته های ایشان را در یک‌ جمع دوستانه با دوستان خود چگونه جمع کنم هر چند به سبب عملکرد ناموفق اقتصادی ایشان در دور دوم ریاست جمهوری ایشان کاملا افسرده شده ام ولی حرف و ادعا باید بگنجد در ذهن!!!!!
اقایان نوبخت و واعظی مسبب تمام ریزش طرفداران ایشان بوده اند .
امار رشد اقتصادی ۲۰۱۷ که سازمان برنامه به ایشان داده بود کاملا اشتباه بود و چین و هند با ۷ درصد بالاترین رشد بودند و ایران با ۳.۲ درصد رشد پایین تر از انها بود ولی ایشان اشتباه در سخنرانی شان اعلان ۷ درصد رشد اقتصادی کردند و یا اقای واعظی حرفهای عجیب میزنند و حتما همین صحبتهای اشتباه را در حضور ایشان هم می کنند.
ترامپ به برجام برنمیگردد و تمام کارهایش نمایشی است.
مکرون عرضه داشت و حسن نیت مستقل از امریکا عمل میکرد نه اینکه خودشان را به اوفک و خزانه داری امریکا گره بزنند و الان مجددا طرح های مکالمه و کارهای خاص از او نقل کنند.
متاسفانه دولت مسیر اشتباهی در پیش گرفته و خود اقای روحانی هم یک تنه مانند مرحوم ایت الله هاشمی که به وزرایشان گفته بودند فعالیتهای سیاسی خودم در دولت کافی است و وزرا کار سیاسی نکنند الان هم اقای روحانی همان نقش را دارند انجام میدهند و ادعاهای خاص در مورد برجام میکنند.
دشمن چون فهمیده برجام برای دولت اقای روحانی این قدر مهم شده اتفاقا دارند ان را این قدر دستکاری میکند و برجام را به ضد برجام تبدیل کرده اند.
فعالین اقتصادی بدبخت شده اند از فضای بیم و امید و ناثباتی اقتصادی.
این وسط ظاهرا تورم ۳۰۰ درصد اضافه بود که باید ترامپ یک کارهایی میکرد تا گردن او بیفتد ۱۰ برابر شدن مواد غذایی و دارویی !!!!!!
مخالف دیپلماسی نیستیم ولی دیپلماسی واقعی را با دیپلماسی نمایشی مردم تشخیص میدهند.
مطمئن باشید دموکراتها هم به برجام برنمیگردند و پای ایران را به گفتگوهای دیگر تا باز نکنند برنمی گردند و جان کری چند بار اعتراف کرده جدیدا و قدیما که هدف از برجام به جز رژیم منع گسترس سلاح های هسته ای باز کردن پای ایران به موضوعات دیگر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
آره راست میگی.صحبت از برجام 2 و3 بود که نشد.روحانی ظاهرا قول شفاهی داده بود.وقتی برگشت،زیر پاش نشستن،زد زیر قولش.
شما که می خواستی درمورد برجم جدید مذاکره کنید،مگر ترامپ قبل از تحریمها اینو نمی گفت پس شما چرااین همه هزینه برمردم تحمیل کردی، اگراینگونه باشد مردم شما رانمی بخشند
ما مردم مذاکره میخواهیم . آمریکا از روسیه و چین که بدتر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
از کجا فهمیدی؟
از تحریمی که به تو نکردن؟
خخخه
شکلات دوست داری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تا حالا برای شما ثابت نشده که صد درجه بدتر است؟
مردم با ولایت تا شهادت
مردم خيلي تحت فشار هستند بايد كاري كرد ديروز پرايدمدل82 براي روغن ريزي گيربكس 1500 يك ميليون پانصد هزار تومان خرج برداشت كه قبلا با دويست هزار تومان حل ميشد
این اقا چهل سال داره با غرب مذاکره میکنه هیچی بهش ندادن باید روی پای خودمون بایستم اگر میخواهیم پیشرفت کنیم اگر سی سال پیش به جای فراسنه روی علم ساخت ماشین سرمایه گذاری کرده بودیم الان بهترین خودرو را می ساختیم هیچ کشوری به کشور دیگه تکنلوزی بالا نمیده باید این بفهمیم تا پیشرفت کنیم باید تلاش کنیم اگر فکر کنیم بشینم بخوابیم یکی بیاد مارا درست کنه سخت در اشتباهیم
\اگر برحام را کنار بگذارید دستاورد شما چه بوده . خیار چه ربطی به برجام و تحریم دارد چرا نیست ؟ فقط ما قهقهه شما و آقای ضعیف را در مقابل استکبار دیدیم .
مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود
چه برجام برگردد و چه برنگردد ما نباید خود را گرفتار و وابسته سویفت آمریکا کنیم و باید به کمک کشورهای مستقل دنبال یک سیستم مالی جهانی باشیم که آمریکا روی آن نفوذ نداشته باشد حتی اگر قرار باشد با چمدان پول جابجا کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
سویفت یک شبه ایجاد نشده دوست محترم بلکه حاصل ۱۰۰ سال پیشرفت و ابر قدرتی قدرتهای اقتصادی و در راس انها
امریکا است که در چند سال اخیر شکل نرم افزار ایمن و پروتکل امن تبادل مالی جهانی گرفته.
خود چین و روسیه عضو سویفت هستند و ادعاهای انها در کنار گذاشتن دلار را باور نکنید.
دلار مانند واحد اندازه گیری اقتصادی شده در جهان مانند خط کش شما که به سانتی متر است و ۱۰ سانتی متر در ایران و چین و امریکا ۰ا سانتی متر است و معیار واحد طول و دلار هم همین حالت را دارد در واحد اقتصاد و ۱۰۰۰ دلار مثلا تعهد اقتصادی برای ایران یا چین یا نپال یا ازبکستان یا امریکا برابر همان ۱۰۰۰ دلار است و خط کش واحد اقتصاد است.
ارزهای دیگر جهان ثبات دلار را ندارد حتی یورو و یووان چین و
روبل روسیه
خود ترکیه از روسیه وام گرفته جدیدا به دلار بوده نه روبل
اگر مذاکره ای صورت گیرد حتما باید این چهار بند اضافه شود .
1- یک سازمان کاملاً بی طرف و مورد توافق طرفین ، بعنوان مسئول پایش میزان اجرای تعهدات طرف مقابل ایران مشخص و تعیین گردد . ( مشابه ایران که آژانس انرژی اتمی مسئول پایش و گزارش است ) . لازم است بصورت روتین مثلاً ماهیانه یا سه ماهیانه گزارش تهیه و ارائه گردد .
2- بصورت کاملاً واضح قید شود که در صورت عدم انجام تعهدات هر کدام از طرفین ، طرف دیگر تا چه میزان میتواند تعهدات خود را لغو نماید . خصوصاً برای ایران سطح این میزان لغو تعهدات باید پشیمان کننده باشد تا هر ننه قمری نتواند براحتی تعهداتش را زیر پا بگذارد .
3- کاملاً روشن و واضح قید گردد که تعهدات انجام شده هیچ ربطی به این که چه دولتهایی در کشورهای طرف قرارداد سر کار بیایند ندارد .
4- خسارتهای مالی ، اقتصادی ، فنی و ... ناشی از زیر پاگذاشتن احتمالی تعهدات ، توسط یک طرف ثالث مشخص و اعضای امضا کننده موظف به پرداخت خسارت شوند .
انشالله که مذاکره بشه تا ملت کمی روی اسایش را ببینند ؟بخدا خسته شدیم وبریدیم از بدبختی ؟/
تحریم ها را بردارد با این توافق که مجددا برای توافقی چدید و یا اصلاح جزیی این توافق بر سردمیز مذاکره به نشینند .
مذاکره در مورد چی؟ این برجام لعنتی؟!

توصیه میکنم فرمایشات و توصیه های اخیر امام خامنه ای را دوباره گوش کنید.

مذاکره،سقوط به دره آمریکاست.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
و عدم مذاکره سقوط به دره کجا
مهرداد
| Russian Federation |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
ممنونم.گل گفتی مسلم جان
خصوصا رییس جمهور خوش خنده گوش کند
ایا کشور های دیگه هم برجام دارن ؟ ایا زندگی مردمشون به برجام ربط داره ؟ مردم ایران نه کاری به برجام دارند نه امریکا. ما خواهان عقل و درایت هستیم برای تامین زندگی مردم در حد شان اقتصاد بیستم جهان در حالی که استقلال و شرف عرف سیاسی و اجتماعی رعایت شود . ما مردم با ابرو و شرفی هستیم
شمااگر لازم بدانیدباخود نتانیاهو هم مذاکره میکنید !!!
بنشین تا برگرده.......

بنشین بر لب وجوی و گذر عمر ببین

عمرمان تمام شد.....مسئولین تا کی؟؟؟؟؟؟؟
انشااله مذاکره ای صورت بگیرد مردم از این وضعیت خسته شده اند می فهمید ؟ می شنوید ؟
پاسخ به کسانیکه در دفاع از سرمایه مالی و آزادی های آنان برای واردات بی رویه و دزدی، احتکار، قاچاق، عدم صدور و وارد کردن کالا با وجود دریافت ارز ارزان... که آقای رییسی چندیست احکام زندان چند ده ساله ای برایشان بریده است بر آمده اند.
باید از این حضرات پرسید موشک هایی که برق از کله آمریکایی پراند و پهباد ۲۰۰ میلیون دلاری آنرا پایین کشید حتی یک پیچش را خارجی ها بما ندادند. من میدانم که از چه سخن میگویم. آیا کلمه «ما میتوانیم» را هنوز نشنیده اید که اعجازهای جوانان همگی از سرزمین ایران گرفته شده است.
آیا هنوز نشنیده اید که در نازا و در کلیه صنایع زیر دریایی های پیشرفته و محصولات گران بهای آمریکایی و اروپایی مهندسین ایرانی در ساخت آنها دست دارند. لااقل اینرا هم من میدانم که از چه سخن میگویم. آیا در تاسیسات «نودکو»ی قطر دفتر و دست مهندسین ایرانی درساخت رآکتورهای نفت پز با ارتفاع نزدیک به یکصدمتر بازهم دست ایرانیان در کار نبوده است؟
. این تقصیر بی فرهنگی بعضی از ما میباشد که شماها آنرا فراموش کرده اید.
من قول میدهم که سرمایه مالی بدون خونریزی همانطور که در آمریکا و اروپا هم شاهد بوده ایم (ریگان/سچر/کهل/میتران) مکینه های خود را با «بهره خواریِ» سی درصدی، زمین خواری و از همه بدتر بهره مرکب ... دست بردار نخواهد بود و آقای رییسی بایستی عمری چندین صدساله داشته باشد و هنوز به کهن سالی نرسیده فرزندان آقایان فعلی جای پدران خود را پر خواهند کرد!
بدین خاطر بدرستی چندی بود که گزینه نظامی تیتراول روزنامه های روی پیشخوان بود و امیدوارم که فراموش نگردد. بهر حال اگر دیدید که این روند ادامه دارد و کی بود کی بود هم ادامه دارد به گفته این روزنامه ها بیشتر فکر کنید. حتی فرقان که هیچ اگر قطار سریع السیر ۵۰۰ کیلومتر در ساعتی هم ایرانیان از صفر تا صد را خود بسازند!
دیپلماسی التماس برای مذاکره
اقای روحانی مردم نان ندارند ...
اخرشيرين عقلى هم حدى دارد
فشاربه‌مردم‌مقصراصلش‌دولته‌نه‌هیچ‌کس‌دیگه‌دوره‌احمدی‌نژاد هم‌تحریم‌بودیم‌چراکشور‌اینطورنشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار