بازدید 6872
۱

افزایش قیمت نان در هاله ای از ابهام؛ آیا قیمت نان افزایش یافته است؟

در مورخه ۱ مهرماه ۱۳۹۸ ابلاغیه‌ای در کانال نانوایان سنتی تهران منتشر شد که نشان می‌داد قیمت انواع نان سنتی به صورت غیررسمی افزایش یافته است. هر چند محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هیچ تغییری در روز‌های اخیر در سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش قیمت نان گرفته نشده است، اما یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت استان تهران در جلسه ۲ مهر ۱۳۹۸ ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید نان را اعلام کرد!
کد خبر: ۹۲۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۲ 27 September 2019
در مورخه ۱ مهرماه ۱۳۹۸ ابلاغیه‌ای در کانال نانوایان سنتی تهران منتشر شد که نشان می‌داد قیمت انواع نان سنتی به صورت غیررسمی افزایش یافته است. هر چند محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هیچ تغییری در روز‌های اخیر در سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش قیمت نان گرفته نشده است، اما یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت استان تهران در جلسه ۲ مهر ۱۳۹۸ ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید نان را اعلام کرد!

به گزارش تابناک اقتصادی، نان از جمله مواد خوراکی است که در سفره هر ایرانی در هر وعده غذایی یافت می‌شود و از روزگاران قدیم نان، قوت لایموت هر خانوار ایرانی بوده است. میزان مصرف این ماده خوراکی در گذر زمان با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت مواد خوراکی و تغییر نه چندان زیاد قیمت نان، مردم به خصوص خانوار‌های کم درآمد بیشتر به مصرف نان روی آورده اند و نان سهم بسزایی را در وعده‌های غذایی خانوار‌های کم درآمد به خود اختصاص داده است.

با توجه به همین افزایش سهم مصرف نان در سفره خانوار‌ها دولت نیز سعی نموده است که از سال ۱۳۹۳ تاکنون قیمت این ماده خوراکی را ثابت نگه دارد؛ اما در مورخه ۱ مهرماه ۱۳۹۸ ابلاغیه‌ای در کانال نانوایان سنتی تهران منتشر شد که نشان می‌داد قیمت انواع نان سنتی به صورت غیررسمی افزایش یافته است. تصویر این ابلاغیه را در زیر می‌بینید. همان گونه که ملاحظه می‌گردد بر اساس این ابلاغیه قیمت جدید نان لواش گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، تافتون گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، بربری ساده با وزن چانه ۵۱۰ گرم ۱۰۰۰ تومان و تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان اعلام شد.

افزایش قیمت نان در هاله ای از ابهام؛ آیا قیمت نان افزایش یافته است؟

این ابلاغیه در حالی منتشر شده است و حکایت از افزایش قیمت نان دارد که مسئولین واکنش‌های متفاوتی را نسبت به آن داشته اند.

سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که احتمالاً قیمت نان تغییر کرده، اما اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. همچنین قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در مصاحبه دیگری ضمن اینکه نرخ‌های جدید برای نان را به صراحت رد نکرد، گفت: بخشنامه قیمت جدید نان به صورت رسمی ابلاغ نشده است و تا زمانی که این بخشنامه بصورت رسمی به اتحادیه اصناف تهران ابلاغ نشود وجاهت قانونی ندارد.

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲ مهر ماه ۱۳۹۸ با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته است، افزود: نانوایان  طی چند سال اخیر بطور مدام از افزایش هزینه‌های مختلف تولید از جمله افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه کارگری در مقابل عدم افزایش قیمت نان گلایه‌مند بودند، بنابراین برای جبران هزینه‌ها تعدادی از نانوایان،  به طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. وی با بیان اینکه نانوایی‌ها طی سال‌های اخیر خواستار واقعی شدن قیمت نان بوده‌اند، اظهار داشت: بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌ها امکان نظارت بازرسان  نسبت به گران‌فروشی و افزایش قیمت‌ها محدود می‌شد. کلامی در ادامه با بیان اینکه برای تغییر در قیمت نان دو سناریو مطرح بود، گفت: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود، اما دولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، به نرخ یارانه‌ای باشد. وی افزود: براساس آخرین تصمیمات مقرر شد تا دولت  یارانه نان را از طریق پرداخت یارانه گندم برای تولید آرد نانوایی‌ها حفظ کند، اما  برای قیمت نان سقف تعیین کند تا امکان گران‌فروشی از بین برود.

همچنین ماجرای افزایش قیمت نان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه را نیز به واکنش وا داشت و وی در ۲ مهر ۱۳۹۸ گفت: هیچ تغییری در روز‌های اخیر در سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش قیمت نان گرفته نشده و ما همچنان با همان روشی که از ابتدای سال ۹۸ عمل کرده ایم ادامه خواهیم داد و بحثی که مبنی بر افزایش قیمت نان در برخی رسانه‌ها مطرح شده قابل پیگیری است.

همه این موضع گیری‌ها در حالی پیرامون افزایش قیمت نان انجام گرفت که یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت استان تهران در جلسه ۲ مهر ۱۳۹۸ ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید نان را به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت نان بربری با آرد ۸۳۰ تومانی هزار تومان، سنگک با آرد ۸۱۵ تومانی هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون با آرد ۸۲۰ تومانی ۵۵۰ تومان و لواش با آرد ۸۲۰ تومانی به نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت نان بربری در نانوایی‌های آزاد‌پز هزار و ۵۰۰ تومان، سنگگ هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون ۸۵۰ تومان و لواش ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: دولت مجوز افزایش قیمت نان را برای استان‌ها در اختیار استانداران قرار داده، اما برای پایتخت خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده است. وی تصریح کرد: این نرخ‌ها برای ساماندهی قیمت نان است، چون در عمل نانوایان طی سال‌های گذشته با کم کردن چانه یا با عنوان افزودنی‌ها قیمت نان را تغییر داده اند.

به نظر می‌رسد که در زمینه افزایش یا عدم افزایش قیمت نان نیز هماهنگی‌های لازم بین مسئولین وجود ندارد و این افزایش اخیر قیمت نان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قیمت نان در گیلان چه شد ما همیشه آخریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی