بازدید 2986

خطر وجود ذرات پلاستیکی در برخی چای‌های کیسه‌ای

کد خبر: ۹۲۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 28 September 2019

تحقیقات جدید دانشگاه "مک‌گیل" مونترآل در کانادا نشان داده است برخی از انواع چای‌های کیسه‌ای که در تولید کیسه‌های توری و کوچک آنها از مواد اولیه پلاستیکی استفاده می‌شود، ممکن است میلیاردها ذره میکروپلاستیک را در فنجان شما بر جای بگذارند.

به گزارش ایسنا، ذرات میکروپلاستیک به طور گسترده در محیط، آب‌های شیر و بعضی از غذاها یافت می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید چنین ذراتِ موجود در آب آشامیدنی خطری به همراه ندارند اما به گفته همین سازمان این یافته‌ها مبتنی بر "اطلاعات محدود" بوده و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

محققان دانشگاه "مک‌گیل" مونترآل کانادا هم‌چنین خواستار تحقیقات بیشتر در مورد اثرات سلامتی میکروپلاستیک ها شده‌اند که به عنوان ذرات کوچک با طول کمتر از پنج میلی‌متر از هر نوع مواد زاید پلاستیکی تعریف شده‌اند.

در این مطالعه محققانِ کانادایی چهار نوع چای کیسه‌ای با برندهای مختلف را تهیه کردند. بیشتر چای‌های کیسه‌ای از کیسه‌های کاغذی تهیه شده‌اند اما برخی از برندهای چای به تازگی به کیسه‌های پلاستیکی توری برای تهیه این چای‌ها روی آورده‌اند.

محققان چای‌های برندهای مختلف چای کیسه‌ای را تخلیه کرده و کیسه‌های خالی را در آب گرم با دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده تا عمل دم کشیدن چای را با کیسه‌های خالی شبیه‌سازی کنند.

نتایج نشان داد هر یک از کیسه‌های پلاستیکی خالی از چای به تنهایی ۱۱.۶ میلیارد ذره میکروپلاستیک و ۳.۱ میلیارد ذره نانو پلاستیک کوچک‌تر را درون آب داغ آزاد می‌کند که این ذرات با چشم غیر مسلح کاملاً نامرئی هستند.

براساس این مطالعه که در مجله علوم و فناوری محیط زیست منتشر شده است، سطوح آزاد شده از بسته بندی چای‌های کیسه‌ای چندین مرتبه بالاتر از میزان پلاستیک موجود در سایر مواد غذایی یا آب‌های بطری‌های پلاستیکی است که پیش‌تر گزارش شده بود.

به گفته محققان علت این میزان از تفاوت در سطوح پلاستیک را دو عامل می‌توان دانست. اول آن که در این تحقیق تمرکز محققان بر هر دو نوع ذرات پلاستیکی میکروپلاستیک‌ها که حدود ضخامت یک مو را داشته و ذرات نانوپلاستیک که هزار برابر کوچک‌ترند، بوده است و دوم آن که پلاستیک کیسه‌های چای در معرض آب جوش قرار دارد نه دمای اتاق و از همین رو احتمال آزاد شدن ذرات ریز پلاستیکی در آن‌ها بیشتر است.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان این مطالعه را فرصتی برای مصرف‌کنندگان دانسته‌اند تا خریدهای آگاهانه‌تری داشته باشند و به دنبال کاهش هر چه بیشتر استفاده از پلاستیک باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر