بازدید 12353
۲
طرح پرهزینه برای دولت احمدی نژاد، بی‌هزینه در دولت روحانی عملیاتی شد؟

خانه سینما از موسسات تابعه سازمان سینمایی شد! / سازمان سینمایی: هر موسسه‌ای از ما بودجه بگیرد، جزو موسسات تابعه ماست! / عنوان لیست اصلاح شد

سازمان سینمایی ترکیب هیات مدیره خانه سینما را نیز به عنوان یکی از موسسات تابعه خود معرفی کرده است؛ اقدام معناداری که با وجود گذشت زمان قابل توجه اصلاح نشده و این پرسش را پیش آورده که آیا واقعاً سازمان سینمایی از یک نهاد صنفی مستقل به یک موسسه تابعه دولت تقلیل یافته و طرحی که دولت احمدی نژاد با مقاومت اهالی سینما اجرا نشد، در حال پیاده سازی است؟!
کد خبر: ۹۲۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 30 September 2019

خانه سینما از موسسات تابعه سازمان سینمایی شد!سازمان سینمایی به بهانه اعلام اسامی اعضای شوراها و موسسات تابعه خود، ترکیب هیات مدیره خانه سینما را نیز به عنوان یکی از موسسات تابعه خود معرفی کرده است؛ اقدام معناداری که با وجود گذشت زمان قابل توجه اصلاح نشده و این پرسش را پیش آورده که آیا واقعاً سازمان سینمایی از یک نهاد صنفی مستقل به یک موسسه تابعه دولت تقلیل یافته و طرحی که دولت احمدی نژاد با مقاومت اهالی سینما اجرا نشد، در حال پیاده سازی است؟!

به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش اقدام به انتشار لیستی تحت عنوان «اعضای شوراها، هیات مدیره، هیات امنا سازمان سینمایی و موسسات تابعه» نمود که در راستای شفاف‌سازی اقدام قابل توجهی بود. با این حال این لیست یک نکته داشت که از نظرها پنهان ماند و آن نکته، قرار دادن خانه سینما در کنار دیگر موسسات تابعه سازمان سینمایی نظیر بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

خانه سینما از موسسات تابعه سازمان سینمایی شد!

در ابتدا تصور شد این رویکرد یک اشتباه محاسباتی است اما با گذشت زمان قابل توجهی این اطلاعات اصلاح نشده و ظاهراً از نظر سازمان سینمایی، «خانه سینما» مجموعه‌ای شبیه به موزه سینما با موسسه هنر و تجربه است. این در حالی است که مدیریت این مجموعه‌ها مستقیماً با حکم رئیس سازمان سینمایی منصوب می‌شوند اما خانه سینما یک نهاد صنفی است که هیات مدیره‌اش بر اساس آرای نمایندگان صنوف سینمایی در مجمع عمومی جامعه اصناف انتخاب می‌شود و ترکیب مدیریتی، تصمیمات و روند سیاست گذاری و اجرایش در همه امور به کلی مستقل از سازمان سینمایی است.

شاید حضور مدیرعامل خانه سینما در نشست‌های متعدد سازمان سینمایی که مشخص نیست آیا برای این موضوع مصوبه‌ای از هیات مدیره خانه سینما وجود دارد یا نه، باعث ایجاد چنین تصوری نزد مدیران سازمان سینمایی شده و آنها به چشم کارمندان و مدیران زیرمجموعه‌شان به مدیرعامل خانه سینما نگاه می‌کنند. البته اگر انتظامی و همکارانش چنین نگاهی نیز داشته باشند و حتی شاهسواری قصد تبعیت نیز داشته باشد، این نگاه واقع بینانه نیست؛ چرا که بر اساس اساسنامه خانه سینما تصمیم گیرنده تمامی امور خانه سینما هیات مدیره است و مدیرعامل فاقد اختیار و صرفاً مجری تصمیمات هیات مدیره است.

در این شرایط انتظار می‌رفت هیات مدیره خانه سینما ورود کند و خواستار اصلاح اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان سینمایی و ارائه توضیح در این زمینه شود اما متاسفانه مجموعه هیات مدیره خانه سینما با وجود گذشت زمان قابل توجه هیچ واکنشی نسبت به این اقدام سازمان سینمایی نشان داد؛ رویکردی که ممکن است برای مدیران سازمان سینمایی، اهالی سینما از جمله صنوف سینما و افکارعمومی چنین متبادر سازد که هیات مدیره خانه سینما مشکل با تبدیل شدن به یکی از موسسات تابعه سازمان سینمایی ندارد.

خانه سینما از موسسات تابعه سازمان سینمایی شد!

این در حالی است که خانه سینما پیش از این برای حفظ استقلال خود در دوره ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی و دولت محمود احمدی نژاد، درگیر تنش‌های تحمیلی شد و تا مرز تعطیلی پیش برده شد و در نهایت پس از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت روحانی، خانه سینما که توسط دولت پیشین پلمب شده بود، رفع پلمب شده و فعالیتش را از سر گرفت. بنابراین وقتی صنوف سینمایی برای حفظ استقلال‌شان چنین هزینه‌هایی را پرداخته کرده‌اند، منطقی نیست بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای این استقلال به محاق برود یا به چالش کشیده شود.

اساساً اگر قرار بود خانه سینما به عنوان یک موسسه تابعه سازمان سینمایی تقلیل یابد و استقلالش مخدوش شود، چرا مدیران خانه سینما همان زمان در کنار مدیران سازمان سینمایی دولت احمدی نژاد حضور نیافتند و نپذیرفتند جزوی از سازمان سینمایی باشند؟! مشخص است که استقلال و حریم خانه سینما یک خط قرمز جدی بود که جامعه سینما نیز برای حفظ آن با دو تجمع بزرگی که مقابل خانه سینما داشت، از آن دفاع کرد. بنابراین نمی‌توان پذیرفت هیات مدیره خانه سینما در مقابل امانتی که جامعه سینمایی به آنها سپرده‌اند، بی‌تفاوت باشند و عملاً اتفاقی که اهالی سینما اجازه ندادند در دولت احمدی نژاد رخ دهد، در دولت روحانی بی‌سروصدا پذیرفته شود.

انتظار می‌رود شاهد توضیح شفاف در این زمینه از سوی مدیریت خانه سینما باشیم که آیا هیات مدیره کنونی خانه سینما پذیرفته که جزو موسسات تابعه سازمان سینمایی تلقی شود و یا این تفسیر سازمان سینمایی است. همچنین اگر این تفسیر سازمان سینمایی است، این توقع وجود دارد که سازمان سینمایی در همین مقطع نسبت به رفع و رد این تفسیر وارد عمل شود و یا سازمان سینمایی را برای بازنگری در ادعایشان متقاعد نمایند و یا به صورت علنی این تفسیر را رد کنند.

 

پاسخ سازمان سینمایی: هر موسسه‌ای از ما بودجه بگیرد، جزو موسسات تابعه ماست!

روابط عمومی سازمان سینمایی در پاسخ به گزارش «تابناک» در پاسخی کوتاه، تاکید کرد خانه سینما را جزو موسسات تابعه خود می‌داند. در جوابیه کوتاه روابط عمومی سازمان سینمایی آمده است: «ضمن قدردانی از نکته بینی تابناک، منظور از موسسات تابعه هر موسسه ای است که مستقیما از سازمان سینمایی بودجه دریافت می کنند. خانه سینما جزو موسساتی است که از طریق انعقاد توافقنامه با سازمان سینمایی مورد حمایت واقع می شود و به همین دلیل اطلاعات مربوط به عملکرد و اقدامات شفاف سازی می شود. پیرو این تذکر اصلاح لازم در سایت سازمان سینمایی صورت گرفت.»

این در حالی است که اساساً سازمان سینمایی نه به خانه سینما بودجه می‌دهد و نه می‌تواند مطابق با قانون به یک مجموعه مستقل از دولت بودجه دولتی دهد و آنچه تا به امروز از سوی دولت‌ها به خانه سینما پرداخت شده، تحت عنوان «کمک» بوده است. بنابراین اگر قرار باشد این تعریف را در نظر بگیریم، هزار شخص و موسسه‌ای که از دولت کمک دریافت کردند، موسسات تابعه دولت محسوب می‌شوند! آیا هیات مدیره خانه سینما تعریف سازمان سینمایی را قبول دارد؟!

 

تکمیلی: لیست اصلاح شد: موسسات تابعه و خانه سینما

پس از درج گزارش «تابناک»، لیست مذکور اصلاح شد و عنوان «خانه سینما» در ادامه موسسات تابعه درج شده و در واقع به این شکل تفکیک قائل شده اما همانگونه که در پاسخ سازمان سینمایی درج شده، از نظر سازمان سینمایی هر سازمانی که طی توافق نامه از سازمان سینمایی کمک دریافت می‌کند، مشمول چنین تعریفی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تئوریسین تمام طرح ها بدون کاربرد اصلاح طلبان بودند
سینمای ایران در دست یک عده‌ی خاص است که فقط به پول و کسب سود بیشتر از هر راهی می‌اندیشند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر